Ochii lui Jennifer Aniston și zâmbetul lui Brad Pitt: Cum a luptat SAG-AFTRA împotriva „monștrilor lui Frankenstein” pe care i-ar putea crea Inteligența Artificială

de Gloria Sauciuc în 10 Nov 2023
Sindicatul actorilor era îngrijorat de faptul că studiourile ar putea folosi inteligența artificială pentru a reanima actori morți sau pentru a crea „un Frankenstein digital” din părți ale corpului unor actori reali.

SAG-AFTRA (Screen Actors Guild-Federația Americană a Artiștilor de Televiziune și Radio) a ajuns la un acord provizoriu cu studiourile pentru a pune capăt grevei actorilor americani. SAG-AFTRA a rezolvat zeci de probleme, de la majorarea substanțială a plafoanelor de pensii și sănătate, la remunerarea mai bună a actorilor de fundal.

Dar mai exista încă o mică problemă legată de... „zombi”, scrie Variety. Sindicatul era îngrijorat de faptul că studiourile ar putea folosi inteligența artificială pentru a reanima actori morți sau pentru a crea „un Frankenstein digital” din părți ale corpului unor actori reali.

Acestea au fost printre ultimele puncte care trebuiau lămurite înainte ca sindicatul să pună capăt grevei de 118 zile.În cele din urmă, SAG-AFTRA nu a obținut toate cererile pe care le dorea la capitolul Inteligența Artificială. Dar a obținut majoritatea, inclusiv o prevedere conform căreia, dacă un actor generat de AI conține trăsături recognoscibile ale unor actori din viața reală, studiourile trebuie să obțină permisiunea actorilor respectivi, notează Variety.

„Dacă folosești zâmbetul lui Brad Pitt și ochii lui Jennifer Aniston, amândoi ar trebui să își dea consimțământul", a declarat Duncan Crabtree-Ireland, negociatorul șef al sindicatului.IA a devenit subiectul dominant din ultimele 10 zile de grevă. Pentru actori, aceasta amenință controlul asupra propriilor interpretări și, potențial, asupra mijloacelor lor de trĂi. Mulți se tem că, dacă ar putea, studiourile nu ar ezita să îi înlocuiască cu versiuni digitale ale lor.

Caitlin Dulany, membră a comitetului de negociere SAG-AFTRA, a declarat că prevederile privind IA reprezintă "încununarea" noului contract.„Acesta a fost lucrul pe care trebuia să îl facem bine”, a spus ea. „Și cu siguranță simțim că am reușit. Cred cu adevărat că membrii noștri se vor simți în siguranță și protejați cu ceea ce am obținut”.

AI a fost, de asemenea, esențială pentru negocierile cu Writers Guild of America. Dar a fost chiar mai urgent - și mai complicat - pentru actori, notează Variety. Ambele sindicate se temeau de modurile în care munca lor ar putea fi folosită de AI. Scenariile sau interpretările lor ar putea fi introduse într-o bază de date și folosite pentru a crea „noi” lucrări. Pentru actori, rezultatul ar putea fi un interpret sintetic care nu seamănă deloc cu o persoană în viață, dar care a fost totuși construit din bucăți de spectacole reale.Niciunul dintre cele două sindicate nu a obținut tot ce a cerut la capitolul AI. WGA a obținut dreptul de a se lupta în instanță sau în viitoarele negocieri contractuale. SAG-AFTRA a obținut protecție împotriva folosirii unor trăsături fizice recunoscute în spectacolele sintetice.

De asemenea, Sindicatul actorilor a obținut o cerință de consimțământ pentru utilizarea imaginilor actorilor morți. În conformitate cu legislația californiană, drepturile de imagine ale actorilor morți sunt deținute de moștenitori timp de 70 de ani după deces. Dar, deși această prevedere se referă la reclamele comerciale la produse, nu se referă și la „opere expresive” precum filmele sau emisiunile TV. Astfel, atunci când un studio realizează un film biografic, în care un actor interpretează o persoană celebră, nu trebuie să obțină permisiunea moștenitorilor persoanei celebre. Însă, odată cu apariția inteligenței artificiale, un studio ar putea - teoretic - să realizeze un western nou-nouț cu o versiune digitală a lui John Wayne, de asemenea fără aprobarea moștenitorilor acestuia, explică publicația Variety.

Negociatorii SAG-AFTRA au ripostat împotriva acestui lucru. Și, potrivit lui Crabtree-Ireland, au câștigat. „Asta a dispărut”, a spus el. „Ei trebuie să meargă la moștenitori”.

SAG-AFTRA a încercat, de asemenea, să limiteze intervenția AI la un singur proiect. Astfel, Harrison Ford ar putea fi de acord cu utilizarea AI într-un anumit film „Indiana Jones”. Dar contractul său nu ar putea permite studioului să continue să-l reproducă la infinit în viitoarele filme „Indiana Jones”.Sindicatul și studiourile au petrecut mult timp pentru a pune la punct detaliile replicării actorilor de fundal. Din partea studiourilor, unii au avertizat că solicitările SAG-AFTRA ar scoate în afara legii unele lucrări VFX de post-producție care sunt deja proceduri standard. Detaliile complete ale acordului sunt așteptate să fie făcute publice sâmbătă.

Alte știri din cinema

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells