Zero Dark Thirty, intens

de Ştefan Dobroiu în 19 Feb 2013
Chiar dacă ştii finalul, cele 150 de minute trec pe nesimţite

S-a zis despre această ediţie a Oscarurilor că elogiază succesele agenţilor secreţi americani, cu Argo şi cu Zero Dark Thirty/Misiunea: 00.30 A.M. printre nominalizaţii la cele mai importante categorii. Cu toate acestea, ţi-ar fi greu să găseşti două filme mai diferite: unde Argo este gândit (şi cu subiectul uneori cosmetizat) ca să placă, Zero Dark Thirty face eforturi colosale să surprindă fără menajamente esenţa unui stil de a gândi, oricât de neplăcute ar fi implicaţiile.

Poate că durata filmului o să te descurajeze să faci o vizită la cinema pentru a vedea această trecere în revistă riguroasă şi seacă a evenimentelor care au dus la uciderea lui Osama bin Laden la începutul lunii mai 2011. Crede-ne pe cuvânt, nu o să simţi cum trece timpul, atât de bine gândit este scenariul. Un rezultat cu atât mai uimitor cu cât în primele două treimi nu se întâmplă nimic care să te facă să crezi că te uiţi la un film de acţiune.

Totul este spus din punctul de vedere al agentei CIA Maya (Jessica Chastain, foarte convingătoare), care urmăreşte, încă de la ieşirea din universitate, toate indiciile cu privire la locaţia lui Osama bin Laden şi a reţelei sale de aghiotanţi. Este o muncă rutinieră, cu mii de pagini de informaţie parcurse în speranţa că un detaliu ar putea duce la altuia, care s-ar putea transforma într-un crâmpei de informaţie util într-un interogatoriu, în stare să dezvăluie numele unui alt şi alt terorist de avut în vedere şi aşa mai departe. Munca Mayei nu are legătură cu luptele corp la corp sau apăsarea pe trăgaciul pistolului. Este o muncă ce se petrece în spatele biroului, la telefon sau privind cum posibili posesori ai unor informaţii sunt torturaţi pentru a dezvălui ceea ce ştiu.

Zero Dark Thirty nu este un film realizat pentru a mângâia aprobator Hollywood-ul şi probabil că tocmai am enunţat motivul pentru care va pierde Oscarul pentru Cel mai bun film în favoarea lui Argo. Zero Dark Thirty nu este nici un film care să le insufle patriotism americanilor. Este un film greu, dens, lung şi dur despre deciziile dificile, dar obligatorii pentru a duce la bun sfârşit o misiune. Nu te aştepta la entertainment, ci la o explorare ultra-cerebrală a unui întreg sistem plin de reguli, în care iniţiativa inspirată a unui subaltern se poate lovi de orgoliul unui superior, iar operaţiunile trebuie să primească undă verde din partea clasei politice, un cerber ce nu are nicio legătură cu "acţiunea", ci doar cu imaginea publică. Între terorişti, agenţi şi politicieni se desfăşoară un adevărat dans, a cărui sincronizare duce la acest succes operaţional american.

Ce este deranjant la noua producţie a lui Kathryn Bigelow, prima regizoare recompensată cu Oscar (în 2009, pentru The Hurt Locker) e faptul că nu ştii nicio clipă cât adevăr şi câtă ficţiune ţi se arată pe ecran. Da, cunoşti concluzia, şi anume că Osama bin Laden şi-a aflat sfârşitul într-o casă din apropierea unui mic oraş pakistanez, dar până acolo? În centrul atenţiei este Maya, dar Kathryn Bigelow a precizat în interviuri că Maya este un conglomerat fictiv, un melanj scenaristic al mai multor persoane ce au contribuit direct la obţinerea de informaţii necesare pentru localizarea lui bin Laden. Dacă scenariul şi-a luat această libertate, ce alte libertăţi şi-a luat? Este Zero Dark Thirty ceea ce s-a întâmplat, sau doar ceea ce PROBABIL s-a întâmplat? Controversa din jurul acestor întrebări şi identitatea surselor scenariului scris de Mark Boal este încă în floare şi probabil vom afla răspunsul doar când va binevoi CIA să divulge informaţii secrete despre această operaţiune.

Exploreaza subiecte similare:

Kathryn Bigelow, Mark Boal, Jessica Chastain, Zero Dark Thirty, The Hurt Locker

Alte știri din cinema

7 filme cu și despre tenis

Cu documentarul Nasty și lungmetrajul Challengers acum în cinematografe, haideți să trecem în revistă alte filme de care se pot bucura iubitorii sportului alb

Chris Hemsworth despre rolul din Furiosa: Saga Mad Max: ”Este un vis devenit realitate”

Chris Hemsworth îl interpretează pe Dementus, personajul principal negativ din ceea ce se anunță a fi un spectacol cinematografic de neratat

Meryl Streep, Palme d'or onorific la Cannes. Juriul acestei ediţii. Cannes imersiv

„A câștiga un premiu la Cannes, pentru comunitatea internațională de artiști, a reprezentat întotdeauna cea mai înaltă realizare în arta cinematografică”

Ménage-à-trois în filme. De la Jules et Jim, la Challengers

Challengers, nerecomandat sub 15 ani, se bazează foarte mult pe chimia dintre cei trei actori principali

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Liviu- pe 19 februarie 2013 10:12
Spot-on :D
raulk pe 19 februarie 2013 10:44
l-am urmarit acum 2 saptamani si chiar daca cunosteam finalul a fost un film superb
monicarusu25 pe 19 februarie 2013 11:07
abia astept sa-l vad.
iiii pe 19 februarie 2013 17:32
frumos comment
wildinthecountry pe 19 februarie 2013 11:16
Slabut filmul
Liviu- pe 19 februarie 2013 12:15
Dar cu cateva clase peste Argo ;)
wildinthecountry pe 19 februarie 2013 14:48
Exact invers my friend
Bayard pe 19 februarie 2013 15:38
Mda, deci este doar o inventie??? Nu exista personajul???? Aham, tocmai am renuntat sa ma mai uit la filmul asta. Nu am nevoie de povesti despre CIA-ul american... care pretind ca sunt reale. Mai bine ma mai uit la Argo a 2-a oara, sa vad un erou real.
mosu332 pe 19 februarie 2013 16:36
... propaganda patetica.... si ipocrizia americana... hai sa fim seriosi si mai bine sustinem cinematografia romaneasca ( ca are potential ) , ca cea holywoodiana a murit demult.....
AndreBlack pe 19 februarie 2013 16:58
Sigur o sa-l vad si eu . Vreau sa vad daca este mai bun ca Argo .
Fourleaf22 pe 19 februarie 2013 18:03
Unde trec minutele alea pe nesimtite nu prea inteleg, actul 3 e singurul mai alert. In primul act tot arata controversata tortura, mai trece cum trece, dar actul 2 cu birocratia e plictisitor rau de tot. Inteleg ce au vrut sa faca, si anume sa arate ca oameni de rand cu joburi la birou au facut sa se intample asta dar totusi....La fel ca si Argo, un film decent de nota 6-7, dar din partea mea pot sa se ia de mana cu propaganda americana si sa se duca. Si mai sunt revoltati unii ca Ben Affleck si Catherine Bigelow nu au fost nominalizati, sa fim seriosi...
mosu332 pe 19 februarie 2013 18:12
bine zis
IngrydIOnescu pe 21 februarie 2013 13:13
este doar un film. Mie mi se pare ok filmul si personajele. Nu vroiam sa vad un documentar! Abia astepr sa il vad pe 22. Mie imi place subiectul si personajele...
SANDA45 pe 21 februarie 2013 21:15
sa vedem daca e mai bun ca argo...
alex_il_fenomeno pe 12 martie 2013 14:33
Sunt curios cam ce poate acest film... il voi urmari si eu.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells