Articole Deliver Us from Evil

(2014)

...și ne izbăvește de Cel Rău...

Note de producție

TURNAREA FILMULUI - O CHESTIUNE DE CREDINȚĂ

Faptul că Deliver Us From Evil / Și ne izbăvește de cel rău! a fost în sfârșit transpus pe ecran, la peste zece ani de la momentul achiziționării drepturilor de a ecraniza romanul, a reprezentat încrederea nestrămutată în acest proiect a producătorului Jerry Bruckheimer, a regizorului și scenaristului Scott Derrickson și a autorului Ralph Sarchie.

Producătorul executiv, Chad Oman, care a răspuns de producția filmelor semnate de Jerry Bruckheimer, își amintește că Sarchie, pe vremea aceea încă ofițer la secția 46 de poliție, din Bronx, a adus un proiect de povestire de 6 pagini pentru ceea ce urma să devină cartea “Beware the Night,” pe care Sarchie a scris-o ulterior împreună cu Lisa Collier Cool. Deși cartea poate părea un proiect surprinzător pentru producător, care e renumit pentru filmele sale de aventuri și de mare acțiune, Jerry Bruckheimer a fost interesat de la începutul carierei sale de scenarii bazate pe realitate, care au stat la baza realizărilor sale la nivel internațional.

Căutând scenariști potriviți, care să adapteze povestea lui Sarchie pentru marele ecran, Bruckheimer, Stenson și Oman s-au fixat asupra lui Scott Derrickson (care până în acel moment inițial al carierei sale nu scrisese decât scenariul pentru filmul Urban Legends: Final Cut) și a partenerului său de creație Paul Harris Boardman.

“În carte,” mărturisește Derrickson, “Ralph ne vorbește despre experiențele sale ca polițist într-unul dintre cartierele cele mai periculoase ale New York-ului, dar și despre interesul său tot mai mare în investigarea situațiilor paranormale, fapt ce l-a determinat să devină asistentul unui exorcist.”

Una dintre cele mai dificile sarcini pe care le aveau de rezolvat Derrickson și Boardman era să contopească episoadele povestirii într-o narațiune coerentă. “De la început, explică Derrickson, ideea lui Jerry era să combine genul paranormal cu cel polițienesc, ceea ce mie mi s-a părut un concept extraordinar, care va fi gustat de public. Cel puțin eu aș fi vrut să văd un astfel de film. Filmul nu este bazat pe o poveste adevărată în adevăratul sens al cuvântului, ci mai degrabă inspirat de cazurile paranormale din cartea lui Ralph Sarchie, împletite într-o narațiune comună. Firul povestirii, care leagă întâmplările între ele, este un produs de ficțiune, dar secvențele înspăimântătoare din film sunt toate bazate pe întâmplările adevărate prin care a trecut Ralph.”

Deși protagonistul filmului, Ralph Sarchie, este real, Derrickson l-a inventat pe ciudatul său partener, neconvenționalul preot Joe Mendoza. Derrickson explică, “Mendoza este o combinație dintre doi oameni reali, care au fost esențiali pentru Ralph Sarchie, atât pentru faptul că l-au ajutat să-și recupereze credința cât și pentru faptul că au luat în serios experiențele și investigațiile lui,” explică Derrickson, “și l-au antrenat ca să poată deveni asistent al ședințelor de exorcism. Unul dintre cei doi era un episcop care a desfășurat multe dintre ședințele de exorcism la care a participat Ralph, iar celălat era un preot catolic care a scris cărți despre acest subiect. În loc să încercăm să reprezentăm doar pe unul dintre ei, noi am preferat să-i combinăm pe amândoi într-un singur personaj, căruia să-i creăm o poveste personală fictivă.”

Derrickson, care a scris The Exorcism of Emily Rose, era foarte apreciat pentru seriozitatea cu care tratase fenomenul de posesiune demonică și exorcismul, iar acum avea ocazia de a aprofunda acest domeniu de cercetare pentru documentarea filmului Deliver Us From Evil/…și ne izbăvește de cel rău! “Filmele cu monștri nu se bazează pe fenomene reale,” subliniază el. “Exorcismul însă, e real. Se întâmplă adesea. Indiferent ce credeți despre acest fenomen, el este ceva fascinant și infricoșător. Nu doresc să propag credința oamenilor în demoni,” afirmă Derrickson, “dar consider că exorcismul este un fenomen pe care oamenii ar trebui să-l ia în serios. Credința religioasă este un subiect despre care oamenii nu prea vor să vorbească pentru că pune probleme de moralitate, etică, vorbește despre viața de apoi și despre cum ar trebui să trăim, …numai probleme serioase.”

CINE A INTRAT ÎN PIELEA PERSONAJELOR

După o perioadă de gestație atât de lungă, Jerry Bruckheimer și Scott Derrickson erau hotărâți să nu facă compromisuri în ceea ce privea alegerea actorilor pentru rolul lui Ralph Sarchie și pentru celelalte roluri principale din Deliver Us From Evil/ Și ne izbăvește de cel rău. Pentru portretizarea ofițerului de poliție din Bronx, ale cărui viață și carieră au stat la baza povestirii, realizatorii filmului s-au concentrat asupra lui Eric Bana, unul dintre cei mai versatili actori contemporani .“Eric Bana este un actor extraordinar,” recunoaște Bruckheimer, “iar faptul că l-am convins să joace rolul lui Sarchie a fost o imensă reușită pentru noi. Am avut norocul să joace în filmul nostru Black Hawk Down, înainte de a ajunge star, iar activitatea lui de atunci încoace a fost excepțională în toate filmele pe care le-a realizat, de la Munich și până la Hanna.”

Pentru Bana, sentimentele descrise de Bruckheimer erau reciproce. “Faptul că Jerry era producătorul filmului Deliver Us From Evil/…Și ne izbăvește de cel rău a contat foarte mult în decizia mea de a juca acest rol. El este cel care mi-a dat șansa de a juca în primul meu film American. Black Hawk Down a fost un film realmente important pentru mine personal și pentru cariera mea. Jerry și echipa lui de la Bruckheimer Films mi-au oferit acest film regizat de Ridley Scott.” Bana a fost atras de rolul lui Ralph Sarchie din Deliver Us From Evil/…și ne izbăvește de cel rău pentru că a văzut că lucrările anterioare ale lui Scott Derrickson depășeau genul horror.

Găsirea unui actor potrivit pentru rolul dificil al lui Joe Mendoza, un preot neobișnuit care s-a luptat cu proprii săi demoni interiori și care intră într-un fel de parteneriat cu Sarchie, la început nesigur și mai apoi întărit de recunoașterea răului pe care-l aveau de înfruntat amândoi, nu era o treabă ușoară. Totuși, căutările desfășurate de Scott Derrickson și Jerry Bruckheimer i-au condus direct la Edgar Ramírez, un actor care și-a clădit deja o carieră extrem de versatilă , mai întâi în țara sa natală, Venezuela și apoi în America de Sud și în întreaga lume.

“Nu cred că am văzut un actor care să lucreze atât de mult pentru un rol ca Edgar Ramírez pentru personajul părintelui Mendoza,” observă Derrickson. “Edgar și-a petrecut mult timp studiindu-l pe acest preot iezuit din America Latină, care avea trăsături laice pronunțate: fuma, bea alcool și avea multe păcate la activ. Ceea ce a rezultat din acest studiu a fost exact personajul din scenariu, dar cu mai multă profunzime decât mi-aș fi imaginat. Exact asta face un actor adevărat. Un actor bun aduce pe ecran un personaj mai bogat decât apare el în scenariu, iar Edgar a realizat asta prin muncă și studiu.”

“Relația dintre Sarchie și Mendoza ajunge să fie la fel de importantă ca și relația lui Sarchie cu soția sa,” explică Eric Bana. “Ei devin parteneri la modul absolut, iar aici noi am fost ajutați de către regizor care a înțeles importanța secvențelor cu dialoguri față de filmele cu acțiune non-stop. Este o relație foarte specială, iar distribuirea lui Edgar Ramírez a fost extrem de potrivită. Pregătirea lui a fost absolut fantastică, iar Edgar este el însuși o persoană interesantă și o companie plăcută. El i-a adus lui Mendoza atât intensitate cât și blândețe și a gândit rolul cu o finețe până la detaliu.”

Realizatorii filmului au găsit-o pe Jen Sarchie—soția lui Ralph Sarchie, a cărei dragoste este pusă la încercare atunci când soțul ei intră pe tărâmul tenebrelor pentru a lupta cu răul de zi cu zi, sau paranormalul— în persoana dinamicei actrițe Olivia Munn. O actriță comică de televiziune, talentata Munn a început de curând să primească roluri mai serioase, inclusiv cel din filmul lui Steven Soderbergh, Magic Mike, sau portretul lui Sloan Sabbith realizat de ea în serialul HBO, regizat de Aaron Sorkin, The Newsroom.

“Jen se bazează pe un personaj real,” remarcă Scott Derrickson, “iar când am cunoscut-o pe adevărata Jen, în perioada când scriam prima versiune a scenariului, am fost șocat de tăria ei de caracter și de modul în care a reușit ea să accepte și să stăpânească tenebrele în care pătrunsese soțul ei, atât ca polițist cât și ca investigator al unui tărâm demonic. Ceea ce a înțeles Olivia și era cel mai important lucru în legătură cu Jen era faptul că ea era o femeie puternică, care nu vroia să fie neglijată de soțul ei scufundat în combaterea tuturor zonelor întunecate ale existenței. Ceea ce a adus Olivia rolului său a fost o combinație perfectă între putere, încredere și compasiune pentru ceea ce avea de întâmpinat soțul său.”

Probabil că cea mai ciudată distribuire din Deliver Us From Evil este Joel McHale în rolul lui Butler, partenerul sarcastic dar loial al lui Ralph Sarchie din secția “Four-Six.” Timp de ani de zile, McHale a ținut publicul de televiziune cu sufletul la gură din rolul său de gazdă a show-ului The Soup sau din cel de star al comediei NBC, Community. Dar McHale și Scott Derrickson au o istorie comună. “Joel este prietenul meu de ani de zile,” afirmă regizorul și scenaristul Derrickson. “L-am cunoscut de când s-a mutat la L.A., dinainte să devină o celebritate, chiar dinainte să aibă măcar un impresar. Am scris rolul lui Butler special pentru Joel, pentru că am considerat întotdeauna că el are un aer de polițist în viața lui personală, nu în cea de om de televiziune.”

Totuși, Jerry Bruckheimer subliniază că talentul comic al lui McHale este și el folosit în rolul din Deliver Us From Evil/…și ne izbăvește de cel rău. “Vroiam să adăugăm ceva amuzant filmului, iar Joel era alegerea perfectă. El se potrivește perfect rolului.”

“Sarchie și Butler sunt foarte diferiți unul de altul, dar lucrează bine împreună,” remarcă McHale. “Sarchie este întunecat și gânditor, cu multe amintiri și experiențe. Toată greutatea lumii stă pe umerii lui. Butler nu face decât glume și-l ironizează pe Sarchie. Dar Butler recunoaște că Sarchie are un fel de radar al lui, un al șaselea simț, iar când acesta se zbârlește, ai încurcat-o! Dar lui Butler nu-i e frică să intre în astfel de situații.”

Rivalul lui Sarchie și Butler din film, Mick Santino, este interpretat de britanicul Sean Harris, care a dovedit de-a lungul anilor (inclusiv în serialul Showtime, The Borgias, alături de Michael Caine în Harry Brown și în filmul lui Ridley Scott, Prometheus) că poate interpreta practic orice rol, cu aceeași veridicitate și dăruire. “Sean este strălucitor, face alegeri neobișnuite, iar aceste trăsături îl recomandă pentru rolul lui Santino,” susține Jerry Bruckheimer. “Sean Harris este un fel de magician,” afirmă Joel McHale. “El chiar a devenit Mick Santino.”

Derrickson și Bruckheimer au completat restul distribuției incluzându-i pe Dorian Missick și Mike Houston în rolurile unor colegi de-ai lui Sarchie și Butler de la NYPD, Gordon și Nadler; Olivia Horton o interpretează pe tulburata Jane Crenna, care e probabil posedată de diavol; și fetița de șapte ani din New York, Lulu Wilson în rolul fiicei lui Ralph și Jen Sarchie, Christina. Astfel, o echipă de veterani ai filmărilor se lansează la New York într-o aventură de două luni, într-una dintre locațiile cele mai provocatoare, cu clima cea mai greu de suportat, din toată lunga lor carieră.

VARĂ FIERBINTE ȘI PLOIOASĂ ÎN BRONX

Vedem adesea averse de ploaie în filmul Deliver Us From Evil/…și ne izbăvește de cel rău, unele dintre ele fiind rodul unor efecte speciale…multe dintre ele venind de la Mama Natură.

Conform scenariului, aversele de ploaie au căzut fără încetare în primele zile de filmare, care au avut loc înafara New York-ului, în clădirile aproape medievale ale încă operaționalului Centrului de corecție Nassau County din East Meadow, Long Island. Actorii și realizatorii trebuia să treacă prin porțile ferecate pentru a intra în spațiile întunecate din interiorul clinicii de psihiatrie destinate criminalilor, printre care se află și Jane Crenna, interpretată de Olivia Horton (care își valorifică în mișcările de felină ale acestui personaj cei opt ani de antrenamente cu trupa The Joffrey Ballet). Starea fizică deplorabilă în care se află Jane i-a dat designerului de efecte speciale și machiaj, Mike Marino, posibilitatea de a-și demonstra măiestria artistică. Pentru Olivia Horton asta însemna patru ore de machiaj… Dar ședința sa de machiaj nu era decât jumătate din ceea ce urma să îndure Sean Harris pentru secvența de exorcism de la finalul filmului.

Două nopti mai târziu echipa avea să filmeze una dintre multele secvențe de noapte din locația de bază a filmului: fascinantul,vibrantul, diversul și debordantul Bronx, în care lucra sergentul Ralph Sarchie, din cadrul Secției 46 a New York Police Department.

“Ne-am hotărât să filmăm în Bronx, pentru că acolo se petrece acțiunea,” afirmă Jerry Bruckheimer cu naturalețe. “Aceste filmări sunt foarte realiste, iar locurile din cartier sunt fantastice. Multe dintre ele sunt chiar locurile pe unde patrula Ralph Sarchie, iar asta adaugă filmului un element veridic și emoționant.”

“Nici măcar un mi-a trecut prin cap că nu voi filma chiar în Bronx,” afirmă Scott Derrickson, “pentru că Bronxul nu seamănă cu niciun alt loc din lume. “Arhitectura, oamenii, atmosfera, densitatea, structura clădirilor… Bronxul este un adevărat personaj în film. Și pentru că infracționalitatea prolifera în acest cartier unde lucra Ralph, la ‘46,’ am vrut să filmez chiar acolo. În timpul filmărilor, Ralph ne arăta tot timpul clădirile în care a trăit tot felul de întâmplări extraordinare, sau unde a cunoscut oameni pe vremea când era polițist. Este un loc foarte viu, dar nu mai e atât de periculos ca atunci când Ralph era sergent de poliție. NYPD și primăria au făcut treabă bună curățând cartierul, care acum este mult mai sigur și liniștit, față de acum 15 ani.”

În timpul filmărilor din Bainbridge Avenue, Scott Derrickson a profitat de furia naturii pentru a filma secvența exterioară de ploaie torențială, cu Eric Bana, Joel McHale și actorii care îi interpretau pe cântăreții din formația Alberghetti…fără să mai aibă nevoie de efecte speciale și turnuri de apă!

Echipa a fost încântată de soluția găsită pentru filmarea unei secvențe de interior, cu Eric Bana și Edgar Martinez, într-o capelă proiectată și construită de Bob Shaw pe acoperișul Spitalului North Central din Bronx, de unde se vedeau, printr-o fereastră panoramică, luminile de noapte din Bronx și Manhattan.
Cea de-a doua incursiune în afara New York-ului, în Long Island, a avut loc pentru filmarea unui habitat de lei, de la grădina zoologică Bronx Zoo, proiectat de Bob Shaw și construit la Planting Fields Arboretum din Oyster Bay, Long Island. Natura secvenței, care conține multă acțiune în interiorul habitatului, cerea ca acest mediu să fie mai degrabă construit special pentru filmări, decât să se filmeze în interiorul habitatului de la Zoo…ca să nu mai vorbim de efectele vizuale de mare anvergură, care urmau să fie realizate de coordonatorii Robert Habros și Curt Miller.

Echipa de filmare a revenit apoi la Kaufman Astoria Studios pentru secvențele de interior, printre care se numărau cele din apartamentul lui Santino, Secția 46 de poliție cu camera ei de comunicații și camera austeră de supraveghere, unde are loc terifianta secvență de exorcism.

Conform filosofiei lui Derrickson, coordonatorii de efecte vizuale Habros și Miller au depus o cantitate impresionantă de muncă pentru secvența exorcizării, dar așa cum observă Habros, “este o combinație de actorie, cascadorie, prostetică plus efectele speciale ale lui Drew Jiritano. Eu mă aflu acolo pentru a corela eforturile acestor departamente și discipline diverse.”

Christopher Young, care a scris muzica extrem de originală și tulburătoare a filmelor lui Derrickson, The Exorcism of Emily Rose și Sinister ca și a altor filme din genurile horror/fantasy/thriller, a compus și muzica acestui film încorporând formația The Doors ca parte integrală a povestirii. “Iubesc The Doors de când eram copil,” mărturisește Derrickson.

Ultimul calup de filmări a purtat echipa la 6.842 mile distanță, în Abu Dhabi, din Emiratele Arabe Unite, pentru filmarea secvenței de deschidere a filmului, care se petrece în 2010, în Irak. Abu Dhabi a devenit în ultimii ani foarte prietenos cu echipele de filmare, având propriul său Comitet cinematografic și personal de producție, ceea ce a atras echipe redutabile de filmare, cum ar fi cele pentru filmele The Bourne Legacy, The Kingdom, sau Syriana.

Pe perioada cât s-au aflat la New York, cei trei actori care-i interpretatu pe pușcașii marini, care în timpul unei lupte în deșert descoperă o misterioasă cameră subterană, s-au antrenat sub îndrumarea expertului militar Harry Humphries. Fost membru al trupelor speciale Navy SEAL, Humphries are și multă experiență cinematografică, alături de Jerry Bruckheimer, lucrând la filme cum ar fi: The Rock, Con Air, Armageddon, Enemy of the State, Pearl Harbor, Black Hawk Down, Bad Boys II, King Arthur, National Treasure: Book of Secrets sau Prince of Persia: The Sands of Time, ca și la seriale de televiziune, Soldier of Fortune, Inc.

“Harry a apărut la New York și a spus: “O să vă asigur antrenamentul de bază de opt săptămâni, în patru ore,” își amintește Chris Coy, “și a reușit. La finalul celor patru ore, mă simțeam ca și când așteptam o apocalipsă zombie săptămâna viitoare. Ne-a învățat totul: de la felul cum trebuie să ții arma la șold, la modul cum trebuie să patrulezi, să strigi parolele, cum să mergi în formație. Dacă mă gândesc la faptul că provin dintr-o familie de militari, pot să spun că a fost o experiență incredibilă pentru mine.”

Tema filmului Deliver Us From Evil/ …și ne izbăvește de cel rău ridică semne de întrebare nu numai publicului, ci și realizatorilor și echipei de filmare. “În timpul fazei de pre-producție,” relatează Eric Bana, “am studiat materiale și înregistrări despre exorcism, care erau fascinante, extraordinar de interesante și teribil de înspăimântătoare. Acestea m-au făcut să gândesc că trebuie să fie ceva real, care din păcate produce multă suferință umană,” continuă Bana. “ În miezul acestei experiențe se află multă suferință și durere. Ralph Sarchie, în timp ce-și face datoria, îi ajută pe oameni în confruntarea lor cu astfel de probleme. Nu mă îndoiesc că în anumite momente publicul va fi înfricoșat, dar este vorba de ceva diferit pentru că e emoționant. Consider că o mare parte a călătoriei lui Sarchie din film, deși uneori brutală, este fascinantă, captivantă și pune întrebări.”

“Oricare ar fi concepțiile voastre,” spune Jerry Bruckheimer, “există fenomene care nu pot fi explicate pe de-a întregul de către știință sau medicină. Deliver Us From Evil/ …și ne izbăvește de cel rău explorează zonele gri, care pot fi supranaturale sau paranormale. Dacă ești credincios, atunci povestea lui Ralph Sarchie îți va confirma ceea ce știi. Iar dacă nu ești, atunci povestea aceasta poate fi o temă de gândire…dar în orice caz cel puțin două ore de spectacol incitant în sala de cinema.”

Sinopsis Realizatorii
Film - Deliver Us from Evil

Deliver Us from Evil

(2014)
...și ne izbăvește de Cel Rău...
7.2 581 voturi 40 păreri
jinglebells