Filme scurt-metraje 2011

  • Un luogo a venire

    (2011)
    A Place to Come
    Prezentat la Rotterdam şi Edinburgh, A PLACE TO COME este un eseu filosofic vizual, ce pune în valoare puterea magică a aparatului de filmat de a transcende realitatea şi a oferi, astfel, perspective surprinzătoare asupra lumii. Un exerciţiu de logică şi o imersiune senzorială în lumea naturală, filmul ne pune percepţia la încercare, atât vis-à-vis de cinema cât şi de viaţă. În vreme ce, în imagine, urmărim simple momente din viaţa de zi cu zi - oameni plimbându-se în natură, un trunchi de copac plutind la malul mării, etc. -, sunetul funcţionează în contratimp: în vreme ce urmărim ce se întâmplă într-un cadru, o voce din off ne descrie ce are loc în următorul...
    --
    IMDB: 0
  • Bloodrop 3D

    (2011)
    Bloodrop 3D
    Gândit iniţial pentru 3D, acest film şterge graniţa dintre realitate şi ficţiune, povestea sa concentrându-se pe un tânăr care constată că pentru o perioadă scurtă, lumea 2D a unei poze înrămate devine o lume 3D gata să fie explorată. Dar cât timp va dura, unde îl va conduce şi va mai fi capabil să se întoarcă?...
  • Confessions

    (2011)
    Confessions
    Opunând, prin folosirea split-screen-ului, căutarea reflexivă a unei fiinţe umane introvertite, reprezentate ca o umbră feminină, şi fragmente din realitate, în scurtmetrajul Ligiei Smarandache sunt formulate o serie de întrebări existenţiale legate de sensul vieţii şi al trecerii noastre prin ea...
    --
    IMDB: 0
  • Diario de Pamplona

    (2011)
    Diary of Pamplona
    Aparent un jurnal ce descrie călătoria unui cuplu în Spania, DIARY OF PAMPLONA este un omagiu emoţionant adus tuturor lucrurilor pe care ne e greu să le rostim şi, în acelaşi timp, o nouă demonstraţie a valenţelor poetice ale re-utilizării materialului de arhivă. Pe imaginile filmate în timpul curselor cu tauri din Pamplona, ascultăm vocea calmă a femeii povestind detaliile exterioare, neutre, ale călătoriei. În acelaşi timp, prin supraimpresiune, pe ecran apar fragmente scrise din conversaţiile ei cu soțul, în care se insinuează treptat prezenţa dureroasă a unui conflict de cuplu. În final, cele două dimensiuni se intersectează, un taur muribund devenind metafora relaţiei lor care se dezintegrează...
    --
    IMDB: 0
  • La France qui se lève tôt

    (2011)
    Early Rising France
    Câştigător al Premiului Publicului la Clermont-Ferrand 2012 şi nominalizat în 2012 la premiile César, EARLY RISING FRANCE este o comedie muzicală exuberantă impregnată de militantism social. În registrul musical-ului, filmul dezbate problematica nerespectării drepturilor imigranţilor, pornind de la un fapt real: "Souleymane, un angajat fără acte, a fost arestat în vara lui 2006 la locul său de muncă şi deportat în Mali. Acest om avea un loc de muncă, o soţie, un copil şi trăia în Franţa de mai mulţi ani. Avionul care ar fi trebuit să-l readucă în Mali nu a mai decolat din cauza protestului pasagerilor", povesteşte regizorul...
  • From Tokyo

    (2011)
    From Tokyo
    Prezentat în premieră la Veneţia Orizzonti 2011, la graniţa dintre real şi imaginar, într-o atmosferă onirico-suprarealistă, FROM TOKYO al lui Alexei Gherman Jr. urmăreşte povestea a doi bărbaţi care se întorc din Japonia după o catastrofă. Cei doi călătoresc împreună într-un avion spre Europa. Alături de ei mai zboară şi alte persone din trecutul lor, care nu mai sunt în viaţă...
    --
    IMDB: 0
  • Ein Mädchen namens Yssabeau

    (2011)
    O fată pe nume Yssabeau
    --
    IMDB: 0
  • Mens sana in corpore sano

    (2011)
    Mens sana in corpore sano
    Premiat cu Menţiunea Specială a Juriului la Festivalul de la Locarno, MENS SANA IN CORPORE SANO este o mostră de joacă inteligentă cu mecanismele naraţiunii clasice. Minute în şir urmărim un culturist antrenându-se, cu totul absorbit în practicarea unui adevărat cult dedicat propriului corp...
  • The Wholly Family

    (2011)
    The Wholly Family
    Câştigător al Premiului pentru Cel Mai Bun Scurtmetraj la Premiile Academiei Europene de Film, cel mai recent film al lui TERRY GILLIAM este "o comedie-aventură suprarealistă, sponsorizată de către producătorul italian de paste Garofalo, în care un băieţel are un vis despre o cină de coşmar, după ce e trimis la culcare de către părinţii săi fără să fi mâncat. THE WHOLLY FAMILY este o fermecătoare călătorie onirică, felliniană, prin percepţia sa asupra viselor şi realităţii ca o experienţă simultană şi amintind de "Aventurile lui Alice în Ţara Minunilor" al lui Lewis Carroll. Când Jake cade prin "gaură de iepure" într-o lume a fanteziei, el ia realităţile zilei trecute în visul său: senzaţia de foame, păpuşile Pulcinella ce i-au plăcut atât de mult şi supărarea pe părinţii săi. Trezindu-se, băiatul aduce visele nopţii trecute în realitate, îmbrăcând un costum de Pulcinella, astfel afişând în mod deschis rolul său de farsor. Totuşi, farsorul e păcălit la rândul său; sfârşitul aduce o întorsătura suprarealistă a poveştii, dezvăluind semnificaţia scenelor bizare ale Naşterii Domnului şi puterile magice ale bătrânului vânzător". (Diana Mereoiu)...
    un premiu Academia Europeana de Film
  • Meteor

    (2011)
    Meteor
    Câştigător al Premiului ARTE la Hamburg şi prezentat la prestigioase festivaluri de film precum Veneţia, Oberhausen, Rotterdam sau Edinburgh, METEOR este un coming-of-age simbolic cu elemente de basm à la fraţii Grimm, realizat din fragmente din filme clasice. Eroul generic al băiatului este decupat la propriu din pelicule alb-negru precum LES QUATRE CENTS COUPS, LE BALLON ROUGE sau ZÉRO DE CONDUITE, în vreme ce imaginile spaţiului cosmic provin din SF-uri vintage. O demonstraţie de creativitate în reîntrebuinţarea found footage-ului, "filmul explorează teritoriul imaginar al copilăriei, acompaniind un baieţel în trecerea lui prin stadiile de dezvoltare către individualizare şi autonomie", spun cei doi autori, Matthias Müller şi Christophe Girardet...
    --
    IMDB: 0
  • Moving Stories

    (2011)
    Moving Stories
    Cel mai recent film al mereu surprinzătorului artist vizual NICOLAS PROVOST, MOVING STORIES este încă o inteligentă explorare a gramaticii limbajului cinematografic. Pe imagini seducătoare cu un avion zburând în lumina caldă a apusului, este suprapusă o conversaţie între un bărbat şi o femeie, preluată de pe coloana sonoră a iconicului BLUE VELVET (r. David Lynch, 1986). PROVOST demonstrează cu măiestrie că stock footage-ul (utilizat de regulă pentru a completa goluri de montaj, fiind mai ieftin decat filmarea unui material nou) poate avea în sine valoare estetică şi ca, provocând imaginaţia spectatorului, cu mijloace minime, se poate spune o poveste de mare încărcătură emoţională...
    --
    IMDB: 0
  • Players

    (2011)
    Players
    PLAYERS este o incursiune plină de umor în lumea a şase jucători profesionişti de poker, ce au ales Bangkok-ul ca oraş de reşedinţă. Realitatea lor obiectivă - peisaje urbane, hotelul, rutina cotidiană - se întrepătrunde cu realitatea virtuală - imagini ale jocurilor online de poker, aplicaţii iphone, etc.. În timp ce unul dintre ei explică cu sobrietate regulile comunităţii lor, regizoarea însăşi, PILVI TAKALA, interpretează toate cele şase roluri. O vedem - uneori multiplicată – la masa de snooker, în restaurant, în faţa televizorului sau la piscină. În mod hilar, rutina zilnică a acestei comunităţii ridicol de bogate ni se prezintă ca fiind organizată similar logicii jocurilor de noroc. Pokerul încetează să mai fie doar un joc, devenind fără îndoială un mod de viaţă...
    --
    IMDB: 0
  • Road

    (2011)
    Road
    De la drumuri industriale, autostrăzi până la pietre şi fire de nisip, drumul este metafora vieţii şi a deciziilor. Scurtmetrajul este o investigare poetică a acestei teme şi porneşte de la cuvintele scriitorului şi pictorului american Jack Kerouac: "Omule, care e drumul tău? – drumul sfântului, drumul nebunului, drumul curcubeului, drumul peştişorului, orice drum. E un drum oriunde pentru oricine oricum."...
    --
    IMDB: 0
  • Shelter

    (2011)
    Shelter
    Un subtil eseu despre dragoste şi singurătate, SHELTER trece într-un mod aproape imperceptibil graniţa dintre real şi fantastic. Construit dintr-un singur cadru-secvenţă, filmul pare că urmăreşte un moment din viaţa unui cuplu: o fată şi un băiat, sprijininduse unul pe celălalt, obosiţi, pe ultimele scaune ale unui autobuz gol. Sub această aparenţă de "exerciţiu de stare" observaţional, SHELTER ascunde însă sentimente profunde, poveşti complexe, dimensiuni spirituale: singurătate, dragoste pierdută, frică de moarte...
  • El pescador

    (2011)
    The Fisherman
    Este Ziua Morţilor într-un mic sat mexican. Într-o colibă sărăcăcioasă de pe malul oceanului, Leni, un pescar bătrân, descoperă o cale magică de a retrăi momentele petrecute alături de mult-iubita lui soţie. Câştigător al premiul Ariel al Academiei de Film din Mexic în 2012, THE FISHERMAN este o poveste de dragoste captivantă, impregnată de realism magic...
  • Ya zabydy etot den

    (2011)
    I Will Forget This Day
    Desemnat drept Cel mai bun film documentar la Tampere 2012 şi extrem de apreciat în circuitul festivalier internaţional, I WILL FORGET THIS DAY este un eseu pe marginea stării de spirit a femeilor aflate pe punctul de a face avort. Un studiu curajos şi incisiv despre dificultatea de a lua decizii morale în condiţiile unor realităţi sociale dure. "Comportamentul" non-intervenţionst al camerei de filmat accentuează, în mod paradoxal, umanismul profund al abordării, distanţa şi liniştea făcând posibil, pentru privitor, un access emoţional mult mai profund la tulburarea sufletească a protagonistelor. Nu se emit nici judecăţi de valoare, nici verdicte, spectatorul fiind lăsat să observe pe furiş comportamentul femeilor, limbajul corporal şi privirea acestora, ce ascund, poate, dorinţa de a uita deja un viitor care se apropie rapid...
  • Printed Matter

    (2011)
    Printed Matter
    Un dialog intre vieţi private şi probleme geopolitice contemporane, PRINTED MATTER investighează impactul emoţional al materialului de arhivă ca declanşator de rememorări personale şi, implicit, de interpretări subiective ale istoriei. O nouă şi proaspătă abordare cinematică a realităţii. Conceput ca o examinare a unor cópii contact şi negative făcute de tatăl unuia dintre regizori - un fotoreporter independent - comentată de soţia lui, filmul înglobează atât o cronică vizuală a conflictului israeliano-palestinian, cât şi o dezvăluire autobiografică intimă, scene cotidiene alternând cu evenimente istorice memorabile...
    --
    IMDB: 0
  • Snow Tapes

    (2011)
    Snow Tapes
    În impresionantul SNOW TAPES, artistul vizual israelian MICH'AEL ZUPRANER oferă o cameră de filmat unei familii palestiniene din tensionata zonă controlată de israelieni a Hebronului, cu care aceasta să poată documenta încălcarile drepturilor omului cu care se confrunta. Două ecrane paralele prezintă simultan două puncte de vedere diferite. Pe unul dintre ele, urmărim un material filmat de familia palestiniană, ce surprinde ciocnirea violentă a acesteia cu un grup de vecini israelieni. Pe celălalt ecran, observăm aceeaşi familie în timp ce vizionează materialul respectiv, reacţiile şi comentariile ei legate de incident şi de filmare, surprinse de artist...
    --
    IMDB: 0
  • The Generation of Sacrifice

    (2011)
    The Generation of Sacrifice
    Tulburătorul THE GENERATION OF SACRIFICE îmbină într-un mod inovator animaţia, colajul din filme de arhivă şi sunetul ficţional pentru a reda teroarea din România comunistă a anilor '80, în care aparatul de spionaj cuprindea inclusiv spioni foarte tineri, elevi de liceu care erau convinşi să-şi trădeze familia şi prietenii. Pornind de la dosarele Securităţii, regizorul francez JEAN CHRISTOPHE realizează o fină şi neliniştitor de actuală radiografie a mentalităţilor din societatea românească: "Mergând în România în 2010, am descoperit cu uimire cât de prezentă e încă, în viaţa cotidiană a românilor, istoria comunistă recentă. Mulţi români obişnuiesc să spună "nimic nu s-a schimbat": ţara a devenit în mod brutal neo-liberală, însă din punct de vedere politic, aceeaşi generaţie veche e încă la putere." (JEAN CHRISTOPHE)...
    --
    IMDB: 0
  • Dochters

    (2011)
    Daughters
    Prezentat în festivaluri precum Rotterdam şi Cinéma du Reel, DAUGHTERS este un documentar intim despre singurătate şi moarte. După ce a trăit zece ani în străinătate, Marta se întoarce în Polonia, pentru a-şi ajuta mama la golirea apartamentului bunicii recent decedate. Distanţa geografica ce afectează relaţia mamă-fiică este susţinută cinematic prin combinarea materialului filmat pe 8mm din arhiva familiei cu conversaţii pe Skype. Căutarea printre obiectele vechi din apartamentul bunicii aduce în discuţie problema îngrijirii celor dragi şi felul în care responsabilitatea sa trece la generaţia următoare. O experienţă foarte personală şi emoţionantă, DAUGHTERS este un film de familie ce surprinde modul în care moartea bunicii o afectează pe Marta şi îi schimbă percepţia asupra legăturilor emoţionale şi responsabilităţilor familiale...
    --
    IMDB: 0
jinglebells