Articole Apocalypto

(2006)

Apocalypto

DESPRE CINEAŞTI

MEL GIBSON (Regizor/Producător/Co-Scenarist) a regizat, a fost co-scenarist şi a produs filmul care a fost un fenomen în box-office în lumea întreagă - “Patimile lui Hristos” (2004), filmul independent cu cele mai mari încasări din istoria cinematografiei (peste 600 milioane de dolari în întreaga lume). A regizat, produs şi a jucat în filmul de mare succes de box-office “Braveheart” (1995), care a avut 10 nominalizări la Premiul Oscar şi a câştigat de cinci ori premiul, inclusiv la categoria ,,Cel mai bun film” şi ,,Cel mai bun regizor”. În plus, a câştigat Globul de Aur la categoria ,,Cel mai bun regizor”, Premiul Realizări speciale în cinematografie, acordat de National Board of Review, de Asociaţia Naţională a Proprietarilor de teatru/ShoWest , care l-a numit Regizorul anului şi a fost numit ,,Cel mai bun regizor” de către Asociaţia criticilor de film de televiziune. a mai fost nominalizat la premiul “David Lean” pentru regie şi la premiul “Realizări regizorale de excepţie în filmul artistic”, acordat de Asociaţia regizorilor din America.
Gibson a urmat Institutul Naţional de Artă Dramatică (NIDA) din cadrul Universităţii New South Wales, unde a avut apariţii pe scenă, inclusiv în rolul Biff din piesa lui Arthur Miller “Moartea unui comis voiajor”. Forţa teatrală a lui Gibson i-a atras atenţia regizorului George Miller, care l-a distribuit în rolul principal din “Mad Max” (1979), un thriller SF cu buget mic, care a fost un mare succes în întreaga lume. În acelaşi an a jucat un rol total opus - personajul cu handicap mental uşor, Tim şi a câştigat Premiul pentru ,,Cel mai bun actor”, acordat de Institutul australian de film. S-a impus ca un star internaţional cu filmul lui Peter Weir “Gallipoli” (1981), care i-.a adus cel de-al doilea premiul australian la categoria ,,Cel mai bun actor”, şi cu filmul lui Miller - “Mad Max 2: The Road Warrior” (1981), care a fost distribuit în SUA de către Warner Bros.
Gibson şi-a consolidat reputaţia atunci când a făcut din nou echipă cu Weir pentru filmul “The Year of Living Dangerously” (1983), pentru care a fost nominalizat la categoria “Cel mai bun actor în rol principal” de către Institutul Australian de Film, apoi, şi-a făcut debutul american alături de Sissy Spacek în “The River” (1984), a interpretat rolul Fletcher Christian în filmul lui Roger Donaldson “The Bounty” (1984), precum şi rolul charismaticului deţinut din filmul lui Gillian Armstrong “Doamna Soffel” (1984). Dar fără îndoială continuarea din seria Mad Max - “Mad Max: Beyond Thunderdome” (1985) şi filmul de început al unei serii de acţiune/aventură “Armă mortală” (1987) i-au adus statutul de superstar.
După ce a jucat în “Tequila Sunrise” (1988), “Armă mortală 2” (1989), “Air America” (1990) şi “Bird on a Wire” (1990), Gibson a întemeiat compania Icon Productions împreună cu Bruce Davey pentru a produce “Hamlet” (1990), regia Franco Zeffirelli. Rolul i-a adus premiul William Shakespeare acordat de Biblioteca Folger din Washington, DC. De atunci, Gibson a jucat în câteva producţii Icon, printre care “Forever Young” (1992), “Maverick” (1994), “Payback” (1999) şi “What Women Want” (2000), continuând totodată să lucreze la filme produse de alte companii, cum ar fi filmul lui Ron Howard “Ransom” (1996), pentru acest rol fiind nominalizat la premiul Globul de Aur la categoria “Cel mai bun actor în film artistic” şi în filmul lui Richard Donner “Teoria conspiraţiei” (1997). Gibson şi-a făcut de asemenea debutul regizoral în 1993 cu producţia Icon “Omul fără faţă”.
In 2000, Gibson a devenit primul actor care a jucat în trei filme în acelaşi an, fiecare având încsări de 100 de milioane pe plan intern: filmul lui Roland Emmerich “The Patriot”, comedia de desene animate “Chicken Run,” unde i-a împrumutat vocea lui Rocky şi filmul de succes “Ce vor femeile”, unde joacă alături de Helen Hunt. A fost nominalizat la Premiul Globul de Aur pentru interpretare, la categoria ,,Cel mai bun actor într-o comedie”. In 2002, Gibson a jucat în filmul lui Randall Wallace “We Were Soldiers” şi în filmul lui M. Night Shyamalan, un mare succes de box-office “Signs.”

BRUCE DAVEY (Producător), câştigător al Premiului Oscar, este preşedinte, director executiv şi producător la Icon Productions, companiei pe care a înfiinţat-o în parteneriat cu Mel Gibson în 1989. Deţinând aceste funcţii, Davey supervizează fiecare operaţiune de la Icon, de la cele din planul creaţiei, până la cele de ordin financiar. Este născut la Sydney, Australia. Davey şi-a început cariera ca business manager şi contabil pentru actori, trupe rock şi muzicieni. Prima dată l-a întâlnit pe Gibson în 1980, iar atunci când actorul realiza filmul Hamlet (1990), l-a rugat pe Davey să se mute la Los Angeles pentru a lucra ca partenerul său de producţie. Pe lângă APOCALYPTO, el a produs în 2005 filmul artistic producţie Icon “Seraphim Falls”, cu Liam Neeson şi Pierce Brosnan.
Davey a produs filme Icon pecum “The Passion of the Christ” (2004), “Forever Young” (1992), “Immortal Beloved” (1994), filmul de debut regizoral al lui Gibson “The Man Without a Face” (1993), “Maverick” (1994), “Airborne” (1993), “An Ideal Husband” (1999), “Braveheart,” “Payback” (1999), filmul lui Atom Egoyan “Felicia's Journey” (1999), filmul lui Wim Wender “The Million Dollar Hotel” (2000), “What Women Want” (2000), “We Were Soldiers” (2002), “The Singing Detective” (2003) şi “Paparazzi” (2004). Davey este un factor hotărâtor penrru producţiile de bună calitate ale companiei Icon, incluzând aici şi filmul "FairyTale: A True Story" (1997), care a primit în 1998 premiul BAFTA la categoria,, Cel mai bun film pentru copii”.

FARHAD SAFINIA (Co-Scenarist/Co-Producător) s-a născut în Teheran în 1975. A părăsit Iranul împreună cu familia la vârsta de patru ani pentru a locui la Paris, iar apoi la London. La King’s College Cambridge, unde a studiat economia, a regizat şi a jucat într-o serie de producţii scenice pentru Clubul dramatic din Universitatea Cambridge şi pentru alte companii teatrale. După absolvire, s-a mutat la New York unde a studiat filmul la New School University şi la Şcoala de Arte din Universitatea New York . APOCALYPTO, la care a fost co-scenarist alături de regizorul/producător Mel Gibson, este primul său film artistic pentru care realizează scenariul. În prezent, locuieşte în Los Angeles.

NED DOWD (Producător executiv) are o carieră diversificată şi de succes pe parcursul a 30 de ani, în care a fost producător executiv, producător, regizor secund pentru filmul artistic şi producător executiv la Caravan Pictures. A produs filmul artistic care va fi lansat curând “Ghostwood” (2006), “The 13th Warrior” (1999) şi “State of Grace” (1998) şi a fost producător executiv pentru “Last of the Mohicans” (1992). De asemenea, a fost producător pentru filmul TV - “Lip Service” (1988). Pe lângă APOCALYPTO, Ned a fost producător executiv pentru “Speed Dating” (1006), “King Arthur” (2004), “Veronica Guerin” (2003), “Wonder Boys” (2000) şi a fost producător de linie la “Reign of Fire” (2002) şi “The Count of Monte Cristo” (2002), iar apoi a fost co-producător pentru “Shanghai Noon” (2000), “The Three Musketeers” (1993) şi “Let It Ride” (1989).
Ca director de producţie la Caravan Pictures, a răspuns de filme artistice precum “Rocket Man” (1997), “Washington Square” (1997), “G.I. Jane” (1997), “Gone Fishin’ (1997), “Grosse Pointe Blank” (1997), “Metro” (1997), “The Rich Man’s Wife” (1996), “First Kid” (1996), “Celtic Pride” (1996), “Before and After” (1996), “The Big Green” (1995), “Powder” (1995), “While You Were Sleeping” (1995), “Tall Tale” (1995), “Heavy Weights” (1995), “The Jerky Boys” (1995), “Houseguest” (1995), “A Low Down Dirty Shame” (1994), “Angels in the Outfield” (1994) şi “Angie” (1994).
Ca fost jucător de hochei, Ned a început cu producţia filmelor artistice mai întâi ca actor, consilier tehnic şi coordonator al cascadoriilor pentru “Slap Shot” (1997), scris de sora lui Nancy Dowd (care a câştigat premiul Oscar pentru “Coming Home”). Apoi, s-a implicat în producţie ca regizor secund. A jucat de asemenea la începutul carierei sale în roluri din filmele “Popeye” (1980), “Southern Comfort” (1981), “Endangered Species” (1982) şi “48 Hrs.”

VICKI CHRISTIANSON (Producător executiv) este în compania Icon Production din 1991. Este executive producer şi financiar executive, răspunzând de operaţiile şi planificarea taxelor pentru Statele Unite, Marea Britanie şi Australia. Înainte de a intra la Icon, doamna Christianson a lucrat la KMPG Peat Marwick, în domeniul taxelor pentru Century City, California şi la Compania Walt Disney din Burbank, California. Şi-a început cariera cu funcţia de Contabil public, având master în Taxe.
DEAN SEMLER, ASC, ACS (regizor de imagine) a câştigat Premiul Oscar pentru activitatea în filmul lui Kevin Costner “Dances With Wolves” (1990) şi de asemenea a câştigat distincţii de onoare în acel an acordate de Societatea Americană a Cineaştilor. Fiind unul dintre cei mai buni cineaşti ai lumii, Semler a realizat filmări pentru o serie largă de producţii atât în Australia sa natală, în Statele Unite, cât şi în alte ţări ale lumii.
Semler şi-a început cariera la staţia locală de televiziune realizând filmări pentru ştiri. Aceasta a dus la o colaborare de 9 ani cu Film Australia, unde a realizat documentare şi filme de antropologie pentru obiective didactice şi de cercetare. În palmaresul său de cineast se înscriu filmele artistice “Let the Balloon Go” 1976 şi cele din Australia, “Hoodwink” (1981), thrillerul futuristic “The Road Warrior” (1981) şi continuarea “Mad Max: Beyond Thunderdome” (1985), “Razorback” (1984 cu care a câştigat Premiul Institutului Australian de Film), “The Coca-Cola Kid” (1985), “The Lighthorseman” (1987) şi “Dead Calm” (1989). Filmele realizate în Statele Unite la care a participat sunt “Young Guns” (1988) and “Young Guns II” (1990), “Cocktail” (1987), “Farewell to the King” (1987),“City Slickers” (1991), “The Power of One” (1992), “The Three Musketeers” (1993), “The Cowboy Way” (1994), “Waterworld” (1995), “The Bone Collector” (1999), “Nutty Professor: The Klumps” (2000), “Heartbreakers” (2001), “Dragonfly” (2002), “We Were Soldiers” (2002), “XXX” (2002), “Bruce Almighty” (2003) şi “The Alamo” (2004), printre altele.
Semler recent a fost regizor de imagine pentru “Click” (2006), pentru comedia romantică “Just My Luck” (2006), pentru succesul de the box-office “The Longest Yard” (2005) şi pentru filmul de acţiune al regizorului Rob Cohen “Stealth” (2005.). De asemenea, a regizat filmul artistic “Firestorm” (1998).
Pentru televiziune, Semler a filmat pentru “Return to Eden” în Australia şi “Passion Flower” în Statele Unite. De asemenea, a fost cineast şi regizor secund pentru miniserialele de televiziune “Lonesome Doves” şi “Son of the Morning Star.”
În timpul filmărilor la “XXX”, s-a anunţat că Semler a primit ordinul Australiei ca membru al Diviziunii Generale, acordat de Regina Elizabeth II pentru serviciile aduse artei. Doi ani mai târziu, a primit Medalia Centenary Medal pentru serviciile aduse cinematografiei internaţionale.
TOM SANDERS (Designer de producţie) a avut nominalizări la premiul Oscar pentru activitatea sa în filmele “Saving Private Ryan” (1998) şi Dracula” (1992). El mai lucrase cu Icon şi Mel Gibson ca designer de producţie pentru “We Were Soldiers” (2002), “Braveheart” (1994) şi “Maverick” (1994) şi de asemenea, fusese designer de producţie pentru “Rumor Has It” (2005), “Mission: Impossible II (2000), “Father’s Day” (1997), “Assassins” (1995) şi “Days of Thunder” (1990). De asemenea, a fost regizor artistic la “Hook” (1991), “Naked Tango” (1991) şi “Revenge” (1990). Tom a fost şi consultant pentru “Timeline” (2003) şi a regizat în 1966 episodul “About Face” pentru serialul HBO “Tales from the Crypt.”

JOHN WRIGHT (Editor) a fost de două ori nominalizat la Premiul Oscar pentru activitatea sa din filmele “The Hunt For Red October” (1990) şi “Speed” (1994), pentru acesta câştigând şi premiul Academiei Britanice de Film (BAFTA). Wright a mai lucrat cu Mel Gibson ca editor de film pentru “The Passion of the Christ” (2004), iar recent a încheiat activitatea pentru “Glory Road” (2006). Printre alte filme pe care le-a editat se numără “The Thomas Crown Affair” (1999), “X-Men” (2000), “The Rock” (1996), “Die Hard: With a Vengeance” (1995), “Broken Arrow” (1996), “Last Action Hero” (1993), “Frances” (1982) şi “Sea of Love” (1989). Pentru activitatea sa pentru telefilmul de succes “Sarah, Plain and Tall” (1991), Wright a primit Premiul Emmy pentru Editare remarcabilă, precum şi Premiul Eddie acordat de Editorii americani de cinema.
După ce a lucrat în armata Statelor Unite, Wright şi-a început cariera ca editor ucenic la David Wolpert Productions, fiind asistent la documentare precum “The Undersea World of Jacques Cousteau.” Apoi, a devenit editor de film şi producător asociat pentru câteva ediţii National Geographic. La începutul carierei sale, Wright a câştigat Premiul Eddie pentru documentarul “Life Goes To War: Hollywood and the Home Front.”

JAMES HORNER (Muzician) este unul dintre cei mai de succes compozitori de muzică de film. A creeat muzica pentru o mulţime de filme memorabile şi de succes în ultimele două decenii. Horner a primit două Premii Oscar şi două Premii Globul de Aur pentru contribuţia în filmul lui James Cameron “Titanic.” In plus, a avut nominalizări la Premiul Oscar pentru Muzică Originală în filmele “House of Sand and Fog.” “A Beautiful Mind.” “Braveheart,” “Apollo 13,” “Field of Dreams” şi “Aliens” (1986) şi pentru Cântec Original - “Somewhere Out There” în “An American Tale” (1986). De asemenea, a avut patru nominalizări la Premiul Globul de Aur, a câştigat şase premii Grammy, inclusiv cu Cîntecul anului în 1987 (“Somewhere Out There”) şi 1998 (“My Heart Will Go On”).
In aprilie 1998, coloana muzicală a lui Horner “Titanic” a cunoscut un succes fără precedent - 16 săptămâni pe poziţia 1 în Top 200 Billboard
Cunoscut pentru diversitatea sa stilistică, Horner a mai participat şi în filme precum “All The King’s Men,” “The New World,” “The Legend of Zorro,” “Chumscrubber,” “Flightplan,” “The Forgotten,” “Troy,” “The Missing,” “Bobby Jones, Stroke of Genius,” “Radio,” “Beyond Borders,” “Enemy at the Gates,” “Dr. Seuss’ How the Grinch Stole Christmas,” “The Four Feathers,” “The Perfect Storm,” “Freedom Song,” “Bicentennial Man,” “Mighty Joe Young,” “The Mask of Zorro,” “Deep Impact,” “The Devil’s Own,” “Ransom,” “Courage Under Fire,” “To Gillian on Her 37th Birthday,” “ “The Spitfire Grill,” “Casper,” “Legends of the Fall,” “Clear and Present Danger,” “The Pagemaster,” “Bopha!,” “The Pelican Brief,” “The Man Without a Face,” “Patriot Games,” “Thunderheart,” “Sneakers,” “The Rocketeer,” “Glory,” “In Country,” “Field of Dreams,” “Honey I Shrunk the Kids,” “The Land Before Time,” “Willow,” “An American Tail,” “The Name of the Rose,” “Cocoon,” “Gorky Park,” “48 Hours” şi “Star Trek II.” A scris şi muzica pentru filmul de anul acesta “The Good Shepherd.”

MAYES C. RUBEO (designer de costume) a lucrat ca asistent şi superviser pentru mulţi designeri de costume, printre care Shay Cunliffe, Erica Phillips, Ellen Mirojnick; de asemenea, a colaborat cu mentorul ei Enrico Sabbatini. Şi-a început activitatea ca superviser de costume pentru figuranţii din filmul lui Oliver Stone “Born on the Fourth of July” (1989) şi ca designer asociat pentru filmul lui Taylor Hackford “Bound by Honor” (1993). De atunci, ea a fost designer de costume şi/sau superviser pentru o mulţime de filme artistice şi proiecte de televiziune şi a fost nominalizată pentru Premiul Asociaţiei designerilor de costume pentru activitatea sa din producţia Showtime “Fidel” (2002). A mai lucrat pentru patru din filmele lui John Sayles: “Casa de los Babys” (2003), “Sunshine State” (2002), “Men Without Guns” (1997) şi “Lone Star” (1996), pentru acesta din urmă fiind asistent, “The Librarian: Quest for the Spear” (2004), “Warden of Red Rock” (2001), “Desert Heat” (1999), “The Arrival” (1996), “One the Air” (1995), “The Client” (1994) şi “Last Light” (1993). De asemenea, a lucrat pentru reclame. Mayes s-a născut în Mexico City şi şi-a făcut studiile de Design de costume la Los Angeles Trade Tech., studiind totodată la Universitatea din Los Angeles şi la Institute Statale d’arte din Italia. Este căsătorită cu designerul de producţie Bruno Rubeo de 22 de ani. Îşi împarte timpul între slujbele din Los Angeles şi Umbria, Italia unde locuieşte şi au propriul studio.

ALDO SIGNORETTI (Hair-stilist şi designer make-up) s-a născut în Italia şi a lucrat pentru filmele artistice din SUA şi pe plan internaţional ca hair designer, superviser şi stilist. Printre cele mai notabile filme se numără “Fade to Black” (2006), “Capote” (2005), filmul TV “Rome” (2005), “Kingdom of Heaven” (2005), “Troy” (2004), filmul TV “The Roman Spring of Mrs. Stone” (2003), “Gangs of New York” (2002), “Callas Forever” (2002), “Moulin Rouge” (2001), “The Grey Zone” (2001), filmul TV “Arabian Nights” (2000), “Up at the Villa” (2000), “Liberate i Pesci” (2000), “Cookie’s Fortune” (1999), “Leggenda del Pianista sull’Oceano” (1998). “Sandrach” (1998), “The Devil’s Advocate” (1997), “Romeo + Juliet” (1996), “Kansas City” (1996), “Dolores Claiborne” (1995), “Only You” (1994), “M. Butterfly” (1993), “Cliffhanger” (1993), “Year of the Gun” (1991), filmul TV “The Josephine Baker Story” (1990), “La Putain du Roi” (1990), “Leviathan” (1989), “Transformations” (1989), “The Last Temptation of Christ” (1987), “Rent-a-Cop” (1987), “Raw Deal” (1986), “Ginger e Fred” (1986), “La Sposa Americana” (1986), TV’s “Louisiana” (1984), filmul TV “The Scarlet and the Black” (1983), “Perche non Facciamo l’Amore?” (1982), “Popeye” (1980), “Al di la del Bene del Male” (1997), “Suspira” (1977), “Mogliamante” (1997), “L’Innocente” (1976), “Salon Kitty” (1976), “Gruppo di Famiglia in un Interno” (1974) şi “Il Coltello di Ghiaccio” (1972).

VITTORIO SODANO (Designer Make Up), s-a născut în Italia şi a lucrat pentru filme artistice din Statele Unite şi alte state ca make up designer şi artist. Printre filmele pentru care a lucrat se numără “Fade to Black” (2006), “Liscio” (2006), “Casanova” (2005), “The Black Dahlia” (2005), “L’Empire des Loups” (2005), filmul TV “Imperium: Nerone” (2004), “Il Siero della Vanità” (2004), “L’Amore Ritorna” (2004), filmul TV “Part Time (2004). “Ricordati di Me” (2003), filmul TV “Il Papa Buono” (2003) (TV), “Ma Che Colpa Abbiamo Noi” (2003), “Il Più Bel Giorno della Mia Vita,” (2002), filmul TV "Incompreso" (2002), “Tre Mogli” (2001), “Le Fate Ignoranti” (2001), “Controvento” (2000), “Prima del Tramonto” (1999) şi filmul TV “Le Madri,” (1999).

TED RAE (Superviser efecte vizuale) a mai lcurat cu Mel Gibson ca superviser efecte vizuale şi regizor secund la “The Passion of the Christ." Lucrează de 25 de ani în domeniul filmului artistic, serialului de televiziune clipurilor muzicale şi comerciale. A fost regizor de iamgine, regizor secund sau superviser efecte vizuale. A primit mai multe premii internaţionale şi nominalizări: o nominalizare la Premiul Emmy pentru Efecte vizuale remarcabile pentru "Stargate SG-1: Children of the Gods" Two-Hour Premiere; o nominalizare la Premiul Academiei Britanice de Film (BAFTA) şi una la Premiul Saturn pentru cele mai bune efecte speciale pentru "Beetlejuice, premiul Clio pentru efecte machiaj pentru "Mindblow", un premiu a Telly ca Cineast pentru "Remember When;" şi premiul pentru Cea mai bună cinematografie la a opta ediţie a Festivalului de Film Magnolia pentru filmul de scurt metraj "Solomon Bernstein's Bathroom" , la care Rae a fost regizor de imagine şi producător asociat.
Rae a mai realizat muncă de supervizare în platou pentru producţiile lui Oliver Stone "Any Given Sunday" (1999) şi "Nixon” (1995). Rae a contribuit la realizarea altor filme artistice, cum ar fi "Idle Hands" (1999), “Drive” (1997), "Pontiac Moon" (1994), "The Resurrected" (1992), "Memoirs of an Invisible Man” (1992), "Bugsy” (1991), "The Abyss" (1989), "Beetlejuice" (1988), "Mystic Pizza” (1988) şi "The Terminator" (1984). Rae are şi proiecte în televiziune care includ filmele "Stargate: SG-1" (două ore pilot şi două episoade), "Babylon 5" (22 de episoade de o oră), producţia Disney "You Wish" (12 episoade de jumătate de oră), "Troubleshooters: Trapped Beneath the Earth," producţia Disney "Still Not Quite Human," şi "The Birds II: Land's End" pentru Showtime.

MIC RODGERS (Stunt Coordinator) este cascador de 15 ani şi a lucrat cu Mel Gibson din 1983 în postura de coordonator de cascadorii. A lucrat ca regizor secund cu Gibson şi a fost cascador pentru filmele “Payback” (1999), “Lethal Weapon 4” (1998), “Braveheart” (1995), “Maverick” (1994), “Lethal Weapon 3” (1992), “Bird on a Wire” (1990), “Lethal Weapon 2” (1989), “Conspiracy Theory” (1997), “Ransom” (1996), “Forever Young” (1992), “Tequila Sunrise” (1988) şi “Lethal Weapon” (1987). In plus, a lucrat la cascadorii pentru filmele “Mr. & Mrs. Smith” (2005), “Charlie’s Angels: Full Throttle (2003), “The Fast and the Furious” (2001), “Volcano” (1997), “Twister” (1996), “Virtuosity” (1995), “Intersection” (1994) şi “Scrooged” (1988), printre altele.

SIMON ATHERTON (maestru armurier) a început să se antreneze ca puşcaş la începutul carierei sale a armurier de film, iar aceasta actitivate a realizat-o în ultimii 26 de ani. A lucrat cu arme de tot felul, de la arc până la puşti sofisticate şi este unul dintre cei mai căutaţi experţi în domeniul său. El a creeat arme pentru o serie de filme artistice, cum ar fi “The Da Vinci Code” (2006), “Munich” (2005), “Kingdom of Heaven” (2005), “V for Vendetta” (2005), “Cold Mountain” (2003), “King Arthur” (2004), “Troy” (2004), “Timeline” (2003), “Black Hawk Down” (2001), “Gladiator” (2000), “The Mummy” (1999), “The Mask of Zorro” (1998), “Saving Private Ryan” (1998), “The Adventures of Baron Munchausen” (1998), “The Fifth Element” (1997), “Hamlet” (1996), “Othello” (1995), “Cutthroat Island” (1995), “Braveheart” (1995), “The 3 Musketeers” (1992), “1492: Conquest of Paradise” (1992), “Aliens 3” (1992), “Robin Hood, Prince of Thieves” (1991), “Highlander II: The Quickening” (1991), “Memphis Belle” (1990), “Indiana Jones and the Last Crusade” (1989), “Aliens” (1986), “The Mission” (1986), “A View to a Kill” (1985), “Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes” (1984), “Indiana Jones and the Temple of Doom” (1984), şi “The Killing Fields” (1984).” De asemenea, a lucrat şi pentru miniserialele HBO “Band of Brothers” şi “The Professionals.”

JESUS “CHUCO” DURAN (superviser efecte speciale) s-a născut în Mexic, are o carieră remarcabilă în domeniul efectelor speciale pentru filme artistice şi de televiziune producţii americane şi mexicane. Printre filmele la care a lucrat se numără “The Legend of Zorro” (2004), “Voces Inocentes” (2004), “Man on Fire” (2003), “High Crimes” (2002), “Revenus” (2001), “Toby’s History” (2001), “Original Sin” (2000), “McHale’s Navy” (1997), “The Cisco Kid” (1994), “Gunman” (1994), “The Cover Girl Murders” (1993), “Revenge” (1990), “At Play in the Fields of the Lord” (1990), “Naked Tango” (1989), “Old Gringo” (1989), “Born in East LA.” (1987), “Predator” (1987), “Let’s Get Harry” (1986), “Remo Williams: The Adventure Begins” (1985), “The Falcon and the Snowman” (1985), “Under the Volcano” (1984), “Under Fire” (1983), “Missing” (1982), “Cattle Annie and Little Britches” (1981),“Cabo Blanco” (1980), “Sunburn” (1979) şi “The Revengers” (1972).

ANNA ROTH (manager unitate de producţie) s-a născut în Polonia şi s-a mutat în Mexico City la vârsta de 11 ni. Are o carieră care se întinde pe parcursul a peste 30 de ani. A lucrat la filmele APOCALYPTO, “The Legend of Zorro,” “Man on Fire,” “Dancing in the Dark” şi “Titanic.” De asemenea, a fost consultant executiv pentru o serie de proiecte pentru Altavista Films - “Por La Libre.” A fost producător executiv pentru “Innocent Voices” şi producător asociat pentru “The Wrong Man” şi “Under Fire.”
Roth a lucrat ca şi consultant de producţie pentru “Master and Commander: Far Side of the World” (2002), “Frida” (2001 “Collateral Damage” (2002), “Deep Blue Sea” (1998), and “Ravenous” (1998) şi a fost superviser de producţie pentru “Stigmata” (1998). Ca manager de producţie, Roth a lucrat pentru “Titanic” (1997), “The Juror” (1995), “”Clear and Present Danger” (1993), “Gunmen” (1992), “Medicine Man” (1991), “One Man’s War” (1990), “Revenge” (1988), “Predator” (1987), “Hot Pursuit” (1986), “Power” (1985) şi “Falcon’s World” (1982). A fost manager de locaţii pentru “Total Recall” (1989), “Old Gringo” (1988), “Let’s Get Harry” (1985), “Remo Williams: The Adventure Begins” (1985), “Miracles” (1984), “The Falcon and the Snowman” (1984), “The Evil That Men Do” (1983), “Falcon’s Gold” (1982) şi “Zorro the Gay Blade” (1980).
Roth şi-a început cariera în 1974 ca asistent pentru Lonka Becker, cea mai mare agenţie de casting din Mexic, ocupându-se de producţia a câteva filme artistice mexicane, ca asistent de producţie, regizor secund şi coordonator producţie pentru “10,” “Mr. Horn,” “Sorcerer,” “Domino Principle” şi “Swashbuckler.”

CARLA HOOL (director de casting) s-a născut în Mexico City; a fost director de casting pentru filmele “La Ticla” (2006), “The Air I Breathe” (2006), “Camino del Diablo” (2006), ,,Cansada de Besar Ranas” (2006), “Welcome to America” (2006), ,,Nacho Libre” (2005), Morirse en Domingo” (2005), “Cuando las Cosas Sueden” (2005), Amapola” (2005), “I Love Miami” (2005), “Bandita” (2004), “The Matador” (2004), “The Librarian” (2004), “Innocent Voices” (2004), “Siete Dias” (2003) şi “Zapata” (2003). A fost director de casting în Mexic pentru filmele artistice “Meet the Frockers” (2004), “Spanglish”(2004), “Puno Rosas” (2003) şi “The Fountain” (2003. Carla a fost de asemenea director de casting pentru filmele de scurt metraj “Ofelia” (2005, “Por Eso No Tienes Novio” (2005), “A Calle Es de Todo” (2004) şi “Aqui No Hay Nadie” (2003), precum şi pentru serialul de televiziune “Los Simuladores”. Compania sa, Bazooka Films Casting, are birouri în Mexico City şi Los Angeles.

DR. RICHARD D. HANSEN, Ph. D. (Consultant) este specialist în limba maya timpurie şi director al proiectului Mirador din nordul Guatemalei. A fost cercetător (gradul IV) la Institutul de Geofizică şi fizică planetară de la Universitatea din Los Angeles, iar acum este cercetător afiliat şi profesor la Departamentul de antropologie, Programul Studiilor privind indienii americani şi al studiilor de mediu (FARES), o instituţie de cercetare ştiinţifică non-profit, cu baza la Idaho şi Salt Lake City. Şi-a luat doctoratul în arheologie la Universitatea Los Angeles în ianuarie şi mai înainte şi-a luat masterul în antropologie (1984). Pe când studia pentru doctorat la Universitatea din Los Angeles, a fost selectat de Departamentul de Educaţie din Statele Unite pentru burse National Graduate şi Jacob Javits timp de cinci ani. A fost numit Om de ştiinţă remarcabil în 1988, Om de ştiinţă Fulbright în 1990, Absolvent de excepţie al Universităţii Los Angeles în 1991.
A publicat 83 de lucrări şi capitole în publicaţii ştiinţifice şi de popularizare. A prezentat peste 151 de lucrări ştiinţifice la colocvii ştiinţifice în întreaga lume. A condus cercetările arheologice în Israel, Statele Unite, Marea Bitanie, America de Sud-Vest şi America Centrală. Dr. Hansen a condus cercetarea în păduri tropicale îndepărtate din Guatemala începând din 1978 şi este în prezent director al Proiectului Mirador, acesta fiind unul din cele mai cuprinzătoare studii ştiinţifice asupra limbi maya străvechi. Sunt implicaţi aici cercetători din 36 de universităţi şi instituţii de cercetare din lume. Echipa sa a publicat 192 de articole şi cărţi. Studiile lui Hansen au identificat unele dintre cele mai mari şi mai timpurii oraşe din America Centrală. Munca sa este o contribuţie importantă la dezvoltarea istoriei civilizaţiei maya. Activitatea sa a fost recent prezentată în documentare pe canalul Learning Channel, pe Discovery Channel, CNN Global Challenge, BBC şi în ediţia specială National Geographic “Dawn of the Maya.” A fost consultant pentru “Survivor: Guatemala.”
Printre cele mai recente distincţii care i-au fost acordate se numără Ordinul Naţional dat de Patrimoniul cultural din Guatemala, acordat în 2005 de preşedintele; Premiul Isuzu pentru cercetarea mediului (2002). A fost inclus în Academia de Geografie şi Istorie din Guatemala (2000); a primit medalia păcii, de la Ministerul Culturii din Guatemala (1998). Este implicat în momentul de faţă în alcătuirea unui nou sistem de protejare a mediului în nordul Guatemalei, împreună cu guvernul din Guatemala şi Fundaţia Carlos F. Novella, cu Cementos Progreso of Guatemala, Prietenii Patrimoniului natural şi cultural din Guatemala (APANAC), Institutul de Turism din Guatemala (INGUAT), institutul de antropologie şi istorie din Guatemala (IDAEH), Ministerul Culturii şi sportului şi Consiliul Naţional pentru protejarea zonelor. Locuieşte cu familia în Idaho.

HILARIO CHI CANUL (instructor pentru limba Maya), al cărui nume în mayaşă înseamnă “Păstrătorul limbii”, vorbeşte limba maya şi a început să înveţe spaniola la 14 ani. Vine dintr-un mic sat din Naranjal Poniente din Quintana Roo, unde el îi învaţă pe localnici să scrie in limba maya şi să scrie şi să vorbească limba spaniolă. El de asemenea are o emisiune bilingvă la radio, la Radio Chan Santa Cruz din Quintana Roo. Hilario a studiat la El Instituto Tecnologico Superior de Felipe Carrillo Puerto de unde şi-a luat licenţă în administraţia turismului şi business. Recent a primit şi o distincţie academică. Hilario a lucrat din 1996-97 pentru Consejo Nacional de Fomento Educativo (CONAFE) şi îi învăţa pe copiii din Triunfo satul maya şi spaniolă.

MIRIAM MARIA TUN HAU (instructor pentru dialogurile în limba maya) s-a născut într-un mic sat din Tixhualahtun Municipio de Peto din Yucatan şi a vorbit numai limba maya până la 10 ani când a început să înveţe spaniolă. A studiat pentru Administrarea licenţelor în turism la Instituto Technologico Superior de Felipe Carrilo Puerto din Quintana Roo. Înainte de a se angrena la munca pentru APOCALYPTO, ea a mai lucrat pentru producţii de la Radio Chan Santa Cruz in Quintana Roo.

Interviu cu Mel Gibson CIVILIZATIA MAYA SI APOCALYPTO
jinglebells