O formă de „iluzionism” extrem de populară și îndrăgită în industria cinematografică actuală, efectele speciale umplu ecranul – mai ales în cazul uriașului IMAX – și transpun spectatorul în lumi ireale sau de o bogăție uimitoare a detaliilor și culorii. Cel puțin, asta ar trebui să se întâmple. Cum de la scenariu, la platoul de filmare și post-procesare e o cale lungă și plină de provocări, apar și… imperfecțiunile. Dar nu pe acestea le vom trece în revistă mai jos, ci unele dintre efecte speciale reușite din filmele anului trecut, având drept ghid secvențele video alcătuite de studiourile de efecte speciale care au lucrat la ele și oferite de Movies.com.
THOR: THE DARK WORD
În această continuare a aventurilor Zeului Tunet, Lumea Asgardului se extinde, devine mai vizibilă, noi locații și personaje sunt introduse în scenă, apar din nou scene de luptă de proporții și figuri nepământene uriașe, impresionante. Interacțiunea dintre armata Elfilor Întunericului și Thor este copleșitoare… Marvel nu deviază nici un moment de la formula de succes creată prin mix-ul dintre extratereștri, lumi fantastice, imagini ale spațiului, confruntări spectaculoase, zbor, demonstrații de forță. Iată cum se clădește totul de la câțiva actori, o locație simplă, ce aduce a sală de sport și nelipsitele fundaluri verzi.
The Wolf of Wall Street, povestea extravaganțelor escrocului financiar Jordan Belfort adusă pe marile ecrane de către Martin Scorsese, nu este chiar titlul ce-ți vine prima dată în minte când e vorba de efecte speciale demne de menționat… Însă filmulețul de mai jos dovedește cât de mult au contat îmbunătățirile aduse de artiștii CGI în amplificarea scenelor deja pline de grandoare și transformarea lor într-un adevărat spectacol al imaginii.
Filmul cu Marion Cotillard, Joaquin Phoenix și Jeremy Renner captivează nu atât prin poveste, cât prin decorurile, costumele și imaginea ce recreează New York-ul anilor ’20. Drama personală a imigrantei poloneze Ewa (Cotillard) ajunsă să se prostitueze în Manhattan, sedusă de vicleanul Bruno (Phoenix), se desfășoară pe fundalul întunecat, misterios, al agitatului oraș.
O mulțime de ecrane verzi au umplut și platourile de filmare ale ultimului film marca Baz Luhrman. Extravaganța, luxul, opulența au solicitat din plin specialiștii în costume, însă post-procesarea a completat din plin magia cadrelor impresionante…
Acțiunea acestei pelicule rusești se desfășoară pe fundalul uneia dintre bătăliile care au schimbat soarta Celui de-al doilea Război Mondial. Au fost necesare șase luni pentru a recrea în detaliu, pe platoul de filmare de lângă St. Petersburg, impresionanta imagine de război a Stalingradului. Cam atât a durat și bătălia (august 1942 – februarie 1943), însă munca celor de la efecte vizuale a continuat încă multă vreme…
De reținut și că Stalingrad este primul film non-american în format IMAX și primul film rusesc filmat total în 3D. Deține recordul la încasări în Rusia pe 2013.
Unul din cele mai bune filme ale lui 2013 a beneficiat atât de o poveste credibilă și antrenantă, cât și de o porție zdravănă și bine realizată de efecte speciale. Guillermo Del Toro a angajat cei mai buni artiști în efecte speciale și vizuale (printre ei, câștigătorii de Oscar John Knoll și Hal T. Hickel, care au lucrat la prequel-ul Star Wars și seria Pirații din Caraibe) și și-a dorit să realizeze un film captivant, artistic din punct de vedere vizual, dinamic și plin de forță, însă expresiv, departe de stereotipul filmelor SF de buget mare. Criticii sunt de părere că a reușit. Cu toate acestea, filmul a ratat nominalizarea la Oscar pentru efectele speciale… The Lone Ranger a părut Academiei mai ”potent” în această privință.
O lume atât de înțesată de tehnologiile viitorului nu putea fi realizată fără un efort considerabil pe partea CGI, iar montajul prezentat ne arată cum au fost create echipamentele de afișaj și comunicare. Surprinzător este faptul că realizatorii lui Oblivion nu s-au bazat atât de mult pe efectele adăugate la post-procesare pe cât ar fi de presupus. Echipa s-a deplasat pentru filmări într-o zonă sălbatică din Irlanda, unde au putut surprinde peisaje ce au devenit cerul lumii apocaliptice cu ajutorul unor tehnici și artificii speciale de filmare. S-au construit nave spațiale, iar interfața computerizată a fost perfect utilizabilă, astfel încât actorii puteau comunica în timp real.
Pentru Now You See Me, Louis Letterier a colaborat cu un maeștrii ai iluzionismului, de la care Cei Patru Călăreți, membri ai bandei de magicieni pus pe jefuit bănci, au avut ce învăța (trucuri, hipnoză…). Regizorul nu a dorit să se bazeze prea mult pe efectele vizuale, însă unele momente ”fantastice” ale filmului au avut nevoie și de magicienii graficii computerizate…
KON – TIKI
Propunerea Norvegiei la Oscarul pentru film străin de anul trecut are la bază fapte reale, descrise în cartea sa de către Thor Heyerdahl, etnograf și aventurier norvegian. Expediția Kon-Tiki, în care a navigat aproximativ 7.000 km din America de Sud până în Insulele Tuamotu, l-a făcut pe norvegian celebru. El a dovedit astfel că locuitorii din Polinezia nu au venit din Asia de Sud-Est, cum s-a crezut inițial, ci din America de Sud, cu mijloace primitive ( în film vedem o plută solidă din lemn de basa, lemn cu rezistență mare și densitate mică)
Peripețiile marine au fost dificil de redat și de filmat în condiții de siguranță. Motiv pentru care mare parte din secvențe (mai ales cele cu rechinii și furtuna de pe mare) au fost ”ajutate” de prelucrarea CGI. Nu se ridică la nivelul FX al lui Life of Pi, însă nu este departe…
Cea de-a treia parte a aventurilor mereu pline de adrenalină ale lui Iron Man abundă – se putea altfel? – în efecte vizuale, secțiune la care a și fost nominalizat la Oscar anul acesta. ”Mai mult și mai impresionant”, pare să fi fost deviza specialiștilor în efecte vizuale ce au lucrat la film. Iar acest lucru a putut fi realizat printr-o muncă de colaborare fantastică, între 17 companii diferite de efecte speciale din toată lumea. După cum a explicat coordonatoarea echipei de efecte speciale a Marvel, Victoria Alonso, timpul limitat și secvențele complexe au testat limitele celor mai avansate tehnologii din arsenalul studioului…
”Atacul reședinței lui Iron Man este una din secvențele cu care mă mândresc cel mai mult. Ne-a luat foarte mult să o realizăm, pentru că e 95% digitală, dar a trebuit să arate fotorealist și să fie lucrată în așa fel încât să simți că Tony Stark este în pericol maxim”, a mai explicat ea.
Secvența de mai jos se concentrează însă mai mult pe interfața noului costum din Iron Man 3.
Sigur Elysium, Man of Steel, Gravity, producție revoluționară în domeniu, The Hobbit: Desolation of Smaug, Star Trek: The Dark World, au marcat și ele din punct de vedere al efectelor speciale, anul 2013. Le amintim numai, în lipsa prezentării video, dar și a lungimii articolului. Câteva dintre filmele menționate se află și pe lista nominalizărilor la Oscar 2014, o categorie la care ar fi de-a dreptul surprinzător ca premiul să nu meargă către Gravity.
Părerea ta
Spune-ţi părereahttp://vimeo.com/85300589
"Obisnuitele efecte speciale" e oximoron sau doar o contradictie in termeni amicali?
Pe cateva le-am urmarit si eu, impresionante din punct de vedere vizual.