Moare sau nu Ipu? Filmul cu Gérard Depardieu în rol principal, boicotat de regizor înainte de premiera în România

de Gloria Sauciuc în 27 Feb 2013
Regizorul Bogdan Dreyer susţine că Gérard Depardieu s-a adresat românilor printr-o scrisoare oficială în care afirmă vehement: "Nu-mi dau acceptul ca filmul să fie prezentat în altă formă decât în cea originală!"

Bogdan Dreyer, regizorul producţiei filmate în România Condamnat la viaţă/Ipu: Convicted to Live, film cu Gérard Depardieu, Harvey Keitel şi Laura Morante în distribuţie (foto), a trimis ieri o scrisoare deschisă presei, pentru a anunţa că a făcut demersuri judiciare de blocare a lansării pe 15 martie a acestei opere cinematografice. "Producătorul filmului nu deţine drepturile de autor pentru scenariu, şi nu respectă acordul contractual semnat cu regizorul vizavi de forma finală în care poate fi prezentată opera cinematografică. Aşadar, lansarea filmului într-o variantă remontată de producător şi cu un final schimbat, nu este aprobata de autori", a comunicat Dreyer, într-un email expediat de Societatea de avocatură Dumitrescu şi Dinu.

Ipu: Convicted to Live ar putea fi numit un remake după Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte, filmul din 1972 al lui Sergiu Nicolaescu, în care Ipu era jucat de Amza Pellea.

Regizorul Bogdan Dreyer pune la dispoziţia presei o scrisoare pe care ar fi scris-o însuşi Gérard Depardieu, în care celebrul actor îşi exprimă părerea vizavi de acest fapt. "Nu accept compromisuri, nu-mi place să fiu dus de nas!”, ar fi scris Gérard Depardieu, alias Ipu. "Am aflat că filmul a fost remontat şi reeditat de către producători, la cerinţa unui distributor american (nu dau numele), care a cerut schimbarea finalului original, cu unul happy-end stil Hollywood, cât şi scurtarea filmului, făcând din el un film de acţiune gen 'pachet DVD' sau 'pay TV'- în ciuda faptului că povestea şi scenariul original au multă poezie, iar finalul este unul inevitabil, care pune în valoare tot mesajul filmului", se vede în continuarea scrisorii. "Nu-mi dau acceptul ca filmul să fie prezentat în altă formă decât în cea originală!", e una dintre concluzii. Mesajul integral se poate citi la finalul acestui articol.

În Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte se sugerează, la final, că Ipu a fost împuşcat. Nicolaescu prefera să nu filmeze explicit, ci din reacţiile şi expresia lui Amza Pellea publicul să înţeleagă că personajul Ipu este răpus cu un pistol Mauser.

Emailul primit astăzi de mai multe publicaţii din România despre cazul Condamnat la viaţă/Ipu: Convicted to Live este trimis de la o adresă a Societăţii de avocatură Dumitrescu şi Dinu, încheindu-se cu formula "confirm identitatea părţilor, veridicitatea informaţiilor pe care vi le trimit şi conţinutul prezentei". Cinemagia a contactat Societatea de avocatură pentru a cere o copie a exemplarului original al scrisorii, ceea ce s-a difuzat presei nefiind semnat de Gérard Depardieu. Până la ora publicării acestui material, nu am reuşit să o contactăm telefonic pe Oana Iorga, asistenta avocatului Alexandru Dumitrescu, cea care a expediat emailul, nici nu am primit un feedback pe email legat de cerere.

Giuliano Doman, producătorul peliculei Ipu: Convicted to Live, contactat de Cinemagia, a declarat că "Nu este o scrisoare trimisă de Gérard Depardieu, ci este o scrisoare fabricată de Bogdan Dreyer, şi trimisă în numele lui Gérard Depardieu. Eu l-am sunat imediat pe Gérard Depardieu să-l întreb [de scrisoare - n.red.], şi a spus că nu a trimis el, că nu a dat nicio declaraţie. Am vorbit şi cu agenţii lui. Am greşit că nu am înregistrat convorbirea telefonică cu Depardieu, pe care l-am sunat imediat".

Pe ce contează Bogdan Dreyer în demersul său de oprire a difuzării filmului în cinematograf? Producătorul Giuliano Doman este de părere că Dreyer "se bazează pe două scrisori" pe care chiar producătorul le-a primit de la Depardieu şi Harvey Keitel în timpul filmărilor, în care ambii actori au scris "că ei susţin mai tare finalul dramatic, în defavoarea celui cu happy-end". Producătorul continuă: "dar e o părere strict personală. Contractual asta nu reprezintă nimic". Pe de altă parte, scenariul semnat de Anuşavan Salamanian după nuvela “Moartea lui Ipu”, de Titus Popovici, are părţi scrise de Gérard Depardieu şi Bogdan Dreyer. Giuliano Doman presupune că asta îl face pe Dreyer să creadă că are drepturi asupra scenariului. "Dar dreptul de ecranizare al nuvelei l-am cumpărat de la Dacin Sara, reprezentantul legal al moştenitorilor lui Titus Popovici. Salamanian a scris scenariul, care a suferit nişte modificări pe parcurs, aşa cum se mai întâmplă", explică Doman.

Cert este că pentru Ipu: Convicted to Live s-au turnat două finaluri diferite. "Dreyer a insistat din raţiuni artistice, festivaliere, să facă un final dramatic, care nu se regăseşte în nuvelă. Am o adresă oficială de la Dacin Sara (care a văzut ambele finaluri), în care e scris că varianta în care Ipu moare nu poate fi lansată pe piaţă, contravine contractului pe care îl avem. A fost o greşeală că l-am lăsat pe Dreyer să filmeze acest final. Ipu n-a murit niciodată. Nici în nuvelă, n-o să moară nici în filmul nostru", a comentat producătorul. "Montajul pe care producătorii au decis să-l prezinte publicului începând cu 15 martie este scenariul care întruneşte condiţiile contractuale între producatori şi Dacin Sara, în calitate de reprezentant al urmaşilor lui Titus Popovici; totodată, acesta este singurul scenariu pe baza căruia au fost obţinute finanţările de la CNC, EURIMAGE, ARTE ZDF, Fondul de film flamand, Mollywood Film şi ceilalţi coproducători şi cofinanţatori", se justifică Doman.

Legat de viitorul filmului, producătorul Giuliano Doman este optimist, spunând că el merge mai departe cu lansarea. Condamnat la viaţă/Ipu: Convicted to Live va avea premiere anul acesta şi în Germania, Belgia, Olanda, Italia, Luxemburg, vândut de agentul internaţional Shoreline Entertainment.

Ipu este un soldat francez rămas într-un sat din Transilvania după ce o rană gravă din Primul Război Mondial i-a afectat memoria. Un soldat german este găsit mort la marginea satului de către un băiat de 11 ani. Întrucât nu se ştie cine este vinovatul, iar ofiţerii germani ameninţă că vor executa câţiva dintre fruntaşii satului dacă nimeni nu se va preda, elita încearcă să-l convingă pe Ipu, "nebunul satului", să-şi asume vina în schimbul promisiunii unei înmormântări fastuoase şi a unor recompense. Povestea e una despre prietenie, umanitate şi sacrificiu.

---

Scrisoarea

"Nu accept compromisuri, nu-mi place să fiu dus de nas! Acum mai bine de un an, am acceptat să joc în filmul românesc “Condamnat la viaţă”, în regia lui Bogdan Dreyer. Povestea scrisă de autorul Titus Popovici şi transpusă în scenariu de către Anuşavan Salamanian şi Bogdan Dreyer, m-a fascinat imediat, cât si personajul principal, Ipu, pe care m-am bucurat să-l interpretez. M-am simtit bine în România, este o ţară primitoare, am lucrat cu plăcere alături de actorii români, bine pregătiţi de altfel şi mi-a plăcut foarte mult rezultatul montat şi editat de regizor.

Ulterior însă, am aflat că filmul a fost remontat şi reeditat de către producători, la cerinţa unui distributor american (nu dau numele), care a cerut schimbarea finalului original, cu unul happy-end stil Hollywood, cât şi scurtarea filmului, făcând din el un film de acţiune gen “pachet DVD” sau “pay TV”- în ciuda faptului că povestea şi scenariul original au multă poezie iar finalul este unul inevitabil care pune în valoare tot mesajul filmului. Varianta de montaj cu finalul schimbat, pe care producătorul vrea să o prezinte oficial, noi realizatorii filmului, nu o recunoaştem şi o refuzăm categoric. Vorbesc şi in numele autorului filmului, Bogdan Dreyer, cât şi a colegului meu american, Harvey Keitel, care este şi el la fel de revoltat de această manipulare.

Mai mult, aud că se zvoneşte prezenţa mea la premieră, ceea ce nu este adevărat. Voi veni cu drag la premiera filmului, dar la cea adevarată, la filmul pe care am acceptat să-l fac, nu la ediţia remontată ilegal; pentru ca în plus, producătorul nu a cumpărat nici până astăzi scenariul iar drepturile de autor sunt încă în proprietatea autorului Bogdan Dreyer şi a mea.

Deci: Nu-mi dau acceptul ca filmul să fie prezentat în altă formă decât în cea originală! Urmăresc şi stimez cinematografia voastră, şi să nu uităm că suntem şi rămânem europeni, avem cultura noastră, iar americanii pe a lor. Fiecare cu ce ştie să facă. Dacă doream să fac un film american, mă duceam direct în SUA, nu veneam în România. Sper deci în rezolvarea acestei probleme care ţine în loc un film valoros.

Profit şi salut actorii romani, alături de care am jucat, în frunte cu cel mai tânăr dintre ei, Bogdan Iancu.

Gérard Depardieu"

Exploreaza subiecte similare:

A Farewell to Fools, Bogdan Dreyer, Gérard Depardieu, Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte, Sergiu Nicolaescu, Amza Pellea, Giuliano Doman, Harvey Keitel, Laura Morante, Anusavan Salamanian, Titus Popovici

Alte știri din cinema

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cosmin742000 pe 27 februarie 2013 22:10
Cine e Bogdan Dreyer asta ? A auzit cineva de el? Eu cred ca vrea sa-si faca publicitate pe carca lui mos Depardieu..
Mishu25 pe 27 februarie 2013 23:46
Filmul original (Atunci i-am condamnat pe toti la moarte) este exceptional, unul din cele mai bune filme romanesti (in rest nu prea imi plac filmele lui Nicolaescu), eu nu vad niciun actor care sa il egaleze pe Amza Pellea in rolul lui Ipu..cu siguranta nu Gérard Depardieu.
tuiila pe 28 februarie 2013 06:51
Nu iti plac pt ca atata cultura cinematografica ai! Esti limitat la filme cu monstrii si extraterestrii tu!
Bayard pe 28 februarie 2013 12:31
Nu inteleg de ce-l critici pe Mishu25, ti se par toate filmele lui Nicolaescu niste capodopere?
Nimicdinceparafi pe 28 februarie 2013 20:21
Poker a fost creatia lui de varf :)
Bayard pe 28 februarie 2013 12:31
Conteaza? rolul lui Amza Pellea nu poate fi egalat.
SANDA45 pe 28 februarie 2013 15:56
chiar cine e bogdan dreyer?
Nimicdinceparafi pe 28 februarie 2013 17:06
Bogdan Dreyer, născut în România şi stabilit în Germania, a studiat regia la Libera Universita del Cinema di Roma, pe care a absolvit-o în 1987. Mediumetrajul său de diplomă, „Storia di miracoli”, a fost prezentat la Festivalul de la Veneţia în acelaşi an. Şi-a făcut debutul în lungmetraj cu „Unde la soare e frig”, intrat în selecţia oficială la San Sebastian, în 1990.Cinci ani mai târziu, „Thalassa, Thalassa – Acolo unde ochii dor” a obţinut cinci premii internaţionale, inclusiv trofeul Tigrul de Aur la Festivalul de la Rotterdam. Bogdan Dreyer a mai regizat „The Last Station” (1998) şi „Camera ascunsă”(2004), cu Rutger Hauer în rolul principal. În septembrie 2011 el a început filmările la Sighişoara pentru "Ipu - Convicted to live" cu Gerard Depardieu în rolul principal.
Nimicdinceparafi pe 28 februarie 2013 23:53
Stai linistita ca nici eu si daca nu era nenea Gugal ar fii ramas un anonim pt mine.
monicarusu25 pe 28 februarie 2013 20:21
sper sa fie transmis.
Iulian. pe 28 februarie 2013 22:30
Daca filmul nu va fi lansat in varianta originala,se bifeaza un alt scandal cu implicatii neplacute si o bila neagra pentru cinematografia noastra..oricum,probabil ca se va afla deznodamantul.Depardieu nu vorbea degeaba daca nu s-ar fi petrecut ceva dubios,doar a apreciat actorii romani si ospitalitatea dovedita de oameni.
VasyL pe 1 martie 2013 00:52
Filmul ar trebui sa ramana in varianta originala, asa cum este descris in nuvela lui Titus Popovici ! Eu personal astept cu nerabdare sa vad filmul la cinema, lasa-ti filmul asa cum a fost filmat, in original !!
Theo0102 pe 1 martie 2013 08:49
Pentru cei interesați de cariera dnului Dreyer, filmul Thalassa-Thalassa a fost facut in mare parte de operatorul Doru Mitran. Cel putin asa susțin membrii echipei de filmare. In rest filmele dnului Dreyer, care semnează fie Bogdan Dumitrescu, fie Bogdan Dumitrescu Dreyer, fie Bogdan Dreyer, nu au facut mai mult de 1000 de spectatori. La filmul Camera Ascunsa, scenaristele au vrut sa își retragă numele de pe generic. Doar el a decis dublarea lui Rutger Hauer cu Florin Zamfirescu... Si Maria Dinulescu a fost dublata de Ioana Flora. In Octombrie 2012 producatorul Călin Papura, un mare scenograf
Theo0102 pe 1 martie 2013 08:51
De altfel, a decis schimbarea dnului Dreyer cu 2 saptamâni înainte de începerea filmarilor. Oare de ce? Acum se cearta si cu producătorii filmului Condamnat la Viața. Probabil dnul Dreyer încearcă sa își acopere neputintele cu scandaluri.
Theo0102 pe 1 martie 2013 08:53
Eu unul vreau sa vad filmul in cinematografe si vedem cine are dreptate.
alex_il_fenomeno pe 16 martie 2013 16:33
E de preferat sa se respecte varianta originala... parca prea multe happy-end'uri...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells