Articole Abraham Lincoln: Vampire Hunter

(2012)

Abraham Lincoln: Vânător de Vampiri

Note de producție

ABRAHAM LINCOLN: VÂNĂTOR DE VAMPIRI analizează viața secretă a celui de-al 16-lea președinte al nostru și povestea nespusă care ne-a modelat națiunea. Realizatorii vizionari Tim Burton și Timur Bekmambetov (regizorul filmului “Wanted”) contribuie cu o voce proaspătă la știința sângeroasă privind vampirii, imaginându-l pe Lincoln drept cel mai mare vânător de vampiri din istorie.

Abraham Lincoln. Vânător de vampiri. Chiar aceste cuvinte evocă o juxtapunere neașteptată, dacă nu în mod clar bizară. Și totuși este o idee căreia realizatorii i s-au dedicat pe deplin. Opera lor este portretizarea unui om și lider pe care l-am studiat cu toții și a evenimentelor germinale care l-au definit pe el și națiunea noastră - întrepătrunse cu acțiunea captivantă, viscerală a unei povești cu vampiri.

În același timp, ABRAHAM LINCOLN: VÂNĂTORUL DE VAMPIRI îl prezintă pe Marele Emancipator drept supererou al țării. Producătorul Tim Burton spune: „Întreaga viață a lui Lincoln este oglinda mitologiei supereroului din benzile desenate clasice. Este o dualitate: în timpul zilei este președintele Statelor Unite; noaptea, vânător de vampiri.”

Această dicotomie stă la baza lui Lincoln cu care facem cunoștință în film. „Era obișnuit și neobișnuit în același timp”, spune regizorul Timur Bekmambetov. Scenaristul Seth Grahame-Smith, care și-a adaptat best-seller-ul cu același titlu, spune: „Povestea vieții lui Lincoln este o poveste privind originea de supererou arhetipală. Este mai aproape de un erou adevărat al acestei țări ca niciodată. Uitați de vampiri. Lincoln nu a avut nici nume de familie, nici bani. Mama lui a murit când era mic. De fapt, toți pe care i-a iubit muriseră. Fără educație și înarmat doar cu mintea sa, a devenit președinte și a salvat națiunea.”

Aceste teme au atras atenția lui Burton, a colegului său producător și a lui Timur Bekmambetov. Chiar înainte ca Grahame-Smith că-și fi terminat romanul, Burton a auzit titlul și mintea sa a început să lucreze. „Suna ca un film pe care aș fi dorit să-l vizionez”, susține Burton. „Am simțit că putea avea energia nebună a filmelor din tinerețea mea, care aveau o mulțime de mixaje ciudate de filme de groază.”

Lemley, care produsese cu Burton și Bekmambetov filmul animat „9” spune că sensibilitățile lui Burton s-au potrivit perfect cu acest material. „Ceea ce Tim a reușit să facă într-un mod strălucit este inversarea imaginilor și a poveștilor convenționale și examinarea lor dintr-o perspectivă neașteptată”.

ABRAHAM LINCOLN: VÂNĂTOR DE VAMPIRI se potrivește perfect și cu timoneria creatoare și estetică a lui Bekmambetov. Producătorul de film rus condusese filmul cu un box-office impresionant „Wanted” și înaintea acestuia „Night Watch” și „Day Watch”, ambele oferind portrete captivante de vampiri în lumi obișnuite și fantastice.
Ca și Burton, Bekmambetov pictează pe o pânză imensă, prezentând imagini uimitoare din punct de vedere vizual. Ideea centrală și ingeniozitatea l-au atras pe producătorul de film rus, care a declarat: „Am reacționat imediat la poveste, deoarece era atât de limpede, simplă și puternică”.

Inițial, Bekmambetov trebuia să fie producător, până când Burton l-a convins să preia cârma ca regizor al filmului. „Vroiam să văd versiunea lui Timur a acestei povești!” spune Burton. „Un avantaj extraordinar este că Timur este din altă țară, prin urmare oferă o perspectivă diferită asupra personajelor și evenimentelor istorice respective”..
Partea de „vânător de vampiri” a poveștii oferă emoții, spaime și cascadorii explozive, dar producătorii de film nu au uitat o clipă că prezentau și portretul unui personaj îndrăgit și evenimentele monumentale care ne-au modelat națiunea și continuă să definească discursul contemporan. „Totul trebuia prezentat cât mai direct posibil” spune Grahame-Smith. „Nu facem cu ochiul publicului niciodată; nici măcar o dată. Tim Burton ne-a sprijinit cu adevărat și a protejat acea viziune”.

Grahame-Smith notează că ideea sa pentru cartea Abraham Lincoln: Vânătorul de vampiri a venit de la o observație pe care a făcut-o în timpul unui turneu în anul 2009 pentru promovarea volumului său anterior Pride and Prejudice and Zombies (Mândrie și prejudecată și zombi), o altă legătură neașteptată între entități culturale total diferite. Autorul/scenaristul își amintește: „Anul acela a marcat bicentenarul nașterii lui Lincoln și multe dintre librăriile din turneul meu promoțional aveau două afișe: unul prezenta cărți despre viața lui Lincoln; celălalt era un afiș pe tema vampirilor, inclusiv Twilight și cărți de cu Sookie Stackhouse [pe care s-a bazat serialul de televiziune “True Blood”]. „Acest lucru mi-a dat ideea să combin cele două teme”.

Vampirii lui Grahame-Smith erau diametral opuși figurilor romantice descrise în paginile cărților pe care le-a văzut pe afiș. Creaturile sale aduc un omagiu corespunzător tradiției clasice a vampirilor din filme. „Vampirii din filmul nostru nu sunt romantici sau amuzanți și cu siguranță nu strălucesc”, spune el. „Vampirii noștri sunt sângeroși și inventivi - și cei mai înspăimântători dintre toți, au devenit parte din țesătura vieții de zi cu zi, lucrând ca fierari, farmaciști și bancheri”.

Principalul dușman al vampirilor este una dintre cele mai îndrăgite figuri din istorie, pe care mulți îl consideră a fi cel mai mare președinte al nostru. Povestea prezintă 45 ani din viața lui Abraham Lincoln, din 1820 până în 1865 și se petrece în Kentucky, Illinois și Louisiana și bineînțeles, în capitala națiunii. Prin urmare cine ar putea fi urmașul unora dintre cei mai mari actori ai noștri pentru a-l interpreta pe emblematicul lider și neînfricatul nimicitor de vampiri? A fost ales actorul de teatru Benjamin Walker, care în mod întâmplător dobândise deja experiență „prezidențială” interpretând rolul principal în piesa “Bloody Bloody Andrew Jackson,” (Sângerosul Andrew Jackson) care a fost pusă în scenă pe Broadway în anul 2010.
„Ben oferă calitate umanitate și răutate, ceea ce a dat o tentă reală rolului,” spune Tim Burton. Jim Lemley adaugă: „Ben captează onestitatea, integritatea și simțul datoriei lui Lincoln”.

Cel mai important pentru Walker a fost oportunitatea de a portretiza nu doar ce a făcut ca Lincoln să fie un personaj grandios, ci și latura sa umană cu care spectatorii se pot identifica. „Ce este periculos în cazul portretizării unui personaj emblematic este faptul că personajului nu i se permite să fie uman”, spune actorul. „Trebuie să-i permiți personajului să fie vulnerabil sau chiar prostuț. Din fericire, Tim și Timur au fost deschiși pentru a face din Abraham un bărbat , amuzant și contradictoriu.”
„Latura umană este întotdeauna lucrul cel mai important,” este de aceeași părere Burton. „Și personajul trebuie să aibă simțul umorului, deoarece nimeni nu poate supraviețui ca vânător de vampiri fără el”.

Actorul din „Walker, a 6’3” care a urmat cursurile școlii Juilliard avea statura fizică pentru a-l portretiza pe Lincoln, care era înalt și slab. Dar a putut tânărul actor, care avea 29 ani atunci, să portretizeze fizic personajul Războiului Civil al cărui chip emblematic, îmbătrânit ne împodobește cărțile de istorie și bancnotele? Bekmambetov, Burton și Lemley l-au testat pe Walker – un test pe ecran – în timpul căruia actorul a fost machiat pentru a arăta de 55 ani și a ținut unul dintre cele mai renumite discursuri din istorie, Discursul de la Gettysburg. Walker a impresionat producătorii peste așteptări. “Reacția mea a fost: ‘Oh, Doamne, este Abraham Lincoln care ține Discursul de la Gettysburg!” exclamă Lemley. Walker a trebuit neapărat să slăbească 15 kilograme pentru a fi la fel de slab ca Lincoln și sutele de ore de antrenament cu arme pentru a se transforma în cel mai bun vânător de vampiri.

Înainte ca Walker să intre în scenă ca Abraham, facem cunoștință cu acest personaj pe când era copil. Peripeția sa începe atunci când mama lui Nancy se îmbolnăvește de o boală cu origini necunoscute - dar pe care micul Abraham o recunoaște ca fiind rezultatul mușcăturii unui vampir. Nancy era o femeie inteligentă și curajoasă, care i-a transmis fiului său ideea că ''până când nu suntem liberi, suntem cu toții sclavi.'' Abraham nu a uitat niciodată aceste cuvinte, care i-au definit viziunea asupra sclaviei. Nu-l va uita nici pe răul etern răspunzător de moartea mamei sale: un vampir (și om de afaceri local) pe nume Jack Barts, portretizat de Marton Csokas, împotriva căruia Abraham jură să se răzbune.

Dar primul său atac împotriva lui Barts eșuează și Abraham abia scapă cu viață. Este salvat de carismaticul Henry, un curtezan bogat și rafinat. Henry, portretizat de British actorul Dominic Cooper, nu este interesat de dorința de răzbunare a lui Abraham. În schimb, îl învață pe Abraham să-și controleze furia, să devină mai puternic și să lupte pentru binele suprem al omenirii. “Este o alegere,” îi spune Henry lui Abraham, “între a face ceva extraordinar și a se mulțumi cu o simplă răzbunare.”
“Henry nu este interesat de setea de răzbunare a tânărului,” spune Cooper. “Dar vede că Abraham este capabil de atât de multe lucruri și crede că-l poate ajuta să se ridice deasupra unei curse egoiste.”

Henry îl instruiește pe Abraham – fizic și intelectual – în ceea ce privește arta vânătorii de vampiri, pentru un scop mai măreț decât răzbunarea. Dar profesorul nu este deloc un personaj onest. „Henry este excelent în rolul de vânător de vampiri, dar este în același timp foarte bombastic”, spune Cooper. “Se bucură din plin de viață și uneori merge până la extrem.”
Dar anumite descoperiri îl determină pe Abraham să se întrebe care este obiectivul adevărat al lui Henry. Este oare un vânător dedicat al răului cumplit, sau un manipulator rău cu un scop întunecat?

Un personaj exemplar în viața lui Abraham este prietenul și bodyguardul său, Will, portretizat de Anthony Mackie. Personajul, care nu exista în carte, devine un catalizator în viața lui Abraham.
Mackie spune că a fost atras de proiect datorită oportunității de a lucra cu Bekmambetov și Burton, ale căror filme le admira de mult. “Mi-a plăcut mult ‘Wanted,’ și mi-a plăcut că ABRAHAM LINCOLN: VÂNĂTOR DE VAMPIRI este un film istoric care întoarce istoria cu susul în jos,” spune actorul. “Și Tim Burton adaugă un aspect magic tuturor operelor sale și de data aceasta prezintă o lume infernală așa cum nu ați mai văzut vreodată până acum.”

Singura persoană apropiată lui Abraham este soția sa, Mary, portretizată de Mary Elizabeth Winstead. Prima lor întâlnire la un magazin din Springfield, Illinois este plină de scântei, potențial și gingășie, care contrastează profund cu viața întunecată și secretă a lui Abraham ca vânător de vampiri.

“Începutul relației lui Abraham cu Mary este ca o comedie romantică,” spune Winstead. “Sunt tineri și există o adevărată legătură între ei. Ea este atrasă de inteligența, integritatea și umorul lui.” Sentimentele lor unul față de celălalt progresează la un memorabil picnic în doi, în timpul căruia Abraham îi mărturisește lui Mary despre cealaltă viață a sa. Dar decorul senin, cu soare, pastoral și romantic, discursul ezitant al lui Abraham și caracterul ciudat al afirmațiilor sale o fac pe Mary să creadă că totul este o mare glumă și izbucnesc amândoi în râs.

Bineînțeles, nu este nimic ilar în ceea ce privește secretele mortale ale lui Abraham. După picnicul său ''de mărturisiri'', decide că este mai bine să nu o amestece pe Mary în viața sa de vânător de vampiri. „Relația lui Mary cu Abraham îi complică drumul, deoarece trebuie să decidă ce este mai important - căsnicia sau jurământul său de a nimici vampirii”, spune Walker. “După cum știm cu toții, Abraham este un om onest, prin urmare trebuie să se întrebe în ce măsură poate fi pe deplin onest cu Mary?”

“Este interesant, deoarece aceasta este problema tuturor cuplurilor din secolul al XIX-lea și de acum,” continuă Walker. „Cum împaci relația cu pasiunea vieții tale?” Doar că în cazul lui Abraham, această „pasiune” este să ucidă vampiri. Aceste secrete duc la o distanțare în căsnicie. „Mary nu este implicată în această parte a vieții sale, lucru care cauzează tensiune”, spune Winstead. “Știe că Abraham îi ascunde ceva, dar nu poate întreba ce este.”

Există puține secrete între Abraham și über-inamicul său Adam, șeful tuturor vampirilor. Primul din specia sa în viață, Adam, interpretat de Rufus Sewell, este o creatură cu puteri aproape nelimitate. Autorul-scenarist Seth Grahame-Smith, care a creat personajul special pentru film, ca principalul său personaj negativ, a fost atras de ideea unei persoane cu existență milenară. „M-am întrebat cum ar fi să trăiești sute de mii de ani - să fi trăit pe vremea construirii piramidelor”, spune Grahame-Smith. „Ce fel de personalitate ar rezulta din existența eternă respectivă?”

Adam este luptător, lider, politician și pragmatic. Cu originea sa aristocratică și casa pe plantația din Sud, Adam este ca o versiune răuvoitoare a lui Rhett Butler - un amestec de eleganță și amenințare. Cu obiectivele sale, spune Tim Burton, este oarecum ușor să te identifici. “Dacă dai la o parte presupunerile morale, atunci tot ceea ce Adam vrea este un loc în care el și cei asemenea lui să se poată simți ca acasă. Dorește libertate pentru cei asemenea sa, dar bineînțeles, acest lucru are un cost teribil pentru mulți.”

Adam speră că Abraham îi va deveni un aliat formidabil, în loc să-i fie inamicul mortal. „Cu abilitățile sale, Adam este politician și pragmatic, la fel ca și Abraham”, observă Sewell. „Și ce este minunat este că are posibilitatea să se întâlnească cu Lincoln, ca de la războinic la războinic și într-un fel, de la președinte la președinte, deoarece Adam consideră liderul unei națiuni de vampiri”. Adam nu utilizează forța împotriva lui Lincoln, nu la început, pentru că preferă să-l aibă pe Lincoln de partea sa.”
Abraham respinge total deschiderea lui Adam spre o alianță și trebuie să înfrunte furia deplină a vampirului. “Adam poate deveni dintr-un ‘bărbat’ erudit, sofisticat și cultivat o creatură capabilă să-ți smulgă capul și să-ți sugă plămânii printr-un orificiu din gât,” spune Sewell.

Adam comandă o întreagă armată de vampiri și aghiotantul și bodyguardul său este un vampir feminin superb, pe nume Vadoma, interpretată de Erin Wasson. Wasson o caracterizează pe Vadoma ca fiind „o femeie care vorbește puțin, asasină. Ea și Adam fac echipă bună”.

Vadoma este un soldat de temut, dar uniforma sa este departe de a fi tradiționala uniformă a Armatei Confederate. Vampirul feminin sexy poartă un corset din piele - armura sa specială - și o cămașă lungă, cu guler înalt. „Poate fi și unul dintre [vampirii] masculini”, adaugă actrița.

Vadoma, Adam și Abraham sunt personajele cheie ale uneia dintre scenele mărețe ale filmului – o probă de forță pe plantația lui Adam, unde Abraham ucide zeci de vampiri într-o luptă, un dans amețitor mână la mână (și topor-cap). Bekmambetov îl numește “valsul morții” deoarece acțiunea explodează în mijlocul unei petreceri ai cărei invitați…dansează lent.

Contrastul dintre începutul rafinat al scenei și finalul său întunecat, palpitant și violent este subversiv. „Lupta are loc cu o energie și viteză incredibile și răstoarnă tot ce credeți că știți despre scenele de luptă din filmele mari”, spune Lemley. „Începe cu o scenă ca din 'Pe aripile vântului' și apoi oamenii zboară prin cameră, vampirii sar de pe tavane și capetele sunt tăiate cu repeziciune”.

Încăierarea de pe plantație este doar una dintre scenele de acțiune mărețe ale filmului, care include și o luptă a Războiului Civil în care soldații Uniunii sunt copleșiți – în moduri șocante – de inamicii lor din Confederație care sunt mai mulți decât par. În plus, există o scenă de panică diferită de tot ce ați vizionat până acum, în care Abraham se răzbună în sfârșit pe vampirul Jack Barts care i-a ucis mama. Pe și peste mii de cai în galop, Abraham aleargă, sare și se luptă într-o luptă rapidă și violentă împotriva puternicului său inamic. Scena este o minune de magie de efecte vizuale, supravegheate de supervizorul efectelor speciale Craig Lyn și Weta Digital, responsabilul firmei pentru efectele vizuale din “Avatar” și “Planeta Maimuțelor: Invazia,” printre alte titluri la fel de celebre.

Abraham este mult mai bătrân și este președinte de mult timp când are loc ultima confruntare cu inamicii vampiri în interiorul și pe acoperișul unui tren care se îndreaptă cu viteză mare spre Gettysburg, Pennsylvania – și lupta decisivă a Războiului Civil. Pentru această secvență de acțiune care sfidează gravitatea, producătorii de film au construit o locomotivă recreată fidel în mărime naturală. Și aici, magia lumii digitale i-a acordat lui Bekmambetov instrumentele necesare pentru a-și pune în practică imaginația debordantă.

Aceste scene de acțiune/luptă/cascadorii nu au fost create nici la Hollywood, nici în orașul gazdă al producției New Orleans, ci la mii de mile depărtare, în Kazahstan, țara de origine a coregrafului de luptă Igor Tsay și a Școlii sale de Actorie de Luptă Kun-Do. Acolo, Tsay și echipa sa au creat scenariul în imagini ale complexelor secvențe de acțiune, care au fost pre-vizualizate și dezvoltate în continuare la Moscova.

În săptămânile care au precedat producția, celebrul coordonator de cascadorii Mic Rodgers (“Domnul și doamna Smith,” “Wanted,” “Furios și iute”) și coordonatorul de luptă Don Lee (“Pirații din Caraibe: Pe ape și mai tulburi”) au lucrat cu Walker pentru a transforma actorul într-un vânător de vampiri întărit prin luptă, care mânuiește excelent toporul. Extenuantul regim al lui Walker a inclus lovituri, stretching, yoga, box și nenumărate ore de antrenament cu arma preferată a lui Lincoln pentru a nimici vampirii: un topor personalizat.

Walker și-a impresionat peste măsură antrenorii. “Ben este unul dintre cei mai rezistenți și talentați actori cu care am lucrat vreodată,” spune Rodgers. “Am combinat lumea artelor marțiale în stilul rafinat din Hong Kong cu lupte doar cu încheieturile și Ben s-a remarcat în ambele cazuri.” Modestul actor a declarat doar atât: “M-am cam lovit singur în cap cu toporul.”

Toporul și multe alte obiecte de recuzită au fost opera recuzitorului Guillaume DeLouche, care a pus la dispoziție dotarea proprie pentru producție și a reunit ultimii meșteri specializați în fabricarea topoarelor, cuțitelor, pistoalelor și puștilor corecte din punct de vedere istoric. Toate armele au fost realizate utilizând metode identice celor utilizate în secolul al XIX-lea.
Și toporul lui Abraham este o minune a tehnologiei care se poate transforma în pistol. A fost fabricat manual de un armurier și un fierar, personalizat cu un mâner de nuc american. “Am luat obiecte din viața de zi cu zi din perioada respectivă și le-am dat altă perspectivă,” spune Tim Burton. „Cunoaștem cu toții muschete, baionetele și topoarele, dar nimeni nu se gândise să le transforme într-o armă unică”.

Locația filmărilor a fost grandiosul, agitatul și istoricul oraș New Orleans, ale cărui câteva case și clădiri bine conservate au peste 150 ani vechimi. Metropola Louisiana este bogată în tradiții de vampiri - aici s-a născut autoarea filmului Interviu cu un vampir (și a multor sale opere secundare) Anne Rice – și, așa cum spune Jim Lemley, “New Orleans este un oraș fascinant și te ține cu sufletul la gură.” François Audouy a conceput producția, ancorând filmul în realitatea istorică oferind în același timp decoruri maiestuoase și cu texturi bogate, inclusiv plantația din Sud și locomotiva care gonește spre Gettysburg menționate mai sus.

O altă persoană care a dat viață lumii lui Lincoln este legendarul operator Caleb Deschanel, ASC, nominalizat de cinci ori la Oscar® pentru filmele sale “The Natural” și “The Right Stuff” și ale cărui multe opere includ luminosul “The Black Stallion” și “Being There.” Utilizând „noul” pentru a capta „vechiul”, Deschanel a utilizat fotografie digitală și camera Arri Alexa de înaltă tehnologie pentru a da filmului aspectul adecvat. „Timur și cum mine am dorit să facem un film despre anumite evenimente istorice, prin urmare am studiat multe fotografii din perioada respectivă”, spune Deschanel. ''În majoritatea pozelor vechi respective totul este perfect la locul său, dar am decis să dăm imaginii o anumită duritate, cu mai multe imperfecțiuni decât perfecțiuni''.

Metodele migăloase ale lui Deschanel au avut rezultate magice, chiar dacă uneori au durat mai mult. Benjamin Walker își amintește, “Mie îmi transpira machiajul [care mă îmbătrânea] și pe Caleb îl preocupa o lumânare neaprinsă. Și eu mă gândeam: cui îi pasă de lumânare? Și apoi te uiți la înregistrările din ziua respectivă și te gândești: Doamne, lumânarea respectivă face toată atmosfera. Sunt transportat într-o lume și epocă diferită. Este o pură întâmplare că există vampiri acolo.”

Combinația dintre o atmosferă a unei perioade bogate, o perspectivă unică asupra celui de-al 16-lea președinte al nostru și armata vampirilor pe care-i vânează face ca acest film să fie o experiență fără precedent. Pentru scriitorul care a dat viață întregului film, Seth Grahame-Smith, lansarea filmului pune capăt unei aventuri care a început odată cu primul său best-seller. Un element cheie în captarea personalității lui Lincoln a fost evidențierea umorului său. „Era sufletul petrecerilor și o persoană interesantă și amuzantă”, spune Grahame-Smith. “Cred că i-ar fi plăcut filmul nostru.”
“Îmi place întotdeauna să explorez ceva nou cu fiecare film, ceva ce nu am mai văzut până acum,” adaugă Jim Lemley. “Deși este oarecum nebunesc, filmul prezintă fidel adevărata esență a omului.”

Mai presus de toate, ABRAHAM LINCOLN: VÂNĂTOR DE VAMPIRI s-a născut din esența a doi producători de film – Tim Burton și Timur Bekmambetov – care reușesc întotdeauna să prezinte lucrurile în moduri absolut inedite.

Sinopsis
jinglebells