Campionii lui 2019: originalitatea a murit, trăiască francizele!

de Ştefan Dobroiu în 1 Ian 2020
În top 10 avem un singur film care să nu fie un sequel sau remake

A venit 2020 şi ni-l/ţi-l dorim cât mai plin de filme bune (şi originale, vom vedea mai jos de ce). Dar până trecem în revistă ce ne rezervă 2020 în materie de filme şi seriale, să mai aruncăm o privire în 2019, pentru a vedea care au fost cele mai populare zece filme în România. Iată topul campionilor lui 2019 pe baza încasărilor.

1. Avengers: Endgame/Răzbunătorii: Sfârşitul jocului (14.401.724 de lei)
2. Frozen II/Regatul de gheaţă II (11.718.857 de lei)
3. Joker (10.932.127 de lei)
4. Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw/Furios și iute: Hobbs & Shaw (9.792.952 de lei)
5. The Lion King/Regele Leu (8.197.893 de lei)
6. Jumanji: The Next Level/Jumanji: Nivelul următor (7.402.895 de lei)
7. Captain Marvel (7.182.977 de lei)
8. Maleficent: Mistress of Evil/Maleficent: Suverana Răului (6.818.241 de lei)
9. Star Wars: The Rise of Skywalker/Star Wars: Skywalker - Ascensiunea (5.834.994 de lei)
10. Spider-Man: Far From Home/Omul-Păianjen: Departe de casă (5.623.433 de lei)

Mai întâi o precizare. Filmele lansate către sfârşitul anului sunt evident dezavantajate de faptul că au avut mult prea puţin timp ca să-şi epuizeze potenţialul de public. Aici ne referim atât la Star Wars IX (acum pe locul nouă după o premieră pe 20 decembrie), cât şi la Frozen II, care s-a lansat mai devreme, pe 22 noiembrie, dar este probabil cel mai bun exemplu pentru un consum atipic, cu vizionări repetate pe o perioadă mai mare de timp.

Oare va reuşi Frozen II să întreacă în câteva săptămâni Avengers: Endgame şi să devină cea mai populară premieră a lui 2019? Tot ce-i posibil, având în vedere că doar în ultima săptămână animaţia Disney a avut încasări de aproape 1,2 milioane de lei, iar diferenţa faţă de Endgame este de doar aproape 2,7 milioane. Ne aşteptăm ca la un moment dat în luna ianuarie animaţia să întreacă filmul cu supereroi.

După un debut foarte bun în cinematografe, finalul sagăi Skywalker va urca repede în top de-a lungul următoarelor săptămâni, dar credem că are şanse destul de mici să se apropie de podium. Să nu uităm că partea anterioară, Ultimii Jedi, a avut încasări de doar 8,6 milioane de lei în 2017, neaşteptat de puţin în comparaţie cu totalul de 13,5 milioane de lei strâns de Trezirea Forţei în 2015. Să se fi săturat românii de această maşină de făcut bani a Disney? Tot ce-i posibil...

Topul de mai sus bate în cuie o tendinţă îngrijorătoare şi anume obsesia marilor studiouri de la Hollywood de a-şi garanta încasările mari prin continuarea la nesfârşit a unor francize. Nouă filme din top sunt continuări, iar în 2019 nu ne-a adus nici măcar un film original (care să nu fie o continuare sau o adaptare, adică). Este de ajuns să mergem doar zece ani în urmă pentru a vedea cât de diferit era peisajul cinematografic atunci: în 2009 nu mai puţin de şapte filme din top 10 nu era continuări, iar şase erau poveşti originale. Am avut nevoie de doar un deceniu pentru a ajunge la nouă continuări şi nicio poveste originală...

Să vorbim un pic de Joker, unica premieră din top care nu este o continuare. Nu ne-am fi aşteptat niciodată ca un film dificil, neaşteptat de relevant şi surprinzător de actual să reuşească să se claseze pe locul trei în topul anual (dacă nu va fi detronat de noul Star Wars). Succesul său nu poate fi explicat de faptul că e un film cu supereroi (nici nu este, practic), iar faptul că a stat timp de şase săptămâni pe primele trei poziţii în topul săptămânal al încasărilor ne îndeamnă să credem că a ajuns aici datorită unui public bine informat, care l-a apreciat fix pentru ceea ce este şi nu pe baza unei campanii de promovare. Good job, Joker!

Nu putem încheia analiza anului cinematografic 2019 fără a pomeni de Oh, Ramona!, clasat pe locul 11 în topul anual şi de 5Gang: Un altfel de Crăciun, al cărui weeekend de debut cu 146.784 de spectatori îl catapultează direct pe locul 24. Dincolo de calităţile şi defectele acestor două filme şi dincolo de faptul că producţii de zece ori mai bune au poate nici de zece ori mai puţini spectatori, faptul că un public foarte tânăr intră la cinema la un film românesc este de bun augur, pe raţionamentul că, dacă au intrat o dată, vor intra şi a doua oară. Şi a doua oară poate chiar la un film mai bun.

Exploreaza subiecte similare:

Joker, Avengers: Endgame, Frozen II, Jumanji: The Next Level, Star Wars: The Rise of Skywalker, 5Gang: Un altfel de Crăciun, Oh Ramona!, Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw, Captain Marvel, Maleficent: Mistress of Evil, Spider-Man: Far From Home

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
into_the_labyrinth pe 1 ianuarie 2020 21:38
Întru totul de acord cu ce spui, ”obsesia marilor studiouri de la Hollywood de a-şi garanta încasările mari prin continuarea la nesfârşit a unor francize”. Vezi şi recentul remake după The Grudge, nu ştiu cât e de bun, dar vreau să spun că se reiau la infinit filme/serii/francize care au avut succes în trecut. Iar noul, cum scrii şi tu, lipseşte. În privinţa filmelor româneşti, şi eu am remarcat că acelea, mai puţine, care ar fi de văzut, nu prea au spectatori. Nu ştiu câţi au văzut, la vremea aceea, Domnişoara Christina sau Restul e tăcere, dar cu siguranţă există destule kitsch-uri cu încasări mai mari.
WreckItRalphMacchio pe 2 ianuarie 2020 07:34
Producatorii si distribuitorii ofera ce se vinde, ca in orice afacere. Nu e vina lor ca asta e spectatorul roman si asta cere. Si eu nu cred ca pustii de 12-13 ani care se duc la 5Gang se vor duce si la un film romanesc serios. De fapt, nu cred ca se vor duce la un film serios indiferent de cine ar fi facut. Au fost pe ecrane si filme remarcabile, filme originale. Doar ca nu vor intra in topul incasarilor niciodata, pentru ca nu sunt pe placul spargatorilor de seminte.
danny987 pe 2 ianuarie 2020 11:41
Excelent punctat!
spartacus pe 3 ianuarie 2020 11:08
Nu stiu de ce ati mentionat cele doua ”filme” romanesti deoarece sunt extrem de slabe, iar cei care au intrat in sală au facut-o pentru ”actorii” care joaca aici, numai vedete din showbizul autohton care n-au nicio treaba cu actoria.
In rest, asa este: nu mai exista originalitate la Hollywood, desi pe piață sunt cărți foarte bune ce ar merita să fie ecranizate. Dar producătorii, în prostia lor și goana după bani, apelează tot la ecranizarea unor filme vechi cu succes, crezând că oamenii mai pot fi prostii - drept pentru care au și luat țeapă de atât de multe ori până acum, și vor mai lua.

cavallioty pe 3 ianuarie 2020 12:49
"pe raţionamentul că, dacă au intrat o dată, vor intra şi a doua oară. Şi a doua oară poate chiar la un film mai bun." cea ,ai buna gluma pe anul asta :)))) nu pot sa ma opresc din ras :)))) se vor duce tot la porcariile la care au mai fost si vor face vedete din non vedete

morala:nu te astepta ca spectatorul lui 7bang sa se duca la Morometii 2

Cretzulynne pe 3 ianuarie 2020 14:53
spectatorul lui 5bang are maxim 15 ani (maxim generala, nu liceul), iar spectatorul lui Moromeții 2 trebuie să fie în clasa a 12-a. (minim). Doar o părere.
Cretzulynne pe 7 ianuarie 2020 13:09
morala ta cuprinde o paralelă invalidă, din moment ce menționezi de generații diferite. Nu poți compara preadolescența/adolescența cu tinerețea. Vârsta pentru un film este cuprinsă între 10-16 ani, iar vârsta pentru celălalt film depășește 17 ani. E ca și cum ai pretinde ca cititorul Scufiței Roșii să fie cititor de Pădurea Spânzuraților...
Cretzulynne pe 3 ianuarie 2020 14:52
"În top 10 avem un singur film care să nu fie un sequel sau remake." ar trebui să fie reformulată astfel: "În top 10 avem 0 filme care să nu fie un sequel, remake sau spin-off."
ddman pe 3 ianuarie 2020 17:36
Asa am gandit si eu, dar oricum iese din tiparul cunoscut si nu e un film de duzina, deci am putea sa-l catalogam original. In schimb pe mine m-a impresionat Togo.
ddman pe 3 ianuarie 2020 23:07
E o diferenta: acolo deja era Joker (cel putin asa cred, din cele cateva secvente vazute pe youtube), pe cand in cel cu J.Phoenix este relevata tranzitia de la om la Joker. Oricum, asa cum am zis, iese din tiparele Jokerului cunoscut de mine din ultimii 30 de ani (de la Jack Nicholson).

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells