Cum a luat naștere femeia robot din SF-ul Ex Machina

de Gloria Sauciuc în 27 Iun 2015
Ideea care avea s-o deosebească pe Ava de tot ce se făcuse înainte a fost aceea a transparenței. „Nu am vrut s-o facem nici cu prea multe elemente electronice, și nici mecanice. La Ava se suprapune nivelul computerizat peste cel organic. Ava e mai puțin robot și mai mult mașinărie evoluată”...

Ex Machina (regia Alex Garland) a fost una dintre comorile neaşteptate ale anului, un SF original şi modern care deja a reuşit să devină un film-cult, scrie publicația Empire. Cum filmul rulează deja de o săptămână în cinematografele noastre, să ne uităm puţin în „bucătăria” filmului. Jock de la 2000 AD şi colaboratorul lui Garland pentru filmul Dredd, a fost „părintele” personajului Ava.

„Ne-am inspirat din suspensiile mașinilor de formula unu și a bicicletelor superperformante. Ne-am uitat la sute și sute de astfel de imagini ca să stabilim estetica finală a acestui robot unic”...

O nouă carte suprinde acest proces de creaţie: este vorba de AVA Evolved, care conţine schiţele conceptuale ce arată cum a căpătat viaţă femeia robot din film. Cartea este în ediţie limitată - există numai 500 de copii - fiind o incursiune fascinantă în procesul naşterii unui robot, de la Vikander 1.0 şi până la varianta pentru marele ecran.

„A fost pentru mine o experienţă incredibilă să o văd pe Ava căpătând viaţă în film”, spune Jock, „dar să văd şi reacţia publicului. Am lucrat cu Alex Garland din primele faze ale producţiei, şi portofoliul meu conţine toate imaginile din acea etapă, înainte de a ajunge la echipa de efecte speciale de la Double Negative. Au fost câteva săptămâni de concentrare în care a trebuit să-mi dau seama cum arăta această maşinărie şi aştept ca lumea să vadă şi în culise, să arat tot acest parcurs de la primele schiţe la conceptul final”. Cartea va fi disponibilă online şi la standul 2000 AD de la Comic-Con, San Diego.

Pentru Alex Garland, conceptul de a realiza o inteligență artificială l-a fascinat dintotdeauna, la fel ca pe cercetătorii și oamenii de știință încă de la începutul erei computerelor, și a considerat că e o temă perfectă pentru debutul său în regie.

Așadar, conceperea designului pentru Ava a fost una din cele mai mari provocări în procesul de preproducție, mai ales că nu se dorea repetarea a ceva ce fusese deja văzut în trecut. Scenograful Mark Digby spune: „Designul Avei a fost făcut sub îndrumarea lui Alex. La început am discutat și am pus la punct o viziune împreună”.

ne-am dat seama că e foarte ușor să faci ceva care s-a mai făcut, și că noi trebuia să aducem ceva absolut nemaivăzut...

„Procesul de deisgn a început cu ajutorul unui tip pe nume Jock, cu care lucrasem la Dredd. Am petrecut câteva săptămâni discutând cum ar fi trebuit să arate Ava, și ne-am dat seama că multe lucruri nu fuseseră făcute în genul SF. Jock a făcut un desen în care ea avea corpul parțial din elemente metalice aurii, și arăta cam ca C-3PO”, râde Garland. „Chris Cunningham, regizor de videoclipuri, a făcut un clip cu Bjork, care ne-a influențat foarte mult. Mai avem apoi Metropolis, unde există o fată robot a cărei imagine a rămas simbolică. Cu toate aceste imagini în minte, ne-am dat seama că e foarte ușor să faci ceva care s-a mai făcut, și că noi trebuia să aducem ceva absolut nemaivăzut...”

Ideea care avea s-o deosebească pe Ava de tot ce se făcuse înainte a fost aceea a transparenței. „Nu am vrut s-o facem nici cu prea multe elemente electronice, și nici mecanice. La Ava se suprapune nivelul computerizat peste cel organic. Ava e mai puțin robot și mai mult mașinărie evoluată...”

Mare parte din Ava pe care o vedem în film a fost realizată de specialiștii în efecte vizuale speciale de la Double Negative, dar construcția ei a început încă de pe platou, la filmări, când Vikander a purtat un costum creat de Sammy Sheldon Differ.

Garland explică:  „Am apelat la Sammy pentru că are experiență în crearea de costume de supereroi. Costumul trebuia să aibă niște elemente distinctive, dar și să mențină silueta Aliciei fără să o facă grosolană. A fost o misiune surprinzător de complicată”.

Actrița Alicia Vikander spune: „Am încercat să o vizualizez când am citit scenariul, și când m-am văzut prima dată cu Alex, acesta mi-a arătat câteva schițe pe care le făcuse foarte la început. Am dat primul meu test la cameră și apoi nici nu mai știu câte săptămâni s-a muncit pentru ca acel costum extrem de strâns pe corp să mi se potrivească. Protezele luau cam patru până la cinci ore ca să-mi fie montate, și asta în fiecare dimineață. Apoi, oamenii de la efecte speciale au luat unul din cadrele pe care le-am filmat la test ca să le arate oamenilor cum avea să arate Ava într-un final”.

Cel care a condus echipa responsabilă cu efectele speciale de la Double Negative a fost Andrew Whitehurst. Acesta spune: „Am transpus cât am putut de mult din jocul Aliciei pe platou în CGI; am lucrat nenumărate ore, cu minuțiozitate pentru a completa acest personaj care îți pune multe întrebări, ca spectator, și care trebuia, așadar, să fie verosimil”.

Singura regulă pe care am impus-o echipei mele a fost să nu se uite la imagini cu roboți. Am folosit ca puncte de referință sculpturile lui Brâncuși...

Ca și Garland, Whitehurst a dorit să evite formele cunoscute de roboți: „Singura regulă pe care am impus-o echipei mele a fost să nu se uite la imagini cu roboți. Am folosit ca puncte de referință sculpturile lui Brâncuși, dar și numeroase sculpturi în stil Bauhaus. Ne-am inspirat din suspensiile mașinilor de formula unu și a bicicletelor superperformante. Ne-am uitat la sute și sute de astfel de imagini ca să stabilim estetica finală a acestui robot unic”.
Ex Machina s-a filmat în șase săptămâni, dar post-producția a durat cel puțin șase luni, ceea ce e destul de rar pentru un film britanic.

Efectele speciale ale filmului au fost completate de sound design, căci efectele sonore trebuia să fie și SF, dar și potrivite pentru un horror. Cel care s-a ocupat de sunet a fost Glen Freemantle, cu care Garland colaborează la toate filmele lui de aproape 15 ani. Pentru Ava s-a inventat, practic, un nou limbaj, iar soung designul a fost construit foarte delicat și minuțios, căci filmul are scene lungi de conversație în care e o liniște perfectă în care sunetul trebuia introdus cu mare grijă, ca să nu strice totul.

Exploreaza subiecte similare:

Ex Machina

Alte știri din cinema

Michelle Yeoh, rol major în mini-seria Blade Runner 2099

Mini-seria va fi continuarea directă a lungmetrajului Blade Runner 2049, lansat în 2017 ca un sequel al originalului din 1982

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Părerea ta

Spune-ţi părerea
zeno.marin pe 27 iunie 2015 23:14
Hallelujah!

Nu stiu de ce am impresia ca Brancusi este o sursa de inspiratie pentru roboti la fel de valoroasa si reprezentativa precum cum e pastarnacul pentru teoria fizicii cuantice. Ar fi interesant de aflat care anume dintre sculpturi au inspirat designul. Sa fie oare Negresa Alba? Eileen Lane? Sau... Printesa X?

Sa nu te pui cu arta, ca nu da bine! Mai bine golan decat dictator, mai bine mort decat comunist, mai bine snob decat ignorant. Sau cel mai bine... deloc.

Han_Solo pe 29 iunie 2015 09:11
In fiecare an aflu ceva nou. Noroc cu Brancusi asta ca altfel nu vedeam noi Terminator, Transformers, etc.
xerses pe 28 iunie 2015 14:19
Chiar a fost o realizare interesanta acest personaj.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells