Articole White Shadow

(2013)

Umbra albă

Interviu cu regizorul

De ce ai ales povestea asta pentru filmul tău de debut?

Importanța acestei povești și dificultățile realizării sale cu puține mijloace sunt un motor foarte puternic. Poate voi putea răspunde la asta în viitor. Deocamdată pot spune că a venit tare și clar ca ceva foarte urgent. Trebuie făcut și trebuie făcut acum. Ideea a dictat regulile și ne-a dat o sursă inepuizabilă de energie ca să ne aventurăm în multe teritorii necunoscute, ceea ce a fost foarte palpitant.

Există numeroase povești despre albinoșii africani. Te-a inspirat cineva anume? De ce ai ales să faci un film de ficțiune în schimb?

Jurnalista tanzaniană de la BBC, Vicky Ntetema, care a câștigat un premiul pentru curaj în jurnalism, pentru relatarea situației albinoșilor de acolo, a fost prima care m-a inspirat, când am citit despre ea. Cu cât am citit și am studiat mai mult subiectul, cu atât mi-a fost mai clar că singurul mod de a crea o experiență despre ce înseamnă să te afli într-o astfel de situație ar fi un film de ficțiune cu rădăcini adânc ancorate în realitate. Ficțiunea îți permite să te concentrezi la amănunte și să duci povestea spre esențial. Îți permite, de asemenea, să experimentezi liber, pentru că poți să dansezi în jurul firului narativ.

Poți face asta și cu un documentar, dar este mult mai greu să-l reglezi exact cum dictează ideea. Abordarea filmul cu un scenariu mi-a permis să acționez liber cu tot ceea ce este documentar în jurul ei, pentru că am putut să păstrez firul narativ și să mă asigur că poveștile personajelor vă vor purta în haos. Știam că turnarea în Africa cerea o abordare foarte deschisă. Programarea trebuie să fie fluidă și nimic nu este sigur, dar trebuie să acceptați tot ce pierzi ca pe un cadou. Procesul tău creativ este în continuă negociere între realitate și momentele din intrigă pe care le dorești.

Mi se pare un mod de lucru palpitant, pentru că te ajută să-ți verifici credibilitatea cu un material sensibil și să vezi indiciile că urmezi alegerile intuitive corecte.

Scenariul a fost scris foarte repede. Te-ai gândit imediat la personajul Alias? De ce ai ales perspectiva unui băiat tânăr, ca să spui povestea?

Da, se numea Aliasla începutșipovestea principalăa fostfoarteclară, pentrucă mi-a venit într-o noapte ca un setdeimagini cuAliasfugind și ce face ca să seascundă. Imaginileau trebuit să fiescriseșidesenate. A fost intitulat White Shadowși era o cronică adevărată a unei persoane tinere cu un preț pe capul său, o persoană care trebuie dă devină urgent conștientă de propria condiție în fața unor evenimente care-i pot curama viața. Asta a fost o idee foarte vieși pentru o idee abstractă.

Filmul are un stil foarte distinctiv. În anumite aspecte, seamănă cu un reportaj, cum ar fi utilizarea camerei de filmat, iar în altele, e foarte rafinat, la sunet, alegerea cadrelor și montaj. De ce ai ales abordarea asta combinată?

Singura decizie tehnică conștientă pe care am făcut-o a fost să încerc să-l fac credibil, că trebuia să respecte detaliile acelei realități. Nu prea știu ce înseamnă asta, în afară de a descrie ceva care nu este în sincron și se sincronizează brusc. Nu e unul din lucrurile alea pe care le găsești în eter. Este foarte subiectiv. Dar bazat pe reacții intuitive în urma cercetărilor și verificărilor - unele lucruri doar arată mai bine.

A trebuit să fim foarte prompți cu toate aspectele tehnice. Echipamentele grele te îngreunează. E bine de evitat când filmezi cu actori neprofesioniști și, în special, copii, așa că am n-am exagerat cu astea. Am folosit, în cea mai mare parte, un aparat de filmat, cu excepția scenelor cu mulțime multă, și am folosit lumina naturală sau lanterne. Tot ce filmam trebuia să fie pregătit, repetat și scris. Dar, când totul e pregătit și toată lumea știe cum să se miște, lași totul și reacționezi ca și cum se întâmplă în fața ta, pentru prima dată. Este un dans foarte palpitant între reacțieși uitare. Îmi place să fiu în public, așa că efoarte plăcut pentru mine să lucrez așa.

În ceea ce privește muzica din film, am vrut ca rolul său să simuleze starea mentală și fizică a lui Alias, să fie un ecou al personalului său. Ca și în poveste, ideea a fost să fie experimentală, să rămână senzorialăși să pună întrebări.

Sinopsis Note de producție
jinglebells