Articole A Good Day to Die Hard

(2013)

Și mai greu de ucis

Despre film

Bruce Willis reintră în rolul care l-a consacrat, cel al polițistului John McClane, în filmul Și mai greu de ucis, a cărui acțiune se petrece pe fondul corupției mortale și a vendetei politice din Rusia. McClane sosește la Moscova pentru a da de fiul său Jack, (Jai Courtney), de care s-a înstrăinat, și descoperă cu uimire că acesta lucrează sub acoperire pentru a proteja un informator al guvernului, pe nume Komarov. Fiind viața lor la mijloc, bărbații McClane trebuie să treacă peste neînțelegeri pentru a-l transporta pe Komarov într-un loc sigur și pentru a evita o crimă cu potențial dezastruos în cel mai dezolant loc de pe pământ - Cernobâl.
McClane este, după cum se descrie el însuși, „agentul 007 din Plainfield, New Jersey.”
Dar de la Plainfield la Moscova e cale lungă, iar John și fiul său Jack vor avea parte de o reuniune de familie pe care cu greu o vor uita.

Au trecut 25 de ani de când Greu de ucis a explodat în cinematografe, lansând un nou erou al ecranului, pe John McClane, și schimbând paradigma filmelor de acțiune. McClane este ușor de identificat și de simpatizat. Un om obișnuit forțat de circumstanțe să încerce ceva extraordinar. Acest lucru îl separă de eroii de benzi desenate din majoritatea filmelor de acțiune, și l-a făcut pe McClane unul dintre cele mai populare personaje din istoria filmului.

Lângă intrarea în Parcul Piața Libertății din Budapesta, vizavi de Ambasada Americană, spiritele a două personaje americane memorabile -- unul real, unul cinematic, ambele mitice -- se intersectează la umbra unui monument de luptă sovietic. O statute din bronz a lui Ronald Reagan privește monumentul din beton de 5 m, deasupra căruia tronează steaua sovietică. La câțiva pași mai departe, într-o clădire uriașă care a găzduit odată televiziunea comunistă din Ungaria, legendarul Bruce Willis se plimbă printr-o decor ce imită o secție de poliție din Brooklyn.

Spectrul fostei Uniuni Sovietice tronează asupra parcului, statuia lui Reagan, iar titlul filmului Și mai greu de ucis se desfășoară pe ecran. În anii de decădere a Cortinei de Fier, antagoniștii ruși ai filmului, Komarov și Chagarin, au pus la cale un plan pentru furtul de plutoniu de zeci de milioane de dolari din centrala nucleară de la Cernobâl. După douăzeci și șapte de ani, finalul acestei simfonii necurate se cântă la Moscova, iar crescendoul său reverberează pe holurile tribunalelor din Rusia norocul oligarhilor puternici și viețile a doi interlopi americani neașteptați: John McClane și fiul său, Jack.

Secvența din secția de poliție din Brooklyn, unde McClane află că fiul său îndepărtat a fost condamnat la închisoare la Moscova, marchează prima apariție a personajului în film, dar și prima zi de filmare pentru Bruce Willis. Este o dimineață cu ploaie mocănească la Budapesta, de la începutul lunii mai, însă ploaia intermitentă nu a afectat starea echipei, și nici pe a lui Willis, care pare mulțumit să reintre în pielea personajului căruia i-a dat viață pentru prima oară acum 25 de ani.

Willis este McClane, și a primit cu brațele deschise șansa de a-i mai face o vizită personajului iubit care are obiceiul de a se afla la locul nepotrivit la timpul potrivit. Oare problemele dau peste John McClane sau John McClane le caută cu lumânarea? „Sunt sigur că îl atrag belelele,” spune actorul, „dar, într-adevăr, problemele par hotărâte să-l prindă din urmă.”

„Mi se pare un exercițiu interesant să încercăm să ajungem la ștacheta pe care am înălțat-o cu seria de filme, și îmi place să-l întruchipez pe McClane în diferite etape ale vieții lui,” continuă Willis. „În acest film, se află într-un moment de reflexie asupra trecutului său. Pentru McClane, problema este relația rece cu fiul său. Nu au vorbit de ceva vreme, iar primele vești pe care le află sunt cele despre arestarea sa la Moscova.”

Premisa scenariului (scris de Skip Woods și Jason Keller) a pornit de la o idee de-a lui Willis, care a vrut să exploreze povestea tată-fiul pe un fundal periculos care îi va forța să găsească un mod de a-și depăși neînțelegerile pentru a supraviețui.

Neînțelegerile sunt multe și profunde. „Jack face lucrurile ca la carte, iar John rar respectă regulile, și folosește orice are la îndemână pentru a rezolva situația,” explică Willis.
Producătorul Alex Young declară: „Întrebarea era cum putem prelua ideea principală – o relație dintre tată și fiu, care sunt făcuți din același aluat, dar au un trecut tensionat și mari neînțelegeri – și să îi punem într-un loc unde sunt captivi și nu pot striga după ajutor?”

Moscova, cu bogăția sa, cu lumea sa subterană infamă și labirintul geografic, s-a potrivit de minune. E un oraș imens, și totuși este unul care, prin istoria sa, poate intra în stare de urgență imediat. Rămâne un loc important pentru intriga internațională și are o reputație unică în ceea ce privește procesele publice ale prizonierilor politici – precum cel care este punctul de plecare al acestui film.
Producătorul Wyck Godfrey spune că marea provocare, adică McClane „folosindu-și capacitățile pe un teritoriu străin, unde se simte ca peștele pe uscat, reprezintă elementul de intrigă al filmului. Nu cunoaște limba, cultura sau locurile, așa că trebuie să facă ceva ce nu a mai făcut – să se bazeze pe altcineva.”

Acel «altcineva» este fiul său. Ca și precedentele filme din seria Greu de ucis, filmul Și mai greu de ucis se axează pe membrii familiei în pericol și pe dorința lui John McClane de a face ceva pentru a-i salva. În primele două filme a fost vorba despre soția lui; în cel de-al patrulea, despre fiica lui. Acum fiul său are necazuri, iar McClane se teme să nu fie prea târziu, iar Jack să poată fi salvat de la viața interlopă în care se cufundă.
„E un lucru pe care John nu-l poate ignora, deoarece familia sa este implicată – și, după cum am învățat prin precedentele filme din seria Greu de ucis, cu familia lui John McClane nu-i de joacă,” spune John Moore.

Moore a fost bucuros să realizeze un nou film Greu de ucis și să lucreze cu Willis. „Bruce este cel mai aprig susținător al lucrurilor corecte pentru John McClane, și pentru filmul Greu de ucis, spune regizorul. Nimeni nu cunoaște personajul și filmul mai bine decât Bruce.”

John McClane, interpretat de Willis, ajunge la Moscova și află că Jack nu este un infractor, ci un agent CIA, care lucrează de trei ani într-o misiune sub acoperire pentru a-l proteja pe hoțul rus Komarov, devenit astăzi informator. Având procese de conștiință, Komarov este hotărât să depună mărturie împotriva fostul său partener, Chagarin, și să-i deturneze ambiția de a deveni o figură politic de vârf.

„Este o întorsătură a scenariului obișnuit în care McClane este musafirul neașteptat care îi strică planul bine pus la punct vreunui geniu criminal,” spune Young. „De această dată, strică operațiunea grea și periculoasă, sub acoperire, a fiului său.
Rolul lui Jack McClane i-a fost încredințat tânărului actor australian Jai Courtney, care a jucat în sezonul din 2010 ale seriei Spartacus: Nisip însângerat, și în rolul adversarului temut al lui Tom Cruise în Jack Reacher. Un glonț la țintă.

„Am dat vreo două probe pentru rolul lui Jack McClane, și, desigur, nu mă așteptam să-l primesc,” spune Jai, „deoarece știam că se caută actorul potrivit în toată lumea. Tocmai terminasem de filmat Jack Reacher. Un glonț la țintă în Pittsburgh și mă întorsesem acasă, la Sydney. Chiar mă îndreptam către zborul de legătură pe LAX, când agentul meu m-a sunat și mi-a spus „nu pleca – vor să dai proba alături de Bruce!“ Am dat o probă cu el peste o săptămână, iar la scurt timp după aceea am primit veștile bune. A fost o experiență fantastică. Am crescut cu Bruce pe ecran, iar seria Greu de ucis este memorabilă.”

Willis adaugă: “Jai a primit rolul și părea parte din familie – un McClane.” Și Moore observă că, „Jai aduce inteligență și suavitate personajului. Dar e o prezență mult mai fizică decât dorisem inițial pentru Jack. Dar după ce Jai a dat proba, am zis, să-l alegem pe tipul solid, că e potrivit pentru rol.”

Ca fiu al celui mai celebru polițist din New York, Jack, interpretat de Courtney, dovedește că așchia nu sare departe de trunchi. Are același sentiment al datoriei, același curaj și dorință de ai proteja pe ceilalți, chiar cu prețul vieții, ca și tatăl său.

„Jack a trăit ca un rus, vorbind limba și infiltrându-se în diverse grupuri pentru a se apropia de Chagarin și pentru a se asigura că acesta nu-i va face rău lui Komarov în închisoare,” spune Courtney. „E șocat când tatăl său sosește într-un moment crucial și îi strică acoperirea. Nu vrea ajutorul lui; de fapt, nici nu vrea să aibă de-a face cu el. Jack e hotărât să demonstreze că reușește în condițiile lui și că e propriul lui stăpân.”

Data procesului lui Komarov se apropie, iar Jack intră intenționat la închisoare, pentru a-l supraveghea pe rus. Când cei doi bărbați sunt aduși la tribunal împreună, Jack presupune că are totul sub control. Dar nu e așa.
Chagarin și-a trimis lacheul, pe Alik (Rasha Bukvic), și o echipă de paramilitari pentru a-l scoate pe Komarov din sala de judecată. O explozie bruscă îi izbește pe cei din public și pe jurați de pereți și prin aceștia.

„Băieții răi ajung la nababul Komarov, și am transformat povestea într-o dramă brechtiană,” glumește regizorul John Moore. „Aruncarea în aer a unei clădiri nu este modul normal de a prinde pe cineva, pentru că există riscul mare de a răni ținta. Dar întrucât Jack și Komarov se află în cutii de siguranță antiglonț, este un plan ingenios.”

Jack și Komarov reușesc să fugă din calea distrugerii, iar John McClane, uimit, fuge după ei. Jack și Komarov fură un camion și, cu Alik pe urmele lor și cu John asigurând spatele în propriul vehicul „împrumutat”, încep una dintre cele mai spectaculoase urmăriri de pe ecran.

„Am filmat-o timp de 82 de zile – pe autostrăzi, pe străduțe înguste, pe poduri, distrugând complet zeci de mașini scumpe,” spune Moore. „E memorabilă.”

După ce acoperirea lui Jack e distrusă, el și tatăl său încearcă să-l scoată pe Komarov din Moscova în siguranță și să-l aducă la Cernobâl, de unde poate obține documentele incriminatoare care îl pot închide pe Chagarin. Rusul speriat se trezește în mijlocul celor doi bărbați McClane care au ceva de împărțit, o poziție mai periculoasă decât statul la închisoare, deoarece John e foarte nervos. Dar cei trei bărbați doresc să iasă din oraș cu orice mijloc, și încep să formeze o alianță agitată.

Sebastian Koch declară: „Komarov e atent la cei doi McClane și încearcă să găsească o cale de a-și impune deciziile. A lucrat cu CIA în eforturile sale de a-l trimite la închisoare pe Chagarin, dar are propriile idei despre modul de a-și doborî inamicul, și propriile ambiții pentru viața de după închisoare. Komarov are o fiică (Yulia Snigir) cu care are o relație dificilă, așa că înțelege răceala care s-a instalat între John McClane și fiul său.”

„Komarov este misterios,” continuă Koch. „Nu e mereu compătimitor, și nu prea știm ce-l animă. Mi s-a permis să explorez pe deplin personajul, bazându-mă, adesea, pe mici mișcări, priviri și expresii. John a fost deschis la acest lucru, și a fost o plăcere să pot să joc o persoană complexă, inteligentă în mijlocul întregului haos.”

Având experiență în filmele de acțiune, interacțiunea de pe ecran a lui Koch cu Willis și Courtney oferă filmului Și mai greu de ucis elemente subtile din filmele de călătorii și cele cu evadări. Personajele încep o călătoria fizică și emoțională riscantă, pe un teren și în situații periculoase. Cei trei sunt încolțiți în sala de bal a unui vechi hotel, și sunt amenințați de o bandă de asasini ruși.

Evitând stereotipul în trening și pantofi sport americani, Alik și echipa sa par să dețină banca – nu să fure din ea. Rasha Bukvik observă, „Alik este un domn sofisticat, cult, care se îmbracă impecabil și vede crima ca pe unul dintre multele sale talente. E furios că acești doi cowboy americani i-au stricat planurile de a-și termina treaba repede și de a merge la un spectacol de balet. Vrea să-i facă să sufere pentru deranj, dar află pe pielea lui că trăsătura familiei McClane este că sunt greu de ucis.”

Sub o ploaie de gloanțe, cei doi McClane reușesc să scape și trebuie să se regrupeze pentru a găsi un mod de a-l salva pe Komarov, care e acum în mâinile oamenilor lui Alik. Jack McClane nu mai are răspunsuri, și trebuie să-i ceară ajutorul lui John.

Jai Courtney spune: „Jack își abordează metodic munca, probabil ca răspuns a modului în care tatăl său se aruncă în focul luptei și speră să iasă bine. Dar acum se află într-o situație în care nu are manual după care să se ghideze, nu are răspunsuri și se află într-un moment critic. Instinctul tatălui e de a nu renunța niciodată, indiferent de cost, iar în această situație critică, Jack vede acest lucru foarte clar - poate pentru prima dată. Jack are ocazia să analizeze și să ajungă să respecta valorile lui John. E un moment de răscruce.”

În drumul de la Moscova la Cernobâl, cei doi McClane au de-a face cu tot felul de elemente bizare, frumoase și letale ale vieții de noapte din Moscova: mașini scumpe, femei superbe și permanente amenințări din partea unui adversar puternic și brutal. Vor avea nevoie unul de altul, și de mut noroc.

„Este povestea dintre un tată și un fiu în care aceștia încearcă să ducă la bun sfârșit o misiune periculoasă, încercând, în același timp, să repare relația distrusă,” spune Wyck Godfrey. „Prima reacție a lui Jack este să-l alunge pe tatăl său, pentru că nu are nevoie de ajutorul lui. Dar, de fapt, vrea ca tatăl său să-i spună că face bine ceea ce face și că e mândru de el. Și asta e frumusețea poveștii. E drama unei relații în mijlocul unei povești de acțiune din seria Greu de ucis.”

Coscenaristul Jason Keller adaugă: „John și Jack sunt pe cont propriu, la necaz, fără ajutor. Jack nu știe ce să facă, iar tatăl său îl trage înapoi și îi spune că pot reuși. Iar momentul cheie din film are loc când Jack alege să lase mândria la o parte și să accepte ajutorul lui John. Acum, avem doi McClane care lucrează unul lângă celălalt, lucru la care băieții răi nu se așteptau.”

Sinopsis Despre producție
jinglebells