Alita: Battle Angel - tandrețe și fiare

de Gloria Sauciuc în 12 Dec 2018
Vulnerabilitatea și forța se îmbină în acest personaj, care - pe de o parte - se bucură ca un copil de gustul unei portocale, pe de alta smulge fără ezitare capul uman al unui cyborg

30 de minute din filmul Alita: Battle Angel au fost difuzate miercuri dimineață în România, în cadrul unui eveniment restrâns, la care au participat presa de profil și bloggerii de film, urmând ca lansarea în cinematografe a SF-ului să aibă loc la mijlocul lunii februarie a anului viitor.

Din cele 30 de minute ale filmului regizat de Robert Rodriguez și produs de James Cameron ne-am făcut o idee despre Orașul de Fier, o metropolă a deșeurilor fieroase, o lume în parte dezumanizată; deasupra acestui oraș gravitează Zalem, ancorat la Pământ de un lift spațial gigantic care atrage consumabile și trimite gunoiul jos. Am aflat că Alita este un sistem militar umanoid creat cu tehnologie RUM (Republicile Unite de pe Marte), mai precis un „Berserker RUM”, un cyborg creat pentru luptă, dar cu suflet mare și am aflat care e sportul preferat în această lume distopică: Motorball-ul (un fel de concurs de patinaj viteză pe role). Prima comparație care îți vine în minte e cea cu „Jocurile Foamei”, doar că aici concurenții luptă în arenă pentru prinderea unei mingi, dar și pentru propria viață, competitorii având dreptul să se lichideze unii pe alții, totul în uralele unei mulțimi abrutizate. Alita va ajunge în această competiție de tip ice speed skating, așadar aleargă și luptă în arenă iar scena este amețitoare.

Secvențele difuzate în cele 30 de minute marșează mult pe dualitatea protagonistei cu „chip de înger și corp de războinică”: deși programată să intre în „modul” de luptă la cea mai mică amenințare, e animată de un „suflet” sensibil, gata să salveze un cățeluș înainte de a fi strivit de un centurion robotic, ori să își salveze „tatăl” (doctorul inginer Dyson Ido, jucat de Christoph Waltz) dintr-o altercație cu cyborgi sau să freamăte la atingerea tandră a lui Hugo (Keean Johnson). Vulnerabilitatea și forța încearcă să se îmbină în acest personaj, care - pe de o parte - se bucură ca un copil de gustul unei portocale, pe de alta smulge fără ezitare capul uman al unui cyborg. E un pariu greu de câștigat, vom vedea în film dacă le reușește lui Cameron și Rodriguez. Cert este că Alita e deconcentrantă prin fragilitatea și sensibilitatea pe care le emană. Vom afla în februarie, din film, pentru ce cauză urmează să lupte adolescenta și care este adevărata miză a filmului. Deocamdată pare un copil, pe care simți nevoia să îl protejezi, mai mult decât o luptătoare vajnică pe care să o urmezi oriunde. Personajul lui Scarlett Johansson din Ghost in the Shell/Spiritul din cochilie (2017) emana, prin comparație, autoritate și reală forță.

James Cameron a făcut introducerea la fragmentul de 30 de minute din film; se scuză că n-a putut fi cu noi în sală (sic!) la acest eveniment și povestește că lucrul la filmele Avatar l-au făcut să înmâneze cele... 600 de pagini de scenariu și notițe personale despre personajele din viitorul film Alita lui Robert Rodriguez și să rămână în proiect doar în calitate de producător. Rodriguez vorbește despre grandoarea producției și evoluția emoțională a personajului principal. Începe filmul.

Alita se trezește. Un close up pe figura ei prefigurează măiestria departamentului de efecte vizuale a Weta Digital. Dacă nu am ști povestea și dacă am trece cu vederea ochii supradimensionați, reminiscență a seriei manga omonime, realizate de Yukito Kishiro, ni s-ar părea uman personajul Alitei - textura pielii acestei adolescente, expresia feței și mimica arată cât se poate de omenești. Alita își privește curioasă degetele, palmele și mâinile robotice, apoi se dezvelește și - într-o oglindă - își privește corpul de cyborg. Pe fața ei se citește curiozitatea - nici șocul, nici uimirea. Înțelegem că scenariștii Cameron și Rodriguez nu vor sonda ofertanta dilema legată de propria natură a Alitei. Adolescenta robotică aude voci venind de la parter și coboară. Aici e doctorul-inginer Ido (Christoph Walz), care pune în funcțiune un braț robotic unui bărbat corpolent. Este plătit cu... portocale. E un prim indiciu al stării societății acesteia distopice din Orașul de Fier. Ido o consultă pe Alita. Cyborgul nu mai are nicio amintire a vieții ei anterioare, dar Ido știe despre ea un secret pe care i-l va dezvălui mai târziu. Bărbatul crede că lipsa memoriei e o șansă pentru Alita, o ocazie de a avea o nouă viață. Alita primește o portocală și o mănâncă cu poftă. „Papilele gustative funcționează, glicemia e în parametri”, constată amuzat Ido.

Urmează apoi câteva secvențe în care Alita face cunoștință cu lumea din jur - îl întâlnește pe Hugo, care îi face rost lui Ido de tot felul de componente pentru părțile robotice pe care le construiește acest doctor specializat în cyborgi, cunoaște anturajul lui Hugo, adolescenți umani, explorează zonele din afara orașului și ajunge la o navă extraterestră unde va descoperi un corp robotic față de care simte o conexiune. Scena din trailer în care Alita îl salvează pe Ido de atacul unor cyborgi este reluată și extinsă în calupul de secvențe difuzat miercuri. Pasiunea pentru scenele de luptă sângeroase și pentru scrâșnirea fiarelor a lui Rodriguez, cunoscută din filmele „Machete”, „Desperado”, „A fost o dată în Mexic”, se regăsește în Alita. Scenele de luptă sunt captivant coregrafiate.

„Mâna” lui Robert Rodriguez se vede, așadar,  în scenele de luptă, iar a lui James Cameron în anvergura și spectaculosul lumii create.

Exploreaza subiecte similare:

Keean Johnson, Alita: Battle Angel, James Cameron, Christoph Waltz, Yukito Kishiro, Robert Rodriguez, Ghost in the Shell, Scarlett Johansson

Alte știri din cinema

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells