Indiferent ce texte rostim, vorbim despre noi; altfel, textele rămân doar înșiruiri de cuvinte fără sens

de Anca Bejan în 12 Mai 2017
Jurnalul unei studente la Actorie, Fila 9

„Acum i-acum. Hai că a fost bine până aici, acum să te văd", îmi ziceam. În ajunul examenului final de admitere la UNATC tot ce se întâmplase până atunci părea o joacă. Cam așa e și-n viață, nu-i așa?! În fața marilor valuri ale vieții zici că nu știi dacă poți să le treci, apoi valul vine, e iminent, dintr-o dată te saltă și a și trecut. Apoi te umfli în pene și-ți zici: „Ha, ha, păi, ce?, ăsta a fost val?"... Și cu fiecare val, deși ești mai puternic, rămâi la fel de sensibil în fața următoarelor valuri care par și mai, și mai mari.

Cred că abia cu o zi înainte de etapa finală a examenului de admitere la UNATC am realizat cu adevărat ce mi se întâmplă. Până atunci era doar o dorință aproape nemotivată de a susține neapărat acest axamen la care visasem încă din liceu. Timp de 14 ani ținusem în mine întrebarea „Oare cum ar fi fost dacă aș fi dat acest examen?" și anul 2015 nu era decât anul în care în sfârșit mă prezentam la acest examen. Acum, după ce valul a trecut, 2015 a căpătat altă calitate: e anul în care ceața prin care visasem se limpezea și totul începea să devină foarte clar.

Pentru examenul de admitere m-am pregătit timp de aproape șase luni. Am primit sfaturi extrem de prețioase, am făcut exerciții de dicție, am bifat și câteva ore de canto... M-am bucurat de îndrumarea actrițelor Gina Nicolae Mănescu, Delia Nartea și Luminița Bucur. Fiecare mi-a predat lecția ei, într-un fel anume. Fiecare cu metoda ei. Dar, fără să se fi vorbit între ele, fiecare mi-au dezvăluit același secret: vorbele trebuie să fie născute din gând, nici o vorbă nu are putere și nu transmite nimic fără suportul unui gând. E ca și un „te iubesc" spus cuiva când gândul zboară către altcineva. Acel „te iubesc" nu e doar mincinos, e complet fără valoare și zgârie timpanul ca și o nota falsă scăpată într-o melodie. Orice ureche aude că acolo nu e locul ei...

În repetițiile pentru admitere am înțeles diferența dinte rostirea unui text la prima citire, rostirea unui text proaspăt învățat pe dinafară și rostirea aceluiași text prin puterea gândului. Aveam zile de repetiții în care doar rosteam poeziile, mă auzeam și mi se părea îngrozitor. Nu știam nici de ce zic ce zic, nici cui... Și aveam zile când vorbele acelea deveneau ale mele, pentru că le adusesem la mine și reușeam să exprim prin ele gânduri.

Revin la examenul final... Am venit din nou în fața comisiei, de data aceasta pentru a susține încă două probe de aptitudini: una de dans în grup, alta de improvizație și pentru a spune povestirea. Și aici voiam să ajung... la acest monolog. Eu mi-am ales unul despre o fată care relata ce se întâmplase în timpul unei întâlniri amoroase. Mi-aduc aminte că, înainte să spun povestea, încercam parcă să găsesc momentul potrivit să dau drumul vorbelor... Unul dintre profii din comisie m-a întrebat dacă n-aș vrea să beau apă. Am zis, inițial, nu, apoi m-am răzgândit. Mi-am dat seama că mi-ar prinde bine niște apă. M-am dus spre masa unde se aflau o sticlă cu apă și câteva pahare din plastic, mi-am umplut un pahar, în timp ce-am tras adânc aer în piept... Am început să spun textul așa, fără să stau mult să mă gândesc, apoi am băut apă și am continuat. La final, proful care m-a ales în clasa sa, Puiu Șerban, mi-a cerut să repet același text gândindu-mă că vorbesc despre un bărbat care-mi place. Simplu ca „bună ziua". Aveam foarte bine conturat în minte acest profil și foarte viu. Am spus textul cu un zâmbet de îndrăgostită. Apoi m-a pus din nou să repet, de data asta ca și cum aș fi vorbit despre un bărbat nesuferit. Noroc mie. Și acest profil îmi era la fel de bine conturat și de proaspăt. Ce noroc că viața ne oferă atât de multe experiențe, ce bogați suntem datorită lor. Indiferent ce texte rostim, vorbim despre noi, altfel, textele rămân doar înșiruiri de cuvinte fără sens.

Citește

Fila 1 - Jurnalul unei studente la Actorie. Fila întâi

Fila 2 - Am bătut la uși și mi s-au deschis

Fila 3 - Reținerea emoțiilor transmite cea mai puternica emoție

Fila 4 - Știam doar că trebuie să spun niște poezii, o povestire și să cânt

Fila 5 - Școala de Actorie este, în primul rând, nu despre comoditate

Fila 6 - Cea mai bună lumină nu e cea care te avantajează, ci aceea care te arată exact așa cum ești

Fila 7 - Trăim într-o lume a măștilor, dar în teatru se caută, se apreciază și se respectă adevărul

Fila 8 - Bucuria și nebunia acelor clipe au rămas parte din mine

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells