Avanpremieră: This Must Be the Place

de Mihnea Columbeanu în 8 Mar 2013
Sean Penn oferă unul dintre cele mai şocante roluri ale carierei sale

Aşa numitul "Rocker Hit: Ochi pentru ochi" (mai rar o traducere atât de ineptă, vulgarizând înseşi sensurile centrale ale filmului) reprezintă un contact relevant între universul cinematografic american şi multipremiatul Paolo Sorrentino - "L'uomo in piu" (Panglica de Argint, 2002), "Le conseguenze dell'amore" (David di Donatello, 2005), "L'amico di famiglia" (Gold Hugo, 2006), "La partita lenta" (Premiul Publicului, Raindance, 2009), sau "Il divo: La spettacolare vita di Giulio Andreotti" (Panglica de Argint, 2009) - ca să menţionăm numai câteva distincţii, alături de care se mai înscriu şi nominalizări la Palme d'or. La rândul lui, "This Must Be the Place" a câştigat, în 2012, un David di Donatello, un Pegas de Aur, o Panglică de Argint, şi un Premiu al Juriului Ecumenic la Cannes (plus, de asemenea, nominalizarea la Palme d'or).

Dincolo de toate aceste antecedente, însă, este de ajuns să vedem filmul actual aşa cum e (ba chiar, de preferinţă, fără a şti nimic despre el înainte - apropo de spoilerele de natură estetică, descrise mai jos), pentru a înţelege că ne confruntăm cu adevărata artă cinematografică.

Deşi nu e nici policier, nici thriller, nici film de acţiune, de gen sau de consum de orice fel, ci o operă eminamente de conţinut şi stil, "This Must Be the Place" (2011) deschide căi spre un format de analiză în care s-ar putea pune problema spinoasă a spoilerelor. Aici avem de-a face cu cel mai semnificativ tip de spoilere - cel estetic. Pentru că "This Must Be the Place" este un film care te surprinde de la început până la sfârşit, ba chiar şi de la un cadru la altul, atât în planul desfăşurării acţiunii propriu-zise (care oricum ocupă un loc mai mult decât secundar), cât şi, mai ales, la nivel artistic.

Ca repere strict necesare, e de ajuns să spunem că totul porneşte de la un fost star pop trecut de jumătatea vieţii, care printr-un surprinzător concurs de împrejurări îşi descoperă adevărata menire. Deşi aparent static, filmul captivează spectatorul de la primul cadru şi nu-l mai slăbeşte o clipă - în primul rând, datorită regiei şi interpretării, dar fără a uita nici că scenariul, scris de Paolo Sorrentino în colaborare cu Umberto Contarello, e extrem de dens şi dinamic, în ciuda faptului că, aşa cum arătam mai sus, acţiunea constituie doar un pretext şi e foarte puţin dinamică. De fapt, avem de-a face cu povestea unor stări şi sentimente, depănată subtil însă extrem de dramatic, printr-o succesiune de reacţii, expresii faciale şi replici pe cât de economice, pe atât de paradoxale.

Totul gravitează în jurul protagonistului, "Cheyenne", în care Sean Penn oferă unul dintre cele mai şocante roluri ale carierei sale. Ascuns mereu sub masca încremenită a unui machiaj efeminat-macabru, gros şi strident, actorul foloseşte o paletă inepuizabilă de tresăriri fizionomice discrete, intonaţii fine şi mijloace de body- language, în cheie tragi-comică, mereu la graniţa dintre sensibil şi grotesc. Nimic nu e amuzant în destinul lui - dar smulge la tot pasul hohote de râs amar. Semnificativ este şi că, treptat, imobilitatea personajului se animă, dezvăluindu-i permanent noi resurse - pentru a culmina cu apariţia finală, debarasat de farduri spre a-şi arăta adevărata umanitate, până atunci doar intuită şi sugerată gradual.

Evoluează în jurul său Frances McDormand, polivalentă cu discreţie în Judy, Kerry Condon, ca nevrotic- empatica Rachel, şi mai ales Judd Hirsch, compunând eficient, din doar câteva tuşe, portretul vânătorului de nazişti Mordecai Milder - remarcabil prin poziţia obiectivă asupra politicii holocaustice, demascată aici ca ajunsă de mult dincolo de scopurile morale, justiţiare sau fie şi doar răzbunătoare, pentru a se orienta spre interese materiale şi de showbiz (relevantă în acest sens scurta sa confruntare cu Cheyenne din punctul nodal median al filmului). Nu întâmplător, eroul, după ce se înarmează cu un ditamai Colt-ul capabil să ucidă un om cu precizie de la şaptezeci şi şase de metri distanţă, sfârşeşte prin a opta pentru o reglare de conturi morală - la care contribuie şi personajul lui Aloise Lange, admirabil construit de Heinz Lieven în acele trei cadre succesive, compuse similar, ale dezvăluirilor finale (cărora le urmează sfâşietoarea imagine a bătrânului gol pe zăpadă - o umilinţă reflectând-o în oglindă pe cea căreia-i fusese supus cândva tatăl lui Cheyene). Mulţi alţi interpreţi, la fel de inspirat aleşi şi conduşi, completează distribuţia.

Dincolo de consistenţa epică a scenariului, regia lui Sorrentino imprimă filmului un pas alert, anihilând lentoarea narativă şi a mobilităţii actorilor, printr-o imaginaţie nestăvilită a încadraturilor - cu atât mai eficace, cu cât este elaborată fără ostentaţie şi fără gratuităţi. De la compoziţiile cu Sean Penn în peisaj (casnic, urban sau natural), şi până la prim-planurile, grosplanurile şi detaliile insolite, jocurile cromatice şi cele de iluminare, fiecare imagine în sine cucereşte şi încarcă spectatorul, pentru ca ansamblul lor să alcătuiască un crescendo de tensiune, sensuri şi emoţii - mărturisesc că au existat cazuri când, uitând pentru câte un moment că mă aflam într-o sală de cinema, nu la teatru, simţeam imboldul de a aplauda la "ecran deschis" (sau, mai bine zis, "închis", fiind o vizionare internă, de presă, fără ca nimeni dintre realizatori să fie de faţă), în special, desigur, după câteva dintre scurtele dar substanţialele monologuri ale lui Sean Penn.

Principala performanţă a lui Paolo Sorrentino se bazează pe polaritatea echilibrată dintre scopuri şi mijloace. "This Must Be the Place" abordează teme majore (destin, demnitate, umanitate), sugerându-le pe calea unor stări umane fireşti (iubire, prietenie, devotament, deznădejde, speranţă), pe care le exprimă prin situaţii originale, comportamente inedite, accente de umor veritabil şi o desăvârşită plastică a imaginii - director de fotografie: Luca Bigazzi. Cum comenta şi Maia Morgenstern, într-o scurtă discuţie imediat ulterioară proiecţiei, nimic nu e gratuit - totul, oricât de aparte, îşi găseşte motivaţia deplină.

Semnificativă este şi concluzia atinsă tot în aceaşi conversaţie, împreună cu Irina Margareta Nistor: este neapărat un film de revăzut - atât datorită neîntreruptei sale serii de surprize, care într-o primă fază distrag inevitabil atenţia de la multe lucruri cu adevărat importante, cât şi pentru că abia după ce ne-am lămurit despre ce e vorba-n propoziţie putem începe cu adevărat să-i explorăm întreaga bogăţie de sensuri.

Exploreaza subiecte similare:

This Must Be the Place, Sean Penn, Paolo Sorrentino, Frances McDormand, Kerry Condon, Judd Hirsch

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Chelbos pe 8 martie 2013 12:06
ce fata de travestit are :))
Pitbull pe 9 martie 2013 19:20
Corect: "transvestit".
Ovidiu239 pe 8 martie 2013 13:39
Oau, domnu' Columbeanu, asa de bun sa fie filmul asta? M-ati facut curios.
Pitbull pe 9 martie 2013 19:20
Da, este.
cosmin742000 pe 8 martie 2013 16:17
Intrebare : Exista vreun film in care Sean Penn sa nu aiba un rol socant (de cele mai multe ori in sensul bun)?
Pitbull pe 9 martie 2013 19:21
Citat: "unul dintre cele mai şocante roluri" - nu "unul dintre cele cateva roluri şocante", nici "singurul rol şocant".
Iulian. pe 8 martie 2013 19:08
Vocea lui Penn atribuita personajului imi aminteste vag de Sam("I am Sam"),cu aceeasi fire retrasa si aparent sfasiat de framantari,dar originalitatea vine prin starea impasibila,dramatica si destul de intunecata a lui Cheyenne.
Pitbull pe 9 martie 2013 19:22
Bine punctat!
SANDA45 pe 8 martie 2013 19:23
ce fata are:))))
Pitbull pe 9 martie 2013 19:21
Admirabil comentariu.
MikkaelWolfganger pe 9 martie 2013 09:12
Trebuie sa recunosc ca atunci cand am vazut prima data trailer-ul eram convins ca asta e inceputul decaderii lui Sean Penn, dar se pare ca nu e asa.Review-ul asta m-a convins sa arunc cu ceva bani dupa film.
wildinthecountry pe 9 martie 2013 09:45
filmul e fabulos sean penn face un rol...cum nu credeam ca se poate face...
Pitbull pe 9 martie 2013 19:23
Nu vor fi aruncati - vor fi intelept cheltuiti.
xerses pe 9 martie 2013 11:50
Un film care merita vazut pentru o interpretare de exceptie a lui Penn.
Pitbull pe 9 martie 2013 19:22
Adevarat
monicarusu25 pe 9 martie 2013 13:45
groaznic!
Pitbull pe 9 martie 2013 19:22
Cine - sau ce...?
Arlequinade pe 9 martie 2013 21:41
Nu ma asteptam ca filmul asta sa-mi placa atat de mult. Vocea lui Cheyenne parea foarte enervanta in trailer si credeam ca o sa fie genul de personaj pe care-l detesti pentru cat e de "fraier". Dar in scurt timp m-am obisnuit cu felul lui de a vorbi si acum personajul mi se pare cel mai puternic element din film.
Arlequinade pe 9 martie 2013 22:18
A da. Si cat despre machiaj... Nu inteleg de ce sunt unii atat de socati. N-au mai vazut niciodata cantareti de muzica rock sau metal? Chiar si la batranete... Uitati-va la solistul de la The Cure. Sau la Ozzy Osbourne. Sau chiar si la Marilyn Manson, ca si pe el a inceput sa se vada varsta. Asa cum femeilor le place sa se vopseasca ca un clown pe fata, asa le place si astora. Daca femeile nu vi se par "socante" sau "groaznice" atunci ce-i asa de socant la un mosulica cu face-painting? (si da, urasc machiajul pe femei, mi se pare penibil - dar nu "socant")
Pitbull pe 10 martie 2013 00:59
Arlequinade, esti o rara avis pe-aici! ;)
alex_il_fenomeno pe 29 martie 2013 11:42
De abia astept. Sean Penn intr-un rol cu totul si cu totul neasteptat.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells