Regulile Oscarurilor pentru regie s-au menţinut aceleaşi de ani întregi, cu o consecvenţă remarcabilă în condiţiile în care alte categorii şi-au ajustat, periodic, criteriile pentru nominalizaţi.
Comparativ cu regulamentele aproape fanteziste pentru categoriile "Cea mai bună muzică", "Cel mai bun film străin", "Cel mai bun film de ficţiune"/"documentar", regulile pentru regizori sunt surprinzător de concise. Deci, de ce nu se aplică regulile nominalizării la regie pentru toate secţiunile? "E complicat", afirmă Bruce Davis, director executiv al Academiei. "Să dirijezi o competiţie internaţională de artă nu este atât de uşor precum cred cei dinafară, sau unii dintre cei dinăuntru."
În acest an e chiar mai complicat la categoria "Cel mai bun film". Academia a considerat că dacă ar fi prea puţine filme în competiţie, interesul publicului pentru gala televizată a Ocarurilor, dar mai ales pentru filme în general ar scădea, deci a mărit numărul de nominalizaţi la 10.
Cât priveşte competitorii la categoria "Cel mai bun film străin", Academia cere ca aceste producţii să fie văzute de către membrii Academiei în săli de cinema, deci să ruleze cu circuit închis în câteva cinematografe americane. Din ce motiv? "Pentru a fi corecţi faţă de companiile mai mici care nu şi-ar permite să plătească o lansare pe DVD", explică Mark Johnson.
O altă întrebare este legată de lipsa luării în considerare a mai multor filme străine din fiecare ţara în parte. Explicaţia se pare că e "logistica". "Numai în India se fac anual sute de filme. Academia abia are timp să organizeze proiecţii ale celor 65 de producţii străine". "E un sistem viciat, chiar dacă se perfectează de la an la an", recunoaşteMark Johnson, preşedintele branşei Producătorilor, membri ai Academiei Americane de Film.
Recent Academia a modificat procesul numirii listei lungi de zece filme străine, îngrijorată că ia prea mult timp vizionarea celor 65 de filme într-un cinema - şi prin urmare că asta poate distorsiona rezultatul final (membrii seniori, şi deci mai conservatori ai Academiei având mai mult timp să vadă aceste producţii). "Cred că e vorba dacă filmul să fie văzut în sală de tot juriul sau să fie văzut doar de câţiva seniori". În consecinţă, s-a hotărât să fie rezervate trei locuri pentru concurenţii foarte buni, dar care au fost omişi de proces.
"Cred că am făcut nişte ajustări foarte bune în ultimii ani", spune Mark Johnson, care numeşte omiterea în 2007 a filmului românesc 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile din lista lungă a Academiei ca "în mod special dureroasă".
La categoria "Cel mai bun film", Academia cere ca producţiile trimise spre a fi evaluate să fi rulat pentru public măcar o săptămâna în Los Angeles sau New York.
Categoria "Cântec original" a fost "dreasă" de nenumărate ori, de-a
lungul timpului, spune Bruce Davis. "Nu trece un an fără ca breasla
muzicienilor să nu sugereze o modificare".
"Încercăm să le
facem cât mai eficiente", spune Broughton, citat de Variety. "Că
să te califici la categoria Cel mai bun cântec, melodia nu trebuie
compusă nici măcar parţial înainte de începerea filmărilor. Ceea ce
înseamnă că un cântec ca cel din Up in the Air nu este eligibil, pentru
că a fost compus înainte ca filmul să fie făcut", explică Bruce
Broughton. Candidaţii sunt evaluaţi după cât de bine muzica reuşeşte să
completeze filmul, dar şi după realizarea artistică, primind puncte de
la 6 la 10. Numai acele cântece care obţin un scor de minim 8,25 sunt
eligibile. Membrii Academiei cu cântece în competiţie nu au voie să
voteze.
Ce modificări ai cere la regulamentul jurizării filmelor dacă ai fi membru al Academiei Americane de Film?
Părerea ta
Spune-ţi părerea