Fallout: lăsaţi orice speranţă, voi ce intraţi

de Ştefan Dobroiu în 12 Apr 2024
Lăsaţi orice speranţă să fiţi cu totul impresionaţi, adică...

În egală măsură distractiv şi impardonabil de... lungit, Fallout a fost întâmpinat cu entuziasm de fanii ecranizărilor după jocuri video, fiind deja considerat unul dintre cei mai buni reprezentanţi ai genului. Trebuie spus aici că 1. sunt foarte puţine ecranizări entuziasmante după jocuri video şi 2. Fallout are beteşuguri grave, chiar dacă este bingiuibil. Şi nu, nici măcar nu poate fi pus în aceeaşi categorie cu The Last of Us, cu care este foarte greu să nu-l compari... Şi nu, nu se compară nici cu producţia anterioară a creatorilor săi, Jonathan Nolan şi Lisa Joy, relevantul şi filozoficul Westworld.

În Fallout, totul începe cu... sfârşitul. Într-un Los Angeles ars de soare din timpul unui Război Rece alternativ, actorul Cooper Howard (Walton Goggins, la un nou rol proeminent după excelentul Justified) asigură entertainment-ul la aniversarea unui copil dintr-o familie înstărită, impresionându-şi publicul cu îndemânarea de cowboy. La televizor, pe toate programele se discută despre iminenţa unui război nuclear şi iată că acesta se petrece: cerul se umple de "ciuperci" atomice şi, într-unul din cele mai spectaculoase cadre din întreg serialul, îl vedem pe erou gonind pe calul său pe autostradă, având drept fundal - nici mai mult şi nici mai puţin - sfârşitul lumii. Povestea sare 200 de ani în viitor, când tânăra Lucy MacLean (Ella Purnell) se bucură de o existenţă liniştită alături de aristocraţia lumii postapocaliptice, norocoşii locuitori ai Subteranului 33, un adăpost nuclear. Doar că, descoperim curând, norocul se termină, iar Lucy va trebui să înfrunte periculoasa lume de la suprafaţă deşi nu e deloc pregătită pentru asta.

Serialul vine la 27 de ani de la primul joc Fallout, perioadă în care orice ar fi adus jocul nou în epocă a putut fi folosit, reciclat şi reinventat în alte filme şi seriale postapocaliptice. Evident, creatorii serialului au fost obligaţi la o anumită fidelitate faţă de sursa originală, dar care e rezultatul? Povestea se simte în egală măsură familiară (chiar şi pentru cei care nu au jucat jocul) şi cumva fumată, deşi serialului nu-i lipsesc personajele interesante şi interacţiunile relevante dintre ele.

Dar cel mai deranjant aspect la Fallout este faptul că serialul are probleme serioase de ritm: în cadre nesfârşite, personajele străbat la pas peisajul postapocaliptic, plângându-şi ghinionul, verbalizându-şi grijile şi lipsa de speranţă şi prevestindu-şi reciproc sfârşitul sumbru. Aş spune că vreo două episoade din cele opt ale primului sezon sunt irosite cu această umplutură narativă, care, alăturată limitărilor de direcţie cerute de sursa originală, face ca Fallout să fie mult mai puţin captivant decât ar fi putut (trebuit?) să fie o producţie de asemenea anvergură.

Să nu fiu înţeles greşit: am vizionat serialul până la capăt, deci reproşurile pe care i le aduc nu sunt atât de grave, doar că beteşugurile erodează lent resursele de empatie ale spectatorului până la un "bine că s-a terminat". Fallout este salvat în parte de câteva opţiuni ale creatorilor, de exemplu aceea de a folosi locuitorii Subteranului 33 pe post de "first world" cu "first world issues", în timp ce suprafaţa este un Vest Sălbatic postapocaliptic unde nu mai există lege şi autorităţi. Ciocnirea dintre cele două perspective asupra vieţii produce câteva dintre cele mai convingătoare interacţiuni.

Un alt plus foarte important al poveştii este faptul că explică - şi încă într-un mod extrem de actual şi relevant social - cum s-a ajuns la acel cataclism nuclear cu efect devastator. Acest aspect oferă o mare satisfacţie spectatorului şi îi trage în acelaşi timp un semnal de alarmă, compensând în parte derizoriul aventurilor din viitor.

Exploreaza subiecte similare:

Fallout, Ella Purnell, The Last of Us, Westworld, Justified, Walton Goggins

Alte știri din cinema

Fenomenul Yellowstone: blestemul pământului

Câteva vorbe despre acest Dallas modern, ajuns la o audienţă globală de 100 de milioane de spectatori

Tracker/Urmăritorul: supradoză de Americana

Câteva explicaţii ale popularităţii globale a serialului cu Justin Hartley

Reacţii la The Acolyte, serialul al cărui rating este dezactivat pe Imdb

Serialul Star Wars este disponibil de azi pe Disney+, şi în România

Anna Próchniak: „Am simțit o responsabilitate uriașă și am știut toți că aceasta este o poveste atât de importantă de spus lumii”

O nouă producție originală SkyShowtime, The Tattooist of Auschwitz, se lansează în România! Toate cele șase episoade vor fi disponibile pe platforma de streaming începând cu data de 7 iunie. Mini-seria este regizată de Tali Shalom-Ezer, iar din distribuție fac parte Jonah Hauer-King, Anna Próchniak, Harvey Keitel și Melanie Lynskey.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
marius7x pe 14 aprilie 2024 10:04
Nu stiam jocul decat dupa nume. Serialul insa mi-a placut mult peste medie.
Si comparandu-l cu The Last Of Us, Fallout e atat de complex (mai ales in ultimul episod) versus ce a aratat primul... Ajunge, macar ca potential, la nivelul Silo.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells