Decision to Leave: vertijul obsesiei

de Mihai Șerban în 17 Feb 2023
Ultimul film al aclamatului regizor sud-corean, Park Chan-wook, de astăzi în cinematografe

Un film polițist bun e ca un joc de șah între tine și autor, un joc antrenant în care cauți să pui degetul pe formele răului în societate sau pe un sistem care ne corupe promițându-ne dreptatea. Iar noul cinema corean post douămiist, ai cărui protagoniști sunt regizorii Park Chan-wook (Oldboy) și Bong Joon Ho (Parasite), infuzează filmul de gen într-o culoare locală pe alocuri insolită, pe alocuri țipătoare, îmbinând abil suspansul cu umorul și romantismul cu parodia. În Memories of MurderSalinui chueok (capodopera lui Bong Joon Ho), poliția e doar o instituție defazată, compusă din niște personaje bufe și inapte. Iar în Decision to Leave, climatul polițienesc e doar pretextul de a ne ține captivi într-o lume seducătoare, dar alunecoasă, în spiritul omagial al celebrului Vertigo și în spiritul dictonului lui Alfred Hitchcock de a filma secvențele de dragoste ca pe niște crime și invers.

Moartea unui cățărător (căzut din vârful unui munte abrupt și monolitic) o aduce în audieri pe soția sa, Seo-rae (Tang Wei), omoloaga misterioasă și suspectă a personajului lui Kim Novak, care îi dezamorsează tot tactul detectivului. Secvența interogării e orchestrată cu o precizie aproape subliminală – Chan-Wook a primit un binemeritat premiu pentru regie la Cannes, anul trecut. Iar actrița chineză Tang Wei știe să disimuleze nuanțele trădării de sine, prefăcându-se pierdută în traducere. Seo-rae vorbește un pic coreana, dar mai mult se folosește de o aplicație de traducere verbală ca să răspundă la întrebări. Într-un amplu joc al oglinzilor și al proiecțiilor, pe monitoarele colegilor din spatele camerei de interogare, detectivul Hae-jun (Park Hae-il) se simte mai degrabă la o primă întâlnire romantică decât la o audiere.

Spre deosebire de personajul incapacitat al lui James Steward, vertijul lui Hae-jun e unul strict sentimental. Muntele monolitic nu îi provoacă nici cea mai mică amețeală, însă suspiciunile vizavi de Seo-rae se confundă cu propria lui curiozitate despre femeia din fața lui și, implicit, despre cazul ei. Detectivul o filează sârguincios până găsește o dovadă incriminatoare, însă filmul e un lung lanț al decepțiilor polițienesc-amoroase – în fond, acești poli se complementează, precum în Vertigo, într-un studiu seducător vizual al obsesiei, al proiecției erotice.

Park Chan-wook tratează privirea masculină cu un tragism autoironic, fără să devină ostentativ ca în penultimul său film, The Handmaiden / Ah-ga-ssi, unde își demască propriul fetișism față de lesbianism în ton cu sexualizarea pe care o reclamă. Însă aici, perspectiva detectivului Hae-jun e unui bărbat cu o căsnicie moartă, pe care soția lui vrea să o păstreze pe linia de plutire prin doze homeopatice de sex asumat-trist. Iar inculpata devine puntea celor două forme de escapism – pe de o parte, munca insomniacă de detectiv, și încarnarea unei dorințe obscure. Practic, urmărim traseul absurd al unui bărbat captiv în labirintul cunoașterii – și, implicit, al autocunoașterii.

Farmecul acestei odisee neo-noir stă și în climatul mai mundan, mai familiar și mai non-violent decât în oricare dintre filmele lui Chan-wook, ceea ce îi permite cineastului să ajungă la o formă de esențializare a proiectului său estetic. Să adopte câteva principii simple și să le ilustreze în feluri mereu surprinzătoare, făcând din relația celor doi un tur de forță regizoral, cu valențe mitice. Marea e a ei, muntele e al lui, singura legătură fiind un munte de nisip.

P.S. Oldboy a fost readus pe marile ecrane și încă mai poate fi vizionat în câteva cinematografe.

Exploreaza subiecte similare:

Kim Novak, James Steward, Park Chan-wook, Bong Joon Ho, Decision to Leave, Oldboy, Salinui chueok, Alfred Hitchcock, Park Hae-il, Tang Wei, Parasite, Vertigo, Ah-ga-ssi

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
lili22 pe 18 februarie 2023 22:03
Nu inteleg de ce nu e pe lista scurta pentru Oscar.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells