Articole Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

(2004)

Harry Potter și prizonierul din Azkaban

Creaturi extraordinare si transformari magice

Ca toate povestile iubite cu Harry Potter ale lui J.K. Rowling, Harry Potter si prizonierul din Azkaban este locuit de creaturi imaginare si transformari magice. Acest film ii prezinta pe Buckbeak, creatura jumatate cal, jumatate vultur cunoscuta sub numele de Hippogriff; alter ego-ul secret al profesorului Lupin, un varcolac mortal; si Dementorii, infricosatori, bantuitori, care pazesc inchisoarea Azkaban hranindu-se cu cele mai mari temeri ale prizonierilor lor.

In plus, filmul prezinta vehiculul magic cunoscut ca Autobuzul Cavaler, o „expansiune” din cealalta lume a nesuferitei matusi a lui Harry Potter, Marge si aparitia animalutelor certarete Crookshanks, pisica lui Hermione si Scabbers, sobolanul lui Ron.

Aducerea la viata a lui Buckbeak a necesitat luni de imaginatie, cercetare si pregatire intensiva, incepand cu proiectarea scheletului creaturii inaripate. „Nu mi-am dat seama cat de greu avea sa fie sa il cream pe Buckbeak”, recunoaste Cuarón. „Odata ce am stabilit fiziologia, felul in care s-ar misca de fapt oasele lui, a trebuit sa gasim personalitatea, care este un amestec de eleganta regala, in special atunci cand zboara si creatura neindemanatica si lacoma care devine pe pamant.”

Supervizorul efectelor speciale pentru creaturi, Nick Dudman a petrecut aproximativ un an construind mai multi Hippogriffi „practici” pentru productie, in timp ce supervizorii efectelor speciale Roger Guyett si Tim Burke au fost responsabili pentru supravegherea realizarii unui Buckbeak pe computer care putea sa mearga si sa zboare.

„Unele dintre efectele Framestore CFC obtinute cu Hippogriff nu au mai fost realizate pana atunci”, spune Guyett, „in special cu complexitatile penelor, care trebuie sa reactioneze la fiecare miscare ca si cum ar fi facut parte dintr-o pasare adevarata.”

La fel de solicitanta pentru realizatorii filmului a fost provocarea de a transforma pe Profesorul Lupin cel cu maniere alese intr-un varcolac intr-un mod unic si inventiv. „Sunt atat de multi varcolaci in istoria filmului incat am fost preocupati in privinta repetarii a ceva ce a mai fost vazut”, spune Cuarón. „Asa ca, decat sa optam pentru un varcolac traditional, paros, am ales unul lipsit de par.”

Ca si Buckbeak, creatura licantropa este o combinatie de efecte practice- realizate cu actorul David Thewlis pentru a descrie stadiile initiale ale transformarii lui Lupin- si filmarile CGI, care prezinta lupul in miscare. Pentru a asigura o colaborare dintre efectele practice si cele generate pe computer cat mai continua posibil, ambele echipe au trebuit sa stabileasca modul in care si cat de rapid ar trebui sa se miste varcolacul. „Ne-am intrebat ce s-ar intampla daca un varcolac ar merge pe toate cele patru picioare in loc de cele doua”, isi reaminteste Guyett. „A trebuit sa intelegem toate detaliile osaturii sale si ale muschilor sai.”

Utilizati continuu de Rowling in roman si probabil cele mai de temut creaturi din film, Dementorii demonici se napustesc asupra lui Harry Potter cand coboara asupra Hogwarts, aparent pentru a proteja elevii de prizonierul evadat Sirius Black. Aceste creaturi inspaimantatoare din alta lume au provocat din nou realizatorii filmului din punct de vedere vizual.

„Alfonso a vrut ca Dementorii sa aiba o calitate complet diferita fata de alte creaturi mitice din poveste”, remarca Heyman. „A inceput procesul de proiectare prin experimentarea miscarii cu incetinitorul. Apoi a dat filmul inapoi, ca si cum Dementorii ar fi precedat si nu ar fi urmat un personaj in camera.”

Pentru a obtine sentimentul abstract pe care Cuarón l-a vrut pentru gardienii fantomatici ai inchisorii, realizatorii filmului au lucrat cu papusarul american Basil Twist intr-o serie de experimente cu papusile subacvatice. „Basil a venit la Londra si am testat diferite forme de Dementori intr-un bazin urias cu apa pentru a ne face o idee in privinta miscarii lor”, explica Cuarón. Am filmat aceste teste cu incetinitorul, ceea ce a fost foarte frumos, dar aceasta metoda nu a fost folosita practic in film.”

„Au fost aceste teste timpurii care au adus o directie creativa pentru Dementori”, adauga Burke. „Alfonso a vrut sa faca ceva metafizic, nu tangibil, iar testele din apa au oferit acea calitate.”

Dupa o colaborare intensa cu Burke, Guyett, echipa de efecte vizuale la ILM si realizatoarea de costume Jany Temime, care a experimentat cu diferite materiale pentru a ajuta la gasirea celei mai bune imagini si miscari pentru Dementori, Cuarón este mandru de personificarea lor fantomatica a personajelor inspaimantatoare ale lui Rowling. „Cred ca am realizat creaturi cu adevarat inspaimantatoare”, spune regizorul. „Ai un sentiment ca Dementorii sunt atat de decazuti incat daca ar deschide o usa, le-ar cadea degetele, dar in acelasi timp, tot ce trebuie sa faca este sa inspire si sa iti absoarba sufletul.”

Pe langa activitatea cu ILM si Framestore CFC pentru a crea imagini cu efecte vizuale cheie pentru film, Guyett si Burke au supravegheat creatia unui material suplimentar VFX din The Moving Picture Company, Cinesite si Double Negative.

„Unul dintre cele mai interesante aspecte al activitatii la filmele Harry Potter este vizualizarea efectelor vizuale care se imbunatatesc progresiv, datorita unei combinatii dintre propria experienta si evolutii cu fiecare productie”, spune producatorul Chris Columbus.

Un alt personaj colorat in film este Autobuzul Cavaler, pe trei nivele, mecanizat in mod magic, creat de catre supervizorii de efecte speciale John Richardson si Steve Hamilton. Autobuzul violet spectaculos apare in intrecere prin strazile Londrei, schimbandu-si forma dupa caz pentru a trece prin traficul Incuiatilor.

„A fost o operatiune de mare amploare pentru a realiza un vehicul pentru drum care are trei nivele”, spune Richardson. „Pur si simplu am luat un autobuz londonez casat si am construit un sasiu nou care ar putea sa sustina corpul modificat. Apoi echipa de cascadori l-a condus.”

Secventele practice cu Autobuzul Cavaler au fost filmate pe parcursul a catorva saptamani in locatii diferite in si in jurul Londrei, folosind o coregrafie complicata pentru a crea impresia ca vehiculul trece ca o racheta prin trafic cu 100 de mile la ora. „Nu este atat de inspaimantator precum pare”, ne asigura coordonatorul echipei de cascadori Greg Powell. „Am condus autobuzul la aproximativ 30 de mile la ora, iar celelalte masini mergeau cam cu 8. Am avut nevoie de saptamani de planificare cu cascadorii soferi, si chiar si oamenii pe care ii vedeti pe strada sunt cascadori care sunt antrenati pentru a merge incredibil de incet, doar pentru a face sa para ca autobuzul merge mai repede.”

Ca si Autobuzul Cavaler, „expansiunea” magica a nesuferitei matusi a lui Harry, Marge, a fost de asemenea obtinuta prin mijloace practice mari. 38 de costume din tweed de marimi din ce in ce mai mari au fost utilizate pentru costumul actritei Pam Fries pe parcursul meticulosului procedeu de filmare. „Am purtat diferite corpuri proteza, care se umflau la rate diferite, si la cea mai mare dimensiune am avut latimea de patru picioare si jumatate”, spune Ferris, care nu a putut sa mearga si sa manance in timp ce purta costumul de 50 de livre.

Personajele animale importante din film, sobolanul lui Ron, Scabbers si pisica lui Hermione Crookshanks, au jucat roluri importante in poveste. „Urasc paienjenii, dar cred ca sobolanii sunt destul de frumosi, asa ca nu am avut probleme in scenele mele cu Scabbers”, spune Rupert Grint. „Departamentul pentru animale a scos parti din blana acestuia pentru a arata neingrijit, dar este un sobolan destul de dragut care a fost transformat putin!”

Animozitatea de pe ecran dintre sobolan si pisica este pur si simplu un joc al animalelor, asigura antrenorul de animale Gary Gero, un veteran al tuturor celor trei filme Harry Potter. „Inainte sa prezentam animalele unul celuilalt, antrenoarea Julie Tottman a lucrat cu pisica si David Sousa a antrenat sobolanul, asa ca stiam ca avem un anumit control asupra lor”, explica Gero. „Dar nu am fost siguri cum vor reactiona in momentul in care trebuiau sa lucreze impreuna, asa ca am creat o pista mica paralela cu plasa, astfel incat sa nu treaca in teritoriul celuilalt. Cand a venit vremea sa se filmeze, nici unuia nu i-a pasat. S-au ignorat unul pe celalalt, asa ca nu a existat niciodata o lupta adevarata.”

Sinopsis Despre productie
jinglebells