Articole Batman Begins

(2005)

Batman - Începuturi

Batmobilul

Vine in negru?
Bruce Wayne, Batman - Inceputuri

Batmobilul este parte integranta din legenda lui Batman si conform crezului regizorului Christopher Nolan ca fiecare aspect al filmului sa aiba radacini puternice in realitate, vehiculul condus de Cavalerul Negru din Batman Inceputuri a fost conceput intr-o maniera care a asigurat faptul ca designul sau va fi in armonie absoluta cu povestirea. Nolan spune „Am cautat sa-l prezentam pe Batman ca o figura foarte functionala, fiecare fiind foarte preocupat de utilitate, deci am vrut sa creem un vehicul care sa poata sa aiba performante in moduri care sunt utile pentru personaj.”

Designerul de productie Nathan Crowley a infiintat un atelier in garajul lui Nolan, in care s-a concentrat pe multe elemente cheie ale filmului, in principal pe Batmobil. De vreme ce Nolan si co-scenaristul David Goyer au scris scenariul in interiorul casei, ei au facut schimb de idei cu Crowley despre cum vedeau ei vehiculul; ideile lor au stat la baza schitelor lui Crowley, iar acestea au contribuit la anumite aspecte importante ale scenariului.

„Nu am mai lucrat niciodata la un proiect la care trebuia sa fac munca de concept atat de timpuriu,” explica Crowley. „Am infiintat un mic atelier mecanic si am inceput sa facem modele de masini din tot ce ne cadea in mana. Chris lua o pauza de la scris si venea in garaj unde eram eu cu masinile mele concept, acoperite de lipici. Am facut vreo cinci sau sase versiuni ale Batmobilului timp de opt saptamani.”

Pe parcursul legendei lui Batman, Batmobilul a fost intotdeauna prezentat ca un vehicul contemporan, dar cu o nota de exagerare si extremitate adusa lui. Ca urmare a rugamintii lui Nolan pentru realism, era important ca fiecare aspect al Batmobilului sa aiba un scop clar, mai curand decat sa fie o amestecatura de detalii care impresioneaza vederea.

Ceea ce a rezultat este un design care evoca un hibrid intre un Lamborghini si un Humvee (vehicul militar), un vehicul care combina forta functionala a unui tanc cu finetea si manevrabilitatea unei masini sport.

In seria povestirii, Batmobilul a inceput ca un vehicul prototip militar numit „The Tumbler”, proiectat de catre departamentul de Stiinte Aplicate al Wayne Enterprises in scopul trecerii peste transee si al facilitarii miscarii oamenilor si echipmentelor pe apa si spatiu deschis. Din cauza costului sau, Wayne Enterprises nu a produs niciodata in serie vehiculul, dar de la descoperirea de catre Bruce Wayne a prototipului, el ii imbunatateste designul secret si aplicarile extraordinare pentru a deveni o arma puternica in misiunea lui Batman pentru dreptate.

Deoarece Crowley a preferat sa faca modele tridimensionale decat desene conceptuale, atunci cand el si Nolan au dus masinile concept pentru Batmobil responsabilul atelierului de efecte speciale Andrew Smith, acestia aveau un model tridimensional in intregime care detalia cu exactitate ceea ce ei iti imaginasera pentru vehicul.

„Timp de sase luni Andy si echipa lui au facut schitele si au construit cinci dintre aceste masini pornind de la zero,” spune regizorul. „Nu m-am asteptat niciodata ca ei sa fie capabili sa construiasca o versiune a Batmobilului care chiar sa poata face toate lucrurile pe care trebuie sa poata sa le faca in film, dar au reusit. Este un monstru, o bestie si este frumos proiectat.”
„Am inteles in sfarsit fascinatia oamenilor pentru masini dupa ce am vazut Batmobilul in actiune,” isi aduce aminte Katie Holmes razand. „M-am gandit, Bine, am priceput. Este super! Am privilegiul de a-l conduce in film si este chiar mai bine inauntru.”

In timp ce cele mai multe vehicule sunt compuse din schelet de masina pre-existent cu o carcasa de plastic pusa deasupra, echipa lui Smith au facut pe comanda fiecare aspect al Batmobilului, de la roti pana la sasiu si caroserie.
Batmobilul este echipat cu un motor de 5,7 litri, 350 cc, 340 CP, cu aproximativ 400 livre cuplu, are 9 picioare, 4 toli in cel mai larg punct, vehiculul are o lungime de 15 picioare si cantareste 2,5 tone. Acesta accelereaza de la 0-60 km sub 5 secunde si poate sari 4-6 picioare in inaltime, pe o distanta de pana la 60 picioare, dupa care poate sa vireze imediat ce atinge pamantul.

Una dintre cele mai remarcabile trasaturi de proiectare ale Batmobilului este aceea ca acesta nu are ax frontal, ceea ce ii da posibilitatea de a lua viraje deosebit de stranse. Nolan a vrut ca rotile sa fie fixate dintr-o parte, ceea ce a fost initial considerat imposibil. Dar Smith si responsabilul pentru efectele speciale Chris Corbould au inventat o modalitate de a-l face functionabil.

„Nimic nu sustine rotile in maniera conventionala in care rotile sunt sustinute la o masina normala,” explica Smith. „Am construit un prototip si l-am modificat si am venit cu un sistem foarte bun – datorita unei cresteri in diametrului rotii din spate am rasucit motorul si cutia de viteze si am mers cu un arbore planetar. Designul aproape ca ii da vehiculului o linie centrala asemanatoare cu talia unei insecte deoarece se rasuceste in mijloc atunci cand este condus tare.”

Batmobilul a fost echipat cu sase cauciucuri de monster truck. In functie de performantele de conducere pe care producatorii incercau sa le surprinda, desenele benzilor de rulare ale cauciucurilor au fost taiate mecanic si presiunea lor a fost ajustata pentru a da soferului diferite nivele de putere pentru a efectua diferite cascadorii de alunecare. Erau trei seturi de baza de cauciucuri, cu desene ale benzii de rulare care porneau de la unele cu banda de rulare jupuita, semi-jupuita si uzata.
S-au creat in total opt Batmobile pentru productie.

Pe langa cele cinci complet operationale, modele propulsate de motoare pe benzina, a existat si o versiune cu motor electric care a fost echipat cu partea de sus glisanta pentru a-i da posibilitatea lui Batman si a pasagerilor sai de a intra si iesi mai usor din masina. Soferul cascador a fost ascuns in spatele scaunului principal si conducea vehiculul dintr-o pozitie laterala. Au existat si doua vehicule „tun”, care erau usoare si nu aveau motoare si puteau fi catapultate dintr-un tun pentru secvente de actiune specifice.

Construirea unui vehicul atat de masiv si puternic cum este Batmobilul a necesitat teste riguroasa de catre Smith si echipa sa a fiecarui aspect al masinii inainte de predarea lui cascadorilor si actorilor care il conduce pe ecran.

„Am incercat si testat absolut totul,” spune Smith. „Am stiut ca urma sa sarim cu masina, asa ca am iesit si am petrecut zile intregi sarind. Iata unde a ajuns masina noastra prototip – am scos de la ea 35 sarituri. Pur si simplu continuam pana cand lucrurile se strica. Si noi stricam multe in timpul testarii, dar asta inseamna ca nu stricam multe atunci cand filmarea chiar incepe.”

Cea mai dificil de filmat secventa cu Batmobilul a fost cursa periculoasa a lui Batman pe strazile din orasul Gotham. Pe langa actiunea care trebuia executata si filmata se numarau si scenele in care vehiculul loveste alte masini, face manevre din trafic la viteze periculos de mari si executa curbe deosebit de stranse in spatii inguste. Au fost folositi peste 30 soferi pentru a crea cursa de masini, care a fost pusa in scena pe strazile din Chicago.

„Chris a vrut neaparat ca aceasta cursa sa aiba un aspect lejer, neprelucrat, ceva intre o secventa de actiune care prezinta o cursa moderna cu toata tehnologia pe care o folosim astazi si ceva din acel aspect neprelucrat, ferm al The French Connection,” spune directorul de imagine Wally Pfister (Laurel Canyon, Memento, Insomnia). „Iata de ce am fost decis sa nu folosesc un Batmobil digital – Chicago are niste strazi subterane minunate si am vrut neaparat sa il duc acolo.”

La fel ca si Batman, Christian Slater a avut prilejul experientei de neuitat de a pilota Batmobilul insusi. „Nu se compara cu nimic altceva,” spune actorul. „Sa-l conduci este ca si cum l-ai auzi pe Ozzy Osbourne tipandu-ti in ureche – este nebunie curata.”

Nu doar ca s-a folosit tehnologie de ultima ora in fabricarea si operarea Batmobilului, dar acesta a jucat si un rol integral in prezentarea pe ecran a cursei in cel mai dinamic mod posibil. Echipa de cascadori si echipa de filmare au lucrat cu un nou tip de camera de masina inovatoare: vehiculul de tractare a fost un AMG Mercedes ML, dotat cu un dispozitiv numit Ultimate Arm and Lev Head, un cap stabilizator giroscopic montat pe un brat controlat de robot care este comandat prin joystick-uri din interiorul masinii. Lev Head a dat o imagine atat de stabila, solida, incat producatorii au filmat aproximativ optzeci de procente din cursa cu el.

Nolan si Pfister au mers in ML pe timpul filmarilor, in timp ce monitoarele din interior si un microfon deschis ii dadeau posibilitatea regizorului de a comunica in acelasi timp cu Cottle in timp ce acesta conducea Batmobilul si cu soferul vehiculului de tractare si sa faca ajustari in timp real pentru viteza sau manevrabilitate.

„Masina ML a fost cea mai buna unealta pe care am avut-o vreodata pentru o cursa de masini,” spune coordonatorul de cascadorii Paul Jennings. „A insemnat ca nu a trebuit sa micsoram viteza Batmobilului pentru ca putea sa tina pasul. A fost nepretuit din punct de vedere al filmarii scenelor pe care nici macar nu visai sa le faci cu un vehicul normal de tractare. Exista scene in film despre care oamenii o sa creada ca sunt difuzate la viteza mai mare, dar nu sunt – au fost facute intr-adevar.”

Imensa cantitate de planificari, munca si dedicare care a fost dedicata dezvoltarii si executiei Batmobilului I-au adus un loc special in inimile producatorilor. „Timp de multa vreme urma sa existe un moment la sfarsitul filmului cand urma sa distrugem Batmobilul,” isi aminteste producatoarea Emma Thomas. „Dar in cele din urma pur si simplu nu am putut sa o facem – Batmobilul a devenit un fel de personaj pentru noi.”

Lupta de partea binelui
jinglebells