Exclusiv: prima cronică Piraţii din Caraibe: Pe ape şi mai tulburi!

de Gloria Sauciuc în 10 Mai 2011

Cinemagia a văzut integral şi legal filmul Piraţii din Caraibe: Pe ape şi mai tulburi în România şi-ţi spune cu cinci zile în avans la ce să te aştepţi de la acest al patrulea filma al seriei.  Piraţii urmează să se lanseze pe 14 mai la Festivalul de Film de la Cannes, în afara competiţiei,  iar din 20 mai se lansează şi în cinematografele din România.

Piraţii din Caraibe: Pe ape şi mai tulburi îşi joacă toate cărţile pe impresia pe care ne-o va lăsa Barbă-Neagră, cel mai crud dintre piraţi, şi pe corabia sa - "Queen Anne's Revenge",  pe femeia-pirat Angelica, fiica acestuia, la fel de şireată pe cât e Jack Sparrow, dar mai periculoasă de vreme ce este o prezenţă atât de seducătoare, şi pe armata de sirene, principalul obstacol în calea găsirii Fântânii Tinereţii. Căpitanul Jack Sparrow este pus în şi mai multe situaţii-limită decât de obicei, dovedeşte şi mai multă ingeniozitate în scăparea de necazuri decât în primele trei filme, se mişcă mai mult şi mai graţios, fiecare evadare a lui făcându-se cu măiestria unui acrobat.

Barbă-Neagră are fitile împletite în barbă, are puteri supranaturale, prezenţa lui fumigenă făcându-l aproape la fel de înspăimântător precum Davey Jones, stăpânul adâncurilor oceanului şi Căpitanul corabiei-fantomă Olandezul Zburător din primele două filme ale seriei; iar corabia lui Barbă-Neagră, "Queen Anne's Revenge", construită din oasele victimelor, pare o zămislire a iadului. Va rămâne antologică imaginea ca un tablou renascentist a tuturor piraţilor de pe Queen Anne's Revenge răstigniţi de catargele corăbiei, prin puterea lui Barbă-Neagră, cadru care are ceva din cruzimea şi aglomerarea întâlnită în picturile lui Hieronymus Bosch. Scenariştii au pus şi vreo trei zombi să biciuiască piraţii de pe corabia lui Barbă-Neagră, doar aşa - ca să-i mai ţină în frâu şi să le dea imboldul necesar pentru efectuarea sarcinilor pe punte.

Angelica, jucată de Penelope Cruz, a fost gândită ca un Jack Sparrow feminin, neînfricată comandantă (adjunct, după Barbă-Neagră) de vas, dar prezenţa ei reuşeşte să fie doar foarte sexy. Am simţit nevoia să găsesc în personajul Angelica măcar jumătate din forţa pe care o degaja pe ecran o Sigourney Weaver, de exemplu. Sarcina actriţei se întrevede abia la sfârşitul filmului, când în lipsa corsetului bluza albă ascunde cu greu primele luni de sarcină.

Mă rog, asta ne înduioşează, mai ales că există o replică despre un copil la final. Nu spunem mai mult şi... nu e ce credeţi. Armata de sirene ar trebui să fie o alternativă şi mai înfricoşătoare decât erau în filmele anterioare Kraken-ul sau Calypso dezlănţuită, şi asta pentru că de fiecare dată aşteptăm şi mai mult, lucruri şi mai spectaculoase. Dar sirenele, în afară de faptul că sunt ucigător de frumoase şi că au colţi, nu reuşesc să facă ce puteau peştii pirania de exemplu, în oricare film care i-a avut ca "eroi". Mă rog, îi lasă pe oamenii lui Barbossa (aflaţi şi ei pe urmele Fântânii Tinereţii) fără corabie, într-un mod cât se poate de spectaculos, ceea ce le mai "salvează" reputaţia; mai mult, nu dezvăluim.

Judi Dench: "Asta a fost tot?"
Prima parte a filmului se desfăşoară în Anglia. Vechiul Colegiu Regal Naval din Greenwich, cu colecţia extraordinară de clădiri istorice datând de la sfârşitul secolului al XVII-lea, începutul secolului al XVIII-lea, au găzduit nu mai puţin de trei săptămâni de filmări. Iar la scena urmăririi cu caleaşca, în care o vedem pentru câte zeci de secunde pe Judi Dench, a fost utilizat un şir lung de clădiri din acest colegiu, incluzând exterioarele capelelor Sf. Petru şi Sf. Paul, Grand Square, Queen Mary Court şi clădiri în care funcţionează şi acum Universitatea din Greenwich şi Colegiul de Muzică Trinity. Dench are o apariţie scurtă, iar personajul ei replică "Asta a fost tot?", după ce Sparrow flirtează cu ea, apoi se face nevăzut. La fel ne-am spus şi noi în gând, dornici ca legendara actriţă să stea mai mult pe ecran.

Legenda Fântânii Tinereţii

Există în numeroase culturi. Se credea că oricui ar fi băut apa fântânii i-ar fi revenit tinereţea. Fântânii tinereţii în cultura modernă i s-a asociat izvorul legendar pe care exploratorul spaniol Ponce de Leon ("creditat" în film) îl căuta în expediţia sa din 1513, prin care a descoperit Florida de astăzi.

În film, legenda e "condimentată" cu nevoia de a pune lacrimi de sirenă într-unul dintre cele două pocale de argint din care vor bea cel ce urmează să obţină tinereţea veşnică, dar şi victima lui, cel care va fi sacrificat de Fântână. Barbă-Neagră şi Angelica, tată şi fiica, ajung să bea din cele două pocale, dar care dintre ei va obţine tinereţea veşnică rămâne să vedeţi pe marele ecrane de la noi, din 20 mai.

Scena atacului sirenelor asupra Căpitanului Jack a fost făcută în golful Halona, locul unde Burt Lancaster şi Deborah Kerr au filmat "From Here to Eternity", în 1953.

O secvenţă s-a filmat unde sunt şi ruinele legendarului Coco Palms Hotel,  în Kauai, unde a cântat Elvis Presley "Blue Hawaii", în anii '60.

Cert e că, trezindu-se prizonier într-o călătorie neaşteptată la fântâna mitologică, Jack Sparrow trebuie să-şi folosească toate talentele pentru a face faţă barbarului căpitan Blackbeard şi echipajului său de zombi, Angelicăi, o femeie-pirat egală lui ca şiretenie, şi unor sirene al căror atac e cea mai spectaculoasă scenă de luptă din film.

Insulele Kauai şi Oahu din Hawaii au oferit fiecare un peisaj excepţional, luxuriant, surprinzător. Cunoscută turiştilor drept "Camera albastră", sau "Peştera albastră", sau localnicilor drept Waikapala'e, grota unde au avut loc filmările este pe malul nordic al insulei Kauai. Intrarea în grotă a fost aleasă drept model pentru cavernele care duc, în film, către Fântâna Tinereţii. Şi alegerea nu e întâmplătoare, fiindcă hawaienii înşişi cred că Waikapala'e are ape care dau viaţă.

Barbă-Neagră

Ted Elliot şi Terry Rossio, consacrata echipă care a scris înainte de Piraţii din Caraibe scenarii clasice precum Alladin sau Shrek, s-au documentat despre întâmplările lui Barbă-Neagră petrecute pe mare, tradiţii şi mitologii pentru a scrie Pe ape şi mai tulburi, dispunând şi de sugestiile din mult admiratul roman cu acelaşi titlu al lui Tim Powers. Romanul lui Tim Powers îl punea chiar pe legendarul Barbă-Neagră, cel mai temut dintre toţi piraţii, în postura personajului principal. În film, Ian McShane joacă rolul acestui cel mai notoriu pirat din istorie, care este înzestrat de cei doi scenarişti cu puteri supranaturale. Cu doar o mişcare de mână imobilizează tot echipajul răzvrătit al corăbiei, şi face vodoo, păpuşa pe care o tot chinuie fiind un simulacru al lui Jack Sparrow.

"Queen Anne's Revenge", corabia lui Barbă-Neagră, e făcută din craniile şi oasele victimelor celebrului pirat. A fost prezis că Barbă-Neagră va muri în scurt timp, aşa că peste corabie pluteşte o atmosferă sinistră. Angelica vrea să-şi salveze tatăl şi de aceea arde de nerăbdare să găsească Fântâna. Una din legendele legate de Barbă Neagră, foarte captivant surprinse în film, spunea că înainte de bătălie piratul îşi aprindea fitile în barbă, ceea ce-l făcea să arate mai fioros. Imaginea din legendă a căpătat-o, în film, şi corabia, care scoate noaptea flăcări şi fum din toate oasele care o alcătuiesc, aşa că e însoţită de o negură lugubră. Iar felinarul de la pupa lasă în urmă dâre de fum. Însăşi cabina lui Barbă Neagră e luminată printr-un vitrariu de o lampă cu lumină care scade şi creşte, senzaţia fiind a unei flăcări din iad care pâlpâie chiar lângă sufletul piratului.

"Frumuseţea personajului Barbă-Neagră", reflectă Johnny Depp la adversarul său, "este că la suprafaţă pare o persoană raţională. Dar cu cât te apropii mai mult de el, cu atât realizezi că e un asasin cu sânge rece, fără niciun dram de inimă, care ar trece peste orice şi oricine pentru a-şi atinge scopurile. Asta îl face atât de periculos".

Angelica, fiica lui Barbă-Neagră

Prima femeie-pirat din întreaga franciză e întruchipată de Penelope Cruz."Jack nu a înfruntat încă o femeie care să fie cu totul împotriva lui, dar să îi fie egală şi ca egoism, şi ca viclenie", spune regizorul Rob Marshall. "Trebuia să aibă senzualitate, umor dar şi putere - o femeie pirat care să fie la fel de deşteaptă, întreprinzătoare şi calculată ca şi Jack Sparrow. Angelica avea nevoie de toate aceste calităţi şi, sincer, Penelope era singura opţiune", spune regizorul care a adus-o practic pe actriţă în film, după ce colaboraseră la muzicalul Nine (cu ocazia căruia actriţa a obţinut o nominalizare la Oscar).

Penelope Cruz, despre personajul ei: "Angelica a fost cândva iubita lui Jack, dar el a trădat-o şi i-a frânt inima. Acum ea se bucură de răzbunare. Cred că încă mai este îndrăgostită de el, numai că nu recunoaşte, nici măcar faţă de ea însăşi, că mai are asemenea sentimente. Angelica are calităţi de pirat, fiind fiica celui mai mare şi mai periculos pirat din lume, dar e şi un mare manipulator, ştie să mintă şi să joace teatru. E capabilă să înşele, dar are totuşi un suflet curat şi o inimă mare. Scopul ei în viaţă e să-şi ajute tatăl, având speranţa că îl poate salva, sau măcar repara răul pe care el l-a făcut. Şi are nevoie de Jack Sparrow, după cum are şi el nevoie de ea. Trebuie să ajungă la Fântâna Tinereţii, unde Angelica speră să poată găsi salvarea pentru sufletul tatălui ei. Vrea să îi dea o şansă să se schimbe în bine".

andreea_andreea pe 10 mai 2011 11:37
asteptam sa vina filmul in cinematografe :)
legiune pe 10 mai 2011 11:55
Un film comercial si foarte relaxant si mult mai bun ca multe alte filme premiate. O sa il vad cu siguranta
marllenn pe 10 mai 2011 12:09
Abia astept sa vad filmul. Mi-a placut toate serile.
talexi pe 10 mai 2011 12:15
"Ti-a" placut serile de vara sau cele de iarna?
Marin10 pe 10 mai 2011 12:26
Gloria mai aveai putin si ne spuneai si ce faceau pe WC. Oricum bine ca nu am citit tot articolul, altfel nu mai aveam ce sa vad la cinema.
new_camy86 pe 10 mai 2011 12:27
i love u j sparrow:X
marllenn pe 10 mai 2011 12:58
Seria am vrut :P sa zic se mai intampla
Bogdann13 pe 10 mai 2011 13:19
Ok si filmul cum e pana la urma? Merita vazut, te tine in priza, are actiune ? etc.. N-am putut sa gasesc o parere despre film in recenzie. E adevarat nu am citit tot ca nu am vrut sa stiu nimic din film, vreau sa ma surprinda :D. Dar m-am uitat atent peste randuri si nu am gasit o parere despre film.
Dragos_Iosif pe 10 mai 2011 14:57
Stimata doamna, cum poti sa faci o asemenea recenzie? RUSINE!!!!!!!! Ne-ai spus muuult prea mult din ce se intampla si nicio parere de critic. Imi amintesti de nesimtitii care se lauda ca au vazut un film spunad: "Aaaaa, nu l-ai vazut? Sa stii ca e fain. E despre unii care la sfarsit...". Da-o incolo de treaba. Sunt profund dezamagit. Ori inveti sa scrii o recenzie, ori iti bagi picioarele in ea treaba si te lasi de meserie.
P.S. Dupa cum spunea Napoleon, cel mai bun argument este repetitia. Asa ca, iti spun din nou: RUSINE!!!!

veverita_bc pe 10 mai 2011 14:59
Rezumatul, descrierea personajelor si interviuri. Cool. :D
catasmile17 pe 10 mai 2011 15:27
abia astept sa apara acest film !!!!!!!!
:X

Chrissy pe 10 mai 2011 16:04
un film care are actiune, aventura, dar si umor..ce sa spun..abia astept sa apara in cinema! btw ..recenzia da prea mult din " casa"
Bogdann13 pe 10 mai 2011 16:05
Voi sigur ati vazut filmul? Sau era un cam ceva de pe net?:))
ana pe 10 mai 2011 17:13
si asta e 3D? daca da atunci astept sa apara pe net. In CONSTANTA nu ma mai duc la un film 3D pana nu o sa construiasca un cinematograf ca lumea (macar ca cele din Bucuresti). Am fost la THOR si a fost groaznica proiectia, pacat ca filmul a fost bun.
Claire Dong Yi pe 10 mai 2011 17:22
Well..mie mi se pare ca s`a zis prea mult din film....ar trebui sa tina suspansul nu sa ne zica tot ce se va intampla....anyway...eu de abia astept sa apara filmul in cinematografe
legolas05 pe 10 mai 2011 17:30
abia astept filmul
Solis pe 10 mai 2011 17:56
De ce nu includeti si voi filmul(animatia) Thor Tales of Asgard?
legiune pe 10 mai 2011 18:37
@ana asa mult tia luat sa te convingi, sa traiasca partidul piratilor :)
dhinftnity pe 10 mai 2011 19:27
il asteptam sa apara la IMAX
Moan pe 10 mai 2011 19:45
abia astept sa apara:X mai ales k e cu johnny:X
ana pe 10 mai 2011 20:11
@legiune, asta e ce sa-i faci speram sa nu fie 3D ca sa-l pot vedea la cinema, sau cine stie poate ma duc la bucuresti sa-l vad, ca in Constanta nu mai calc in asa zisul cinematograf 3D.
jan pe 10 mai 2011 21:33
20 mai!!!!!...ink putin si vn si la noi.Abia astept.
xtremealex15 pe 10 mai 2011 21:46
astept cu nerabdare filmul
Radu1711 pe 10 mai 2011 22:17
cred ca cel mai frumos dintre cele ce au fost, abia astpt sa apara
MoldovanAdrian pe 10 mai 2011 22:53
ala care s-a semnat veverita_bc esti chiar tu? daca da vreau sa iti zic respect si faci o treaba buna cu subtitrarile :))
onlywords pe 11 mai 2011 01:48
este un "must" al seriei :) abia il astept si eu
madrobert82 pe 11 mai 2011 09:36
am vazut filmul...si eu TOT legal...insa fratilor..va spun sincer: ESTE CEL MAI SLAB DIN SERIE :( si asta vine sa stiti din partea unui fan...din pacate Gloria s-a lasat purtata de val.... ;)
Alex.kid pe 11 mai 2011 10:34
A meu a meu. I gotta see it!!!
Han_Solo pe 11 mai 2011 11:33
@Gloria Sauciuc - nu este una din cele mai reusite cronici, nu am inteles daca filmul este prost sau bun...parca asta e scopul unei cronici.
Exact cum spune si "madrobert82 "...te-ai lasat purtata de val ori esti o fana infocata Johnny Depp care nu poate trece peste faptul ca are "crush" pentru el....mai glumesc si eu dar in principiu pe viitor spune te rog daca filmul este bun sau prost ori mediu.

Gloria pe 11 mai 2011 15:25
Han_Solo, dar tu prindeai nuantele, puteai trage o concluzie, am scris despre lucrurile care mi-au placut si despre minusurile filmului, sunt si bune sunt si rele, ca scene de actiune e sub 2, de exemplu, poate la egalitate cu Piratii 3. Nu as spune ca e cel mai slab din serie, e cam de acelasi nivel cu 3-ul.

Dragos_Iosif , daca vei citi sinopsisul oficial al filmului, vei vedea ca din cronica nu ai aflat mai multe despre ce se intampla. Te sfatuiesc sa citesti pasajele despre Penelope Cruz pe care le-am scris, ca nu e o forta pe ecran in filmul asta, despre tabloul renascentist pe care un cadru din film mi l-a sugerat, despre cat e Sparrow peste prestatiile din filmele anterioare si prin ce, si dupa aceea afirma cu nu exista parerea criticului in cronica...

Sorin87 pe 11 mai 2011 17:53
se anunta mai spectaculos decat celelalte
axel777 pe 11 mai 2011 18:10
Incerc de 10 minute sa citesc prima fraza din ceea ce putem numi: darea de seamana a unui mecanic la Electroputere care tocmai a sustinut o "verificare periodica" , care se face in fiecare dimineata pentru a-i depista pe cei care au consumat alcool .
Va rog incercati si voi sa intelegeti, nu ma refer la chapeau, ma refer la fraza care urmeaza.
Cred ca de la prea mult kubriksm nu ne mai putem bucura de un basm sau poate..nu suntem in target...ce ziceti doamna Sauciuc?

legiune pe 11 mai 2011 20:58
@axel777 - nimeni nu este perfect si nu cred ca este vina Gloriei ci mai degraba a corectorului.
Am cautat in dex cuvantul "kubriksm " si nu este dar dupa cum stim dex-ul este mai mult decat incomplet poate ne ajuta si pe noi ce inseamna. Milla ajutor ca tuesti specialista asa ai afirmat.

CostinN pe 12 mai 2011 04:02
Sunt unul din fanii "piratilor din Caraibe", dar a inceput sa ma oftice de ceva vreme, cam de 1 an, 2, faptul ca tot se insista pe trailere de 2 minute, omule pai tu in 2 minute imi arati cele mai importante faze dintr-un film si daca mai adaugi inca 2 trailere de 2 minute fiecare, pai, rahat, ai cam vazut tot filmul. Daca ne uitam putin in spate, cele mai asteptate filme si cele mai vizionate, au fost cele care contineau maxim 30 de secunde si doar franturi, cat sa iti starneasca curiozitatea. E total aiurea ce se intampla acum. Oricum, revenind la subiect, este un "must see" deci astept cu nerabdare momentul cand va aparea la cinema. :))
Han_Solo pe 12 mai 2011 10:13
@gloria - ms de raspuns, cronica + raspunsul tau sunt exact cea ce trebuie.
De spoilere nu inteleg ce se tot plange lumea, cum am mai spus si la o alta cronica unde se plangeau cativa de spoilere (cred ca la Rango) ...nu e ca si cand ar fi spus ca, Kevin Spacey ii Kaizer Soze sau ca Luke ii fiul lui Darth Vader ori ca Thor se intoarce la finalul filmului inapoi acasa si nu ramane impreuna cu Jane pe Pamant ori ca Vincent din Fast Five moare pe mijlocul filmului...astea sunt spoilere.

alex pe 12 mai 2011 10:24
ar trebuii sa invatati sa faceti o recenzie......... aici e povestit tot filmul!!!
axel777 pe 12 mai 2011 11:21
@legiune..era kubricksm...de la stanley kubrick, o anlogie-metafora(nu ma pricep la gramatica sau procedee artistice , bleah:-).. whatever, recenziile astea ar trebui facute pentru simtul comun, adica pentru oameni, spre deosebire de alte filme..asta(piratii) este pentru cei multi.
Gebeleizis pe 12 mai 2011 17:24
Abia astept sa apara in cinematografe.
legiune pe 12 mai 2011 17:37
@axel777 - ce minte luminata mai e si individul asta, ce revolutie cultural artistica a produc ca sa se faca asemenea analogii si ca noi astia de la tara sa le intelegem.
Pentru 99% din indivizii de pe planeta cred ca este un nimeni. Pana la articolul asta nici nu am citit-auzit de acest individ si nici acum nu ma intereseaza, ceea ce face o face strict pentru bani si nu sa spunem alte motive mai altruiste. Daca o sa ia premiu nobel sau macar nominalizat/propus nu conteaza categoria o sa ii memorez numele si contributia.

clau pe 13 mai 2011 20:09
dati film frumoase
Octavian pe 15 mai 2011 03:13