Articole The Golden Compass

(2007)

Busola de aur

Imaginea si efectele speciale

De la bun inceput, paleta vizuala a Busolei de aur a implicat modificari subtile, care se resimt pe tot parcursul calatoriei pe care o intreprinde Lyra.

Castigator al premiului Emmy si nominalizat la premiul BAFTA pentru filmul Shakelton, directorul de imagine Henry Braham a lucrat impreuna cu regizorul Chris Weitz pentru a realiza imaginile vaste pe care le dorea, in acord permanent cu psihologia personajelor din secventele respective.

"La inceput culoarea este bogata, aurie, in tonuri calde", detaliaza Braham. "Ne aflam intr-o lume paralela in care noaptea si chiar luna sunt aurii, fata de lumea reala, lumea Oxfordului, in care luna este argintiu albastruie."

La Londra, Lyra este uimita de schimbarea dramatica a decorului fata de Oxford. "Ea pleaca in aceasta calatorie fantastica spre Londra descrisa de d-na Coulter, care este stralucitoare si captivanta", explica el. "Folosind luminile, am dat o expunere mai mare imaginilor facandu-le sa apara mai albe si mai reci. Dar cand Lyra scapa de d-na Coulter, noaptea la Londra, in lumea noastra paralela, are o lumina mai verzuie."

Pe masura ce Lyra se deplaseaza spre nord, peisajul devine "rece, argintiu, cu tente albastrui, ceea ce reprezinta o versiune romantica a nordului", descrie Braham. "Am petrecut ceva vreme pe gheturile de la cercul polar si am vazut ce frumoase sunt. Gheata contine in ea o multime de culori."

Proiectarea efectelor vizuale - filmul contine peste 1100 secvente cu efecte speciale - a fost integrata in planul de scenografie, astfel incat testele sa poata fi facute inainte de filmarile propriu-zise. "Adica modul cum urma sa facem ceva anume, sau mai ales, de ce urma sa facem acel ceva, a fost hotarat cu mult inainte", isi aminteste Braham.

"Unele dintre secvente necesitau o mare proportie de efecte vizuale, iar pre-vizualizarea lor ne ajuta sa ramanem in tonul secventei."

Cea mai mare provocare au constituit-o scenele cu multimi, cu multi oameni sau multe spirite", spune Weitz. "Aceste scene n-ar fi putut fi realizate folosind animale vii pentru ca spiritele nu actioneaza ca ele, ci sunt o parte componenta a oamenilor pe care-i insotesc."

Limbajul din Busola de Aur Adaptarea unui roman celebru
jinglebells