Cannes 2022. „Portretizarea xenofobă a ucrainenilor din filme a dus la acceptarea războiului de către ruși”

de Alice Kanterian în 22 Mai 2022
„În loc să faca filme, regizorii ucraineni sunt forțați să-și apere țara”

Serghei Loznița (Maidan, Donbass - foto), a fost distins vineri la Cannes cu premiul „France Culture Cinéma Consécration”, un premiu creat în 2015 de către canalul France Culture, acordat unui cineast indepenent, pentru „calitatea operei sale și puterea dedicației lui”. Este un premiu acordat independent de Festivalul de Film de la Cannes, unde Serghei Loznița este pentru a-și prezenta documentarul Natural History of Destruction, aflat în Selecția oficială a acestei ediții.

„Activiștii culturali ucrainieni nu au dreptul de a interzice rusa, această limbă vorbită de o treime din populația ucraineană” (Serghei Loznița).

Cineastul ucrainean a ținut un mic discurs înainte de primirea trofeului „France Culture”. „Pe de o parte sunt cei care doresc boicotul total, pe de altă parte cei care sunt împotriva boicotului total, iar eu - Serghei Loznița - sunt împotriva boicotului total al filmelor rusești, al culturii rusești. Noi trebuie să înțelegem ce se întâmplă și cine benificiază. Limba vorbită este foarte importantă, eu ma adresez dvs. în limba rusă, pe care o vorbește o treime din populația ucraineană. Activiștii culturali ucrainieni nu au dreptul de a interzice aceasta limbă vorbită de o treime din populația ucraineană. Cum putem înlătură cultura, cea care înfruntă barbarismul lui Putin? Cel care urăște se urășeste și pe sine însuși. Avem nevoie de o discuție constructivă. Fiecare dintre noi are obligația să apere cultura. Aceasta este misiunea mea. Este misiunea noastră”, a zis la sfârșitul discursului Loznița, după care a primit trofeul.

Totodată, jucătorii din industria ucraineană de film au fost invitați la Cannes pentru a discuta despre situația cinematografiei lor în contextul războiului declanșat de Rusia și despre cum pot revitaliza această industrie, odată ce lucrurile vor reveni pe făgașul normal. La o zi după premiera la Cannes a filmului „Soția lui Ceaikovski”, al regizorului rus dizident Kiril Serebrennikov, membrii industriei ucrainene de film au cerut pe Croazetă boicotarea tuturor filmelor rusești. „Serebrennikov nu este oponent, întreaga sa cariera a fost finanțată de regimul lui Putin!”, au spus ucrainenii.

La Pavilionul American de la Cannes a avut loc pe 19 mai Panelul „Cancelling Russian Culture: Cinema as an Instrument of Russian Propaganda and War”, la care au participat . „Atunci când am cerut boicotarea filmelor rusești, era evident că nu toată lumea urma să fie de acord. Însă nu doar cultura noastră este amenințată de armele și de propaganda ruseasă. Întreaga Europa, acum, este”, a susținut la Cannes regizorul Maxim Nakonecnâi, regizorul Butterfly Vision, un film despre o femeie-soldat din Ucraina,care încearcă să își ia viața de la capăt după ce a fost prizonier de război, care este prezentat anul acesta în secțiunea Un Certain Regard.

Dmittro Suholicikîi-Sobciuk a venit cu filmul Pamfir, care va avea premiera în cadrul Săptămânii Criticii, în timp ce documentarul Natural History of Destruction, al lui Serghei Loznița, urmează de asemenea să fie proiectat, într-o sesiune specială.

În luna martie, Loznița a fost dat afară din Academia Ucraineană de Film, ca urmare a refuzului său de a boicota cinematograful rus. „Nu vrem să `punem la colț` Rusia, însă ei continuă să trateze cultura lor ca pe o contrapondere a crimelor. Să avem pe covorul roșu un film finanțat de către un oligarh rus (Roman Abramovici prin fondul său Kinoprime) este incorect”, a spus producătorul filmelor lui Oleg Sentsov, Denis Ivanov.

„În timp ce unii regizori ucraineni iau în calcul să filmeze în afara granițelor, Agenția Ucraineană de Stat pentru Filme și Ministerul Afacerilor Externe lucrează la o procedură care le-ar permite regizorilor ucraineni să treacă granița pentru a lucra (în prezent este interzis bărbaților ucraineni între 18 și 60 să plece din țară)”, afirmă Natalia Libet de la Digital Religion. „Și regizorii trebuie să poată trece granița. Regizorul este în Portugalia și trebuie să fie în aceeași încăpere cu monteorul atunci când vom termina lucrul la When We Were 15”, susține ea.

În loc să faca filme, regizorii ucraineni sunt forțați să-și apere țara...

Totodată, în cadrul panelului s-a discutat despre filmele de propagandă prin care Putin a ajuns să fie susținut de populația rusă („83% din ruși sprijină războiul rus”). „Ucrainieni sunt portretizați ca bețivi și colaboratori naziști în filmele rusești, de aceea războiul lui Putin este acceptat de ruși, pentru că e făcut un portret xenofob ucrainenilor”. În cadrul panelului s-a mai spus că „mulți cineaști ucraineni  au fost uciși”.

De asemenea, un semnal de alarmă este tras de participanții la panel care au mai spus - „Cazacii sunt ucrainieni, dar sunt portretizați ca ruși curajoși... Războiul à început cu opt ani în urma când a fost invadat Donbas. Agresorul nu a fost oprit în 2014. Și vedem consecințele din februarie 2022. Rusia folosește cinema-ul ca propagandă, umilește ucrainenii. Din martie am contactat streamerii internaționali ca să blocheze content-ul rusesc. În loc să faca filme, regizorii ucraineni sunt forțați să-și apere țara. Suntem siguri că vom câștiga și talentele noastre se vor întoarce și vor continua să filmeze. Este un miracol că delegația ucraineană se află aici la Cannes și suntem mândri să prezinte filmele noastre.[...] Nu este acceptabilă nicio coloborare cu Rusia, vrem să fim acceptați de Europa și nu cerem asta umili ci plini de mândrie. Nu vă rugăm sa apărați Ucraina, ci libertatea. Este un moment istoric!”.

Exploreaza subiecte similare:

Sergei Loznitsa, Maidan, Donbass 

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells