Recomandări Netflix: un alt fel de a vedea filme românești

de Cinemagia în 1 Sep 2022
Cinemagia recomandă o seamă de filme românești de pe Netflix

În ultimii ani, Netflix a devenit principala platformă de streaming pentru cinemaul românesc, contribuind la o binevenită reapropiere a publicului față de producțiile din țară. Iar dacă eziți să alegi un film pe care să îl vezi la cinema, acasă, în schimb, lucrurile stau altfel. Poți alege orice, poți face o pauză, poți relua, poți schimba, e ca un bufet suedez de cinema local, fiindcă Netflix are în meniu un număr generos de titluri. Comedii cu tineri, cu bătrâni, thrillere, drame și dramedii, actuale sau de epocă. Atât producții noi și propuneri din ce în ce mai îndrăznețe, cât și filme consacrate, remasterizate, filme premiate internațional, care au făcut istorie. 

O listă cu cele mai apreciate producții românești o poți găsi aici. Rămâne să descoperi singur ce te atrage și ce te ține, însă Cinemagia îți reamintește că, printre aceste titluri, se regăsesc:

Balanța, în variantă remasterizată, o lume care merită oricând revizitată, o lume populată de personaje românești de-a dreptul mitice, pe care Lucian Pintilie i-a surprins în toată absurditatea lor câmpenească.

Amintiri din Epoca de Aur 1 - Tovarăși frumoasă e viața! & Amintiri din Epoca de Aur 2 - Dragoste în timpul liber

O antologie colectivă nemuritoare, că doar sunt legende urbane. Legenda activistului în inspecție, legenda politrucului zelos, fotografului de partid, milițianului lacom sau legenda șoferului de găini.

Aferim! Un punct de cotitură în istoria recentă a filmului românesc. Filmul lui Radu Jude e un western estic de epocă filmat pe peliculă alb negru de 35mm, o comedie surprinzătoare, mai ales prin comicul de limbaj arhaic, de secol al XIX-lea. Și e cu atât mai surprinzătoare cu cât atinge inclusiv subiecte sensibile, precum sclavia romilor. Dar o face printr-o savuroasă farsă a moravurilor.

Filmele lui Cristian Mungiu: 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile și După dealuri. Amintim și că 432 e singurul lungmetraj românesc premiat cu Palme D`Or la Cannes. Iar După Dealuri are o atmosferă mereu la limita fantasticului. Nici măcar nu știm dacă e despre o călugăriță posedată sau despre nevroza ei, pe care suntem și noi tentați să o vrem exorcizată.

A fost sau n-a fost? Debutul lui Corneliu Porumboiu e una dintre cele mai bune comedii autohtone, fiindcă implică delirul talk-show-urilor, tentativa lor abracadabrantă de a afla „adevărul”. Aici, „adevărul” despre revoluția din `89, în platoul unei televiziuni de provincie: „Cred că... după... conform mitului... peșterii al marelui Platon... oamenii confundau soarele cu un biet foc... eu cred că datoria mea ca jurnalist este că... dacă am ieșit cumva din această peșteră, să nu fi intrat în alta mai mare.”

La Gomera: spre deosebire de minimalismul din A fost sau n-a fost?, aici avem parte de o adevărată odisee internațională, o desfășurare de forțe cu mafioți, jafuri și femei fatale (Catrinel Marlon), într-un film care ne face cunoștință cu un nou tip de limbaj codat: fluieratul.

Filmele lui Radu Muntean: Marți, după Crăciun și Întregalde, filme complet diferite, atât formal, cât și tematic, însă ambele ne emoționează. Întregalde e unul dintre puținele thrillere românești care ne țin într-un suspans acaparant. Radu Muntean surprinde aici coșmarul compasiunii de ocazie: niște tineri vor să ducă alimente într-un sat din creierul munților, iarna, cu jeepurile lor, cu dramele lor, unde rămân împotmoliți, în voia sorții și a pădurii. Aproape că devine un folk horror.

Poziția copilului, în regia lui Călin Peter Netzer, câștigătorul Ursului de Aur la Berlin în 2013, un film care a ajuns emblematic în multe privințe. La suprafață, e despre corupție și nepotism și despre un conflict moral aparent ireconciliabil, dar în profunzime se dezvăluie a fi un studiu intim al relației mamă-fiu. Luminița Gheorghiu e aici sublimă în rolul unei mame dominatoare, devoratoare, care face tot ce-i stă în putință pentru a-și salva fiul de consecințele faptei sale, un accident rutier soldat cu moarte și cu o conștiință zdrobită. 

Însă nu uita că acest catalog se mai și schimbă. În curând, pe Netflix: Copacul Dorintelor: Amintiri din Copilărie, Mia își ratează răzbunarea și 03.ByPass.

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells