Articole The Wolverine

(2013)

Wolverine

Despre poveste

Cel mai reprezentativ personaj al universului X-Men pornește într-o călătorie epică în Japonia zilelor noastre în The Wolverine. Inspirat de elogiatul serial de benzi desenate Marvel, Logan (Hugh Jackman), mutantul de o sută de ani cunoscut lumii sub numele de The Wolverine, este ademenit spre o Japonie pe care nu a mai văzut-o din cel de al doilea război mondial - și pe tărâmul tenebros populat de yakuza și samurai.

Găsindu-se deodată pe această rută cu o misterioasă și frumoasă moștenitoare și confruntându-se pentru prima dată cu probabilitatea morții adevărate, va fi împins către limitele fizice și emoționale - mai mult decât oricând. În această călătorie periculoasă pentru redescoperirea eroului din interior, Logan va fi nevoit să se lupte nu numai cu inamici puternici, mutanți și umani deoportivă, ci și cu fantasmele propriului său trecut. Pe măsură ce The Wolverine își încrucișează ghearele din adamantium cu săbiile samurailor, străbătând un întreg labirint de dragoste, trădare și onoare, acesta va ajunge cu adevărat să cunoască prețul vieții fără de sfârșit.

"Această poveste îl conduce pe The Wolverine într-o lume total diferită de orice altă lumă văzută vreodată în seria X-Men", arată Hugh Jackman, care este și producător de film. "Este vizual diferită și tonul este unul nou. Sunt o mulțime de bătălii în poveste dar cea mai importantă dintre toate este cea care se dă chiar în interiorul lui Logan pentru a alege între a fi un monstru sau a deveni o ființă umană".

The Wolverine a apărut prima dată în 1974 când personajul și-a făcut apariția în premieră în chiar ultimul tablou al unui episod din The Incredible Hulk (Incredibilul Hulk) - prefigurând includerea sa în banda eroilor mutanți cunoscuți ca The X-Men. Curând va fi recunoscut în întreaga lume pentru ghearele sale din adamantium, capacitatea de auto-vindecare și furia primară de "berserker" - toate acestea contribuind la transformarea lui The Wolverine într-un superstar al tărâmului de supereroi.

În anii 1980, The Wolverine devine cu adevărat independent - într-un mini-serial de patru episoade creat de scenaristul "X-Men", Chris Claremont, și legendarul grafician Frank Miller ("The Dark Knight"/ "Cavalerul Negru", "Sin City"/ "Orașul Infern"). În serial, personajul face o călătorie solitară în Japonia doar pentru a fi ademenit într-un vârtej de crime, trădare și onoare, în mijlocul căruia este nevoit să se confrunte atât cu puterile sale terifiante, cât și cu vulnerabilitatea sa nedescoperită. Încercând să se descurce într-o lume pe care abia o înțelege, The Wolverine își descoperă, pentru prima dată, sensul interior al justiției.

Mult timp un favorit al fanilor lui The Wolverine, serialul a constituit și o sursă de inspirație pentru actorul nominalizat la Oscar®, Hugh Jackman, care a întruchipat personajul în cele șase episoade ale popularei producții X-Men (și actualmente aflat din nou în fața camerelor pentru un al șaptelea). Jackman a văzut în partea nespusă a istoriei personajului o șansă rară de a se scufunda și mai adânc dincolo de indestructibilitatea lui The Wolverine și de a aduce lumină, într-un mod nou, asupra celor mai întunecate aspecte.

Dorința s-a amplificat când Jackman a făcut echipă cu James Mangold care transformase, mai înainte, povestea lui Johnny Cash într-o fascinantă poveste de dragoste și rebeliune în Walk the Line și a readaptat clasicul western 3:10 to Yuma într-un joc contemporan de-a șoarecele și pisica construit în jurul unor teme mitice precum prietenia, datoria și destinul. A fost alegerea corectă pentru a aduce o imagine nouă personajului The Wolverine și pentru a-l scoate din convențiile uzuale ale serialelor cu X-Men.

"Jim Mangold știe cum să facă un film care este amuzant să aibă și acțiune incredibilă și, totodată, să prezinte cele mai fine elemente de personaj și narare", spune Jackman. "M-a împins să merg mai departe, mai furios, mai apăsat, mai sălbatic în orice fel și în orice acțiune."
De la bun început, Mangold a dorit să spargă șablonul filmelor realizate pe baza benzilor desenate. Regizorul explică: "Ceea ce m-a interesat la The Wolverine a fost să realizez ceva destul de diferit de filmul cu supereroi standard unde este vorba despre oprirea intrigii diabolice a unui ticălos. În această poveste, acțiunea și suspansul sunt construite mai mult pe personaj și se întrepătrund într-o lume care asigură o experiență complet diferită, nemaivăzută."

Deși personaje din trecutul lui Wolverine sunt aduse în acest cocktail și se fac aluzii la tot ceea ce a trebuit să îndure în aventurile sale inițiale, atenția cade pe o piesă alternativă din filmele X-Men.
"Când faci un film despre un grup de oameni ca The X-Men, sunt atât de multe chestii cât să poți intra în mintea lor", notează Mangold. "Dar acest film poate pătrunde cu adevărat în interiorul lui Logan pentru a explora cine este el și care sunt sursele furiei sale. Este cineva care fusese folosit de Ministerul Apărării, de guvern, de inamici, de ticăloși, chiar și de către cei iubiți. Și, de-a lungul timpului, furia sa față de toți aceștia a crescut, pentru a fi amplificată doar de calitatea sa sălbatică, naturală, preexistentă. Totuși, în această poveste, începe să învețe că furia sa l-ar putea alimenta și face mai puternic."

În cele din urmă, Mangold a început să vadă povestea mai mult ca un thriller clar despre un bărbat cu un trecut întunecat în căutarea propriei sale identități viitoare, apoi ca ceva desprins din universul fantastic al benzilor desenate. "Cred că unul dintre lucrurile care vor surpinde cel mai mult oamenii la acest film este cât de real este, cât de mult te pierzi complet în aceatsă lume, în acțiune, dramă și romanță", comentează acesta.

Mangold a fost atras în această conjunctură nesigură în special când Logan se găsește la începutul poveștii sale: a cutreierat multe străzi întunecoase, simte că a pierdut sau că aproape a distrus tot ceea ce a iubit și nu este sigur că a mai rămas vreo cale de salvare. Singurul lucru care mai merge pentru el este nemurirea sa. Dar chiar și aceasta pare mai degrabă un blestem decâr o binecuvântare.

"Un lucru pe care îl consider în mod special interesant la Wolverine este nemurirea sa, faptul că, grație acestui factor de vindecare poate merge mereu și mereu mai departe ca un zeu și din acest motiv experimentează și singurătatea unui zeu. Chiar și când Logan îi pierde pe cei ce îi iubește, știe că el va merge mai departe", observă Mangold. "Merge mai departe de un secol, prin războaie și bătălii, trecând peste morțile celor iubiți și a ajuns acum într-un punct de mare epuizare. Este o temă clasică - omul care este nemuritor dar suferă din acest motiv. Logan este un erou slăbit, iar povestea sa este, în mare parte, despre încercarea lui de a recăpăta ceva ce a pierdut căutând în interiorul său."

Mangold a îmbrățișat oportunitatea de a-l duce pe Logan direct în inima Japoniei din ziua de azi, plină de elemente specifice modernității lucii și înaltei tehnologii deopotrivă cu tradiții adânc înrădăcinate și coduri secrete de onoare. "Această poveste îl duce pe Logan într-un fel de vis febril al Japoniei din zilele de azi, cu yakuza, ninja, samurai, crime industrialízate, mister și misticism", explică regizorul.

Acest cadru japonez le-a permis lui Mangold și Jackman să îl reimagineze pe Logan într-o înfățișare nouă: ca un Rōnin. "În Japonia feudală, samuraii aparțineau unui stăpân, iar un rōnin este un samurai care nu mai are un stăpân pe care să îl slujească. Este așadar un fel de războinic fără scop, fără cauză", explică Mangold. "Mulți dintre cei ce l-au făcut pe Logan să se simtă parte dintr-o cauză sunt acum duși. Așa că este, fundamental, un om pierdut, capabil să facă orice, fără mandat. Este o iconografie pe care western-urile americane și filmele cu samurai o împărtășesc, iar noi aducem acum în el un personaj de benzi animate."

Juxtapuse cu frumusețea Japoniei apar scenele de acțiune intensă, cu trenuri iuți ca gloanțele și amenințarea escaladândă a lui Silver Samurai. Și aici însă, Mangold a dorit să exploreze dincolo de limitele obișnuite. "Ne gândim mereu să împingem mai departe acțiunea și elementele vizuale", spune el, “dar astfel încât să nu se piardă niciodată impresia că ceea ce se întîmplă este foarte real."
Întreaga echipă de producție a fost încântată să facă ceva neobișnuit cu un personaj care a devenit atât de iubit. Alături de Jackman ca producători de film sunt Lauren Shuler Donner, care a fost o parte vitală din istoria filmelor cu X-men de la bun început, și Hutch Parker, care a lucrat cu Donner pentru a susține viziunea lui Mangold.

"Aceasta este chiar chintesența poveștii lui The Wolverine", concluzionează Parker. "Îl duce într-o călătorie lungă. Minează conflictele esențiale din el. Îl provoacă, atât fizic, cât și emoțional, cum nu am mai văzut până acum. Ne duce într-o Japonie foarte reală dar totuși străină nouă."
Parker vede abordarea lui Mangold potrivindu-se puternic cu materialul. "Jim a construit pe ceea ce i-a apărut în față, pe parcurs", concluzionează el. "A dorit să facă această lume visceral reală și a fost dornic nu numai să arate furia lui Wolverine, ci și să răspundă la întrebări de tipul de ce."

LOGAN ÎN LIMBO

Deși aceasta marchează a șasea oară când Hugh Jackman a înzestrat personajul lui Logan - cele mai multe interpretări de către un singur actor ale unui erou de benzi desenate - The Wolverine este diferit de tot ceea fusese înainte. În primul rând, la începutul filmului, Logan nu știe bine în ce direcție să o apuce în drumul său spre Japonia.

"Este o persoană care a făcut mereu ce l-a tăiat capul însă la începutul filmului nostru este probabil mai izolat decât l-ați văzut vreodată pe Wolverine", explică Jackman. "Este în conflict cu lumea deoarece a fost creat ca o armă și se revoltă contra acestui lucru - simte că este un pericol pentru societate."

Jackman continuă: "Îl veți vedea pe Logan mai vulnerabil, mai expus la riscuri și mai mult din natura sa de monstru decât l-ați văzut vreodată. Se luptă cu propria sa identitate, se luptă cu cauza existenței sale și este pus în situația de a alege dacă să își îmbrățișeze adevărata natură sau nu."
Jackman s-a bucurat nespus să îl ducă pe Logan în Japonia care, după cum observă el, "este total diferită de orice alt loc de pe planetă", o lume care îl și vânează, îl și transformă pe Wolverine pe măsură ce se afundă în ea.

"Atmosfera Japoniei se simte de-a lungul întregului film", observă Jackman. "Pentru Logan are efectul de a curăța toate căile sale normale de interacționare cu oamenii și situațiile de lectură. Trebuie să pornească freș. Japonia este o societate insulară de basm cu un simț intens al propriei sale culturi și istorii, astfel că Logan este chiar un străin în această lume nouă, mai străină. Învață despre codul samurailor, sistemul de pregătire și onoare. Dar este imediat neîncrezător în el, la fel ca atunci când a intrat pentru prima dată în lumea X-Men. Totuși, privește și se adaptează. Începe să câștige respect față de ideea de a fi un războinic, față de sensul slujirii pe care îl au aceștia. Și începe să devină o versiune mai bună a persoanei sale."

De la început, Jackman s-a angajat să îl ducă pe Wolverine pe noi culmi ale fizicului. Asta înseamnă că se aruncă în cel mai intens și disciplinat regim de pregătire pe care l-a urmat, combinând un regim riguros, cu o pregătire fizică dură și intensă în arte marțiale.
"Mi-a plăcut întotdeauna să interpretez acest personaj dar am avut mereu acest regret că ‘Mi-ar fi plăcut să merg un pic mai departe fizic cu el", mărturisește Jackman. "Acest script mi-a dat ocazia de a merge emoțional mai departe decât am fost și am vrut să fac același lucru fizic. Am început să mă antrenez și am intrat într-un regim strict cu mult timp înainte deoarece am avut timp de pregătire. Și cred că rezultatele au fost plătite deoarece când mă uit la ecran, îl văd pe Wolverine acolo. Cred că este important ca el să fie slab, să i se vadă venele, să fie vascular și, totodată, evident de puternic. Mi-am dorit mereu ca lumea să se uite la ecran și să fie uimiți."

Învățarea unor stiluri noi de luptă a fost de asemenea esențială. "L-a portretizat mereu pe Wolverine ca un luptător de stradă și un bătăuș de cârciumi. Stilul său nu este drăguț, nu vrea să piardă vremea prin jur și să te înjunghie, vrea doar să îți zboare capul în trei secunde și să plece mai departe. Stilul său de luptă nu este studiat în niciun fel. Dar unul dintre lucrurile importante ale acestei povești este acela că vine în Japonia, începe să își însușeașcă acea disciplină și să se antreneze asiduu."

Jackman a făcut același lucru, lucrând îndeaproape cu echipele sale de cascadori de top 87Eleven pentru a reda o varietate de aptitudini de arte marțiale ninjitsu și alte arte marțiale japoneze. "Echipa de la 87Eleven a fost fantastică" spune el. "M-am antrenat zi de zi și, dați-mi voie să vă spun, credeam că gimnastica este grea dar antrenamentul de arte marțiale la sol este de zece ori mai greu."

SEDUCERE ȘI TRĂDARE: TRECUT ȘI PREZENT

În jurul lui Logan în această călătorie în Japonia apar o serie de personaje ale căror motive sunt inițial incerte dar ale căror coduri de onoare sunt noi și intrigante. La turnarea filmului, ca și în cazul tuturor celorlalte elemente ale producției, James Mangold a căutat să submineze baza filmului în realism.

Pentru a juca rolul vital al lui Shingen Yashida, industriașul de vârf care nu este numai lider al unu vast imperiu criminal, ci și tatăl noii iubite a lui Wolverine, Mariko, a ales cu atenție un bărbat care este chiar el o legendă a filmului japonez. Rolul îi revine lui Hiroyuki Sanada, care a debutat în actorie copil fiind prin anii 1960 și a continuat să devină un erou de acțiune, un actor dramatic aclamat, primul japonez care a jucat într-un film al casei de producție Royal Shakespeare Company, și vedeta a zeci de filme japoneze și hollywood-iene inclusiv Twilight Samurai, Ring, The Last Samurai, Sunshine al lui Danny Boyle, Rush Hour 3 și Speed Racer.

Aptitudinele bine șlefuite ale lui Sanada în stilul de luptă al samurailor au servit și altor membri de echipă când și-a prezentat vastele cunoștințe de arte marțiale, inclusiv actorului Rila Fukushima la primul său rol într-un film, care îl interpretează pe Yukio. "Am avut o scenă de luptă cu sabia la începutul filmării și Hiro m-a ajutat atât de mult. Vreau să spun că dacă nu era acolo, nu-mi pot imagina cum ar fi fost cu adevărat, cum aș fi făcut", spune Fukushima. "Este nemaipomenit să îl urmărești și suntem toți onorați să lucrăm cu el."

Sinopsis
jinglebells