Articole The Grand Budapest Hotel

(2014)

Hotel Grand Budapest

Note de producție

Filmul THE GRAND BUDAPEST HOTEL prezintă aventurile lui Gustave H, un legendar administrator al unui hotel celebru din Europa în timpul celor două războaie, și ale lui Zero Moustafa, hamalul care devine cel mai bun prieten al său. Povestea are ca subiect furtul și recuperarea unei picturi renascentiste neprețuite, bătălia pentru o avere de familie enormă și înfiriparea unei povești de dragoste– toate în contextul unui continent care suferă schimbări bruște și dramatice.

Fox Searchlight Pictures, în asociere cu Indian Paintbrush și Studio Babelsberg, prezintă filmul produs de American Empirical Picture, THE GRAND BUDAPEST HOTEL, regizat și scris de Wes Anderson după o poveste de Anderson și Hugo Guinness. Din distribuția filmului fac parte Ralph Fiennes, Tony Revolori, F. Murray Abraham, Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Jude Law, Bill Murray, Edward Norton, Saoirse Ronan, Jason Schwartzman, Tilda Swinton, Tom Wilkinson și Owen Wilson.

Din echipa de creație fac parte Wes Anderson, Scott Rudin, Steven Rales și Jeremy Dawson, producătorii executivi Molly Cooper, Charlie Woebcken, Christoph Fisser și Henning Molfenter, co-producătorul Jane Frazer, directorul de imagine Robert Yeoman, A.S.C., scenograful Adam Stockhausen, editorul Barney Pilling, directorul muzical Randall Poster, muzica originală a lui Alexandre Desplat, producătorul asociat Octavia Peissel și co-producătorul Scott Rudin Productions Eli Bush.

THE GRAND BUDAPEST HOTEL: un film în continuă mișcare, cinetic și comic, eterna povestea a prieteniei, onoarei și promisiunilor îndeplinite. Regizorul Wes Anderson spune că cel de-al optulea film al său are la bază un amestec de inspirații, inclusiv comediile anilor ’30 și poveștile și memoriile scriitorului vienez Stefan Zweig.

„Ideea mi-a venit alături de prietenul meu Hugo,” își amintește Anderson despre începuturile scenariului. „Discutam de ani de zile despre un personaj inspirat dintr-un prieten comun, o persoană excepțională, carismatică, cu un mod unic și minunat de a vorbi și o perspectivă specială asupra vieții. Un om cum nu mai întâlnești pe lumea aceasta. Apoi, separat, m-am gândit să fac un film european – inspirat de Stefan Zweig, un scriitor de care m-am îndrăgostit în ultimii ani.

Am mai citit și alte lucruri care aparent nu au legătură cu filmul, precum cartea Hannei Arendt ‘Eichmann in Jerusalem,’ care nu are nicio legătură cu subiectul, însă conține o analiză fascinantă a modului în care fiecare țară din Europa le-a răspuns naziștilor, și cum s-a dezorganizat totul, dar și ‘Suite Française’ de Irène Némirovsky. Cu aceste lucruri am început, și le-am combinat cu ideea pe care am avut-o, împreună cu Hugo, despre prietenul nostru comun. Cam asta este istoria acestui film.”

Povestea lui Anderson se desfășoară într-un oraș de relaxare fictiv din țara muntoasă imaginară Zubrowka, pentru care nu numai că s-a creat o estetică vizuală completă, ci și atmosfera istoriei secolului XX în Europa de Est, pe care fasciștii au încercat să o ocupe în anii ’30, iar comuniștii după aceea – dar și o componentă mai distantă din belle epoque.

„Fiecare film al lui Wes este o întreagă lume, așa că trebuie să-i creăm universul,” spune producătorul Jeremy Dawson, care a lucrat cu Anderson la AVENTURI SUB CLAR DE LUNĂ, FANTASTIC MR. FOX și UN TREN NUMIT DARJEELING. „Aici, a creat o parte complet fictivă a Europei de Est, denumită Republica Zubrowka, iar în Zubrowka se află unul dintre acele mari orașe de relaxare care au apărut la intrarea în noul secol. Povestea a avut la bază interesul său pentru acea perioadă, acea istorie, acea lume; și un anumit tip de personaj care este Monsieur Gustave, administratorul acestui hotel. Ideea personajului și această lume s-au îmbinat, iar Wes a creat acest scenariu minunat. Apoi, scenariul și regia s-au îmbinat, creând ceva diferit chiar și decât ceea ce era scris.”

CETĂȚENII DIN ZUBROWKA
M. Gustave H.

Anderson a scris rolul lui Monsieur Gustave H, administratorul mofturos care este personajul principal, cu gândul la un singur actor: Ralph Fiennes, nominalizat de două ori la premiile Oscar® pentru LISTA LUI SCHINDLER și PACIENTUL ENGLEZ. „Ideea că Ralph urma să joace acest personaj l-a îmbogățit,” spune Dawson. „Pur și simplu dispare în acel personaj până ce-ți vine să spui, ‘acesta chiar este Monsieur Gustave.’”

Fiennes a intrat complet în contradicțiile multiple ale personajului. „Gustave este nesigur, înfumurat și sărac, așa cum prevede scenariul, dar este și foarte mofturos, cu un puternic simț al principiilor înrădăcinate când vine vorba despre grija pentru oameni,” observă actorul.

I-a plăcut în special relația paternală dintre Gustave și tânărul Zero, pe care îl alege ca potențial protejat în bătălia fără sfârșit împotriva brutalității din lume. „Pentru Gustave, Zero este inocent, necunoscător al lumii și care trebuie educat. Dar în final devin camarazi de același rang,” remarcă Fiennes.

Fiennes a fost inspirat de prima sa colaborare cu Anderson, care, remarcă acesta, are un mod unic de a privi lumea. „În THE GRAND BUDAPEST HOTEL, Wes a creat o comedie cu deghizări, urmăriri și evadări, dar care păstrează o notă de amărăciune, care este amprenta sa,” remarcă acesta. „Filmele sale au întotdeauna o notă idiosincratică care păstrează teme și emoții puternice. Este o combinație neobișnuită pe care nu o poate repeta nimeni altcineva pentru că vine din interiorul lui Wes, din simțul său personal al umorului și modul în care percepe lumea.”

Acesta continuă: „Wes este foarte riguros cu actori săi, într-un mod pozitiv. Întotdeauna rafinează un anumit moment până ce simte că e corect, că are gingășia corectă. Apreciază foarte mult viteza de realizare, întrucât acest tip de material necesită vioiciune. Și-a creat, de fapt, un timp și o lume ale sale unde oamenii sunt mai curajoși, au principii și se distrează mai mult.”

Sub masca mofturoasă de suprafață a lui Gustave se află un nucleu de emoție, devotament, sentimentalism și afecțiune care oferă mult centrului emoțional al poveștii. Edward Norton, personajul care îl urmărește pe Gustave, remarcă: „Gustave se află printre cele mai mari personaje create de Wes, și nimeni nu ar fi putut să-l joace mai bine decât Ralph. Gustave este contradictoriu – are o viziune foarte arogantă despre valorile corecte și, în același timp, este incredibil de loial. E ca un licăr într-o lume veche înainte ca aceasta să dispară.”

Zero Moustafa

La începutul filmului THE GRAND BUDAPEST HOTEL, Tânărul Scriitor discută cu enigmaticul Mr. Moustafa, proprietarul hotelului, care povestește cum s-a ridicat din rândul tinerilor hamali, devenind proprietarul hotelului Grand Budapest.

În rolul tânărului Zero Moustafa, în perioada în care acesta a ajuns la hotel, joacă începătorul Tony Revolori. Întrucât Zero trebuia să provină dintr-o țară fictivă din Orientul Mijlociu, Anderson inițial a căutat actori în Liban și Israel, dar și în Africa de Nord și în diverse comunități de imigranți din Europa – dar l-a găsit apoi pe Revolori, care are origini guatemaleze, în timpul audițiilor din Los Angeles. În momentul în care l-a întâlnit, Anderson a recunoscut seriozitatea care îl caracterizează pe Zero. Iar când i l-a prezentat pe Revolori lui Fiennes, chimia comediei s-a produs imediat.

Familia Desgoffes und Taxis

Acțiunea principală a poveștii începe cu decesul brusc și misterios al contesei matroane de 84 de ani, Madame Céline Villeneuve Desgoffe und Taxis, a.k.a. Madame D.
Rolul Madame D. este jucat de Tilda Swinton, câștigătoare a unui premiu Oscar® pentru rolul său din MICHAEL CLAYTON. Pentru acest rol, Swinton a petrecut câte cinci ore în fiecare dimineață la machiaj și coafură, pentru a o întruchipa pe văduva de 84 de ani. Anderson remarcă, „Pe Tilda puteam să o îmbătrânim, și cred că i-a plăcut, așa că a creat ceva special. Simt că a înțeles cum să joace o persoană de asemenea vârstă.”
Agatha

Cea mai bună și cea mai celebră brutărie din Zubrowka este Mendl’s – iar acolo, printre făcălețe și foietaje, Zero o întâlnește pe Agatha, o tânără ucenică cu un semn din naștere pe față, care face cele mai bune produse de patiserie din oraș, „Courtesan au chocolat.” În acest rol, Anderson a distribuit-o pe actrița irlandeză Saoirse Ronan, care a fost nominalizată la premiile Oscar® la vârsta de 13 ani pentru rolul său surprinzător din REMUȘCAREA, adaptarea lui Joe Wright.

Poliția și hoții

Pe măsură ce lucrurile iau o turnură nefericită pentru Gustave și Zero, aceștia ajung să fie urmăriți de Căpitanul Poliției Militare din Lutz: Albert Henckels, jucat de Edward Norton, care a mai lucrat cu Anderson la AVENTURI SUB CLAR DE LUNĂ. „Henckels îl urmărește pe Gustave ca pe un fugar,” explică Norton. „Însă, în același timp, știe în interiorul lui că ceva nu e bine, și chiar îi place de acest om, așa că eu îl numesc un urmăritor dezinteresat. El este legea, dar simte că ceva nu miroase a bine.”

Societatea Cheilor Încrucișate

Ieșit din închisoare și din nou pe fugă, Gustave își dă seama că are o singură speranță: Societatea Cheilor Încrucișate, un ordin fraternal clandestin al administratorilor de hoteluri care lucrează în cele mai bune hoteluri din lume. Într-una dintre cele mai bine coregrafiate scene, Bill Murray, Bob Balaban, Fisher Stevens, Waris Ahluwalia și Wally Wolodarsky intră în rolurile administratorilor de hotel care sar în ajutorul lui Gustave.

Murray, care a jucat în toate filmele lui Anderson, cu excepția primului, a văzut cum regizorul își extinde viziunea. „Simt că am crescut împreună,” spune Murray. „El rămâne un copil pentru mine, dar are din ce în ce mai multă experiență, scrie și filmează tot mai ambițios, și este mult mai distractiv.”

La rândul său, Balaban a admirat nostalgia filmului după un soi de epocă de aur a ospitalității și călătoriilor. „Unul dintre punctele forte ale acestui film este faptul că revizitează o epocă romantică și somptuoasă,” adaugă acesta. „A fost o vreme când hotelul era un loc unde te puteai adăposti de lume, unde te întâlneai cu oameni noi și aveai parte de intrigi și erai bine îngrijit. Iar când unul dintre noi are dificultăți, noi, administratorii de hoteluri, luăm parte la un joc de-a șoarecele și pisica, uniți într-un fel de grup de putere al administratorilor de hoteluri.”

sinopsis
jinglebells