Articole Terminator: Genisys

(2015)

Terminator: Genisys

Note de producție

GENISYS: ÎNCEPUTURILE

În 1984, un cyborg a venit din viitor. Era numit Terminatorul.
Printre milioanele de spectatori fascinați de acest nou erou se numărau și producătorii David Ellison și Dana Goldberg, pe care îi aștepta propriul viitor în realizarea de filme.
Ellison spune: “Franciza Terminator, dar mai ales James Cameron, sunt parte din motivele pentru care am vrut să intru în acest domeniu, al cinematografiei. Așadar, șansa de a lucra la o franciză care mi-a marcat copilăria și care mi-a determinat cariera, este, pur și simplu, un vis devenit realitate.”

Dana Goldberg adaugă: “Când s-a anunțat că drepturile pentru Terminator urma să fie disponibile, evident că am fost interesați, la fel ca mulți alții din industrie, pentru că e o franciză extraordinară. În special primele două filme, pe care eu și David le adorăm. Iar noi, aici la Skydance, iubim să facem filme de mare spectacol și amploare. Ideea de a reface Terminator pentru cei care au îndrăgit originalele, dar și pentru un public cu totul nou, era o oportunitate pe care nu o puteam lăsa să ne scape.”

Odată achiziționate drepturile, Skydance Production a început să caute scenariști pentru acest proiect uriaș. Au luat legătura cu scenariștii/producători Laeta Kalogridis și Patrick Lussier: “David și Dana ne-au abordat prima dată în jurul crăciunului lui 2012, și primul nostru răspuns a fost negativ, la fel ca și al doilea, și al treilea. Am refuzat din respect pentru universul creat de James Cameron. Lucrasem cu el ani de zile, și, pentru mine, personal, dar și profesional, este un model în viață, și nu aș fi vrut să dovedesc lipsă de respect prin nimic față de ce a creat el. ”

Dar cei de la Skydance au insistat, iar Kalogridis a avut chiar și o discuție cu Cameron, care nu numai că i-a acordat permisiunea de lucra la acest proiect, ci a și inițiat schimbul de idei necesare pentru faza de preproiect printr-un sfat simplu: “”aveți grijă să scrieți un rol bun pentru Arnold!”.
Patrick Lussier adaugă: “Laeta a fost entuziasmată de idee, și, odată ce am început să ne gândim la posibile povești, am revăzut și primele două filme din franciză, pentru că apoi să începem să ne imaginăm povestea și personajele aduse în ziua de azi, dar și în ziua de ieri… ”

Kalogridis continuă: “Călătoria în timp e impregnată în AND-ul francizei, așa că ai la îndemână posibilități nenumărate de a imagina povești în universuri alternative și în linii temporale diferite fără a altera materialul original. Aceste povești au existat și continuă să existe, s-au întâmplat, dar poți crea o poveste diferită care pornește dintr-un punct comun într-o altă direcție folosind personajele pe care le îndrăgim cu toții.”

Anii ’80 au fost efervescenți din punct de vedere al politicii globale, dar și cinematografic; atunci au fost realizate filme care au făcut istorie. Terminatorul a fost realizat cu decenii înainte ca imaginile generate pe computer să înceapă să fie folosite în filme, dar și realitatea geopolitică s-a schimbat între timp dramatic. Dacă filmele din serie ale lui James Cameron erau filme care reflectau Războiul Rece, amenințările existente pe atunci, în ziua de azi, tehnologia și progresele din domeniul inteligenței artificiale pun la dispoziția realizatorilor posibilități nenumărate de a face ca franciza să se ancoreze în realitatea de azi.

Așadar, Skynet nu mai are nevoie să caute eliberarea, căci noi ne aliniem singuri sub dominația ei și îi predăm de bunăvoie libertatea, intimitatea, informațiile personale. Stăm la coadă ca să posedăm ce-i mai nou în materie de tehnologie și software.

De aici au pornit realizatorii noul capitol, dar în centru au păstrat ideea de familie disfuncțională, precum și povestea de dragoste pe care Cameron le plasase central în filmele regizate de el, totul printre amenințarea Terminatorilor, potențiala dispariție a întregii rase umane.
Proiectul și-a găsit apoi regizorul care rezona perfect la aceste concepte – Alan Taylor.

Ellison spune: “Știam că aveam nevoie de un regizor căruia să-i pese de personaje și de povestea de dragoste din această familie. Și, pentru că e foarte multă acțiune în filmele din franciză, iar fanii au anumite așteptări, pentru că ne închinăm cu toții la altarul Game of Thrones, și pentru că ni s-a părut că Thor: The Dark World ni s-a părut fenomenal, am luat legătura cu Alan.

A venit la întâlnire și imediat a început să ne spună cum ar trebui să arate terminatorii, câți ar trebui să fie, cum ar trebui să arate al treilea act, de ce ar trebui să avem o poveste de dragoste care să funcționeze perfect. Ne-a spus toate astea la prima noastră întâlnire, vă dați seama că am realizat că el e cel căutat de noi.”

Pentru Alan Taylor, interesul major în implicarea lui în acest proiect era provocarea pură de a găsi o soluție funcțională: “E amuzant că mă uitam la diverse proiecte potențiale, iar acesta era singurul pe care nu știam de la început cum să-l abordez. Părea un puzzle, dar așa mi-a suscitat și mai mult interesul. Sunt un mare fan al mitologiei create de Cameron, și publicul are multe motive să se atașeze de ce a creat acesta.”

“Noi am încercat să începem povestea în linia temporală pe care o cunoșteam din filmele anterioare, apoi să o ducem în direcții noi, și să o facem astfel încât să aibă sens; astfel, vedem un viitor pe care îl întrezărisem doar în filmele dinainte, și un trecut pe care, la fel, doar îl ghicisem înainte, purtând, așadar, spectatorul într-un teritoriu cu totul nou fără să contrazicem nimic din ceea ce acesta știa deja dinainte.”

CASTINGUL

David Ellison spune că TERMINATOR GENISYS nu e un remake, nu e un reboot, nu e un sequel, ci este o reminaginare a poveștilor create de James Cameron. Spectatorul nu trebuie să cunoască niciunul din filmele anterioare, căci acesta e de sine-stătător. Dar fanii vor avea parte de numeroase surprize, căci vor regăsi elemente recongonscibile din primele două filme.

Desigur că primul element pe care fanii îl vor recunoaște cu bucurie va fi personajul legendar lansat de franciză, căruia îi dă viață Arnold Schwarzenegger.
Taylor spune: “Nu cred că poți face un film cu Terminatorul fără Arnold. Mai precis, eu aș putea să-mi imaginez unul fără el. Cameron a creat personajul în așa fel încât mitologia francizei e de neimaginat fără el.”

“Am fost foarte bucuros că am fost chemat din nou să joc”, spune Schwarzenegger. Am primit un telefon care mă anunța că David și Megan Ellison achiziționaseră drepturile, așa că primul meu gând a fost să mă bucur că, în sfârșit, fac încă unul! Și că, în sfârșit, sunt și eu din nou în film! Am fost foarte entuziasmat și când am aflat cine scria scenariul. Mi-a plăcut încă de la început direcția în care mergea scenariul.”

Kalogridis spune: “Eu consider personajul lui Arnold a fi Omul de Tinichea suprem, căci reușește să fie sufletul poveștii fără să aibă, de fapt, suflet. Iar ideea de a-l avea pe Arnold în rolul unui Terminator care a îmbătrânit recunosc că era extrem de atrăgătoare, și nu să ai efecte create cu CGI. Terminatorul a fost mereu ancorat în momentul prezent, așa că ne-a interesat pe toți să putem spune povestea în prezentul lui Arnold. Țesutul uman care învelește cyborgul îmbătrânește, dar el a îmbătrânit și interior, căci are o foarte lungă experiență cu oamenii. Ni s-a părut foarte incitant ca punct de pornire.”

“E ca mersul pe bicicletă, îți amintești imediat cum se face”, glumește Schwarzenegger. “Imediat ce am citit scenariul, am început să-mi repet replicile. Am început să vorbesc din nou ca o mașină, și am intrat imediat în personaj.”

Ellison spune: “”Nu poți să-i spui unui film Terminatorul fără să ai în el adevăratul Terminator. În acest nou capitol, Arnold e un personaj care a fost trimis înapoi în timp, când Sarah Connor avea nouă ani, și nu a putut să-i salveze părinții, dar a putut, în schimb, să o salveze pe ea, și să o crească. De atunci i-a fost protector, gardian. Dar luptele atât de îndelungate și-au pus amprenta asupra lui, și acum dă niște erori.

De asemenea, procesorul său cognitiv nu s-a ocupat decât de asta, așa că, atunci când a mers înainte în timp, avea deja peste 30 de ani în care să fi găsit răspunsul la întrebarea dacă poate fi uman. Cum interacționează cu Sarah din această postură? Când apare Kyle, cum schimbă lucrurile faptul că acesta se îndrăgostește de Sarah? Desigur, Arnold are și niște scene fabuloase de acțiune, căci e Arnold, înainte de toate, și cred că publicul va vedea că s-a întors și că e mai tare ca niciodată.”

“Dacă tot ai șansa de a-l avea pe Arnold în film, ești obligat să-l pui în valoare într-o manieră cu totul nouă. Deci era foarte important pentru noi să ducem personajul în zone cu totul noi, unde nu mai fusese înainte. Să-l arătăm cum a evoluat, cum a devenit o nouă versiune a lui însuși.”

Această evoluție l-a interesat în mod particular pe Schwarzenegger: “Eu o protejez pe Sarah Connor, așa că lichidez orice amenințare se apropie de ea. Așa că sunt și Terminator, dar și Protector, deci a trebuit să fiu foarte atent la nuanțe. M-a ajutat mult faptul că sunt tată de fete. Prima mea fiică s-a născut când filmam Total Recall în Mexic, acum 25 de ani.”
Pentru rolul fiicei Gardianului, Sarah Connor, realizatorii au selectat-o pe Emilia Clarke, cunoscută publicului larg din Game of Thrones.

Ellison spune: “Emilia are un simț al onoarei și o finețe care nu pot fi dobândite, la ea sunt înnăscute, iar personajul ei este exact așa. Sarah Connor e unul din personajele feminine emblematice în toată istoria filmului.”

Kalogridis spune că i-a făcut plăcere nu numai să remodeleze aceste noi versiuni are personajelor, dar și să creeze detalii, referințe la filmele inițiale: “În primul film, Kyle o ia la o plimbare cu mașina pe Sarah, și atunci aflăm totul. Acum Sarah e cea care ne vorbește, folosindu-se de arme. E un omagiu adus primului film, dar și o extensie a ceea ce ar fi devenit Sarah dacă viața ei ar fi fost radical diferită, dacă și-ar fi dat seama de la o vârstă mult mai fragedă cine e și ce e destinată să facă.”

Atracția dintre Sarah și Kyle Reese a fost principala preocupare a realizatorilor când au început căutările pentru actorii potriviți. Goldberg spune: “Făcusem Jack Reacher cu Jai Courtney, și mi-a plăcut mult de el ca om, și mi s-a părut un actor extraordinar, dar nu eram siguri că el e Reese. Dar a venit și a dat probă cu Emilia, și mi-am dat seama imediat că el e cel pe care îl căutam.”

“Când am auzit că urma să se facă un al cincilea film din franciză, nu m-am speriat, căci mai lucrasem la continuări. Am citit scenariul într-o cameră securizată, fără telefoane și altele, și, când am terminat, eram entuziasmat, pentru că am înțeles că se pregătea ceva cu adevărat cool. Audițiile au fost și ele un pic neobișnuite; eu filmam în Australia, așa că într-o sâmbătă dimineața am luat un avion spre Los Angeles, m-am dus direct să dau proba cu Emilia și cu producătorii, apoi m-am urcat din nou în avion, și luni dimineața eram înapoi în Australia. Deci, tocmai din cauza acestor 30 de ore petrecute în aer în acel weekend mi-am dat seama că îmi doream foarte mult să primesc rolul. Din fericire, pentru mine, l-am primit.”

Căutarea actorului pentru rolul lui John Connor a fost una din cele mai grele misiuni ale realizatorilor. Dana Goldberg spune: “Trebuia să fie un actor carismatic, căci el e cel care dă speranță celor care și-au pierdut-o de mult. Însă, John Connor e și un tip dat peste cap; pentru unii, e un profet, dar aflăm acum că trișează, pentru că știa dinainte tot ce se va întâmpla de la mama lui. Mulți își pun speranța supraviețuirii în mâinile lui, iar el știe că mare parte din ei vor muri, ceea ce e o adevărată povară pentru el.”

Jason Clarke a fost cel ales de realizatori să fie John Connor, și li s-a dovedit că alegerea a fost perfectă. Goldberg spune: “Cred că publicul va fi entuziasmat de felul în care Jason a reușit să capteze lupta interioară a lui John Connor.”

La rândul său, Clarke spune: “Alan Taylor a fost principalul motiv pentru care am vrut să lucrez la acest proiect. E un om foarte inteligent, știe să spună o poveste cinematografică și știe să lucreze cu actorii. A lucrat la unele din cele mai mari seriale TV din istorie, la The Sopranos, Game of Thrones, Mad Men. Este și dur, dar știe să fie și blând. Când lucrezi cu el, știi că te așteaptă niște filmări dure, dar el știe cum să te sprijine și să te motiveze, știe să țină sub control toate detaliile și să obțină cadrul perfect. A fost o plăcere reală să lucrez cu el.”

În alte roluri care au rămas în memoria colectivă, și anume terminatorii T-1000 și T-5000 îi vom vedea pe Byung-hun Lee și Matt Smith. Amândoi actorii au crescut cu filmele din franciză, și consideră că sunt onorați de șansa de a juca în franciza care le-au marcat copilăria și adolescența.

Un alt nume important pe care ăl regăsim în distribuție este cel al lui J.K. Simmons, în rolul ofițerului de poliție din San Francisco, O’Brien, cel care se întâlnește cu Sarah, Reese și cu Terminatorul în 1984, pentru a-i reîntâlni apoi în 2017. J.K. Simmon spune: “Am fost sunat și rugat să citesc scenariul; l-am citit și am văzut că este foarte bun. Știam că erau deja intrați în proiect toți acei oameni talentați, știam și de actorii noi. În plus, am văzut că se întoarce și Arnold, și mi-a plăcut cum au tratat personajul său mai în vârstă acum. Personajul meu are în spare 33 de ani în care lumea și-a râs de el pentru că spunea povești despre roboți și oameni ciudați, așa că a avut multe de îndurat, dar își primește acum răsplata, așa că a fost o plăcere să joc acest rol.”

PREGĂTIRILE

Cu trei săptămâni înainte de a se începe filmările, actorii au intra într-un program intenisv de antrenamente fizice, care a inclus cascadorii, lupte și, evident, mânuirea armelor.

Emilia Clarke spune glumind: “Da, ne-am antrenat în fiecare zi cu arme, multe arme! Nu știam nimic despre arme înainte de acest film, și, iată, acum sunt expertă. Făcusem niște cascadorii înainte, așa că acum m-au pregătit și pentru scenele care implicau așa ceva, ca să înțeleg ce urma să se ceară de la mine. Sarah a fost crescută de un Terminator, așa că are extrem de multă pricepere când vine vorba de luptă pentru supraviețuire. Am lucrat cu un consultant militar, cu un specialist în arme, și, evident, cu coordonatori de cascadorii și pregătire fizică.”

“Cred că dovada faptului că am muncit enorm cu toții este aceea că au fost aduși să filmeze împreună doi australieni, și nu au avut timp nici să bea o bere împreună.”, spune zâmbind Courtney.

Dar nu numai cei aflați în fața camerelor de filmat s-au pregătit intens, ci și echipa din spatele lor. Diana Burton, responsabilă cu recuzita, și Harry Lu, specialist în arme, au lucrat intens. Diana Burton spune: “Ideea era că, dacă mașinăriile sunt cele care concep arme destinate tot mașinăriilor, nu le pasă deloc de design. Așa că am fost nevoiți să gândim și noi precum o mașinărie, și am creat arme care erau în primul rând utile, și nu arătoase din punct de vedere estetic.” Astfel, în acest nou capitol vom vedea arme cu plasma uriașe, construite de mașini, dar și arme făcute de om, modificate ca să tragă cu plasmă.

Povestea filmului se petrece în trei perioade de timp diferite, așa că trebuia ca fiecare perioadă să aibă armele corespunzătoare, astfel încât pasionații de istoria armelor să nu fie dezamăgiți.
Pentru Sarah, designerii trebuia să conceapă o amră care să îndeplinească două funcții-cheie: cea de lunetă care poate doborî un Terminator de la distanță, și cea cu care trebuia să doboare de aproape o ușă a unui camion blindat: “Am ales o armă Barrett de calibru .50, potrivită anilor ’80.”

Burton și Lu estimează că s-au realizat aproximativ 500 de arme pentru TERMINATOR GENISYS.
Jason Clarke a fost entuziasmat de scenele de acțiune în care a jucat: “Am muncit cu toții mult pentru a nu altera moștenirea francizei, dar și pentru a aduce ceva nou. A fost unul din cele mai plăcute filme de acțiune la care am participat.”

Unele scene au necesitat mult mai mult decât cascadorii normale, executate chiar și de cei mai experimentați bodybuilderi, așa că realizatorii au apelat la efecte speciale, mai exact la Jason Matthews, de la Legacy Effects, comapnie fondată de Stan Winston, pionier în domeniu, care a lucrat la filmele inițiale din franciză. Astfel, s-a creat o copie din silicon a lui Schwarzenegger așa cum arăta el în 1984, îmbrăcată cu armătură din oțel, folosindu-se măsurătorile de atunci. Această copie a fost folosită în scenele care prezentau un nivel mare de periculozitate, mai precis, atunci când Arnold cel vârsntic se întâlnește față în față cu Arnold din 1984.

Mike Manzel, tot de la Legacy Effects, a lucrat împreună cu echipa sa la crearea unor versiuni aduse la zi a endoscheletelor modelului T-800 (modelul Terminatorului original). A fost nevoie de 15 artiști care au lucrat mai mult de o lună pentru a finisa și asambla cele 260 de piese realizate manual, dar s-a apelat și la tehnici moderne, precum imprimante 3D pentru o parte din piese.

Susan Matheson, care s-a ocupat de vestimentația actorilor, spune: “Pentru că filmul se petrecea în viitor, am fost nevoiți să o luăm de la zero, ceea ce a fost extrem de incitant. De fapt, filmele care m-au împins spre lumea cinematografiei au fost tocmai Terminatorul și Mad Max.” Astfel, personajele din noul film vor avea costume cu un aer post-apocaliptic, în care își petrec tot timpul, din piele, cu elemente metalice, cu o patină specifică a uzurii.

Despre amploarea producției, David Ellison spune: “Acesta e cel mai spectaculos film din seria Terminator. Veți vedea un război din viitor plin de detalii, așa cum nimeni până acum nu a reușit să-l redea. Veți vedea noi Terminatori care sperăm că vor avea același impact ca atunci când l-ați văzut pe T-1000 în 1991. Am pus ștafeta extrem de sus, și sperăm că veți fi impresionați.”

Pentru Dana goldberg, amploarea filmului este direct proporțională cu numărul de vedete aflate pa platou: “Este un film cu adevărat mare. Am filmat din aprilie până la mijlocul lui august, în general șase zile din săptămână. Am avut o echipă fenomenală care a dat totul pentru ca acest proiect spectaculos să ajungă pe marele ecran. Nimeni nu-și va putea imagina vreodată câtă muncă a necesitat totul – de la coafuri la machiaj, de la cascadorii la efectele speciale, lumini, și așa mai departe. A fost o întreprindere-mamut, și a fost nevoie să ținem toate elementele sub control, așa că pot să spun că am fost mai mult decât norocoși că am beneficiat de asemenea oameni talentați.”

Alan Taylor, regizorul, spune: “Îi spunem, oarecum, publicului că știm la ce se aștepta, pentru ca apoi să-l luăm complet prin surprindere, căci asta face parte din AND-ul filmelor din franciză. În primul film, Cameron a folosit personajul lui Arnold într-un fel, pentru ca apoi, într-al doilea, să-l folosească într-un mod opus, luând pe toată lumea prin surprindere. De data aceasta, vom merge în zone noi cu personaje pe care ai senzația că le știi deja, dar care vor face lucruri la care nu te vei aștepta deloc.”

Sinopsis
jinglebells