Magnolia: o capodoperă de neuitat, la TV1000

de Cinemagia în 21 Dec 2021
Filmul lui Paul Thomas Anderson, Magnolia (1999), poate fi vizionat duminică, 26 decembrie, ora 22:00, la TV1000

Anul 1999 a fost categoric un an bun pentru cinema, Matrix, American Beauty, Eyes Wide Shut, The Sixth Sense și Magnolia fiind câteva dintre titluri.

Iar dacă ai văzut Boogie Nights, Punch Drunk Love sau There Will Be Blood, știi deja că regizorul-autor Paul Thomas Anderson nu e numai un povestitor desăvârșit, cu o stilistică imediat recognoscibilă, care surprinde niște imagini absolut splendide, dar știe și să obțină performanțe înălțătoare din partea actorilor cu care colaborează, dintre care mulți îi sunt prieteni apropiați. Iar Magnolia este un caz special, fiindcă angrenează un amplu mozaic narativ compus din nouă povești ce se simt ca un haos controlat, perfect dozat și ritmat.

Vedem oameni bântuiți de un trecut aparent ireconciliabil, oameni abuzați de către părinți sau de societate, oameni care caută iubire și iertare într-o familie disfuncțională, oameni care se îmbată cu apă rece punându-și cele mai absurde măști, oameni complet lipsiți de control asupra propriului lor destin, pe care îi urmărim cu sufletul la gură și nu ne dăm seama când s-au scurs cele trei ore ale filmului.

Iar la final, acest crescendo amețitor, puternic susținut prin coloana sonoră a lui Jon Brion, se coagulează într-o formă de realism magic ce amintește de „Un veac de singurătate” de Gabriel Garcia Marquez, devenind un musical fantastic pe muzica lui Aimee Mann (de la care Paul Thomas Anderson recunoaște că a pornit ideea filmului), care într-un final ne lasă cu un catharsis puternic și cu bucuria pură a experienței cinematografice. Iar dacă ai văzut deja Magnolia mai demult, faptul că a îmbătrânit bine invită la mai multe vizionări.

Acțiunea se petrece de-a lungul unei singure zile, în San Fernando-ul sfârșitului de mileniu, și ne prezintă cu o delicată compasiune destinele interconectate ale celor nouă protagoniști, în pielea cărora au intrat unii dintre cei mai talentați actori de la Hollywood, printre care John C. Reilly, Julianne Moore, William H. Macy, Philip Baker Hall, Philip Seymour Hoffman și Tom Cruise, care fură puțin spectacolul prin rolul său memorabil și ușor auto-parodic, un vorbitor motivațional care ține conferințe misogine și vulcanice despre arta seducției, într-un program pe care îl numește „Seduce and Destroy / Seduce și distruge”.

Televiziunea unește o bună parte din ansamblul de personaje: Earl Partridge (Jason Robards) este un producător de televiziune opulent, dar doborât de un cancer terminal, iar soția lui mult mai tânără, Linda (Julianne Moore), împreună cu asistentul lui medical, Phil Parma (Seymour Hoffmann), concurează în a-i ameliora ultimele ore ale vieții. În paralel, moderatorul unei emisiuni intitulate „What Do Kids Know? / Ce știu copiii?”, Jimmy Gator (Baker Hall) a petrecut mii de ore în fața audienței sale, dar acum este și el pe moarte și dorește să se împace cu fiica lui, Claudia (Melora Waters), pe care a abuzat-o în tinerețe și care acum a devenit o dependentă de cocaină. William H. Macy a avut succes când era copil, fiind marele câștigător al aceluiași concurs televizat, însă părinții lui îi luaseră toți banii iar în prezent el a ajuns un ratat. Cu alte cuvinte, așa cum ne spune naratorul la final, „Poate că am terminat cu trecutul, dar trecutul nu a terminat cu noi”.  

Paul Thomas Anderson, care a și scris scenariul filmului, se joacă abil cu dinamica unui anume determinism și cu efectele nebănuite ale unor mici coincidențe, iar împreună cu directorul de imagine Robert Elswit și cu monteurul Dylan Tichenor, ni-i prezintă pe acești oameni la foc rapid, ca și cum ar fi numeroasele încarnări ale aceluiași om.

Iar dacă, așa cum afirmă criticul de film Robert Egger, „la lansarea din 1999, ne-am concentrat mai mult pe coincidențele din film, pe structura narativă inedită și, mai presus de toate, pe răsturnarea uimitoare prin care Paul Thomas Anderson își încheie filmul” (tr. ns.), astăzi îl putem privi drept drama tăioasă a unei societăți esențialmente egoiste, a cărei alienări se sondează cu o indiferență crudă față de copiii săi.

Magnolia (1999) poate fi vizionat duminică, 26 decembrie, ora 22:00, la TV1000

Exploreaza subiecte similare:

Boogie Nights, Magnolia, Paul Thomas Anderson, Punch-Drunk Love, The Sixth Sense, American Beauty, Eyes Wide Shut, There Will Be Blood, John C. Reilly, Julianne Moore, William H. Macy, Philip Baker Hall, Philip Seymour Hoffman, Tom Cruise, Jason Robards, Robert Elswit, Dylan Tichenor, tv1000, Viasat World

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells