Cu sezonul deschis la premii, un număr neobișnuit de filme, unele mici (Room), altele mari (Star Wars) au șanse credibile pentru premiul cel mare. Iată ce anume trebuie să facă, din punctul de vedere al celor de la publicația The Hollywood Reporter)
De obicei, în categoria „Cel mai bun film”, există de obicei doi sau trei potențiali câștigători. Anul acesta în schimb, vorbim de doisprezece. Pe de o parte se regăsesc pe listele de nominalizări oferite de către SAG, Globurile de Aur și Critic's Choice. În al doilea rând, să luăm în calcul Academia de Film, care - spre deosebire de grupurile menționate mai sus - suferă un proces de schimbare menit să crească diversitatea.
Iată o trecere în revistă a filmelor cu șanse să fie candidate și iată elementul-cheie cu care speră fiecare dintre cele doisprezece filme să ajungă pe podium în seara de 28 februarie.
Cheia: Premiile Screen Actors Guild și Globurile de Aur
Este vorba de o adaptare după o carte de Michael Lewis (ca și The Blind Side și Moneyball), are un subiect sensibil (ce anume a cauzat Marea Recesiune), este captivant (în mare măsură mulțumită co-scenaristului/regizorului Adam McKay și flerului său). Este singurul film de acțiune din cursa pentru Oscaruri semnat de studiourile Paramount, și în plus are o distribuție de clasă A (Steve Carell, Ryan Gosling, Christian Bale și Brad Pitt). Deși subiectul și jargonul din film țin de o nișă profesională care ar putea fi prea puțin familiară publicului, Short a avut un succes peste așteptări, primind o nominalizare la Globurile de Aur și o alta la SAG, unde concurează cu The Martian la primul și cu Spotlight la cel de-al doilea.
Cheia: Steven Spielberg și Tom Hanks
O surpriză pentru mulți poate fi faptul că numai un singur film al lui Spielberg (Lista lui Schindler) și numai un singur film al lui Tom Hanks (Forrest Gump) au câștigat Oscarul pentru cel mai bun film, și ambele au avut premiera acum douăzeci de ani. De ce nu a luat atunci Oscarul și Saving Private Ryan, o altă colaborare a celor doi? În mare parte, pentru discreția regizorului și a starului, lăudabilă dar nu în măsură să crească șansele la Oscar. Totuși, Podul are șanse să atingă o coardă sensibilă a juriului (mulți membri pășeau pragul adolescenței la momentul acțiunii filmului), a avut rezultate bune la box-office, și are un context propice ținând cont de tensiunile între America și Rusia, la un maxim de la Războiul Rece încoace. Dacă filmul va avea publicitate, va avea șanse.
Cheia: Fox Searchlight
Pentru acest film, a găsi public în sine a fost o provocare (nici actorii, nici regizorul nu sunt cunoscuți), ceea ce explică rezultatele modeste la SAG și Globurile de Aur, acolo unde numai Saoirse Ronan a fost nominalizată. Poate fi o consolare că un alt film Fox Searchlights, Juno, a câștigat o nominalizare serioasă la Oscar, iar Brooklyn este și mai emoționant și mai grav ca temă (situația imigranților și integrarea lor în America). Dacă va reuși o manevră dificilă de publicitate, filmul are șanse la podium.
Cheia: Harvey Weinstein
Harvey Weinstein s-ar putea să rămână doar cu un singur film în cursa Oscarurilor, această poveste cu lesbiene plasată în anii 1950, un film cu două roluri principale feminine, jucate de către Cate Blanchett și Rooney Mara. Filmul independent al lui Todd Haynes a ratat, într-adevăr, o nominalizare SAG, dar a luat totuși cinci nominalizări la Globurile de Aur, inclusiv aceea pentru Cel mai bun film. Harvey Weinstein cu siguranță va apela la interesul publicului pentru realizatorii independenți ai filmului (regizorul Haynes și directorul de imagine Ed Lachman, plus producătorul Christine Vachon), încercând să convingă și publicul că un vot pentru film e un pas spre progres.
Cheia: Nostalgia
Vorbind de continuări la continuări, ce ziceți despre acest nou episod din Rocky, seria de filme veche de 40 de ani? Țineți minte că primul Rocky a surclasat la Oscaruri un film excelent despre jurnalism (All The President's Men), de ce nu s-ar repeta experiența? Cu siguranță că filmul vrea să valorifice nostalgia publicului față de filmele mai vechi din serie și să sublinieze teza că, la pagubă sau la câștig, munca cinstită și corectitudinea sunt mai presus de orice.
Cheia: Pasiunea
Unele elemente merg împotriva acestui film de acțiune: o premieră timpurie (15 mai), succesul minor la critică (a fost trecut cu vederea la SAG, deși Charlize Theron a primit o nominalizare la Critics Choice), dar în special ostilitatea Academiei vizavi de filmele de gen (inclusiv The Dark Knight) și față de continuări, cu câteva excepții. Totuși, segmente de public la care nu ne-am fi așteptat au susținut filmul, care a câștigat mai multe mențiuni decât oricare altul la Critics Choice Award, a primit nominalizări la Globuri, fiind și recomandarea National Board of Review pentru Cel mai bun Film alături de nominalizarea LA Film Critics Association pentru cel mai bun regizor (George Miller).
The Martian
Cheia: Ridley Scott
Niciun candidat la Oscarul pentru cel mai bun film nu a avut încasări la nivelul acestei comedii dramatice SF, cu o poveste cutremurătoare spusă cu zâmbetul pe buze. La Globurile de Aur filmul concurează, pe drept sau nu, într-o categorie strânsă, a musical-ului și a comediei. Și cu toate că nu s-a calificat la SAG, celelalte premii ale asociațiilor profesioniștilor de film (PGA, DGA) ar putea să fie mai aproape. Totuși, atuul filmului este regizorul filmului, Ridley Scott. De ce? Nu a mai câștigat vreodată Oscarul, înaintează în vârstă, are un palmares impresionant și a reușit o realizare memorabilă cu acest film. Fox, într-adevăr, mai are în mână alte două filme (Joy și The Revenant), iar SF-ul n-o fi genul favorit al Academiei (să ne gândim la Star Wars, Avatar și - mai ales - Gravity), și totuși mulți votanți ar vrea să dea premiul pentru regie lui Scott. Și puțini dintre ei vor să dea numai votul pentru regizor, fără să voteze și filmul.
The Revenant
Cheia: Susținerea în segmentul țintă
Fără să fie savuros ori confortabil - este lung, sumbru și fără happy-end - filmul este reușit, în mare parte datorită măiestriei lui Alejandro G. Inarritu, directorului de imagine Emmanuel Lubezki (câștigător al Oscarului cu Birdman) și lui Leonardo DiCaprio, care oferă un rol magnific. Unii simt că un Oscar lui DiCaprio ar ajunge pentru acest film, dar dacă Fox, în parteneriat cu New Regency (care are deja două Oscaruri în palmares) ar face efortul să convingă juriul că filmul este o piatră de hotar atunci există șanse ca acesta să ajungă sus.
Room
Cheia: Emoția
Ca și Brooklyn, vorbim aici de un film de mică anvergură, centrat pe jocul actorilor, emoțional, care a fost regizat și jucat de nume care nu sunt cunoscute majorității votanților (Lenny Abrahamson, Brie Larson și Jacon Tremblay, ultimul de 9 ani), așa că Room depinde mult de publicitatea din gură în gură și de vizionările de presă. Un balon de aer l-a primit la Festivalul de la Toronto, care într-adevăr a propulsat trei filme de Oscar în ultimii zece ani.
Spotlight
Cheia: Actorii
Un favorit încă de la festivalurile toamnei, deținător al unei poziții de clasament greu de egalat, filmul a avut o atenție pozitivă din partea presei (explicabilă prin faptul că eroii sunt jurnaliști), iar publicul l-a trecut surprinzător cu vederea pe regizor, discretul Tom McCarthy. Totuși, ca și alți câștigători de Oscar, Spotlight este despre evenimente reale (scandalul abuzurilor sexuale ale bisericii catolice din SUA). Cu o distribuție regală de actori celebri, filmul este în topul preferințelor premiilor SAG, care deschid de obicei calea către Oscaruri, mai ales că cea mai mare parte a membrilor Academiei este alcătuită din actori.
Cheia: Politica rasială
La un sezon după campania de boicotare a Oscarului pe criterii de discriminare rasială, #OscarsSoWhite Academy Awards, și în mijlocul mișcării Black Lives Matter, acest film despre rădăcinile muzicii gangster rap vine la țanc. Academia l-a primit călduros la proiecția oficială, l-a aplaudat, și pare gata să spună sus și tare că până și un juriu alcătuit mai ales din albi în vârstă e gata să premieze un film despre negri. Cu un regizor inspirat, actori îndrăgiți și marca Universal în spate, Compton are șanse.
Star Wars: The Force Awakens
Cheia: Senzația
Faptul că vestitul Războiul Stelelor continuă este ceva de senzație, atât la Hollywood cât și în presă. Noul film este predestinat parcă să devină un blockbuster, regizorul J.J. Abrams țintește la statutul de regizor-cult, și întoarcerea starurilor din 1977 are șanse să trezească nostalgii:plus o referire fericită ca și poveste, imagine și senzație la Războiul Stelelor marca George Lucas. Un public extaziat nu poate decât să încurajeze juriul să răsplătească The Force Awakens.
Părerea ta
Spune-ţi părereaPersonal mi-a placut cel mai mult Mad Max: Fury Road, urmat de The Martian si de Brooklyn. Apoi un film bun este: The Revenant (va fi asociat cu Oscarul pt Leonardo DiCaprio), Room (pustiul fetita Jacob Tremblay ar trebui nominalizat la Oscar la categoria rol secundar) si trebuia inclus si The Hateful Eight (care este totusi un pic prea previzibil si sangeros si pt gusturile mele). Filme medii: The Big Short si Star Wars: The Force Awakens (imi pare rau, dar unde sunt scenariul, aventura, uimirea si poantele din episoadele 3-6?!).
Trebuie sa vad: Bridge of Spies, Carol, Creed si Straight Outta Compton.
Merita mentionate si animatiile Inside Out si ce am vazut chiar adineauri, inventivul si amuzantul Shaun the Sheep Movie. Sunt ca niste filme reusite si pt adulti nu numai pt copii.