Crai nou: o emancipare tardivă

de Mihai Șerban în 4 Mar 2022
Crai nou/Blue Moon (2021), debutul regizoral al actriței Alina Grigore, câștigătorul marelui premiu la San Sebastian în 2021, acum în cinematografe

Multe și nevrute se întâmplă în acest film amețitor despre o familie disfuncțională ce guvernează o pensiune în vârf de munte. Regizoarea Alina Grigore ne aruncă într-o lume doar conturată, în care ne lasă să ghicim raporturile incomode în această numeroasă familie formată din părinți, frați, cumnați, verișori și un Vlad Ivanov pierdut în anonimat.

Protagonista iese din decor ca fiind o tânără introvertită ținută nu neapărat cu forța fizică în acest loc din care își dorește cu toată disperarea să plece, cât cu arborarea constantă a responsabilităților ei vizavi de treburile mereu prioritare ale familiei. Iar acest șantaj emoțional pe care familia ei îl exercită nu tocmai subtil funcționează. Printre multe altele, Irina (Ioana Chițu) ar fi mers la olimpiadă națională, dar fiindcă avea loc vara, în sezonul turistic, nu a mai putut.

Însă în primul rând, Irina își dorește să plece la facultate la București. Nu știm la ce specializare, fiindcă probabil nici nu contează, știm doar că vrea să plece de acolo, iar capitala apare ca acest tărâm al făgăduințelor. Familia ei o ține una și bună că nu ai nevoie de carte ca să răzbești în viață, că ce-i trebuie ei București când are tot ce-și dorește acolo și când o paște dezastrul cosmopolitan dacă părăsește gura de rai unde stă înlănțuită.

Mai ales vărul ei analfabet și despotic, Iulian (Mircea Postelnicu), insistă cu o bădărănie greu de digerat că locul ei e acolo. Să muncească servil la treburile gospodărești și cu „furnizorii din Oradea” și cu alte afaceri de nedeslușit. Și să mai lase telefonul, că „numai asta știți!”. Iar dacă Irina schițează orice brumă de nesupunere, Liviu o agresează în fel și chip, ca un iubit dement. În fapt, e ceva tensiune incestuoasă în toată povestea asta, ca o reminiscență din lungmetrajul lui Adrian Sitaru, „Ilegitim”, în care Alina Grigore a jucat și la care a fost și co-scenaristă. La fel și cu sora Irinei, Viki (Ioana Ilinca Neacșu), pe al cărui iubit misterios Liviu îl vânează cu o gelozie stranie. Toată radioactivitatea familiei a contaminat-o pe fată, transformând-o într-un mutant care urlă, înjură, sparge și face ravagii. Imaginează-ți cum ar fi să mergi ca turist la acea pensiune.

Cât despre Irina, ea se descarcă metaforic bătând toaca în câte o secvență recurentă în care clocotește răul familiei în ea. Și găsește un oarecare refugiu în puținul ajutor pe care un alt verișor, Cristi (Robi Urs) i-l mai oferă, promițându-i că îi va căuta „o facultate” în București. O mai susține (cumva) și relația ei instabilă cu Tudor (Emil Măndănac), un actor vilegiaturist care și-a lăsat soția acasă și, în urma unei petreceri, Irina nici nu și-a dat seama când și-a pierdut virginitatea cu el. Mai mult pare că a violat-o, iar acum, în virtutea unui soi de sindrom Stockholm carpatin, ea îl caută pe acest bucureștean potențial salvator pe care când îl vrea, când îl respinge. Când îl seduce, când îi stârnește milă. Când îl place, când îl aruncă în gura lupilor. Noroc cu actrița Ioana Chițu, care aduce o urmă de umanitate acestui personaj altminteri opac.

Alina Grigore mai aruncă un subplot ofertant în joc, dar care nu se cristalizează: sângele. După acea petrecere nebună, Irina se trezește cu așternutul pătat. Apoi Liviu îi sparge puțin nasul. Apoi lui Liviu îi tot apare într-un mod inexplicabil sânge la ceafă. Ar fi putut să ducă undeva, dar rămâne un mister. Cât despre tentativa de evadare a Irinei din lumea oropsită a bărbaților totalitari, destinul ei cam bate toaca. 

Exploreaza subiecte similare:

Blue Moon, Ilegitim, Ioana Chițu, Alina Grigore, Vlad Ivanov, Mircea Postelnicu, Adrian Sitaru, Ioana Ilinca Neacșu, Robi Urs, Emil Măndănac

Alte știri din cinema

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Părerea ta

Spune-ţi părerea
lili22 pe 5 martie 2022 09:35
Un film ingrozitor de prost.Nu cheltuiti baniii de ciocolata ai copilului pe un bilet de 30 lei.Se gaseste gratis pe net daca vreti sa muriti de plictiseala 85 de minute.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells