Filmul lui Ben Affleck, Argo, considerat principalul favorit la cea mai importantă categorie a Oscarurilor (ce se vor decerna în noapte dintre 24 şi 25 februarie), datorită premiilor obţinute de la diversele bresle din industria cinematografică americană, "nu e cazul să câştige Oscarul", scrie un critic veteran de la publicaţia Los Angeles Times. Dincolo de duritatea şi vehemenţa afirmaţiei, Kenneth Turan scrie un material amplu în care îşi argumentează verdictul.
"Cel mai probabil a fost desconsiderarea (general percepută) a lui Affleck de către regizorii membri ai Academiei de Film", a subliniat Turan. Să nu uităm că Ben Affleck nu a fost inclus printre nominalizaţii de la categoria "Cel mai bun regizor" a Oscarurilor, în condiţiile în care în categorie există un debutant, Benh Zeitlin, apreciat pentru Beasts of the Southern Wild. "Asta a creat un sentiment de solidaritate a Hollywood-ului în jurul actorului-regizor", e de părere Turan. Iar această solidaritate exprimată în voturi nu e ceva nou pentru juriul Academiei: Oscarul lui Elizabeth Taylor pentru Butterfield 8 din 1960 a fost acordat după ce actriţa traversase un episod de boală aproape fatală.
"Ajută, de asemenea, şi faptul că Argo s-a definit ca un fel de variantă uşoară, digerabilă, a lui 'Zero Dark Thirty'", continuă criticul. Deşi cea mai mare parte a publicului ştie că "Argo" se inspiră liber din evenimentele reale petrecute în Teheran - şi aici ne referim mai ales la criza de ultim moment de pe aeroport - nimeni nu ştie exact amploarea abaterii de la evenimentele reale. Or Zero Dark Thirty a fost o concentrare de forţe pentru documentarea cât mai exactă a cazului real. "Şi mai puţină lume a fost deranjată de perspectiva simplistă asupra iranienilor, văzuţi de producători drept o masă uniformă însetată de sânge şi antiamericană", mărturiseşte Turan... Un cititor dezamăgit îi scria criticului de la Los Angeles Times: "Nu sunt iranian, nici musulman, însă mi se par degradante şi dureroase stereotipiile în care sunt prezentaţi iranienii, într-atât încât m-au împiedicat să mă bucur de poveste".
Turan continuă cu următoarele argmente: "filmul lui Ben Affleck este inteligent şi plăcut de urmărit, dar acest gen de filme era cândva duzina de la Hollywood - şi nicidecum apogeul", spune Kenneth Turan. Însă, toate aceste motive, mai mult sau mai puţin valabile, ţin de perspectiva asupra lui Argo prin prisma momentului actual. "Tristeţea mea legată de posibilul succes al lui Argo vine prin prisma timpului, şi nu e ceva legat de Academia de film cât de natura labilă a lumii filmului", scrie Turan. "Deşi Argo este, cu siguranţă, un film respectabil, exista o vreme de care ne putem aduce aminte, în care acest gen de film reprezenta duzina. Asemenea filme precum Argo erau doar activitatea obişnuită a Hollywood-ului. Pe atunci, filme precum Argo nu s-ar fi putut demarca din marea masă de filme într-atât încât să concureze la Oscarul pentru cel mai bun film".
Apoi, criticul de la Los Angeles Times deplânge faptul că industria cinematografică se adresează din ce în ce mai mult publicului tânăr şi celui adolescentin. Trei dintre filmele din top 10 al Box Office Mojo din anul 2012 au fost inspirate de benzile desenate (The Avengers, The Dark Knight Rises, The Amazing Spiderman), două dintre ele au fost animaţii (Brave, Madagascar 3) şi alte trei au venit dinspre lucrări literare pentru publicul tânăr: The Hunger Games, The Hobbit, şi mai ales filmul Twilight. Singurele interludii au fost James Bond Skyfall şi vulgarul Ted, cu un succes neaşteptat la public, unul care l-a propulsat pe Seth MacFarlane în postura de gazdă a Oscarurilor... "Dacă publicul ţintă al filmelor a început să devină exclusiv publicul iubitor de subiecte pentru tineri, şi această tendinţă a fost confirmată de succesul global al filmelor inspirate din benzi desenate, literatura pentru adolescenţi şi animaţii, Hollywood-ul înseamnă că a devenit altceva decât era odată. Şi este foarte posibil ca o formă de nostalgie faţă de echipele care construiau blockbustere, de multe ori în anonimat, pe platourile de filmare din trecut să îl facă favorit pe Argo, în esenţă un film în film", concluzionează criticul american.
"Ar mai putea fi vorba despre un gen de gândire magică în aprecierea pozitivă a filmului Argo. Poate că votanţii la Oscar speră că dacă se comportă de parcă trecutul e încă viu, acesta va reapărea cumva; că dacă cred cu tărie că Hollywoodul se ghidează încă după aceleaşi valori ca în trecut, acestea vor reveni la viaţă... Prin urmare, membrii Academiei dau un vot de încredere în speranţa că trecutul va reveni la viaţă".
Pe de altă parte, "Ben Affleck, regizorul şi actorul din Argo este, fără îndoială, îndrăgit şi respectat de membrii Academiei, şi maniera prin care a devenit - dintr-un actor care a luat decizii discutabile în carieră, un regizor de prima mână, reprezintă un parcurs pe care mulţi din industria de film îl consideră un model".
Filmul Argo a primit premiul cel mare din partea Asociației Producătorilor de Film, Premiile Asociaţiei Scenariştilor Americani şi premiul "Cea mai bună interpretare a unui ansamblu de actori" la gala Asociaţiei actorilor. Votanţii din aceste bresle se regăsesc şi pe listele membrilor Academiei Americane de Film, prin urmare au votat şi pentru Oscaruri. Cinemagia vă va anunţa în timp real palmaresul Oscarurilor, începând cu ora 3.30 a.m a zilei de luni, 25 februarie.
Părerea ta
Spune-ţi părereaDaca un lucru nu iti place sau te enerveaza sau esti nervos ca pana la urma Ben Affleck are succes nu inseaman ca ai dreptate.
Mie personal cel mai mult mi-a placut,,Beasts of the Southern Wild''.
mi-a mers la inima . Si Argo mi-a placut dar Hushpuppy.....
Dar probabil americanii cu creierii spalati il vor vota,pana la urma cam astea sunt subiectele lor favorite.