Articole The Polar Express

(2004)

Polar Expres

Actorii au cuvantul

Un element vital al cinematografiei ramane constant. Indiferent de inovatiile tehnologiei, ceea ce impulsioneaza totul sunt bineinteles interpretarile actorilor. Pentru un procedeu ca si Performance Capture, care se bazeaza asa de mult pe subtilitatea expresiei actorilor sau pe semnificatia unei priviri, a unei ridicat din umeri sau a unei expresii de fata mirata pentru a transmite volume de sens, e nevoie de actori de un talent si o profunzime extraordinara.
In fazele initiale de brainstorming Tom Hanks s-a asteptat ca va interpreta unul sau 2 din rolurile de barbati adulti. Dupa ce cineastii au realizat ceea ce Performance Capture poate realiza, Zemeckis i-a sugerat lui Tom sa joace rolul personajului principal, baiatul. „Intrucat aveam acest instrument extraordinar la dispozitia noastra m-am gandit: de ce sa interpreteze un actor de 8 ani rolul unui baiat de 8 ani cand putem folosi un actor de calibrul lui si experienta lui Tom Hanks sa interpreteze acelasi rol?” explica regizorul. „A spus: Suna grozav. Putem sa facem asta? Si, bineinteles, am facut un test.”

Partial a fost o problema cu scara a obiectelor. Pentru ca adultii sa poata juca rolul unui copil decorurile si accesoriile au fost realizate la o scara de 160% fata de normal astfel incat interpretarile au parut normale la inregistrare. In timpul interpretarii in direct recuzitele minimale de aceeasi scara dar marite au fost adesea construite ca puncte de referinta pentru actori.

Dincolo de dimensiunile fizice ce pot fi manipulate, de accesorii si calcule pe computer Hanks insusi a furnizat dimensiunea emotionala a personajelor, nuantare pe care nici un artist in grafica pe calculator nu o poate atinge.
Analizand testul preliminar de filmare lui Tom i s-a parut ca gesturile si miscarile sale nu erau potrivite ca varsta de cea a personajului si a facut modificarile de rigoare. ”A intrat si mai mult in rol, a facut gesturi si mai ample si mai copilaresti care nu pareau exagerate si erau chiar cele ale unui copil de 8 ani.

Profesionalismul lui Tom incat si-a reglat cu precizie interpretare dupa primele inregistrari. Pozitia si sincronizarea sa erau perfecte.”
In cele din urma Hanks a interpretat 5 roluri-cheie: Baiatul erou, Tatal baiatului, mecanicul, misteriosul vagabond si rolul lui Mos Craciun sau, asa cum explica el, „principalul personaj masculin adult cu care baiatul interactioneaza. Toate aceste personaje poarta cu ele insemnatatea povestii: ele apar din constiinta baiatului.
Dupa cum anterior nota Zemeckis, poate fi dezorientat sa joci o scena cu costumul de captura de imagine, fara alta costumatie si fara atmosfera pe care un platou complet echipat o creeaza. Un actor trebuie sa tina minte unde sunt ferestrele, daca personajul sau e descult sau sa-si incheie nasturii la o camasa care nu exista in acel moment – sau in cazul personajului copil jucat de Hanks cat de inalt e acesta. Inmultiti cu 5 pentru a afla cantitatea de detalii pe care un actor trebuie sa le tina minte.
„Singurul lucru care am crezut ca ma va scoate din minti era sa nu am costumatie zilnic” recunoaste actorul. „Am facut o proba de costum pentru calculator si nu l-am mai purtat niciodata. Dar cumva am reusit sa tin minte ca baiatul purta un halat fara cordon si ca mecanicul avea buzunare, o cascheta si ochelari pe care si-i tot potrivea.

„Am simtit ca trebuie sa schimb ceva de la un personaj la altul si, din moment ce nu puteam sa ies din costumul de captare de imagine, singura optiune erau pantofii. Am purtat pantofi sport cand l-am jucat pe baiat si diferite perechi de cizme cand i-am interpretat pe vagabond, mecanic si pe Mos Craciun. Mi-a afectat tinuta si miscarile si, in consecinta, personajul.”
Efectul costumului ce se muleaza pe corp si pe care sunt atasati senzorii a avut meritul, dupa spusele lui Hanks, de a face „constiinta de sine sa zboare pe fereastra iar aceasta este primul lucru care te impiedica sa joci. Era u sentiment ciudat de libertate care rezulta din faptul ca aratam cu totii la fel in acele costume si ne-am dat seama ca am jucat atat cu vocile cat si cu corpul.”

Cand s-a pus problema sa-l joace pe insusi Mos Craciun, Hanks a avut o anumita idee despre tonul si timbrul pe care dorea sa-l transmita, „un amestec de caricatura cu care am crescut cu totii si de mister pur”, a declarat el. „El nu striga tot timpul „Aho Aho Aho” cat al tin plamanii cu toate ca rade. Mos Craciun este pe deplin constient de puterea pe care i-o confera calatoria sa de impartire a cadourilor pentru toti copii din lume. El face acest lucru de mii de ani si se implica in aceasta drama.”

Cel care i s-a alaturat lui Tom Hanks pe platou pentru a-i interpreta pe fratii Steamer si Smokie – frati gemeni, complet diferiti fizic, unul fiind scund si indesat si celalalt un lungan – este raposatul Michael Jeter. Fratii, ambii buni la suflet, vorbareti si tot timpul pusi pe cantat i-au explicat baiatului mecanismele trenului. Ii cer ajutorul baiatului pentru a schimba un far ars, lucru care devine o actiune mult mai interesanta si mai plina de invataminte decat si-a imaginat vreodata.

Jeter s-a pregatit pentru ambele roluri, fiind gata sa-i interpreteze pe oricare din frati dar, dupa cum isi aminteste Steve Starkey, „Bob a fost atat de incantat incat l-a distribuit pe Michael in ambele roluri. Apreciatul actor, un favorit al celorlalti actori si al restului echipei a murit la scurt timp dupa ce a terminat munca la fim. „A fost teribil de tragic si neasteptat” afirma Zemeckis care a suspendat productia la aflarea vestii pe platou. Polar Expres a fost ultimul sau film.

Pentru rolul fetei care se imprieteneste cu baiatul in tren, cineastii au distribuit-o pe Nora Gaye, o nominalizata recent la premiul pentru imagine pentru interpretarea ei din Matrix Reincarcat si Matrix Revolutii. „Nora era absolut minunata. Abilitatea ei de a intelege personajul si de a-l prezenta intr-un mod care este atat de incantator si de placut era exact ceea ce aveam nevoie” declara Zemeckis.

Dupa cum si-au imaginat cineastii, fata este o persoana puternica, un lider innascut dar inconstienta de talentele sale native, indiferent de cat de evidente sunt acestea pentru ceilalti. Alaturandu-se baiatului intr-un ocol periculos fata de ruta lor spre Polul Nord, ea incepe in cele din urma sa constientizeze si sa trezeasca potentialul mult timp inactiv.

Peter Scolari, multiplu nominalizat la premiul Emmy, a interpretat rolul Baiatului Singuratic pentru care trenul se opreste in zona saraca a orasului. Cel mai probabil este rezultatul unei vieti de familie nefericita si ii este frica de orice, in mod special de bunatatea si atentia celorlalti. Se urca ezitant in tren, ca si cum nu ar fi sigur ca merita o asemenea onoare si, odata urcat, nu ia parte la veselia celorlalti copii.

„Peter a abordat rolul a la Buster Keaton” declara Zemeckis. „Poarta in el o tristete profunda, tristete vizibila in special pe fata sa. Peter ne exprima tristetea acestui baiat cu o puternica sensibilitate.”

Un alt copil din tren, Baiatul-Stie-Tot, e jucat de versatilul Eddie Deezen. „Am creat acest personaj avand vocea lui Eddie in minte” ne dezvaluie Zemeckis inainte de a-i spune colegului sau, razand, „poate sa joace faptura aceea enervanta si aroganta fara sa exagereze. Reuseste sa fie chiar afectuos dar e la fel de enervant. Nu e un copil rau dar are nevoie de a fi un pic umil.”

„Nu vei vedea niciodata 4 adulti distrandu-se atat de mult” afirma Hanks. „Nora, Eddie, Peter si cu mine am uitat cu totul de orice constrangeri ale adultilor cand i-am jucat pe acesti copii. Eram doar 4 copii intr-un tren.

Coleg de-o viata cu Zemeckis, Charles Fleischer, un veteran de peste 30 de ani in teatru si film, tinut minte cel mai bine probabil ca vocea de desen animat Roger Rabbit, s-a alaturat echipei din Polar Expres interpretand rolul Generalului Spiridus. Acesta nu este numai responsabil cu productia de jucarii de la Polul Nord ci urmareste si purtarile bune si rele ale copiilor folosind un impresionant sistem de monitorizare globala.

In plus fata de inregistrarea interpretarilor a personajului principal, fie singur fie in tandem sau in scene de grup, tehnologia Performance Capture a depasit atat de mult performantele sistemului de captare de imagine incat le-a permis cineastilor din Polar Expres sa inregistreze o secventa intreaga de cantat si dansat la care au luat parte multi dansatori ce si-au impartit scena in acel memorabil cadru cu ciocolata fierbinte.

In drumul spre Polul Nord baiatului si noilor sai prieteni li se serveste cacao fierbinte de catre chelnerii trenului care izbucnesc in cantec si traverseaza vagonul de-a lungul si de-a latul vagonului in salturi uriase, dansand cu agilitate in jurul copiilor si a scaunelor purtand tavi deasupra capului.

Pentru a crea aceasta scena, o trupa de dansatori au facut coregrafie si au dansat sub indrumarea renumitului coregraf de pe Broadway John Carrafa inainte ca aceasta sa fie captata si integrata digital in scena cu vagonul. Nu s-a risipit nici o picatura de cacao.
Sinopsis Crearea unui decor vizual la fel de magic precum povestea in sine
jinglebells