Florin Şerban: "suntem ţara europeană cu cel mai mic număr de spectatori plătitori, raportat la numărul de locuitori..."

de Gloria Sauciuc în 20 Feb 2013
Florin Şerban, câştigătorul Ursului de Argint la Berlin în 2010, vorbeşte despre succesul cinematografiei româneşti din 2013.

Florin Şerban, câştigătorul Ursului de Argint pentru lungmetrajul Eu când vreau să fluier, fluier, în 2010, dar şi al Trofeul Alfred Bauer pentru inovaţie în domeniul filmului, de la acelaşi prestigios festival, subliniază într-un interviu acordat marţi publicaţiei Cinemagia că "în momentul acesta cinematografia românească e - dacă nu cea mai interesantă cinematografia naţională din lume - una din primele trei cu siguranţă", comentând succesul de la Berlinale 2013 al filmului Poziţia copilului.

"În fiecare an se demonstrează că nu e vorba de un val, de un accident care vine şi trece, de o coincidenţa sau altceva. În România, în ultimii zece ani se face film de foarte bună calitate; nu de către un singur regizor, ci de o mână de oameni şi iată că în fiecare an, mâna această are mai multe degete", spune regizorul.

În ce priveşte potenţialul de vânzare pe piaţa românească a filmului Poziţia copilului, regizorul Florin Şerban anticipează evoluţia Poziţiei copilului prin rememorarea cazului lui Eu când vreau să fluier, fluier: "Nu se poate spune că un premiu "vinde" un film, niciun premiu la niciun festival, cu excepţia Oscarului poate. Filmul se vinde distribuitorilor în primul rând pe conţinut şi prin vedete (dacă e cazul), dar un premiu ajută indiscutabil vânzările atât către distribuitorii internaţionali cât şi la box-office. În cazul filmului Poziţia copilului ajută mult şi faptul că se lansează repede după Berlin, e o strategie câştigatoare. Astfel filmul profită de promovarea gratuită creată în jurul lui de mass media, lansarea e aproape de ştirile din media ca dată, deci e foarte bine. Are asigurat un start foarte bun la box-office. Mai departe, diferenţa o va face efortul adiţional de promovare şi, fireşte, conţinutul. Aceeaşi strategie s-a aplicat şi în cazul Eu când vreau să fluier, fluier şi a funcţionat".

"Dacă măcar 10% din românii care văd filmele româneşti pe net ar merge în săli, am avea alt cinema"... (Florin Şerban)

În continuare, Florin Şerban atrage atenţia asupra unui comportament care face din români cei mai "leneşi" spectatori de cinema: "Când e vorba să scriem pe facebook sau pe online sub diferite articole, toţi suntem fie iubitori şi cunoscători, fie patrioţi, fie zmei. Când vine vorba să mergem la film... Acolo e mai greu. Spunem că susţinem filmul românesc, că 'bravo băieţii!' dar tot pe net ne uităm la film. Eu când vreau să fluier, fluier a avut aproape 60.000 de spectatori plătitori în săli. Însă, aproape 600.000 de vizionări cumulate pe youtube, la clipurile continând întreg filmul, şi cine ştie câte de pe alte surse. Dacă măcar 10% din românii care văd filmele româneşti pe net ar merge în săli am avea alt cinema. Nu e vorba de patriotism, e vorba de a arată că te interesează filmul şi că mai vrei. Dacă nu te interesează, bine şi aşa, nu te uita, există alternative. Dar dacă vrei să îl vezi, fă un efort, ieşi din casă, plăteşte un bilet echivalent al unui pachet şi jumătate de ţigări şi apoi spune mai departe că ţi-a plăcut sau că nu ţi-a plăcut. Vorbim, glumim, dar suntem ţara europeană cu cel mai mic număr de spectatori plătitori, raportat la numărul de locuitori..".

Un ultim aspect discutat cu Florin Şerban a fost dacă un premiu că Ursul de Argint sau Ursul de Aur ori Palme d'Or este o recunoaştere a cinematografului românesc sau doar a filmului. "E un premiu al filmului care intră într-un palmares naţional. La propriu intră în vitrina casei producătoare. La figurat intră în vitrina filmului românesc, şi dacă vrea şi dacă nu vrea".

 

Cine este Florin Şerban:

Florin Şerban a urmat cursurile Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC), Facultatea de Film, secţia Regie Film. La sfârşitul studiilor a primit o bursă din partea Facultăţii de Film a Universităţii Columbia din New York. Următorii cinci ani i-a petrecut în Statele Unite urmând cursurile Masteratului de Film de la Columbia University, apoi predând ca asistent Teoria Filmului la aceeaşi universitate.

La Columbia University i-a avut profesori de regie pe Tom Kalin (Swoon, Savage Grace) şi pe Eric Mendelsohn (Judy Berlin, 3 Backyards), profesor de scenaristică pe Adam Brooks (Bridget Jones Diary: The Edge of Reason, Wimbledon) şi profesori de actorie pe Phillip Seymour Hoffman (Almost Famous, Charlie Willson’s War, Capote – Oscar 2006 pentru cel mai bun actor într-un rol principal), precum şi pe John Erman (regizor a peste 60 de filme artistice şi de televiziune, câştigător Emmy). S-a specializat în lucrul cu actori neprofesionişti sub îndrumarea unor nume de referinţă în domeniu precum Laurent Cantet şi Bruno Dumont.

Primul său film de lungmetraj, Eu când vreau să fluier, fluier, reuneşte în acelaşi ansamblu actori neprofesionişti, foşti deţinuţi (Chilibar Papan, Cristian Dumitru, Mihai Svoristeanu), tineri actori la prima experienţă în film (George Piştereanu, Ada Condeescu) şi actori consacraţi (Clara Vodă, Mihai Constantin). Filmul a fost premiat la Berlin cu Ursul de Argint - Marele Premiu al Juriului şi Premiul Alfred Bauer pentru inovaţie în domeniul filmului.

În prezent, Florin Şerban lucrează la un scurtmetraj - Omul care nu a spus nimic - şi la un lungmetraj - Îmi curgi prin vine. În ambele intentionează să folosească actori neprofesionişti.

 

----

copyright fotografii: Mediafax Foto

Exploreaza subiecte similare:

Florin Şerban, Eu când vreau să fluier fluier, Poziţia copilului, Tom Kalin, Eric Mendelsohn, Adam Brooks, Ada Condeescu, George Piştereanu

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Nimicdinceparafi pe 20 februarie 2013 14:39
Cam are dreptate...
Mishu25 pe 20 februarie 2013 14:46
foarte bine zice Florin Şerban
unkn0wn pe 20 februarie 2013 22:36
Zice degeaba Flron Serban, Romania e cea mai saraca tara din UE si in plus taxele sunt imense. Romanii nu isi permit luxul de a iesi la cinema sau pentru a cumpara filme de pe net.
Mishu25 pe 21 februarie 2013 10:36
Hai ca iar o luati pe aratura. Eu m-am tot saturat sa aud scuza asta cu saracia ca impediment pt orice. Vad zilinic oameni care sparg 50-100 ron in club pe bautura la pret triplu, dar se zgarcesc sa dea 15 RON pe un bilet la film, desi se pretind pasionati si cunoscatori. Problema este ca si in orasele unde sunt cinema-uri cu conditii bune, prezenta este mult mai scazuta decat ar fi cazul.
cosmin742000 pe 20 februarie 2013 15:29
Sunt si nu sunt de acird cu Florin Serban . E adevarat ca romanul mai bine trage filmul de pe net decat sa se duca la cinema , dar trebuie luat in vedere si faptul ca numarul oraselor care dispun de cinematograf este foarte mic ,( maxim 12 ) , Inainte de involutie , e drept nu exista net , dar fiecare catun avea cinema si toate erau mereu pline , indiferent de filmul care rula .
Dacianus pe 21 februarie 2013 09:33
Corect. Asta e singurul motiv care ar putea cu adevarat sa te impiedice sa mergi la film. Faptul ca nu mai ai un cinema de calitate in oras. Cele de pe vremea comunistilor nu mai conteaza cu adevarat, iar multiplexurile avanseaza doar impreuna cu mall-urile. Pentru filmele romanesti eu unul mai am un criteriu. Daca vad in trailer minoritariii iubiti si promovati de MediaPro, puteti sa va luati adio de la spectatorul din mine. Nu ma duc la cinema ca sa ma enervez pe motive nationale ci ca sa imi placa ceea ce vad, fie in registrul intelectualist, fie in cel al delectarii sau amuzamentului.
cosmin742000 pe 20 februarie 2013 16:25
Ca veni vorba de piraterie dintre tarile membre U.E. doar Suedia are internet comparabil ca viteza cu cel din Romania , asa ca cetatenii din celelalte state U.E. vad mult mai repede un film la cinema decat sa il traga de pe net .
Bayard pe 20 februarie 2013 18:27
Cred ca si Finlanda e peste noi... dar oricum, daca ne uitam la % de oameni care au acces la internet stam ingrozitor (chit ca e foarte rapid)
cosmin742000 pe 21 februarie 2013 00:43
In ce priveste numarul piratilor , va zic din experienta proprie ( adica nu din data oficiale ci din ce am numarat eu pe trackere pulblice ), cei mai multi sunt de departe americanii , apoi romanii apoi restul intra la si altii
StevieGG08 pe 20 februarie 2013 17:04
Adevarul e ca cinematografele sunt un lux in multe orase din Romania. Unii chiar nu-si permit sa mearga tocmai pana la Bucuresti sau Constanta(vorbesc de zona de Sud-est) doar pentru un film.
AndreBlack pe 20 februarie 2013 17:49
Asa este , are dreptate .
Bayard pe 20 februarie 2013 18:26
Serios? in statisticile lui intra si Moldova, Albania, Belarus sau tarile din Caucaz??? Asa de curiozitate!!! Sau macar Bulgaria??? Daca se gandea la UE, nu e si normal?? suntem cea mai saraca tara din UE, iar mersul la cinematograf este din pacate un lux (nu doar pt noi, dar pt toata lumea, inclusiv americanii se plang de pretul biletelor). In plus as adauga eu, de ce sa vezi filme de tipul asta la cinematograf, cand le poti vedea acasa foarte bine??? (legal sau nu). Nu ofera nimic spectaculos vizual ca sa merite un ecran urias... Si oricum, vad ca se descurca si fara spectatori, Pozitia copilului a avut un buget de 800.000 euro!!! (doar mie mi se pare enorm?)
Liviu- pe 20 februarie 2013 19:06
1. Orice film are un impact mai puternic intr-o sala de cinema. Nu trebuie explozii ca experienta la cinema sa aduca ceva in plus, poate sa fie un film cu aparent minima actiunea, precum Calul din Torino. Eu le vad acasa la proiector si 5+1 si tot simt diferenta fata de cinema, desi e incomparabil mai bine decat cu un ecran de calculator. 2. 800 000 pentru un film artistic e extraordinar de putin. 3. Pune-te in situatia regizorului, care abia reuseste sa stranga banii ca sa faca filmul, ca apoi sa nu vina nimeni sa-l vada. O data se poate gandi ca a facut degeaba filmul, iar a doua oara observa ca nu mai are cu ce finanta urmatorul film. Si nu mai face, ca un premiu la un festival nu-i de ajuns sa mearga mai departe. Si uite asa se mai duce un talent pt ca pe spectator il doare-n fund de artist. Ce mama lui, arta i-a trebuit?! Inapoi la sapa!
Liviu- pe 21 februarie 2013 11:57
"Soul_Creed vrea să vadă filmul Resident Evil: Afterlife." & "Soul_Creed vrea să vadă filmul Season of the Witch." Sry, nu gasesc niciun motiv sa-ti raspund.
SakuraBlack90 pe 20 februarie 2013 19:10
Adica vrea sa spuna ca daca nu am mai avea acces la filme am da navala in cinematrografe! Ha ! Sunt eu dependent de pornografie dar nici chiar asa. Daca ai peste 25 si te gandesti serios nu ai cum sa gasesti un motiv sa te duci sa vezi The Avengers sau The Hobbit ...... sau oricare 99% din filme
Liviu- pe 20 februarie 2013 19:19
Daca ai peste 25 si te gandesti serios nu te uiti deloc la alea 99% din filme. Restul, alea care trebuie vazute, trebuie vazute si in cele mai bune conditii pt film, adica intr-o sala de cinema.
catajedi pe 21 februarie 2013 23:31
Cum au spus cei de mai sus. DACA AI CINEMATOGRAF in oras. In orasul in care locuiesc, Lugoj, de exemplu, nu e nici un cinematograf, desi pana acum vreo 8 ani a fost unul si inainte chiar 2. Apoi, pretul biletelor este cam mare la multiplexuri, cel putin pentru buzunarul romanului de rand. Si, in alta ordine de idei, daca am asteptat 6-9 luni pana la lansarea unui film, pot sa astept inca 3-4 luni sa apara pe DVD sau Bluray si sa il iau de pe net. Cand se lanseaza il iau CAM ca sa vad daca este ceva de capul lui derulez cat de cat si ma putin la el cateva minute cat sa mi se duca din nerabdare. Nici daca as vrea, nu mi-as permite sa dau 55 lei pe un DVD sau 70-80 pe un Bluray. 55 lei e aproape 10 % din salariul minim din Romania, pe care multi il au, sau au ceva mai mult peste. Cu 39 lei cat dau pe net am de toate, filme, muzica si jocuri video. Cam atat m-ar costa si o iesire la cinema, multiplex din Timisoara, cu toate costurile incluse, chiar spre 60-65 lei, dat fiind ca intra si drumul Lugoj-Timisoara, deci prefer sa le iau de pe net. Cel putin pana cand se va construi un cinematograf modern la noi in oras. Macar sa nu mai trebuiasca sa platesc si drumul. Oricum la cate 1 film pe an sau chiar 2 tot ma duc pana la Timisoara, de exemplu am fost la Tron Legacy in 2010, Transformers 3 in 2011 si The Hobbit An Unexpected Journey in 2012. Filme pe care chiar am vrut sa le vad pe ecran mare pentru efectele 3d. Oricum acum am 3D si acasa deci s-ar putea sa renunt si la aceste drumuri pana la Timisoara. La urmatoarele 2 parti din Hobbitul ma voi duce cu siguranta deoarece sunt fan Stapanul Inelelor, carti, filme si jocuri video, adica tot ce tine de aceste filme si desigur si la viitoarele filme STAR WARS al carui fan sunt de asemenea.
SakuraBlack90 pe 20 februarie 2013 19:43
Adevarul este ca nu am mai fost la cinema de 11 ani cu o mica exceptie 3D doar din curiozitate. Dar cum zicea si Cosmin nu fac 200km doar ca sa vad un film.
cristof_2005 pe 20 februarie 2013 19:57
Adevarul doare dar nu vrea sa il recunoasca,si nici un regizor roman nu vrea sa recunoasca cind ai spune cineva ca a facut o porcarie de film,e deajuns sa faci 7-8-9-10 porcarii de filme si lumea deja te-a luat in colimator ca filmele romanesti dupa 90 sint niste mari porcarii. Nu spectatorii sunt de vina ca nu iti vad tie filmele ci tu esti de vina ca nu faci un film ca lumea sa ai scoti din casa sa vina la cinema sa iti vada filmul.
cosmin742000 pe 20 februarie 2013 20:31
Ha ha ha , de aia la filmul A doua cadere a Constantioplului cand a rulat prin mezolitic in orasul meu , am plans dupa bani si am ras de cei care stateau la coada (ceva gen marele zid chinezesc) , in timp ce la Despre oameni si melci au fost in sala 22 oameni si 24 melciAm ales filmu a doua cadere a Constantinopolului , pt motivul ca e singurul film la care la mine in oras au fost cozi ca in vremurile de dinainte de involutie . Probabil fiindca a fost un film bun :)))))))))))
cristof_2005 pe 20 februarie 2013 20:03
Cind ma duc la cinema ma duc la un film bun care sa merite banii munciti de mine sa ies satisfacut din sala de cinema nu sa ies injurind de toti sfintii ca am peirdut vremea cu o porcarie de film
cristimart pe 20 februarie 2013 22:54
Foarte bine ca esti selectiv, acolo se spune ca... daca vrei sa il vezi, nu il fura de pe net, du-te la cinema. Daca nu vrei sa il vezi, foarte bine. Nici eu nu mai merg la filme romanesti caci cele premiate la care am fost mi s-au parut depresive. Iar cele care nu erau depresive erau foarte proaste. Trebuie sa stii sa ceva meserie sa faci comedie buna. La noi comediile sunt Hohoho 1, 2. Am fost la 1 si mi-a ajuns.
cosmin742000 pe 21 februarie 2013 01:21
Ceea ce vreau sa zic este ca , ( virgula) comedii poate sa faca oricine . Eu unul nu am mai vazut o comedie pura buna , la care sa si ras de foarte foarte foarte mult timp (foarte mult timp ca an de productie)
monicarusu25 pe 21 februarie 2013 09:21
asa e. foarte multi urmaresc filme online.
aavramescu23 pe 21 februarie 2013 14:41
Ma bucur ca a tras aceasta concluzie. Cand fiecare oras va avea cinematograf, atunci lumea va merge la cinema. El e din Resita. Nu stie ca nu avem cinematograf in Resita? Sunet stereo, sala nasoala, cei care au sistem home cinema acasa aud mai bine ca la cinema. Cinefilii merg 100 km pana la TM sa vada filme. Problema e ca tot judetul Caras-Severin nu are cinematograf.
SANDA45 pe 21 februarie 2013 20:47
trist dar adevarat......
alex_il_fenomeno pe 13 martie 2013 16:44
Este si logic, avand in vedere ca in Romania in mare parte se fac numai filme pentru premii, drame emotionante dar care nu prind la public.
Chelbos pe 21 aprilie 2013 12:06
suntem si tara din UE cu cel mai scazut nivel de trai!

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells