Fotbal infinit: perseverenţă în faţa adversităţii

de Ştefan Dobroiu în 18 Feb 2018
Documentarul lui Corneliu Porumboiu depăşeşte relevant miza fotbalistică

În regia lui Corneliu Porumboiu, documentarul Fotbal infinit a avut vineri premiera mondială în secţiunea Forum a festivalului de la Berlin şi va fi lansat pe marile ecrane din România pe 9 martie. Împachetat înşelător într-o discuţie despre o reinventare a fotbalului după noi reguli, documentarul explorează o perspectivă ataşantă asupra vieţii, o perspectivă ce ar putea intriga publicul, făcându-l să reconsidere ceea ce de multe ori considerăm a fi un dat. Iată mai jos ce ţi-ar putea plăcea la acest documentar.

Microbiştii ar putea fi mai tentaţi să intre la acest film, iar nemicrobiştii ar putea fi tentaţi să-l ignore ca un fel de sequel neoficial al lui Al doilea joc (un alt documentar semnat de Porumboiu şi lansat în 2014 tot în selecţia Berlinalei), dar lucrurile nu sunt atât de simple. Fotbalul e o mască, este, să zicem, costumul de supererou pe care Laurenţiu Ginghină îl pune în conversaţia sa cu Porumboiu. Iar acesta, un banal tip între două vârste cu o slujbă anodină la prefectura din Vaslui, chiar poate fi considerat un supererou prin modul cum forţează o schimbare. Este, dacă vrei, echivalentul mai sec, mai rezervat şi mai filozofic al lui Ion Barbu şi Cătălin Cenuşă, eroii salvatori ai minei din Petrila din emoţionantul documentar Planeta Petrila al lui Andrei Dăscălescu.

Ginghină îţi devine simpatic încă de la prima scenă a filmului, când acesta îi povesteşte regizorului, pe un teren de fotbal, cum i-a fost ruptă tibia de către un adversar în timpul unei meci din 1986. Ceea ce pentru alţii ar fi fost o experienţă neplăcută rezolvată cu nişte săptămâni petrecute în ghips, pentru Ginghină s-a transformat în ratarea unei şanse: viitorul student nu a mai putut da la Facultatea de Silvicultură, pentru care se pregătea şi pentru care trebuia să treacă şi o probă fizică. Un alt eveniment nefericit un an mai târziu îl face pe protagonist să inventeze, pas cu pas, o versiune mai puţin violentă şi mai spectaculoasă a fotbalului.

Ce uimeşte la Fotbal infinit este faptul că, dacă discuţia acoperă esenţa sportului rege, ea poate fi aplicată în mai multe direcţii, concentrând o filozofie asupra vieţii ce aduce în discuţie persverenţa în faţa adversităţii. Perspectiva lui Ginghină promovează faptul că totul este perfectibil, totul poate fi explorat în mai mare profunzime, fiecare direcţie poate fi schimbată. Astfel, experienţele de viaţă ale conlocutorului lui Porumboiu, de la accidentul din 1986 la încercările eşuate de a emigra în Statele Unite, sunt doar obstacole în calea unei deveniri, în calea descoperirii de sine. Este o viziune proaspătă şi încurajatoare, iar Porumboiu o explorează eficient şi imprevizibil în documentarul său de doar 70 de minute.

Ce am apreciat cel mai mult la Fotbal infinit este reacţia pe care o poate trezi publicului. Pentru unii documentarul poate fi o trăsnită teorie despre reinventarea fotbalului, dar pentru cei mai mulţi este o viziune reconfortantă despre ceea ce putem considera în viaţă puncte fixe, pe care le luăm ca atare şi pe care le folosim ca repere în itinerariul zilnic. Dar dacă aceste puncte nu sunt fixe? Dacă le-am putea mişca fie şi un centimetru itinerariul nostru nu ar fi diferit, poate mai eficient, poate mai aventuros? Pentru spectatorul atent şi receptiv, documentarul provoacă o fericită introspecţie ce ar putea duce la o eliberatoare renegociere a acestor puncte fixe, orice formă ar avea ele.

Exploreaza subiecte similare:

Al doilea joc, Planeta Petrila , Andrei Dăscălescu, Corneliu Porumboiu, Fotbal infinit

Alte știri din cinema

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells