Articole The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1

(2011)

Saga Amurg: Zori de Zi - Partea I

O poveste, două filme

Provocarea de a face două filme epice, Saga Amurg: Zori de Zi - Partea 1 și Saga Amurg: Zori de Zi - Partea 2, un proiect ambițios realizat pe două mari platouri de filmare, i-a forțat pe producătorii de film de multe ori să pregătească decorurile în același timp, la distanțe de mii de kilometri. Echipa de producție a montat două decoruri de bază - unul în Baton Rouge, Louisiana unde marea parte a filmărilor se terminase; iar celălalt în Vancouver, BC, în partea de nord-vest a Pacificului, unde s-au realizat majoritatea scenelor exterioare din poveste. Proiectul a presupus și o a treia echipă de producție în Brazilia, numită Echipa Mondială. În timp ce principalele echipe de producție începuseră filmările în Louisiana, echipele din Canada (mulți dintre ei întorcându-se la franciză,) erau în căutare de locații în sălbăticie și construiau casa clanului Cullen la o scară reală, precum și restul decorurilor.

Următoarele douăzeci de săptămâni de pregătiri, producția a folosit sistemul block shooting, pentru eficiență în ceea ce privește locațiile, disponibilitatea actorilor, pregătirea acestora, recuzita și decorurile. "Încă de la începutul derulării proiectului, trebuia să luăm în calcul toate aspectele ce formau imaginea personajului: peruci, machiaj, lentile de contact și costume; și apoi decorurile propriu-zise. Eu și Bill am luat loc și am verificat toată lista, asigurând fiecare personaj, fiecare decor, loc de întâlnire și fiecare locație în parte," mărturisește co-producătorul Bill Bannerman.

"Cu toate acestea, problemele care trebuiesc rezolvate pentru a doua parte sunt foarte diferite de cele ce trebuiesc luate în calcul pentru începutul primei părți și trebuie să ai toate acestea puse la punct înainte de a începe filmările," spune Bannerman. "Însă Bill Condon e un geniu - din moment ce este capabil să înțeleagă fiecare aspect al producției, atât din punct de vedere al viziunii cât și perspectiva execuției fizice. Bill se uită la schema proiectului și înțelege varietatea de culori necesare precum și modul de executare."

Prima parte s-a filmat în 101 zile. "Necesitățile logistice ale acestei părți sunt mari," recunoaște Bannerman. "Cererile din punct de vedere al logisticii pentru ambele părți au fost și mai mari... trei țări cu multiple elemente - elemente principale, secundare, de acțiune, elemente tehnice, de efecte sau aeriene. Trebuia să adăugăm toate acestea pentru a-l transforma într-un extrem de complicat, dar captivant joc de șah."

"Am terminat într-o stare de tensiune, lăsând pentru filmat doar scenele exterioare din Vancouver pentru iarnă și începutul primăverii. Așadar, s-a dovedit a fi o mare provocare pentru că nu aveam unde să ne refugiem dacă începea să plouă sau să ningă, lucru care s-a întâmplat aproape în fiecare zi," râde Condon. "Astfel, acest lucru s-a dovedit a fi prețul pe care l-am plătit pentru filmarile din Baton Rouge."

"De la început, Bill Bannerman a lucrat fără oprire la un plan pentru a găsi o modalitate de a filma aceste două producții împreună la un interval de timp care să ne permită deplasarea între platourile de filmare (și între locații) în Louisiana, iar apoi către toate scenele exterioare pe care le-am filmat mereu în partea de nord-vest a Pacificului, explică Wyck Godfrey." "Însă acest lucru a generat o serie de alte probleme. Când am ajuns în Vancouver, nu aveam foarte multe scene interioare de filmat, pe cât v-ați fi dorit, însă a fost un avantaj din punctul de vedere al taxelor reduse din Louisiana. A fost complicat. Plus că, actrița principală trebuia să treaca de la ființă umană la vampir chiar si de mai multe ori pe zi."

Kristen Stewart comentează, "Am abordat acest proiect ca pe un întreg. Totul este filmat ca o amplă producție, de vreme ce povestea din carte nu este împărțită în două povești separate. A fost la fel de confuz ca orice alt proiect filmat cu întreruperi, dar pe o durată lungă."

"Pur și simplu, în unele zile filmam o scenă de la începutul primului film dimineața, luam prânzul apoi filmam o scenă de la sfârșitul celui de-al doilea film, după-masă. Era o nebunie," spune Taylor Lautner. "Toți actorii s-au schimbat foarte mult de la primul film și până la al doilea. Jacob se schimbă foarte mult, de aceea a fost dificil de monitorizat în călătoria lui. Însă l-am avut pe Bill Condon să ne ajute, precum și pe Stephenie și restul distribuției. A fost dificil, probabil unul dintre cele mai dificile lucruri de până acum în realizarea producției."

"Din perspectiva creației, sarcina lui Bill și a actorilor a fost să își creeze un traseu emoțional, pentru două filme separate. Din punctul de vedere al producției, lucrurile ce trebuiesc luate în calcul, sunt legate de post producția primului film, și anume ca toate elementele pentru primul film trebuie să fie gata pentru lansarea filmului în noiembrie dar și 98% din elementele celei de-a doua producții," adaugă Godfrey.

Producătorii au adunat o echipă talentată pentru a-l ajuta pe regizorul Bill Condon sa-si redea viziunea asupra finalului celor două filme, printre ei enumerându-se: directorul de imagine Guillermo Navarro (premiat cu Oscar) din cadrul Asociației Americane a Directorilor de Imagine, scenograful Richard Sherman, costumierul Michael Wilkinson și regizorul echipei a doua E. J. Foerster. De la doar un an de la începerea filmărilor și până la lansarea primei producții epice, o echipă compactă care se ocupă de efectele vizuale condusă de John Bruno, premiat cu Oscar, responsabil cu efectele vizuale, plus editorul Virginia "Ginny" Katz și veteranii seriei Saga Amurg, compozitorul muzical Carter Burwell și supervizorul responsabil cu muzica Alexandra Patsavas au început să lucreze fără încetare cu mare viteză pe durata post-producției care a durat șase luni pentru a finaliza primul film.

"Pentru mine a fost foarte distractiv să îl ajut pe Bill, alaturi de o echipă grozavă responsabilă cu efectele vizuale, care îl va duce intr-o directie noua. Există o mulțime de efecte vizuale în acest film, într-o gamă mult mai variată decât cele cu care a lucrat până acum Bill. Așa că mai întâi am vrut să mă asigur că Bill va lucra cu un director de imagine și un supervizor de efecte vizuale de exceptie. Guillermo Navarro care filmează producția, a câștigat un premiu Oscar; John Bruno, supervizorul de efecte vizuale a câștigat un premiu Oscar ... am făcut un aranjament bun," spune Godfrey.

"Am fost norocoși să îl avem pe John Bruno în echipă, care a colaborat pentru Avatar. Am mai lucrat cu el înainte și este unul din cei mai buni supervizori de efecte vizuale din lume," recunoaște Godfrey. "Este foarte documentat cu privire la ce se poate realiza din punct de vedere digital, precum și în privința altor tehnici. Apoi l-am contactat pe Guillermo Navarro, care este un Guillermo del Toro al directorilor de imagine. Este fantastic, o persoană cu care am încercat să colaborez și înainte dar care nu era niciodată disponibil. Toți trei am fost să luăm micul dejun, iar Guillermo vorbea într-o manieră foarte artistică. Plus că înțelege nu doar cum să seteze luminile sau cum să filmeze doi oameni într-o scenă intimă, ci sa realizeze și niște decoruri imense."

Un alt veteran al seriei Saga Amurg - asistentul principal al regizorului Justin Muller - revine în echipă pentru a ajuta la realizarea proiectului. "Echipele și-au unit forțele încă de la primele pregătiri și au petrecut multe săptămâni pentru retușuri precise, pentru a ne asigura că toată lumea înțelege viziunea lui Bill si ca vor ridica producția Saga Amurg: Zori de Zi la un alt nivel. Justin este mecanicul-șef de zi cu zi al corabiei," explică Bannerman.

"La fiecare proiect, în special în cele în care ai de-a face cu mai multe locații și țări, ai nevoie de un asistent de regizor care poate să se ocupe mai departe de atribuții, iar suportul lui Justin îmi permite să mă ocup de multe alte lucruri, care se petrec în același timp. Justin este o persoană foarte organizată, care are o direcție clară, punând la punct detaliile ce țin de logistică într-un mod în care puțini o pot face. Este o artă foarte rafinată practic să jonglezi cu o mie de lucruri diferite și totuși să nu îți scape nimic. Este în stare să adune mulți oameni și să îi facă să lupte pentru același lucru cu aceeași pasiune și spirit de echipă pentru a păstra un elan pozitiv."

Când producția s-a mutat în Canada, un mare procent din membrii echipei ce au colaborat pentru Saga Amurg: Lună Nouă și Saga Amurg:Eclipsa s-au întors pentru a finaliza seria. "A fost ca și cum am fi făcut o reuniune de familie, de parcă am luat o pauză de două săptămâni, iar apoi ne-am întors cu toții dintr-o vacanță," râde Bannerman. "Există și o doză de încredere, ceea ce este un lucru bun, spre deosebire de orice alt proiect în care am fost implicat. Toți ne protejăm reciproc, pentru că am investit mult în aceste filme. Când ești departe de familie pentru mult timp, vrei să te simți ca acasă, iar noi am creat un cămin minunat."

Note de producție Totul pentru fani
jinglebells