Oscar 2013: perdanţii şi falşii profeţi

de Gloria Sauciuc în 25 Feb 2013
Argo, premiat cu Oscarul pentru Cel mai bun film, a fost catalogat ca mediocru în presa de profil.

Argo, genul de film care odată reprezenta media la Hollywood, după cum scria - cu o zi înainte de Gala decernării Oscarurilor - Los Angeles Times, a obţinut cel mai important trofeu al serii, asta după ce gazda evenimentului spunea că "Argo a fost atât de clasificat, încât regizorul său nu este cunoscut la Hollywood". Despre acest trofeu, dar şi despre celelalte surprize ale Galei, puteţi citi în materialul de mai jos.

Prima surpriză a palmaresului vine devreme, la doar un sfert de oră de la debutul Galei, când Christoph Waltz primeşte trofeul pentru Cel mai bun actor în rol secundar. Dincolo de faptul că Waltz este protagonist, la egalitate cu Jamie Foxx, nominalizarea lui la rol secundar fiind din acest punct de vedere contestabilă, însuşi trofeul este discutabil. Favoritul categoriei, Robert De Niro, probabil nu a fost iertat pentru toate filmele proaste în care a apărut în ultimul deceniu, de la Little Fockers şi New Year's Eve la Righteous Kill şi Hide and Seek. La fel se întâmpla şi în 2007, cu Eddie Murphy, memorabil în muzicalul Dreamgirls. Actorul pierdea trofeul în favoarea unui Alan Arkin (Little Miss Sunshine) fără sclipire.

Favoritul nostru de la categoria Cel mai bun actor în rol secundar, morocănosul Tommy Lee Jones (Lincoln), are un deficit de imagine la Hollywood, carisma nefiind atuul său. Chiar Seth MacFarlane a luat peste picior firea posacă a lui Lee Jones, deschizând Gala cu afirmaţia "Călătoria în căutarea râsetului lui Tommy Lee Jones începe acum!".

Odată ajuns pe scenă, Christoph Waltz a mulţumit lui Tarantino pentru că "A urcat muntele nefiindu-i frică, a trecut prin cercul de foc şi a omorât dragonul;... pentru că nu i-a fost frică", citând replica personajului său, Dr. King Scultz, care a povestit Cântecul Nibelungilor lui Django.

O surpriză neplăcută a Oscarurilor din acest an este lipsa thrillerului Zero Dark Thirty, singurul trofeu primit de film fiind pentru "Cel mai bun montaj de sunet - Paul N.J. Ottosson", din cele patru nominalizări. 2013 a fost, în mod evident, anul filmelor politice la Oscar. Lincoln, Django, Argo, Zero Dark Thirty s-au situat în această sferă. Cât priveşte Zero Dark Thirty, prezentatorul Seth MacFarlane, ce poate juca cu succes şi într-o reclamă la Colgate, "sintetiza" ideea filmulu, spunând că Zero Dark Thirty este despre "puterea înnăscută a femei de a nu lăsa niciodată o greşeală nepedepsită"... Lăsând gluma deoparte, Zero Dark Thirty este filmul pentru care am fi votat, dacă am fi fost membri ai Academiei Americane de Film. Ce a făcut din Zero Dark Thirty un perdant, în pofida subiectului, scenariului original şi regiei?

În primul rând, filmul a fost perceput ca parte dintr-o campanie de reparare a deficitului de imagine a preşedintelui Obama. Apoi, filmul a fost condamnat pentru portretizarea mincinoasă a tehnicilor CIA de interogare a ostaticilor. Într-adevăr, interogatoriile sunt foarte violente în Zero Dark Thirty - spectatorii vor asista la câteva scene de waterboarding, pe lângă secvenţele de bătaie până la epuizare a ostaticilor. Poate că asta nu ar fi stârnit controverse dacă regizoarea Kathryn Bigelow nu ar fi susţinut că filmul documentează întocmai realitatea, ea având acces la dosarele clasificate ale CIA. Iar al treilea motiv, şi poate cel mai important, este că probabil moartea lui Osama bin Laden a avut loc mult prea târziu după evenimentele de la 11 septembrie, într-un moment în care americanii nu-l mai percepeau pe bin Laden ca inamicul numărul 1. Însăşi vinovăţia lui bin Laden, la zece ani după atentatele asupra Turnurilor gemene, începuse să fie pusă la îndoială; mulţi americani îşi acuzau propriul guvern. Bin Laden era în 2011 pentru americani mai degrabă elementul care atrăgea atenţia asupra greşelilor propriului lor Guvern - războiul din Irak, războiul din Afghanistan. Bin Laden era în 2011 o figură urâtă, dintr-o galerie de alte figuri urâte, dar nu mai era acea ură publică îndreptată în mod sprecial împotriva lui. Aşa că publicul american probabil că nu a vrut cu adevărat să vadă acest episod al capturării şi omorârii lui bin Laden. Pentru că nu-i mai provoca acea bucurie de a fi răzbunat. Nevoia/ura s-a diluat în zece ani.

Pe de altă parte, Hollywoodul are tradiţia de a demoniza villainul sau de a-l umaniza - dintr-o nevoie comercială, sau din grija pentru a construi un personaj complex. Dar Bin Laden nu joacă niciun rol în filmul lui; nici măcar nu i se vede faţa; deşi apare în film, nu face parte din el. Şi era cel mai interesant personaj din această schemă.

Django a promovat un rasism negru, chiar dacă regizorul nu e de culoare. Django Unchained a obţinut Oscarul pentru scenariu original, deşi concura cu Amour, Zero Dark Thirty, Moonrise Kingdom şi Flight. O mişcare curajoasă din partea membrilor Academiei, dar nu într-atât de curajoasă cât pentru un Oscar pentru Cel mai bun film. Spun "curajoasă" pentru că Django promovează un rasism negru, în principiu la fel de rău ca cel alb. Django omoară albi nu pentru că sunt nelegiuiţi, iar el este un vânător de recompense, alături de Dr. Schultz, ci omoară albi din plăcere. Asta face din Django un film incorect din punct de vedere politic, pierzând principalul trofeu al serii.

Los Angeles Times prin criticul de film veteran Kenneth Turan argumenta succint de ce Argo nu e cazul să ia Oscarul. Dăm dreptate criticului. Opinia lui este expusă, pe larg, aici.

Categoria cu cele mai mici îndoieli a fost pentru "Cea mai bună actriţă în rol secundar", trofeul revenindu-i lui Anne Hathaway, care a dovedit că poate juca şi cânta cu emoţie în acelaşi timp. Am apreciat-o şi pentru discursul său, unul dintre cele mai frumoase ale serii. Anne a spus că speră ca "în viitorul foarte apropiat tragedia lui Fantine să fie găsită numai în operele de ficţiune, nu şi în viaţa reală".

Seth MacFarlane i-a introdus pe Daniel Radcliffe şi pe Kristen Stewart, care urma să prezinte Cea mai bună scenografie, într-un mod nu foarte măgulitor: "...un vrăjitor şi un vampir, ceea ce este mai rău la Hollywood din punctul de vedere al creştinismului". Noi am completa "şi al bunului simţ". Stewart şchiopăta inexplicabil pe scenă şi avea o mimică ce sugera o durere greu stăpânită, ceea ce a făcut momentul acestui cuplu de prezentatori şi mai dezagreabil.

Emmanuelle Riva a fost printre marii perdanţi ai serii. Iată că, dacă Hollywoodul a premiat la Interpretare actori de altă naţionalitate (un alt francez chiar anul trecut - Jean Dujardin pentru The Artist), iată că Amour, nefiind o coproducţie cu America nu primeşte suficient credit, membrii Academiei preferând să premieze varianta mai comercială - şi anume Jennifer Lawrence. În mod cert, toate cele cinci actriţe nominalizate au fost egale ca valoare, dar Riva, ce devenea cunoscută pentru rolul din Hiroshima, mon amour, merita măcar onorific Oscarul.

Ce alte premii ati mai contesta?

Exploreaza subiecte similare:

Argo, Christoph Waltz, Tommy Lee Jones, Lincoln, Seth MacFarlane, Kathryn Bigelow, Django Unchained, Anne Hathaway, Emmanuelle Riva, Daniel Radcliffe, Kristen Stewart, Robert De Niro, Quentin Tarantino, oscar 2013

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
MikkaelWolfganger pe 25 februarie 2013 14:45
In afara de Lewis, Hathaway si Pi le contest pe toate =))...
cosmin_kedii pe 25 februarie 2013 14:49
ma bucur pentru Argo
santoss07 pe 25 februarie 2013 16:29
Si eu !!!!! Chiar a meritat
Andrei.Ciprian pe 25 februarie 2013 15:06
Cred totusi ca la categoria cea mai buna actrita in rol principal merita sa castige Jessica Chastain...
darayawaus pe 25 februarie 2013 15:32
Ce-ar mai fi de spus, Gloria? Articolul tau e pertinent si, ca atare, nu prea mai lasa loc de completari. Si eu as fi votat cu Emmanuelle Riva si Tommy Lee Jones, dar prima-i frantuzoaica si al doilea... e texan. Recunosc ca m-am bucurat pentru Argo si Ang Lee, dar doar din motive subiective (il detest pe Spielberg, nu neaparat personal, ci pentru ceea ce reprezinta el). Cat despre Tarantino, nu stiu ce dracu' sa mai cred. La inceputul anilor '90 era regizorul/scenaristul meu preferat. Acum face filme despre evrei care omoara nazisti si negri care omoara albi. Ori e mult prea ironic pentru perceptia mea, ori s-a tampit (doar ca scenarist, caci regia o face in continuare bine).
Mishu25 pe 25 februarie 2013 16:20
La fiecare categorie exista de obicei 2-3 nominalizati care au motive serioase sa castige. Trebuie ales unul, iar apoi intotdeauna vor fi voci care vor spune ca ceilalti meritau. Totul este sa nu venim cu motive puerile ..gen 'e frantuzoaica..doar anul trecut a castigat francezul Jean Dujardin, ca sa nu mai vb de Roberto Begnini' sau 'Tommy Lee Jones e texan..alta data a castigat si el Oscar'. Daca pierdea Christoph Waltz ai fi spus ca din cauza ca e neamt? Hai sa nu mai aruncam cu vorbe doar ca sa ne aflam in treaba. Iar cand spui ca il detesti pe Spielberg 'pt tot ce reprezinta' ..chiar nu-mi pot imagina la ce naiba te referi. Cat despre Tarantino, inclin sa cred ca problema e la tine
Alex.M pe 26 februarie 2013 17:25
nicolas84, Mishu25 n-a spus ca Spielberg nu face film comercial, ci ca filmele lui comerciale sunt de calitate superioara.
AndreBlack pe 25 februarie 2013 15:47
Cata rautate . Seth McFarlane sa se lase de meseria asta .
Bayard pe 25 februarie 2013 15:52
Zic iarasi ca nu-mi vine sa cred ca a batut Brave pe Wreck-It-Ralph!! o poveste atat de banala si simplista... :(. Desi mi-a placut mult de tot Christoph Waltz, cred ca Robert de Niro a fost mai bun... de fapt rolul, ca nu poti compara actorii asa de usor.
octavinspector pe 25 februarie 2013 15:57
Praf si pulbere din nou !! Cand vreodata in viata asta De Niro e mai bun ca Waltz??... dezastru total si multa abatere de la subiect !!
cosmin742000 pe 25 februarie 2013 15:59
Dupa mine toti ar fi trebuit sa ramana cu ochii in soare.Foarte bun articolul Gloria.
Mishu25 pe 25 februarie 2013 16:32
La animatie sunt dezamagit ca au ales Brave. A fost un an slabut la aceasta categorie, dar Brave mi s-a parut cel mai slab (n-am vazut Frankenweenie). Madagascar 3 n-a fost nominalizat, insa mi s-a parut mai inventiv si amuzant decat cele nominalizate (desi tintea mai jos)
Faenor pe 25 februarie 2013 16:52
Kristen Stewart schiopata foarte explicabil pe scena, ba chiar prea explicabil ca ne-au tot obosit de cate ori au repetat ce venise cu carjele pe covorul rosu pentru ca se taiase destul de rau in talpa cu cateva zile inainte-probabil o dimineata mai dificila:)
Macabru pe 25 februarie 2013 17:19
In sfarsit, dupa cativa ani, Oscarul l-a castigat un film bun. In anii precedenti, au castigat numai porcarii, dupa mine. Felicitari lui Ben Affleck, a meritat premiul.
radu3455 pe 25 februarie 2013 17:22
ce bine ca a castigat Argo
Fourleaf22 pe 25 februarie 2013 17:35
Ok,ok,ok,ok. Django omoara albi din placere? Ehm....evident poza mea de profil imi va afecta opinia aici, aratand ca sunt fan, dar tot o sa incerc. Nu stiu un moment in film cand acesta omoara albi din placere, ci numai din razbunare si ura pentru ce i-au facut. Ii omoara pe fratii care au biciuit-o pe nevasta-sa si pe alti criminali in iarna lui de bountyhunting (ceva normal in america acelei perioade). Ii mai omoara pe cei de la Candyland, dar asta numai pt. a putea supravietui si salva pe navasta-sa.
Si cum poti spune ca omoara din placere cand ezita sa omoare un om in fata copilului sau, chiar daca acel om era un criminal. Si pe final...cum sa fie De Niro favorit? A facut un rol bun adevarat, dar a fost mult prea ridicat in slavi numai pentru faptul ca nu a mai vazut nimeni un rol bun din partea lui in ultimii 15 ani. Daca era un om care sa merita cu adevarat premiul in acea categorie, a fost Philip Seymour Hoffman. In fine....ar trebui sa ma culc. Am stat ca un fraier toata noaptea treaz ca sa o vad pe Jennifer Lawrence plecand cu premiul lui Emanuelle Riva.

SANDA45 pe 25 februarie 2013 20:12
nici nu ma asteptam sa castige Ang Lee,in fata lui SS
Harry1516 pe 27 februarie 2013 09:50
SS? Pentru un moment ai creat confuzie...
aur_11 pe 25 februarie 2013 20:31
Cum sa fie vesela Kristen Stewart , cand ea a luat "Zmeura de aur " cu echipa ei din Twilight, cu o zi inainte ?
Ori aici era "scena" prezentarii celor mai buni actori din bransa, si prezinti Tu care ai luat zmeura?
Cred ca se simtea "penibil" !

mica.cinefila pe 25 februarie 2013 22:34
Ma bucur nespus de mult ca mai sunt oameni care o apreciaza pe Emmanuelle Riva. Cine stie? Poate ca Hiroshima, mon amour e prea indepratat pt unii. Insa ce ma deranjeaza cel mai mult e ca aseara, cand a implinit impresionanta varsta de 86 de ani, nu i-au fost acordate nici macar felicitari pt acest lucru. De oscar nu mai vorbesc. Pacat!
StevieGG08 pe 25 februarie 2013 23:17
Academia a facut ce era de asteptat dar asta nu inseamna ca deciziile lor au fost tocmai corecte. Treaba e ca anul asta nu a existat niciun film ambitios si nonconformist( Django, Life of Pi, Zero Dark Thirty) care sa corespunda preferintelor rigide si conservatoriste ale Academiei. Batalia a fost intre Lincoln si Argo si a castigat filmul mai anost si lipsit de substanta.
wildinthecountry pe 26 februarie 2013 07:41
Zero dark thirty mai bun ca Argo ?
Gloria iar fabulezi baby ?

monicarusu25 pe 26 februarie 2013 09:35
argo chiar a meritat sa castige.
s_aint pe 26 februarie 2013 11:13
Eu am impresia ca tu nu ai nicio treaba cu lumea filmului si nu intelegi nimic din ce vezi, ba dimpotriva, repeti ca un papagal ce citesti prin articole si pe bloguri de doi bani.
Cum poti sa spui ca Zero Dark Thirty e original si are o regie buna??? Tu chiar nu ai pic de cultura cinematografica? Adica, come on! Filmul ala e facut prost! E reteta reincalzita de la Hurt Locker!
Nici Argo nu e stralucitor, dar clar e mai bun decat ZDT.
P.S. oricum sunt mult prea multi incompetenti si ridicoli in jurnalismul online care au parte de vizibilitate desi nu au nimic pertinent de comunicat, asa ca, pana la urma, esti una dintre cei multi. Tu nu ai nicio vina ca esti slaba, corespunzi cererii publicului.

olivian210 pe 26 februarie 2013 12:25
Singura problema e clar la cea mai buna actrita in rol principal.Toate au fost cam egale ca valoare si prestatie,astfel votezi pe Riiva mai ales ca implinea chiar in ziua galei 86 de ani. Pentru Lawrence nominalizarea insasi este un trofeu,nu se astepta la asa ceva,plus ca are tot timpul din lume sa ia premii.Consider o mare eroare a "academiei" ,nu ar fi singura in ultimii ani.Ar trebui sa se mai faca curatenie acolo si sa lase interesele deoparte.
alex_il_fenomeno pe 15 martie 2013 14:46
Acum chiar trebuie sa urmaresc Argo... vad ca este o adevarata filosofie pe tema sa, pe ce a castigat si ce ne-a prezentat.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells