Directorul Festivalului de la Veneţia, declarații discutabile despre selecția controversată din acest an

de Gloria Sauciuc în 28 Iul 2019
„Trebuie să facem distincţia între om şi artist, altfel suntem terminaţi", declara directorul festivalului în cazul Polanski

Directorul Festivalului de la Veneţia, Alberto Barbera, a răspuns solicitării publicației Screen de a clarifica o serie de aspecte în legătură cu selecția din acest an. România este reprezentată de documentarul „colectiv”, al lui Alexander Nanău, selectat în afara competiției iar printre lungmetrajele de ficțiune ce concurează pentru Leul de Aur se numără drama spațială Ad Astra, cu Brad Pitt cap de afiș și Joker, cu Joaquin Phoenix și Robert De Niro.

Vorbind pentru publicaţia Screen după anunţarea line-up-ului pentru cel de-al 76-lea Festival de la Veneţia (28 august - 7 septembrie), directorul Alberto Barbera a tratat subiectul inegalităţii între sexe în cadrul selecţiunii Festivalului, a prezenţei controversatului Roman Polanski în competiție şi a solicitărilor primite de a nu prezenta, în Competiţie, producţii Netflix.

Ca răspuns la întrebarea de ce sunt numai două producţii regizate de femei în cadrul Competiţiei, Barbera a susţinut că procentajul de filme regizate de femei de-a lungul selecţiunii (cu excepţia unor clasici) a crescut cu 20% în 2018, crescând de la 20% la 24% de la an la an, creşterea manifestându-se la scurtmetraje şi la producţii VR. „Dacă ar fi să consider nediscriminarea atunci când am ales 60 de titluri dintre 1800 pre-calificate, ar fi trebuit să iau în calcul filme regizate de oameni de culoare, a filmelor regizate de gay sau de alte grupuri discriminate", continuând „Ceea ce ar face din festival nu o manifestare artistică, ci o paradă a drepturilor civice...”

Roman Polanski

Lipsa femeilor-regizor din selecţie nu a fost singura controversă: Barbera a inclus în selecţie filmul J'Accuse, noul film al lui Roman Polanski. Regizorul, cu naţionalitate dublă, poloneză şi franceză, este controversat după ce a întreţinut raporturi sexuale cu o minoră (de 13 ani), fapt petrecut în 1977, după care s-a refugiat în Europa pentru a evita o pedeapsă cu închisoarea în SUA. A fost dat afară din organizaţiile profesionale în 2018, urmând unor plângeri publice în mişcarea #MeToo, mişcare care a condamnat tabu-ul la adresa hărţuirii sexuale.

Deşi numeroase filme ale lui Polanski au fost proiectate la festivaluri în ultimii 17 ani, Festivalul de la Veneţia este primul care sfidează succesul mişcării #MeToo. Polanski, aflat la Zurich, deși selectat la Veneția, nu va putea participa la Festival, riscând să fie arestat în Italia şi extradat către Statele Unite.

Deşi nu a fost dispus să discute aspectele legale ale cazului Polanski, Barbera are totuşi o părere fermă: „Trebuie să facem distincţia între om şi artist, altfel suntem terminaţi", declara Barbera. „Nu sunt judecător şi ceea ce ştiu despre Roman Polanski este că el e unul dintre marii autori europeni şi globali. A filmat capodopere care au influenţat istoria cinematografului şi nici nu mă gândesc să nu proiectez ultimul lui film, excelent, numai pentru că un judecător de la Los Angeles îl persecută. De la presupusa infracţiune au trecut 50 de ani, timp în care victima l-a iertat, au stabilit o relaţie civilizată şi acum cere şi ea ca această persecuţie să se oprească!”...

Subiectul Netflix

În momentul încheierii conferinţei de presă, Uniunea Internaţională a Cinematografelor (UNIC) a dat publicităţii o declaraţie în care organizatorului i s-a cerut să nu proiecteze, la Festival, filme care nu urmează să fie date în cinematografe. Două titluri de la Netflix, The Laundromat de Steven Spielberg şi Marriage Story de Noah Baumbach, sunt în competiţie, iar The King a lui David Michod şi Seberg de la Amazon, în regia lui Benedict Andrews, sunt proiectate în afara competiţiei.

Barbera vede aceasta ca pe o dispută între distribuitori şi producători, deci una care nu face obiectul Festivalului: „Bienala nu poate să intervină în disputele din cadrul pieţei de film”, declară el. „Aceste filme au fost produse de către un membru MPAA, de ce l-aş discrimina pe Noah Baumbach sau pe Steven Soderbergh doar pentru că producătorii nu pot să îşi proiecteze filmele?”

Reprezentarea Hollywood-ului

Dincolo de controverse, Barbera a tratat relativa lipsă de titluri americane la Festival anul acesta. „Există un puternic sentiment de instabilitate legat de producătorii americani”, relatează el. „Fox urmează să dispară. Warner tocmai şi-a schimbat conducerea. Paramount distribuie producţiile altor companii, chiar şi Amazon şi-a schimbat de curând conducerea şi nu e clar cine va rămâne şi cine nu”, a spus Barbera.

Exploreaza subiecte similare:

Roman Polanski, Ad Astra, Joker, Alexander Nanau, colectiv

Alte știri din cinema

Ultimul sezon al serialului supranatural Preacher, din 20 februarie exclusiv la AMC

„Este amuzant în maniera în care Kafka e amuzant, în plus cu urmăriri de mașini și explozii”, scrie despre sezonul final publicația The Verge

Pentru violență, Mulan e primul remake live-action al Disney cu rating puţin permisiv

Chiar și așa, ratingul acordat face posibilă vizionarea filmului de către familii

Serialul Doctorul cel bun „transmite un mesaj de speranță”

Sezonul 2 din The Good Doctor/Doctorul cel bun rulează joia, de la ora 22.00, la AXN

Prima imagine cu Cletus Kasady, alias Carnage din Venom 2

În benzile desenate, simbiotul Venom fuzionează cu Kasady

Părerea ta

Spune-ţi părerea
rob1cul pe 28 iulie 2019 20:01
"De ce nu proiectati mai multe filme regizate de femei?"

Pai logic, pt. ca sunt PREA putine femei care regizeaza, iar cele care o fac, in loc sa spuna o poveste originala sau MACAR o poveste, se apuca sa isi transpuna ofurile si agenda anti-barbati, in "filme". Si normal ca nu ar trebui sa fie acolo. Femeile din cetatea filmului, prefera sa faca cateva dezbracari si 2 3 roluri si sa isi ia banii. De ce isi bata capul cu crearea unui film? E mai usor sa te dezbraci si sa iei banutii.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells