Filmul polițist istoric este ceva rar pe micul ecran, așa că am primit cu mare interes informația că serialul spaniol La peste/The Hand of Garduna, o drama polițistă plasată în Spania secolului XVI, este difuzat joia (22.45) și în reluare sâmbăta (de la ora 22), de către canalul Epic Drama.
Serialul are ca personaj central un om înaintea timpului său, Mateo (Pablo Molinero), pe care l-am asemănat cu eroul central din celebrul roman Numele trandafirului. Mateo este un vizionar, inteligent. cinstit, curajos, carismatic și cult. Un om înaintea timpului său, care va demara o anchetă pe fondul Spaniei măcinate de ciumă. La Peste a avut un număr uriaș de vizionări la debutul în țara de baștină, în 2017, fiind și selectat la Festivalul de Film de la San Sebastian (în afara competiției).
Presa străină a elogiat La Peste/The Hand of Garduna, numind serialul „o poveste polițistă de calibru, într-o atmosferă de misticism și de haos: cu mănăstiri și bordeluri, închisori ca niște ascunzători, spitale ca niște cimitire”..
Este finalul de secol XVI și perioada timpurie a Imperiului Habsburgic în Spania. Țara este paralizată de ciumă – cea de-a doua epidemie de ciumă care a bântuit Europa acelor vremuri, ce va omorî în cele din urmă nu mai puțin de jumătate de milion de suflete numai în sudul Spaniei. În timpul acestei epidemii, un fost soldat (Mateo) se întoarce la Sevilia, pentru a-și respecta cuvântul dat, anume de a descoperi și de a salva pe Valerio, fiul unui prieten defunct, German.
Mateo fugise din Sevilia, cu ajutorul lui German, atunci când Inchiziția îl condamnase la moarte pentru a fi printat cărți interzise. Setea lui Mateo pentru literatura și pentru adevăr prin știință l-a făcut un adversar al Bisericii, care îl declară eretic. În timp ce Mateo cutreieră cartierele sărace ale Seviliei căutându-l pe Valerio (Sergio Castellanos), băiatul îi ajută pe preoții orașului să îi hrănească pe bolnavi, punându-se el însuși în pericol de a se îmbolnăvi de ciumă.
Înainte de a-l putea găsi, Mateo este arestat de către oamenii Inchiziției, care însă îi propun să îl elibereze dacă reușește să îi ajute să dea de capăt unor crime rituale care se întâmplă la Sevilia. Mateo acceptă și primul caz este să-l descopere pe asasinul unui negustor bogat. Ancheta demarează pe măsură ce Mateo dă de Valerio, cu care intră pe porțile unui oraș bântuit de ciumă. În timpul perioadei petrecute cu Mateo, Valerio va învăța să citească și va renunța la superstiții.
Mateo duce corpul negustorului la vechiul său prieten Monardes, deși autopsia nu e permisă oficial de către Inchizitie: Monardes descoperă că victima fusese golită de sânge prin tragerea în țeapă – o ispravă care cerea forța a doi oameni, sau a unuia cu o putere ieșită din comun. Paznicii negustorului vorbesc despre „o fiară neagră și mare, cu păr pe corp și cu cocoașă pe spate”... În timp ce asasinul face noi victime, Mateo descoperă ceva mult mai complicat. Ciocnirile între Protestanți și Catolici au loc în Sevilia ca peste tot în Europa vremii. De-a lungul anchetei, Mateo ajunge să surprindă o conspirație. Se pare că moartea și banii conduc totul în această lume sumbră și amenințătoare.