Dacă vrei să îți petreci o seară romantică acasă la un film, Cinemagia îți recomandă călduros aceste trei producții recente ce propun viziuni inedite asupra dragostei, spontaneității sale, orbirii și dezorientării sale, dar și puterii sale transcedentale.
Compartment Number 6 (regia Juho Kuosmanen, 2021)
Cunoscut pentru „The Happiest Day in the Life of Olli Mäki”, un film inedit despre eșecul unui boxeur, distins cu Un Certain Regard la Cannes în 2016, regizorul finlandez Juho Kuosmanen s-a făcut remarcat anul acesta cu o poveste de dragoste candidă plasată într-o lungă călătorie cu trenul.
Compartment Number 6 e un fel de „Before Sunrise” rusesc, dar mai realist și cumva mai frust, despre o tânără finlandeză care de-a lungul a 2000 de kilometri, trebuie să doarmă la cușeta din compartimentul numărul 6 alături de un miner bețiv care pare că o va agresa, sau în orice caz că îi va face drumul un calvar. Însă aici, filmul schimbă macazul și o ia într-o direcție cu totul nebănuită.
Gûzen to sôzô / Wheel of Fortune and Fantasy (regia Ryûsuke Hamaguchi, 2021)
Ryûsuke Hamaguchi, regizorul „Drive My Car” (nominalizat recent la 4 Oscaruri), a lansat tot anul acesta un film structurat în trei părți independente narativ, despre trei povești amoroase pline de „fortune and fantasy”, adică o serie de coincidențe care reașază misterios destinele acestor personaje, propulsate prin niște acte pline de imaginație, dar cumva nesăbuite, precum un tânăr care vrea să ruineze reputația profesorului său (devenit între timp un romancier de succes) îndemnându-și iubita să îl seducă ca apoi să îl demaște.
Într-o secvență lungă și tensionată în care profesorul nu pare să cedeze insinuărilor fetei, ea își declară admirația pentru el citindu-i cu voce tare un pasaj din romanul său care a impresionat-o, ceva erotic și explicit. Pe măsură ce se apropie de el, însă, fata renunță la planul malefic, provocându-i în schimb ceva la fel de rău.
Portrait de la jeune fille en feu / Portrait of a Lady on Fire (regia Céline Sciamma, 2019)
În Franța secolului al XVIII-lea, o pictoriță este chemată pe o insulă să îi facă portretul unei tinere burgheze care urmează să se mărite, însă trebuie să o picteze pe furiș, fără ca subiectul ei să îi știe scopul vizitei.
Regizoarea Celine Sciamma, care a și scris scenariul filmului, le dirijează cu eleganță și somptuozitate pe cele două actrițe, Noémie Merlant și Adèle Haenel, pavând o poveste de dragoste copleșitoare. Camera surprinde asperitatea coastei oceanice, dar și căldura interioarelor firav iluminate, gesturile timide și tandre ale celor două fete și, desigur, un anume conflict între dragoste și proiecția ei, între persoana iubită și imaginea ei, o dilemă desprinsă din mitul lui Orfeu și Euridice, însă mai mult din interpretarea pe care una dintre fete o propune.
Orfeu avusese unica șansă să își învie iubita răposată, Euridice, însă doar cu condiția să nu privească înapoi ca să se asigure că Euridice se află în urma lui în timp ce acesta părăsește Infernul, urcând la suprafață. Astfel că Orfeu, conștient de consecințe, alege să rămână nu cu Euridice, ci cu amintirea ei, și privește în urmă.
Părerea ta
Spune-ţi părerea