Articole Inglourious Basterds

(2009)

Ticăloși fără glorie

Despre producție

În primul an de ocupație germană a Franței, Shosanna (MELANIE LAURENT) este martora execuției familiei sale de către ofițerul nazist Hans Landa (CHRISTOPHER WALTZ). Shosanna cu greu scapă cu viață și reușește să fugă la Paris, unde își procură acte false, asumându-și identitatea unei proprietare de cinematograf.

Într-o altă parte din Europa, locotenentul Aldo Raine (BRAD PITT) organizează un grup de soldați americani evrei pentru misiuni de pedeapsă, acțiuni șocante de răzbunare. Ulterior cunoscuți de dușman drept „ticăloșii”, brigada lui Raine își unește forțele cu actrița germană Bridget von Hammersmark (Diane Kruger) într-o misiune de distrugere a liderilor celui de al Treilea Reich.

Soarta îi duce la un cinematograf, unde Shosanna își pune la cale propriul plan de răzbunare.

QUENTIN TARANTINO aduce o poveste extraordinară despre cel de-al doilea Război Mondial în INGLORIOUS BASTERDS

INGLORIOUS BASTERDS a avut o perioadă lungă de „gestație”, adică este un proiect care a copt mult și bine, iar povestea acestui film este cel mai bine amintită prin anecdotele spuse de Tarantino colegilor și prietenilor săi. Fragmente de poveste și elemente din scenariu s-au ivit direct și neașteptat în conversațiile dintre Tarantino și amicii săi. Epopeea misiunii și-a împrumutat însă titlul de la „Inglorious Basterds”, filmul lui Enzo Castellari din 1978.

Castellari, care are un rol cameo în film explică „este o poveste complet diferită, este o creație proprie a lui Quentin, nu este un remake – ci este ceva ceea ce eu am inspirat.”

Producătorul Lawrence Bender își amintește că l-a auzit pe Tarantino citindu-i fragmente de scenariu „S-a întâmplat cu cel puțin zece ani în urmă; el era în biroul meu și citea scene care m-au dat pe spate. M-am gândit: „trebuie să facem filmul ăsta”. Bender avea nevoie de răbdare. Scenariul avea să treacă prin multe transformări în această perioadă. Pe măsură ce anii treceau, titlul rămânea același, dar complotul se schimba, astfel că la un moment dat, Tarantino s-a gândit că proiectul ar fi mai potrivit unui mini-serial, sau la varianta de a rămâne un roman.
Eli Roth care interpretează rolul lui Donny Donowitz își amintește:”Prima mea întâlnire cu INGLORIOUS BASTERDS a fost în decembrie 2004, când l-am auzit pe Quentin interpretând întreg monologul lui Hitler. A fost primea mea experiență cu ceea ce numesc acum „Teatrul Quentin Tarantino”, în care el scrie și interpretează toate personajele.”
„Acum un an și jumătate mi-a spus”Cred că vreau într-adevăr să termin INGLORIOUS BASTERDS” mai precizează Roth.
Pe 2 iulie 2008, Tarantino a terminat schița finală a „INGLORIOUS BASTERDS”. Pe 6 iulie, nerăbdător și entuziast, Bender s-a întâlnit cu Tarantino pentru a discuta proiectul și provocările legate de acesta. Bender își amintește „Am vorbit despre scenariu și despre unde vom turna filmul. Am discutat despre multe locuri de pe glob, dar ne-am concentrat atenția asupra Germaniei, în mod special asupra Berlinului.”

Tarantino i-a spus lui Bender că dorește ca filmul să fie gata pentru Festivalul Filmului de la Cannes 2009, un obiectiv aproape imposibil de atins. „I-am spus: Ar trebui să începem pre-producția mâine și să turnăm de mâine în paisprezece săptămâni. Ceea ce înseamnă că am fi în Germania înainte să încheiem acordul de finanțare. Avem de făcut castingul, echipele, să găsim locațiile, să facem toată treaba înainte să avem finanțare.”

Producătorul executiv Lloyd Phillips afirmă „Primele 2-4 săptămâni au fost nebunești, totul se petrecea atât de repede. Am lucrat 24 de ore pe zi cu două fusuri orare, echipe și probleme de contabilitate. Pentru că știam că vom începe la o dată anume, aveam nevoie ca toată lumea să-și concentreze atenția. Dacă nu am fi avut o echipă grozavă, unită, nu am fi putut respecta data. Într-adevăr am avut o echipă remarcabilă.”

Tarantino și producătorii i-au trimis scenariul lui Brad Pitt și au început să imagineze castingul. De fapt, Brad Pitt a fost primul actor care a primit un rol în film, cel al locotenentului Aldo Raine. Tarantino a luat avionul spre Franța pentru a se întâlni cu actorul. Regizorul spune despre Pitt” Este un tip nemaipomenit. Nici nu m-am gândit vreo clipă la altcineva”

Diane Kruger, care a crescut în Germania, iar în prezent locuiește la Paris, a considerat că un casting internațional este ceva revigorant pentru lumea cinema-ului. „Fiind europeană, eu chiar apreciez așa ceva. Cred că e grozav că Quentin a avut curajul să facă asta. Aduce autenticitate. Diferitele limbi au melodicitate diferită, și este amuzant să vezi oameni care nu se înțeleg unui pe alții.

Deși Bridget von Hammersmark a fost unul dintre rolurile distribuite la urmă, Tarantino a plăcut-o pe Kruger instantaneu. Producătorul executiv Erica Steinberg comentează: „Diane are simțul umorului lui Quentin. Când a citit scenariul, l-a cucerit. Nu era ceva ce a trebuit să învețe. A înțeles dialogul pe loc.”
Bridget von Hammersmark este un personaj foarte nostim” spune Kruger. „Este o vedetă de film a anilor ’40, un fel de Marlene Dietrich sau Hildegarde Knef. Ceea ce este deosebit în ce o privește e că a decis să rămână în Germania în timpul războiului, atitudine care o face foarte iubită de germani. Este o persoană familiară regimului nazist, dar în realitate este spioană britanică.”

Printre primii actori distribuiți în INGLORIOUS BASTERDS este și Daniel Brühl, un erou de război devenit star de cinema, Frederick Zoller. „Este chipeș și nostim, mare iubitor de cinema. Trebuie să lupte din greu să o cucerească pe Shosanna și se străduiește pe tot parcursul filmului. Nu poate să suporte ca o fată să îl trateze atât de rău și să nu aibă niciun respect pentru sentimentele lui.”

Brühl a călătorit la Paris pentru a da o probă cu un grup de actrițe franceze care își doreau rolul Shosannei. A existat un moment de alchimie între el și Melanie Laurent, actriță și regizoare nominalizată la Palme d’Or pentru film scurt la Festivalul de la Cannes din 2008 și câștigătoare a premiului Cesar pentru cea mai bună tânără speranță.

Pentru rolul colonelului Hans Landa, Tarantino a fost foarte precaut și pretențios. Dar Christopher Waltz a fost cel care l-a impresionat pe loc. „ A început audiția, și Quentin l-a auzit citind” își amintește Bender. „Quentin și cu mine ne-am privit în ochi, și am putut vedea în ochii lui, după cum și el a văzut în ochii mei că l-am găsit. Era uimitor cum Quentin își făcea atâtea griji și, câteva ore mai târziu, apare un tip care vorbește engleza, franceza, germana. A fost mortal.”

Restul „Nemernicilor” au primit rolul ca la coadă. Till Schwieger îl joacă pe Hugo Stiglitz, și este un mare fan al lui Tarantino. Atât de înfocat admirator, încât și-a numit prima companie de producție Mr. Brown Entertainment, după numele personajului lui Tarantino din RESERVOIR DOGS.

Tarantino i-a spus lui Roth că a avut în minte un anume model de actor pentru rolul lui Donowitz când a scris scenariul, înainte ca Roth să vadă despre ce e vorba. „Citem versiunea finală a scenariului când, deodată, Quentin mi-a spus: cred că tu ai fi într-adevăr bun în rolul lui Donowitz”. Mi-am imaginat că va fi ca în DEATH PROOF, și că trebuie să fie un rol mic. Apoi, am citit scenariul și m-am gândit: Acesta este un rol principal. Unul dintre personajele importante din film”

Actorul german Gedeon Burkhard, care îl joacă pe Wilhelm Wivki, a așteptat ani de zile oportunitatea de a interpreta un rol în INGLORIOUS BASTERDS – opt ani, mai precis. „Ne-am întâlnit acum opt ani la Viena” își amintește Burkhard. După aceea ne-am revăzut în Los Angeles, unde mi-a spus că scrie scenariul unui film despre cel de al doilea Război Mondial și mi-a spus că se gândește la mine pentru rolul unui tip care vorbește două limbi și care poate traduce. După aceea n-am mai auzit nimic despre film. Și dintr-odată, am auzit că se află în Germania și că face casting. Eram surescitat, nervos, emoționat și așteptam să văd dacă mă cheamă la audiție. În cele din urmă, m-a chemat, am primit rolul și de atunci sunt pururea zâmbitor.”

Rolul francezului Marcel, prietenul și confidentul Shosannei i-a revenit lui Jacky Ido. „Marcel este o persoană ce caută puritatea în lume, ceva complet distrus” Marcel și Shosanna împărtășesc acest obiectiv. „Împreună, încearcă să restabilească un dram de puritate”.

Actorul irlandez Michael Fassbender a fost distribuit în rolul criticului de cinema, britanicul Archie Hicox. Și aici era din nou nevoie de un actor care să vorbească două limbi. „Tatăl meu este german. Am plecat de acolo când aveam doi ani, dar călătoream destul de des în Germania când eram copil” explică Fassbender.

Sylvester Groth l-a jucat pe Goebbels în „Mein Fuhrer” de Dani Levy. „Este epuizant să joci acest personaj, deoarece se schimbă de la un moment la altul. E imposibil, dar nemaipomenit. Pentru un actor, e ceva fantastic” afirmă Groth.

Actorul german August Diehl îl interpretează pe maiorul Hellstrom. „Cred că Hellstrom e un tip care își dorește să fie ca Landa. E un pic cam supărat pe cariera lui. Hellstrom vede în „La Louisiane” o mare șansă și un nou început pentru el.”

Julie Dreyfus a primit rolul Francescăi Mondino. „Quentin a scris acest rol pentru ea. A fost Francesca din prima zi. Ea este întotdeauna cea mai nervoasă, cea care trebuie să-și știe replicile, are nevoie de traducere, și muncește într-adevăr pe rupte, vine pe platou, iar Quentin îi face zile grele pentru că face parte din familie” spune Pilar Savone, producător asociat.

În loc de epilog

„A fost odată ca niciodată, în Germania nazistă...” „Cu siguranță nu este un film documentar” afirmă Diane Kruger. „Filmul este despre un grup de rebeli care hotărăsc singuri cine trebuie pedepsit. Mi-a plăcut foarte mult.”

„Este ca un film Quentin Tarantino cu steroizi și viteză. Este un film care se petrece în timpul celui de al doilea Război Mondial, nu este un film despre cel de al doilea Război Mondial. Este rapid, tensionat, incitant, cu toate tensiunile, toată viteza și toate emoțiile, toată violența la care te aștepți din partea unui film Tarantino, dar cu un subiect pe care nu l-ai mai văzut vreodată” afirmă Roth.

Este un film de răzbunare, despre răzbunare și despre filme. B.J. Novak spune „toate filmele lui Quentin mi s-au părut romantice. Dar acesta este special. Este despre o idee foarte romantică. Romantică și strălucitoare.”

Care este aspectul favorit al lui Tarantino în film? Bineînțeles: „Îmi place pentru că împotriva naziștilor luptă puterea cinematografului” spune el. „Dar nu numai ca metaforă, ci ca realitate ad literam”

Despre distribuție și echipa de producție
jinglebells