Actorul Sean Bean critică importanța coordonatorilor de intimitate. Mai multe actrițe reacționează

de Mihai Șerban în 11 Aug 2022
Un val de susținere pentru necesitatea coordonatorilor de intimitate

Recent, actorul Sean Bean, cunoscut drept Boromir din trilogia The Lord of the Rings și drept Ned Stark din Game of Thrones, afirmă într-un interviu pentru The Times că nu e un fan al coordonatorilor de intimitate, fiindcă prezența acestora pe un platou de filmare „strică spontaneitatea” secvențelor intime. El crede că „felul natural în care îndrăgostiții se comportă poate fi compromis dacă cineva o reduce la câteva exerciții tehnice”. Actorul adaugă că pe el l-ar inhiba mai mult, fiindcă l-ar distrage.

Numeroase actrițe, printre care Lena Hall (alături de care Sean Bean a jucat în serialul Snowpiercer) sau Rachel Zegler (din West Side Story) au multe de spus în privința declarațiilor lui Bean.

După scandalul Weinstein din 2017 și după întregul fenomen #Metoo, coordonatorul de intimitate a devenit o figură esențială la Hollywood. El este responsabil pentru întregul fairplay al oricăror secvențe de natură intimă sau erotică. Se asigură că ceea ce se filmează a fost consimțit în prealabil cu actorii și că nu se iscă vreun abuz. Totodată, e un asistent al regizorului în ceea ce privește credibilitatea secvențelor intime.

Într-o lume poate cam prea idealistă sau poate demult apusă, putem să îi dăm dreptate lui Sean Bean. Probabil că actorul visează la ceva similar metodei lui Catherine Breillat, o cineastă care s-a dedicat explorării sexualității și, în mod deosebit, a tabuurilor. În Brève traversée, spre exemplu, urmărim scurta idilă maritimă a unui adolescent cu o femeie de peste treizeci de ani. Contactul lor sexual a fost filmat fără repetiție, regizoarea dorindu-și ca actorii ei să întrupeze pe deplin toată incomoditatea și toată fascinația acelui tip de intimitate. În generic nu figurează prezența vreunui coordonator de intimitate, fiindcă acest rol i-a revenit exclusiv regizoarei.

Însă aici vorbim despre mașinăria de la Hollywood, nu de cinemaul de autor, cu o echipă restrânsă și o legătură mult mai intimă între membrii echipei. Deci un astfel de rol poate fi indispensabil.

Amanda Seyfried (din noul serial The Dropout) își dorește să fi avut parte de un coordonator de intimitate când și-a început cariera. Într-un interviu din Porter, actrița își amintește cum era forțată să filmeze secvențe nud când încă era încă foarte tânără. „Să apar dezbrăcată la 19 ani – mă întrebam cum de am lăsat să se întâmple asta? Ah, știu de ce: aveam 19 ani și nu voiam să supăr pe nimeni, voiam să îmi păstrez jobul. De aia.” Când Amanda apăruse în hit-ul Mean Girls, își amintește cu dezgust cum toți băieții îi cereau previziunile meteo – fiindcă personajul ei putea prezice vremea folosindu-și sânii.

Jameela Jamil, care o interpretează pe antagonista din următorul film Marvel, She-Hulk: Attorney at Law, scrie pe Twitter, referindu-se strict la „tehnicalitățile” de care menționează Sean Bean: „Ar trebui să fie doar tehnic. E ca o cascadorie. Treaba noastră ca actori e să o facem să nu arate tehnic. Nimeni nu vrea să vadă o bâjbâială improvizată”.

În sezonul doi din Snowpiercer, Sean Bean și partenera lui de joc, Lena Hall, au o secvență în care un mango devine subiectul micului lor fetiș. În interviu, Bean spune că secvența a fost mult scurtată și că e un exemplu a cenzurii mediatice din industrie, a fricii publicitare de a nu fi „prea mult”.

Intervievatorul amintește că acești coordonatori de intimitate au apărut în urma fenomenului Metoo pentru a le ajuta pe actrițe să se simtă în siguranță. Bean răspunde: „Presupun că depinde de actriță. Ea (Lena) vine din cabaret, era pregătită pentru orice”.

Hall îi răspunde, într-o lungă postare pe Twitter, menționând că „Doar fiindcă vin din teatru (nu din cabaret, chiar dacă mai performez din când în când) nu înseamnă că sunt pregătită pentru orice.”

Deși vorbește despre Sean Bean cu admirație, admițând că n-a avut nicio problemă să filmeze secvența cu mango-ul alături de el, Lena precizează: „Dacă mă simt confortabilă cu partenerul meu de joc și cu membrii echipei care sunt de față, nu am nevoie de un coordonator de intimitate. DAR dacă o parte din mine se simte ciudată, dezgustată, supraexpusă și așa mai departe, fie voi chestiona necesitatea secvenței, fie voi cere un CI.” Actrița a conchis: Chiar consider coordonatorii de intimitate bineveniți pe platou și cred că ar putea să și ajute cu traumele pe care ți le provoacă filmarea altor secvențe. Uneori ai nevoie de ei, alteori nu, dar orice persoană sau orice secvență sau orice experiență sunt diferite.”

Însă, revenind la cinemaul de autor, Catherine Breillat poate că era o excepție. Fenomenul #Metoo a avut un decalaj în România, unde gheața abia a început să crape. Anul acesta, la gala premiilor Gopo, actrița Viorica Vodă a avut o mărturisire virulent dezbătută vizavi de abuzurile suferite în timp ce filma la Filantropica (în regia lui Nae Caranfil). Poate că un coordonator de intimitate nu e doar un lux de Hollywood, ci răspunde unei nevoi universal valabile.

Sean Bean, Lena Hall, Rachel Zegler, West Side Story, Catherine Breillat, Brève traversée, Amanda Seyfried, The Dropout, Mean Girls, Jameela Jamil, Snowpiercer, She-Hulk: Attorney at Law, Viorica Vodă, Nae Caranfil, Filantropica, The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, Game of Thrones

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later