Articole Don't Breathe

(2016)

Nu respira!

Despre producție

În 2013, scenaristul și regizorul Fede Alvarez a devenit faimos în lumea filmelor horror cu un reboot care-ți îngheață sângele-n vine al filmului clasic al lui Sam Raimi, Evil Dead. În noul său film, Omul din întuneric, explorează un teritoriu diferit dar la fel de terifiant, într-o poveste șocantă și plină de suspans. Din nou, Alvarez își unește forțele cu producătorii Raimi și Rob Tapert de la Ghost House Pictures pentru un scenariu al invaziei unei case, care umbrește limita dintre horror și thriller.

"Are elemente din ambele", spune regizorul. "Nu l-aș numi sută la sută horror sau thriller. Dar cu siguranță are o mulțime de momente înfricoșătoare."

În Omul din întuneric, trei prieteni care au comis o serie de furturi plănuite perfect au decis să dea o lovitură finală atunci când au auzit de un om orb care trăiește singur într-un cartier părăsit din Detroit. "Dar le lipsesc câteva informații cruciale", spune Alvarez. "Acest bărbat este neobișnuit de înzestrat și este nemilos la modul absolut, până în punctul în care pare aproape suprauman. Nu le permite să obțină banii fără o luptă până la capăt."

Realizarea primului său film artistic de lung-metraj, Evil Dead, sub îndrumarea lui Raimi și Tapert, a fost o experiență de neuitat, spune Alvarez. "Așa că am decis să repetăm experiența. Sam a fost un mentor grozav. Nu este doar un regizor și producător grozav. Este chiar el însuși un fan care-și captivează în mod ferm audiența".

Raimi spune că Alvarez nu este doar un regizor vizionar, ci și un colaborator desăvârșit. "Posedă o combinație rară de instincte grozave de povestitor și măiestrie pentru punerea în aplicare a ideilor sale", spune prolificul producător, ale cărui producții includ trilogia blockbuster Spider-Man precum și A Simple Plan, Drag Me to Hell, și trilogia originală Evil Dead. "Atunci când ne-a adus acest proiect, am profitat de oportunitatea de a lucra din nou cu el. De la început, Fede a avut o viziune clară a unui thriller tăios, orientat pe personaje, pentru o audiență modernă. Iar introducerea unui personaj orb i-a oferit șansa de a crea tensiune atât prin imagini vizuale cât și prin proiectarea sunetului".

Alvarez și co-scenaristul său Rodo Sayagues au decis să scrie scenariul unui film plin de suspans, dar fără mult sânge. "Horror-ul este un gen care-mi place", spune regizorul. "Dar acesta este mai complex. Spaima se bazează sută la sută pe situație și pe lucruri care se pot întâmpla într-adevăr. Pentru mine, acest lucru este mult mai înfricoșător".

Tapert este de acord și adaugă: "Omul din întuneric pune un accent nou pe thrillerul de suspans, creând un scenariu în care simțurile personajelor sunt intensificate. Evită clișeul, angajând audiența într-o dilemă morală. Cine acționează corect și cine greșește? Și nu știi precis cum se va încheia povestea, ceea ce adaugă un plus de tensiune".

Cei trei protagoniști ai scenariului, integral concretizați, au apelat la producătorul executiv Mathew Hart. "Fiecare se află într-un punct mort și este disperat să-și schimbe viața", spune el. "Acest lucru îi conduce la o casă în care cred că sunt bani destui ca să-i ajute să facă asta. Într-un sens, este un joc al moralității în luarea deciziilor, plasat în mediul grozav al unui thriller."

Niciunul dintre personaje nu este în întregime admirabil, iar acest lucru este intenționat, spune Alvarez. "Nu-mi place când producătorii de film mă forțează să aleg o parte. O mulțime de scenarii pe care le-am văzut nu fac decât să manipuleze. Nu trebuie să mi se indice atât de clar cine este bun sau rău. Lasă-mă să aleg cine-mi place. Vă arătăm un șir de personaje și vă lăsăm să decideți. Aici, nimeni nu este un sfânt. Fiecare are motive nuanțate. Trebuie să-l alegeți pe cel cu care rezonați."

Lucrul cu un co-scenarist cu talente care le-au completat pe cele ale lui Alvarez a fost cheia procesului de creație. Regizorul apreciază că el și Sayagues sunt de acord aproximativ 50 la sută din timp. "Asta înseamnă că în celălalt timp de 50% nu suntem de acord, ceea ce este foarte bine pentru noi. El are idei la care eu nu m-am gândit niciodată și invers. Acest lucru creează un material unic. Eu creez ordine și el aduce dezordinea. Cele mai sângeroase momente vin întotdeauna de la Rodo."

Toți colaboratorii lui Alvarez sunt de acord că producătorul acordă fiecărei idei atenția cuvenită. "Pentru că este și scenarist, cunoaște în mod intim tonurile poveștii", spune Hart. "Pare să obțină performanțele optime de la distribuție fără niciun efort și nu este niciodată indecis sau nesigur. Dar apreciază contribuțiile și va încorpora destul de des ideile altor oameni. Și este întotdeauna foarte rapid în a acorda credit. Este un mediu de lucru grozav."

Tripla amenințare
jinglebells