Între revoluții: oamenii sub vremuri

de Gloria Sauciuc în 26 Feb 2023
Filmul regizorului român Vlad Petri a fost distins cu Premiul FIPRESCI

Între revoluții/Between Revolutions, filmul regizorului român Vlad Petri - selectat în secțiunea „Forum” a Festivalului Internațional de Film de la Berlin (Berlinale), a fost distins cu Premiul FIPRESCI, vineri, 24 februarie. Cinemagia a văzut filmul și vă spune la ce să vă așteptați.

Între Revoluții este un film construit exclusiv din arhive și pune în oglindă viețile și destinele a două femei, Maria și Zahra, una din România, cealaltă din Iran, prietene și colege de facultate la Universitatea de Medicină din București în anii ’70. Imaginile alb-negru alternează în film cu cele color; cum era de așteptat, în culori sunt imaginile de propagandă din România, iar în alb-negru imaginile ce conturează o viaţă personală: excursii, o vacanţă la mare, viaţa de student. În 1979, când posibilitatea unei schimbări politice în Iran devine o certitudine, Zahra se întoarce în țara ei, luând parte la revoluția de acolo, departe de prietena sa. Pentru următorii 10 ani, singurul lor mod de a comunica e prin intermediul scrisorilor.

Este frapantă identitatea comună pe care fetele și-o construiesc ținând cont de diferențele de cultură și de naționalitate. România şi Iranul sunt două ţări fundamental diferite, surprinse - însă - în două momente critice: perioada Revoluţiei Islamice, a războiului cu Irakul, a regimului teocratic şi, respectiv, a regimului totalitar din România, urmat de Revoluţia care nu a reuşit să aducă o viaţă bună tuturor. Între revoluţii arată scepticismul faţă de evoluţia celor două ţări, şi o perspectivă pesimistă în general asupra istoriei. Posibilele protagoniste (pentru că scrisorile dintre cele două fete sunt, totuși, fictive) pot fi descrise drept „oameni sub vremuri”.

Deşi scrisorile sunt personale şi ar trebui să vorbească despre altceva, starea de fapte din cele două ţări este subiectul principal al tuturor discuţiilor dintre cele două fete. Totuși, cele două personaje nu sunt militanţi politici şi nici dizidenţi, nu au vederi politice nici pro-regim, nici adverse. Personajul (fictiv) din Iran are la un moment dat un moment de angrenare politică după care vine deziluzia, pe când studenta din România este mereu apatică şi pesimistă vizavi de orice schimbare.

Din conținutul scrisorilor se vede dorinţa regizorului de a da glas unor considerente de ordin politic, dar Vlad Petri reușește să se sustragă tentației de a face un documentar politic și un statement, spunând o poveste emoționantă despre oameni sub vremuri. Românca este doar o observatoare a schimbărilor politice, pe când iranianca este entuziasmată de revoluţie, împarte manifeste, dar nu exprimă în scrisori un crez politic. Fetele par neinteresate de politică sau se feresc să manifeste opinii, nu susţin regimul după cum nu sunt nici dizidenţi politici. Nu beneficiază în mod direct de revoluţii, deşi încep să înţelegă lucruri din ele. Sunt simpli observatori.

Totodată, filmul nu îşi propune să fie un manifest politic, deşi ar putea vorbi despre un parcurs defavorabil al Iranului (trecerea de la un regim relativ deschis la o dictatură religioasă printr-o revoluţie inoportună) în antiteză cu un parcurs sinuos dar cu un final mai fericit al României (anii 70 urmaţi de regimul de teroare şi de lipsuri ai anilor 80, apoi Revoluţia).

Între revoluții reușește să dezgroape viața de zi cu zi a oamenilor de rând aflați sub două regimuri totalitare, perspectiva fiind una feminină, cu o bogată încărcătură emoțională, chiar dacă din relatările protagonistelor transpar elemente-cheie ale contextului social și politic.

Motivația juriului FIPRESCI

„Să urmărim filmele din secțiunea Forum a fost o călătorie printr-o multitudine de stiluri și genuri. Suntem fericiți să anunțăm câștigătorul - Între revoluții, al lui Vlad Petri”, a început juriul FIPRESCI anunțarea palmaresului. „Cel de-al doilea film de lungmetraj al lui Vlad Petri are forma unui documentar. Urmărind corespondența a două femei care au trăit sub regimuri diferite, în anii 1970 și 1980, filmul arată similaritățile și diferențele din Iran și România. Abordarea este una poetică, Între revoluții lăsând loc interpretării, iar combinat cu un material foarte bine montat își relevă întreaga forță”, a spus juriul Federației Internaționale a Criticilor de Film, din care au făcut parte Marcelo Janot (Brazilia), Nirmal Dhar (India), Elena Rubashevska (Ucraina), Hosam Mostafa Fahmy (Egipt), Susanne Gietl (Germania), Diana Martirosyan (Armenia), Beat Glur (Elveția), Yun-hua Chen (Germania), Inge Coolsaet (Belgia), Andreea Pătru (România), Gena Teodosievska (Macedonia), Jiongguang Chen (Germania).

Exploreaza subiecte similare:

Vlad Petri, Between Revolutions

Alte știri din cinema

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells