Articole The Terminal

(2004)

Terminalul

Îmbarcarea

Atunci cand calatoresti cu avionul, chiar daca o faci foarte rar ai sansa sa fii blocat in aeroport, intr-un terminal.

“Aprope fiecare a asteptat mai mult sau mai putin intr-un aeroport. Nu cunosc pe nimeni care sa nu fi petrecut mai mult timp pe un scaun in aeroport decat timpul efectiv de zbor. Aeroporturile au devenit microcosmosuri ale societatii. Exista locuri in care poti manca, magazine, sali in care poti sa te intalnesti si sa discuti cu altii, etc” spune Spielberg.

Producatorul Walter F Parkes remarca: “daca trebuie sa stai mai mult undeva, un loc fascinant pentru asta este un aeroport. Aici au loc intalniri si despartiri. Poti vedea intr-un aeroport o radiografie a unei lumi si daca privesti din acest punct de vedere nu este cel mai rau loc pentru a sta cateva ore”.

Acestea fiind spuse, majoritatea petrece un timp intr-un aeroport fie ca este vorba de intarziere sau de asteptare a legaturii urmatoare si aceste cateva ore sunt privite ca un inconvenient.
Dar imaginati-va aceste putine ore care se transforma in saptamani si chiar luni. Acestea sunt circumstantele de la care pleaca filmul.

Producatorul executiv Andrew Niccol a avut ideea de plecare – un tip care este retinut intr-un aeroport si trebuie sa traiasca intr-un terminal. El a dezvoltat ideea cu scenaristul sacha Gervasi care-si aminteste: “am crezut ca este un start extraordinar pentru un scenariu despre care majoritatea vor crede ca nu se poate intampla”.

Ideea s-a transformat intr-un scenariu – Terminalul care spune povestea unui personaj imaginar Viktor Navorski venind dintr-o la fel de imaginara tara – Krakozhia – intr-o lume reala SUA, care deocamdata este inchisa pentru el.

Povestea filmului se invarte in jurul acelor momente de interactiune umana, iar actiunea se petrece intr-un spatiu limitat, motiv pentru care vazand filmul ai un anume sentiment al intimitatii.

Gervasi spune: “pare incredibil si ironic in acelasi timp ca un tip ce poate nu va putea pune niciodata piciorul pe pamant american sa fie in situatia de a cunoaste visul american intr-un terminal de aeroport”.

Tom Hanks spune la randul lui: “Viktor traieste o experienta uimitoare si unica – se cufunda in cultura si viata sociala americana prin intermediul lumii dintr-un terminal. Aici se afla in permanenta o continua intersectare intre americani aflati la lucru in aeroport si cultura americana atat a celor care lucreaza cat si a celor ce se perinda ca si calatori. O diversitate, o paleta completa rasiala se remarca cel mai bine intr-un aeroport”.

Spielberg isi aminteste ca a citit scenariul intr-un sir de scenarii pe care DreamWorks le analiza ca potentiale proiecte. Cand l-a citit a uitat cele 5 citite mai inainte si a hotarat ca este o idee extraordinara care se poate transforma intr-un film bun. “Am simtit imediat o simpatie fata de povestea lui Viktor. Cred ca toti ne-am simtit cam ca Viktor in anumite momente din viata adica la fel unor personae dezradacinate in cautarea unei vieti echilibrate si normale”.

Producatorul Parkes spune: “cred ca Spielberg a fost foarte interesat si provocat de umorul acestei povesti. El nu a facut comedii dar se dovedeste a fi foarte bun si la asta. Are simt si ochi si pentru astfel de filme”.

Spielberg declara: “dupa Prinde-ma! Daca poti! am vrut sa fac un alt film care sa te faca sa razi, sa plangi si sa gandesti pozitiv despre lumea de azi. Am vrut sa fac ceva care sa ne faca sa zambim. Traim niste timpuri in care avem nevoie sa zambim mai mult si Hollywood-ul trebuie sa faca asta in perioade dificile”.

Pasagerii
jinglebells