Bătălia franceză pentru Oscar: gastronomie sau disecţia unui mariaj?

de Ştefan Dobroiu în 21 Aug 2023
Iată de ce e atât de important ce film alege Franţa pentru Oscar 2024

ACTUALIZARE: Filmul La passion de Dodin Bouffant va reprezenta Franţa la Oscar 2024.

Din 1956, când a fost introdusă categoria Cel mai bun film străin de la Premiile Oscar, Italia a câştigat 14 statuete (patru dintre ele i-au revenit lui Federico Fellini), iar Franţa 12. Iar anul acesta comisia care alege reprezentantul Hexagonului la Oscar are o misiune dificilă, trebuind să facă o alegere mai degrabă politică: pe ce mizezi, cel mai bun film sau filmul cu cele mai mari şanse să se dovedească popular printre cei aproape 10.000 de votanţi de la Oscar?

Dincolo de faptul că receptarea unui lungmetraj este o chestiune cât se poate de subiectivă, prin urmare ceea ce unui spectator i se pare o dramă excelentă pe un altul l-ar putea lăsa complet rece, situaţia de anul acesta creează contextul perfect pentru a discuta complexitatea unei alegeri. Practic, avem două filme care s-au lansat în acelaşi timp, la festivalul de la Cannes, şi au fost recompensate cu premii la acest cel mai prestigios festival de film al lumii. La passion de Dodin Bouffant (al cărui titlu internaţional este acum The Taste of Things, iar cel românesc Dragoste la foc mic) a fost recompensat cu premiul pentru Cea mai bună regie pentru regizorul franco-vietnamez Trần Anh Hùng, în timp ce Anatomie d'une chute a făcut istorie, regizoarea Justine Triet devenind doar a treia femeie care câştigă Palme d'Or-ul în 76 de ani.

Anatomy of a Fall, distribuit de Voodoo Films, cu premiera națională pe 3 noiembrie, va putea fi văzut și în octombrie, în cadrul Les Films de Cannes a Bucarest, iar The Taste of Things este distribuit în România de Independența Film începând cu 23 februarie 2024.

Acum, ar fi simplu să pornim de la premisa că cea mai bună opţiune pentru reprezentantul Franţei la Oscar ar fi Anatomy of a Fall, din moment ce acest titlu are în prezent cea mai mare notorietate. Dar trebuie menţionat aici că este o mare diferenţă între aşa-zisele premii ale autorităţii (aşa cum sunt premiile de la Cannes, unde juriul este unul format din nouă cineaşti celebri al căror scop e să premieze inovaţia) şi premiile mai degrabă ale popularităţii, unde votează un grup mare de oameni, în acest caz aproape 10.000. Prin urmare, cine are mai mari şanse să câştige un Oscar, Anatomy of a Fall sau The Taste of Things? Noi am paria pe a doua opţiune...

Membrii votanţi ai Academiei au dovedit în repetate rânduri că preferă nu filmele revoluţionare, incisive, ci filmele ce promovează valori pozitive, chiar dacă o fac banal din punct de vedere cinematografic. Este unica explicaţie pentru care producţii precum CODA (care este de fapt remake-ul unui film francez, La Famille Bélier), Green Book (a cărui legătură cu realitatea a fost contestată acerb de urmaşii unuia dintre protagonişti), Argo (şi el intens criticat pentru libertăţile luate în ce priveşte evenimentele reale), The Shape of Water, Spotlight şi Discursul regelui au câştigat statueta pentru Cel mai bun film, deşi au concurat cu filme mai curajoase din punct de vedere creativ.

Acestea fiind spuse, The Taste of Things pare să aibă şanse considerabil mai mari să impresioneze la Oscar. Nu doar că o are în distribuţie pe una dintre cele mai celebre actriţe ale momentului, Juliette Binoche, care ştie foarte bine ce înseamnă o campanie de promovare pentru Oscar (actriţa a câştigat pentru The English Patient şi a fost nominalizată şi pentru Chocolat), dar faptul că acţiunea are loc în 1885 şi că filmul este o poveste de dragoste clădită pe pasiunea pentru gastronomie face The Taste of Things un film mai uşor de receptat şi votat de către membrii Academiei.

Să nu uităm că au trecut doar 15 ani de când filmul românesc 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile a fost complet ignorat la Oscaruri, deşi câştigase Palme d'Or-ul. E adevărat, reacţiile vehemente ale criticilor americani cu privire la această gafă monumentală a Academiei a dus la schimbarea din temelii a procesului de selecţie pentru filmele străine nominalizate, dar notorietatea a fost întotdeauna mai importantă la Oscaruri decât valoarea.

Dacă Franţa vrea să reducă din handicapul cu Italia, va alege The Taste of Things ca reprezentant naţional la Oscar 2024.

Exploreaza subiecte similare:

Anatomie d'une chute, La passion de Dodin Bouffant, 4 luni 3 săptămâni şi 2 zile, CODA, Green Book, Spotlight, Argo, The Shape of Water , The King's Speech, Juliette Binoche

Alte știri din cinema

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Părerea ta

Spune-ţi părerea
into_the_labyrinth pe 23 august 2023 18:16
Mi-a plăcut obiectivitatea articolului. Nu pot să îmi exprim o părere despre cele două nominalizări ale Franței fiindcă nu am văzut filmele, dar e lesne de înțeles că de mai mult timp cursa pentru marile premii este și una de conjunctură. Dintre filmele menționate în material multe nici nu trebuiau să ia Oscar-ul, care și-a pierdut enorm din credibilitate în ultimele decenii, la fel ca și alte premii, inclusiv literare.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells