Articole Underworld: Blood Wars

(2016)

Lumea de Dincolo: Războaie Sângeroase

Note de producţie

Cel de-al cincilea film din seria horror de acţiune, care s-a bucurat de un imens succes, reia povestea de acolo unde a lăsat-o episodul Underworld Awakening. Lycanii şi-au  găsit un nou lider în persoana lui Marius (Tobias Menzies), care a reuşit să  insufle mult fanatism şi disciplină în rândul unei armate ce ajunsese în pragul haosului. Marius nu va precupeţi nimic pentru a o prinde pe Selena, în scopul de a da de urma fiicei sale Eva, care e un hibrid între Vampir şi Lycan.

Ajutată de David, Selena scapă cu greu de Lycanii care o urmăreau până când tatăl lui David, Thomas, reuşeşte să încheie un armistiţiu care-i va permite Selenei să se refugieze la Eastern Coven (tărâmul vrăjitoarelor din est), tărâm condus de ambiţioasa Semira (Lara Pulver). Stăpâniţi de teama Lycanilor, Vampirii  speră că abilităţile excepţionale de luptă ale Selenei îi vor ajuta să-i distrugă pe Lycani pentru totdeauna. Dar când Selena descoperă că protectorii săi din est au propriile lor interese, ea fuge din nou, împreună cu David, găsind adăpost în spatele zidurilor misteriosului Nordic Coven, unde o sectă paşnică de vampiri trăieşte izolată,  în regiunile cele mai nordice ale Pământului.

Dar noua sa senzaţie de securitate, dobândită în ţinuturile acoperite de zăpadă ale Var Dohr, se împrăştie destul de repede, pentru că oriunde s-ar duce Selena, războiul de secole dintre Vampiri şi Lycani o urmează fără zăbavă.

Despre Producţie

Cel de-al cincilea episod din serie, Lumea de dincolo –Războaie sângeroase   celebrează revenirea la estetica introdusă în 2002 de filmul Underworld.  “Războaie sângeroase se întoarce la  mitologia şi tradiţia trecutului,” susţine producătorul Richard S. Wright de la Lakeshore Entertainment. “decorurile, costumele şi întreaga viziune seamănă mai degrabă cu primul film Underworld decât cu cel de-al patrulea episod. Deşi filmul actual preia mai multe personaje din episodul al patrulea, putem spune că  „Războaie sângeroase” este mai degrabă un fel de re-inventare a filmului iniţial al seriei.” Regizoarea Anna J. Foerster, care lucrează pentru prima dată la această franciză, a ţinut să se întoarcă la origini. “Mie  mi-a plăcut foarte mult Underworld pentru că la ora aceea filmul a găsit o expresie cinematografică extraordinară a lumii de dincolo,” spune ea.

Turnat în Europa de est, ca şi filmul original Underworld, „Războaie sângeroase” evocă  atmosfera începutului lumii, aducând un adevărat omagiu esenţei  estetice a serialului. Dar scenariul lui Cory Goodman merge mai departe, extinzând mitologia francizei, introducând un nou tărâm, care o va împinge pe Selena, personajul interpretat de Kate Beckinsale, dincolo de limite. “Una dintre componentele cele mai palpitante ale filmului este Nordic Vampire Coven,” afirmă preşedintele Lakeshore Entertainment, Gary Lucchesi. “Noi nu i-am mai văzut pe aceşti vampiri până acum, sunt necunoscuţi pentru noi.”

                                            O femeie la cârmă

Pentru a aduce un suflu nou seriei Underworld, producătorii au convins-o pe Foerster, o realizatoare versatilă de film, născută în Germania, să preia cârma acestui episod, contribuind la succesul proiectului prin experienţa sa în materie de filme de acţiune. Ea a asigurat regia unităţii secunde pentru secvenţele de acţiune ale filmului extrem de spectaculos şi costisitor,  The Day After Tomorrow, a lucrat la efectele vizuale ale unor  blockbustere cum ar fi Independence Day şi a regizat serialul Starz, “Outlander,” nominalizat la premiul Emmy. “Expertiza sa în filmele de acţiune şi priceperea ei de a lucra cu actorii din serialul ‘Outlander’ m-a convins că ea era regizorul cel mai potrivit pentru Lumea de dincolo: Războaie sângeroase,” afirmă producătorul Lucchesi. Producătorul francizei, Tom Rosenberg a primit-o pe Foerster cu entuziasm în marea familie a Underworld. “Anna realmente înţelege acţiunea, ea înţelege rolul camerei de filmat şi efectele speciale, o îmbinare pe care  rar o găseşti întrupată în acelaşi regizor,” susţine el.

Foerster s-a bucurat de posibilitatea pe care o avea de a onora estetica Underworld cu ocazia noului episod al seriei.  “Ideea mea pentru Războaie sângeroase era să respect mitologia din filmul iniţial, unde aveam reguli clare pentru Lycani şi Vampiri, ştiam când şi de ce se transformă ei,” explică ea. “M-am bucurat să păstrez aceste lucruri pentru că mi se părea greşit să spunem: ‘Ok, noi facem totul diferit.’ Dimpotrivă, eu am considerat că e bine să luăm tot ce era bun şi interesant în Underworld  şi să construim pe acest fundament, aducând noi elemente neaşteptate.” 

Ideea de a aduce o femeie la cârma unui film despre un personaj feminin atât de puternic, era mai mult decât firească, susţine Richard Wright de la Lakeshore Entertainment. “Anna a fost capabilă de a insufla o viaţă nouă francizei, cum nu ar fi putut-o face altcineva.”

 

O nouă latură a Selenei

Ca star al patru din cele cinci filme din seria Underworld, Beckinsale continuă să opereze schimbări subtile de la un episod la altul. “E interesant să revii pentru a interpreta un personaj pe care l-ai mai jucat,” e de părere ea.  “Sunt îmbrăcată cam la fel în mai multe dintre episoade, dar lumea în care evoluez e diferită de la un episod la altul. Primul film din serie în care am jucat s-a turnat la Budapesta, care arăta cam industrială şi ştiinţifico-fantastică. Acum, Războaie sângeroase are o tentă medievală. Costumul meu poate rămâne acelaşi, dar întâmplările prin care trece personajul şi lumea prin care se perindă sunt diferite de fiecare dată. Motivaţia care m-a atras către film a fost aceea că  Selena trece prin multe modificări emoţionale de-a lungul filmului. Cred că acelaşi lucru a tentat-o şi pe Anna.”

Pentru personajul interpretat de Beckinsale miza a fost cât se poate de mare. “Vampirii se luptă de multă vreme cu Lycanii, dar în Războaie sângeroase, Selena s-a înstrăinat de ambele facţiuni beligerante,” explică actriţa. “Ea nu mai face parte din echipa vampirilor fugind de toţi. Selena e foarte pricepută şi inventivă când vine vorba de luptele cu monştrii aceştia, dar motivaţia ei a fost întotdeauna dragostea. În Războaie sângeroase, cea care o motivează este dragostea pentru fiica ei, Eva.”

Lui Beckinsale i-a plăcut în special secvenţa de luptă în care Lycanii atacă Nordic Coven. “Acolo Selena foloseşte arme medievale şi putem vedea de asemenea o luptă cu săbii şi topoare,” relatează Beckinsale.

Fiindcă Foerster şi Beckinsale au colaborat strâns la acest film, între regizoare şi actriţă s-a născut o prietenie strânsă. “Trebuie să recunosc, Kate este una dintre cele mai inteligente femei cu care am lucrat vreodată,” susţine Foerster. “În rolul Selenei, Kate este mai curajoasă şi mai agresivă ca în orice alt rol, dar în acelaşi timp putem observa vulnerabilitatea personajului ei în timp ce evoluează trecând prin mai multe schimbări. Aşa că uneori ea e mai fragilă. Iar când Selena pleacă spre nord, ea va trece prin mai multe schimbări, pe lângă nişte şuviţe mai blonde în păr. Mi-a plăcut să lucrez cu Kate asupra acestor noi faţete ale personajului său.”

În Războaie sângeroase, Selena trece prin cea mai spectaculoasă călătorie a sa de până acum, căutând refugiu într-o lume uimitoare în care trebuie să facă faţă celor mai puternici adversari din viaţa ei de 1.000 de ani. Gary Lucchesi, Preşedintele Lakeshore Entertainment, consideră că acest nou capitol din saga Underworld este un fel de vitrină care o pune în valoare pe actriţa britanică. “Kate Beckinsale este frumoasă, inteligentă şi surprinzătoare. Prezenţa ei în franciză a fost decisivă pentru portretul acestei eroine-vampir. Distribuirea ei a fost extrem de inspirată.”

 

Prieteni noi şi duşmani fioroşi

În Războaie sângeroase Selena lui Beckinsale se reîntâlneşte cu personajul David, jucat de Theo James, un personaj care trece şi el printr-o evoluţie vizibilă. “Relaţia Selenei cu David s-a dezvoltat,” susţine James. “Înainte el era un băiat tânăr şi timid, care o urma pe Selena fără crâcnire. Acum, el a devenit un adevărat bărbat.”

În timp ce Selena îl ajută pe David să-şi descopere propriul destin, ea e forţată să se confrunte cu noi adversari redutabili, cum ar fi Semira, o membră plină de ambiţii a Consiliului de conducere al Eastern Coven. Actriţa britanică Lara Pulver o portretizează pe Semira ca pe o manipulatoare, obsedată de Selena şi de puterile pe care aceasta le are în sânge. “Semira e un adevărat cameleon,” susţine Pulver. “În funcţie de persoana cu care are de a face, ea se poate transforma, manevrând orice situaţie astfel încât să fie în avantajul ei.” Pentru a-şi face personajul să pară şi mai ameninţător, Pulver s-a antrenat intensiv pentru secvenţele de luptă cu sabia şi şi-a executat singură o mare parte dintre cascadorii.

“Personajul Semira are o intensitate de psihopată, pe care i-o dă Lara prin interpretarea sa” susţine producătorul Wright.

Selena se confruntă şi cu un adversar mai puternic întrupat de Marius, interpretat de Tobias Menzies, liderul Lycanilor care vrea s-o găsească pe fiica Selenei, Eva. El vrea să folosească sângele hibrid al acesteia pentru a crea o armată de Lycani-Vampiri invincibili. Menzies, care a obţinut o nominalizare la Golden Globe® pentru rolul său din “Outlander,” s-a bucurat de rolul său de lider al vârcolacilor, care i-a adus o nouă experienţă. “Mi-a plăcut să lucrez cu Anna,” spune el. “Ea încearcă să depăşească graniţele genului, încercând să-l reinventeze într-o formă proaspătă.”

Deşi franciza Underworld foloseşte numeroşi actori britanici cunoscuţi, printre care se numără Michael Sheen, Bill Nighy sau Derek Jacobi, producătorul Wright îl consideră pe Marius, interpretat de Menzies ca fiind cel mai “colorat” personaj dintre cei care împart ecranul cu Beckinsale. “Marius are un stil şi o vervă pe care personajele negative din episoadele anterioare nu le-au avut în aceeaşi măsură,” susţine Wright. “Tobias a fost o alegere excepţională pentru rolul lui Marius pentru că a mai jucat roluri negative şi a atacat rolul cu mare plăcere.”

Tânăra Clementine Nicholson îşi face debutul în cinematografie cu rolul mistic al Lenei, tânăra-vampir din Nordic Covent. “Lena are o trăsătură spirituală care o încurajează pe Selena să-şi deschidă sufletul,” explică Foerster. “Într-un fel, Lena e un fel de catalizator pentru frământările interioare ale Selenei. Iar Lena e şi mai interesantă pentru faptul că vorbeşte sami, o limbă tribală din nordul Laponiei.” Nicholson, care a ajuns pe platourile filmului Războaie sângeroase la doar 7 săptămâni după ce a absolvit  East 15 Acting School din Londra, se consideră un fan al seriei Underworld. “Sunt entuziasmată că pot face parte din noua generaţie,” afirmă ea.

Lumea de dincolo: Războaie sângeroase marchează revenirea lui Charles Dance în rolul lui Thomas, tatăl lui David şi membru în sfatul bătrânilor şi ne-o prezintă pe Daisy Head în rolul tinerei-cadet Alexia din Eastern Coven. Distribuţia îi mai cuprinde pe veteranul actor britanic James Faulkner în rolul lui Cassius, lider al Consiliului din Eastern Coven şi pe Bradley James în rolul lui Varga, iubitul şi mâna dreaptă a Semirei.

 

Castele din Cehia şi studiouri din Praga

Filmul Lumea de dincolo:Războaie sângeroase a fost turnat timp de 10 săptămâni în toamna anului 2015, în zona Pragăi, capitala Cehiei. Având pe teritoriul ei circa 2.000 de castele, Republica Cehă a furnizat o mulţime de locaţii spectaculoase unde se puteau filma secvenţele filmului. După ce au făcut o trecere în revistă a acestora, realizatorii s-au fixat asupra a trei minuni arhitectonice: Castelul Lipnice, atestat încă din anul 1314; Kacina, un palat în stil Empire; şi Castelul Hluboka Castle, care stă căţărat pe stâncile golaşe de deasupra râului Vâltava.

Arhitectura gotică a Castelului Lipnice, pasajele şi camerele sale subterane, i-au oferit designerului Ondrej Nekvasil cadrul necesar pentru a crea labirintul de interioare al Nordic Coven. Biblioteca protejată de cupolă a Castelului Kacina a devenit decorul ideal pentru Camera de Consiliu a Eastern Coven, iar grădina de iarnă a Castelului Hluboka, închisă între pereţi de sticlă şi porţi de fier forjat, a servit drept salon decadent de bal pentru Semira, care le urează Selenei şi lui David bun venit la Eastern Coven.

Prin contrast, bârlogul Lycanilor, amplasat într-o gară părăsită, cu câteva vagoane de marfă abandonate pe şine, reflectă caracterul nomad al existenţei lor. “Era important să subliniem faptul că  Lycanii nu au un castel sau o reşedinţă permanentă,” susţine Nekvasil. “În acest sens, ei sunt un fel de haită de animale sălbatice, aflate încontinuu în mişcare, în timp ce Vampirii seamănă cu o familie nobilă care deţine o reşedinţă fastuoasă, tradiţii de lungă durată şi puteri imense.”

Pe lângă locaţiile unde s-au efectuat filmările, realizatorii filmului s-au mai bucurat şi de facilităţile tehnice de ultimă oră oferite de minunatele studiouri de la Praga. Ei au putut lucra atât în renumitele studiouri Barrandov cât şi în două dintre studiourile pragheze. Acolo au fost construite decorurile majore pentru Sălaşul vrăjitoarelor din Est şi din Nord.

Lupta Vampirilor

Însărcinat cu orchestrarea secvenţelor de acţiune ale filmului, regizorul unităţii secunde Brad Martin a lucrat îndeaproape cu coordonatorul de cascadorii Todd Schneider  pentru a realiza detaliile scenelor de luptă corp la corp sau cu diferite arme. Martin, care a fost coordonator de cascadorii al primului film Underworld, consideră că agilitatea şi forţa lui Beckinsale  au fost nişte calităţi esenţiale pentru aceste secvenţe. “Kate face asta de multă vreme aşa că nu a trebuit să înveţe de la zero ceea ce trebuia făcut, spune el. “Ea apare, îşi execută perfect cascadoriile de prima dată, aşa că putem să mergem mai departe fără probleme.”

Partenerii lui Beckinsale s-au dovedit a fi la fel de puternici. “Duelul de la final al lui David cu Semira se plasează chiar în zona de performanţă a lui John Woo sau Jackie Chan,” observă producătorul Wright. “Ambii actori s-au pregătit intens, astfel încât ceea ce veţi vedea pe ecran este executat chiar de Theo şi Lara, şi nu de către nişte cascadori care îi dublează.”

Pentru a spori acţiunea, coordonatorul de efecte speciale James McQuaide a lucrat asupra a  circa 1.000 de cadre VFX. “Obiectivul Annei era să realizăm cât mai realist toate secvenţele cu cascadorii, acţiune, sau creaturi,” explică McQuaide, care a fost totodată şi producător executiv. “Ea a vrut să ne întoarcem la estetica tradiţională din primul Underworld, care avea Lycani adevăraţi si cascadorii reale. Pentru mine era foarte important să menţin acest spirit realist cât se poate de actual.”

 

Transformarea hoardelor de Lycani

În timp ce episoadele anterioare ale Underworld  au redat câteva transformări ale oamenilor în Lycani, Lumea de dincolo: Războaie sângeroase a ridicat mult ştacheta. O singură secvenţă din film redă peste o sută de transformări. Pentru a crea hoardele de Lycani digitali, McQuiade a folosit softul Agisoft PhotoScan. “A fost o metodă remarcabilă şi puţin costisitoare de a reda geometria, culoarea şi textura tuturor personajelor care se transformau din Lycani în oameni,” susţine McQuiade.

În timp ce McQuaide coordona transformările digitale ale  transformărilor Lycanilor,  Todd Masters şi echipa sa se ocupau de detaliile complicate ale costumelor de latex pe care trebuia să le poarte cascadorii care îi interpretau pe Lycani. “În felul acesta Lycanul adevărat de pe platou s-a potrivit mai bine cu Lycanul digital,” explică Masters. “Aceste două elemente trebuia să dea bine împreună, aşa încât am realizat cu multă minuţie fiecare dintre cele două ipostaze.”

Foerster, a cărei experienţă în domeniul efectelor vizuale s-a făcut simţită şi în filmul Stuart Little 2, a ţinut să integreze perfect, în scenele de acţiune, interpretările actorilor cu prezenţa şi mişcarea Lycanilor digitali. “Chiar dacă ai 600 de Lycani în cameră , iar aceştia sunt toţi realizaţi pe calculator, consider că e important să ai cel puţin unul sau doi actori în prim plan, care să dea tonul, să stabilească profilul, percepţia,” susţine ea.

 

Camerele RED filmează Vampirii în 3D

Tehnicile de post-producţie pentru convertirea unui film obişnuit în film 3D au avansat enorm în ultimii ani, susţine producătorul Wright. “Realizatorii au devenit adepţii unei conversii 3D în faza de post-producţie pentru a crea impresia că ochii văd un pic diferit unul faţă de altul şi astfel poţi percepe imaginea tridimensional,” explică el. “Faptul că această conversie se produce în post-producţie îi permite regizorului să se ocupe de filmare fără să se gândească tot timpul la tehnologia 3D.”

Operatorul Karl Walter Lindenlaub, ASC, a filmat Războaie sângeroase cu camere RED Weapon 6K. “Am folosit mijloace moderne cum ar fi Technocrane, Steadicam şi le-am combinat cu metodele clasice pentru marele ecran, iar asta a condus la un rezultat bun,” susţine Lindenlaub, care a mai lucrat cu regizoarea Foerster. “Am încercat să aducem cel mai bun echipament pentru fiecare secvenţă. Am conlucrat bine cu Anna astfel că ajungeam uşor la consens în privinţa filmării  secvenţelor.”

Lindenlaub şi Foerster au onorat tradiţia Underworld folosind o paletă de lumină mai puţin saturată, la care au adăugat tuşele lor personale. “Fiecare film trebuie să stea pe propriile picioare,” afirmă Lindenlaub. “Când vezi primul film Underworld, e imposibil să nu observi aspectul de film alb-negru cu tente albastru închis, care subliniază faptul că aceste creaturi trăiesc în întuneric. Trebuie însă să le vezi, aşa că nu poate fi complet întuneric. În interiorul acestei tonalităţi, noi am încercat să găsim câteva nuanţe de culoare.”

Această poveste întunecată va suferi o transformare luminoasă când Selena şi David fug înspre ţinuturile nordice. “Acolo predomină albul, iar acest alb este atât de luminos încât e greu să-l faci să pară lumina lunii şi nu a soarelui,” susţine Lindenlaub. “A trebuit să construim exterioare pe platou pentru a le putea lumina cum trebuie. Apoi, aveam castelul Nordic Coven, care avea atât foc cât şi gheaţă, aşa că a trebuit să punem o lumină mai caldă care să contrasteze cu lumina rece şi albăstruie. Acest lucru era important pentru că dacă foloseşti aceleaşi tonuri pentru tot filmul, spectatorul începe să piardă  senzaţia de impact.”

 

O moştenire care durează

Războaie sângeroase împinge mitologia Underworld pe tărâmuri noi, dar continuă să-şi tragă seva din seria care a debutat acum 14 ani, înfiorându-i în aceeaşi măsură pe fanii săi. “Ceea ce face ca Underworld să aibă un asemenea succes este faptul că filmul te cufundă într-o lume a vampirilor care nu e reală, dar în acelaşi timp îţi prezintă o dramă universal valabilă,” explică Foerster. “Sper că spectatorii sunt încântaţi de acţiune, dar sper că ei vor fi deopotrivă emoţionaţi alături de Selena, atunci când ea va trece prin momente dificile sau sentimentale. După toate aceste necazuri şi lupte, la final, ea va ajunge într-un loc de unde va putea avea o nouă perspectivă asupra vieţii. Selena este în esenţă un personaj tragic, dar dacă ea poate aduce speranţa în sufletul privitorului, atunci cred că am realizat un lucru extrem de pozitiv.”

Beckinsale se aşteaptă ca Lumea de dincolo: Războaie sângeroase să-i satisfacă pe fanii francizei prin faptul că o prezintă pe Selena în postura ei cea mai războinică. “Selena trece printr-o mulţime de necazuri şi experienţe oribile, dar apoi, când se înfurie, ea reuşeşte să-i lichideze pe toţi cei care au supărat-o,” explică actriţa. Între secvenţele de luptă şi mare acţiune, ca în seria „fast and furious”,   Războaie sângeroase oferă spectatorilor o viziune cinematografică întunecată, emoţionantă, dar şi deosebit de complexă.

“E dificil să faci un film de acest gen, dacă el nu se inspiră după o carte de benzi desenate sau un joc video,” consideră Beckinsale . “Underworld  este un film complet original, iar datorită faptului că eroul principal e o femeie, mă face să mă simt privilegiată să fiu printre puţinele femei care joacă într-un asemenea film. Eu cred că spectatorilor le place să vadă o femeie războinică , dar mai cred şi că aici avem de a face cu o moştenire istorică a Underworld pe care ei o s-o găsească de asemenea atrăgătoare.”

Sinopsis
jinglebells