Articole Alexander

(2004)

Alexandru

Cum a fost reconstruita lumea antica

Pentru a respecta obiectivul regizorului si a obtine cel mai ridicat nivel de acuratete a informatiei istorice pentru Alexandru, fiecare decor, fiecare arma, fiecare piesa de mobilier a fost conceputa si proiectata anume pentru aceasta productie. Atelierele departamentelor de scenografie si costume au intrat in productie cu cateva luni inainte de inceperea filmarilor.
“Aspectul final al filmului a inceput sa se contureze inca de la primul pas - alegerea unor posibile locatii de filmare,” spune scenograful filmului, Jan Roelfs. “Trebuia sa gasim locatii care sa poata aparea drept Macedonia, Persia, Bactria, Sogdiana, regiunea hindusa a Kush-ului si India. Bactria si Sogdiana nici macar nu mai exista ca atare in prezent, reprezentand acum diferite parti din Afghanistan, Uzbekistan, Kazakhstan si Mongolia. Este uimitor ce puzzle am alcatuit. In cazul peisajelor, fiecare trebuie sa aiba elemente specifice clare, altfel arata toate la fel.”

Plecati in prospectie pentru a gasi locatiile cele mai potrivite, Stone si Roelfs au cautat in multe parti ale lumii, pentru a gasi peisajele corespunzatoare calatoriei lui Alexandru, iar in final s-au decis sa aleaga Marocul si Thailanda, folosind in plus si Studiourile Pinewood si Shepperton, aflate in afara Londrei, pentru filmarile interioare. Marocul era perfect pentru proportiile cerute de acest film. Ceea ce are de oferit aceasta tara in materie de peisaje, oameni si atmosfera evocatoare a lumii antice o face sa fie locul ideal pentru reconstituirea unei mari parti din viata lui Alexandru.

“Foarte important a fost ca trebuia sa gasim elemente unificatoare pentru ca acest film sa fie totusi posibil,” spune producatorul Jon Kilik. “Noi n-am fi putut efectiv sa strabatem zeci de tari si mii de kilometri, asa cum a facut Alexandru. A trebuit in schimb sa ne concentram asupra catorva zone in care sa gasim elemente diferite. In apropiere de Marrakech, aveam desert, campie, munti, arsita si zapada, la distanta de o ora si jumatate intre ele. In Essaouira, unde am "instalat" Macedonia, oceanul, vegetatia, formatiunile stancoase si flora erau complet diferite fata de ceea ce aveam in zona Marrakech. Ca locatie pentru un rau important din India, nu am gasit in Maroc nimic suficient de exotic, dar am descoperit o locatie uluitoare in provincia Ubon Ratchathani, pe fluviul Mekhong, in Thailanda, pe granita cu Laos-ul. Tot Thailanda ne-a permis sa rezolvam si problema montarii unei batalii in care sa apara elefanti asiatici.”

Cu mult inainte de filmarea secventelor principale, Stone si directorul de imagine Rodrigo Prieto au facut cateva filmari speciale in Malta si in Himalaya, in India, care sa fie utilizate pentru efectele vizuale. Secventele din Malta au fost folosite pentru realizarea portului Alexandria, fara a omite celebrul far Pharos, una dintre cele sapte minuni ale lumii antice. Secventele filmate in zona indiana a Lantului Himalaya au fost utilizate ca fundal pentru calatoria lui Alexandru pe intinderile acoperite de zapezi din Kush.

Stone si Prieto au realizat o schema vizuala minutioasa, pe care au intretesut-o apoi cu textura intregului film. “Ne-am decis sa conferim un aspect si o perceptie diferita fiecarei perioade distincte din viata lui Alexandru,” spune directorul de imagine. “Secventele din Macedonia, in care Alexandru este mai tanar, au culori foarte pure, ‘inocente’. Pentru batalia de la Gaugamela am dorit sa infiltram culoarea desertului si a nisipului in intreaga imagine, ca urmare am folosit un filtru ca tutunul, care a virat imaginea intr-o nuanta portocaliu-galbuie. De asemenea, am folosit un film cu granulatie mai mare, pentru a conferi imaginii o textura mai vizibila. Pentru Babilon ne-am dorit sa sugeram ideea aurului, ca urmare imaginea este saturata de culoare, apoi mai tarziu, cand Alexandru traverseaza Kush-ul, am inceput sa viram catre nuante mai reci. Pentru secventele din India am vrut sa avem exact opusul celor din Macedonia. Ca urmare, am folosit un film cu granulatie foarte mare si am prelucrat negativele astfel incat sa accentuam contrastul.”

Putine aspecte ale filmarilor la Alexandru au fost atat de indraznete cum a fost reconstituirea elementelor din lumea tanarului rege, care sa acopere peste 30 de ani de istorie antica si sa strabata o mare parte a lumii cunoscute in epoca respectiva. Jan Roelfs si scenografii sai erau restrictionati de necesitatile de natura istorica, dar si de veridicitatea artistica. Se punea intrebarea cum ar putea fi reconstituita lumea antica intr-un mod autentic, dar si generos ca imaginatie cinematografica, iar Roelfs era decis sa gaseasca un echilibru potrivit intre cele doua elemente. Rezultatul s-a concretizat intr-una dintre cele mai detaliate reconstituiri ale lumii antice realizate vreodata in istoria filmului.

Pe o fasie de desert de peste 12 km din Maroc, situata langa Marrakech, scenografii au construit resedinta lui Alexandru, magnific decorata, in tabara sa de corturi din apropierea campului de lupta de la Gaugamela. Miturile eroilor greci au avut o influenta inestimabila asupra lui Alexandru inca din copilarie, astfel incat scenografii au pus deasupra tronului sau scutul mitic al lui Ahile si au incastrat papirusurile cu Iliada si Odiseea intr-o cutie de fildes, asezata langa patul lui.

Tot in Maroc au fost filmate secventele din piata de cai macedoneana, unde tanarul Alexandru il intalneste pentru prima data pe viitorul sau tovaras de lupta, armasarul Bucifal. Scenografii au adaugat terase, drumuri de piatra si chiparosi care sa completeze atmosfera acestei vai luxuriante. Peste 50 de cai si de magari au fost adusi in piata, iar in pavilioanele si chioscurile din jur au fost asezate fructe si legume, de o parte si de alta a zonei cu cai. Figuranti imbracati in panzeturi albe, simple, intruchipand taranii din zona, punctau peisajul aidoma unor sculpturi in miscare, iar turmele de oi de pe coasta dealului subliniau viziunea bucolica a Macedoniei antice.

Pe un mal abrupt, deasupra oceanului sclipitor, in Maroc era construit un templu micut, acum o ruina, inchinat lui Pallas Athena. Templul continea harta rudimentara a lumii care il intriga pe tanarul Alexandru si aici tinea Aristotel cursurile pentru el si pentru prietenii sai, in Gradinile Mieza. In Boufarziza au fost construite un amfiteatru macedonean si 20 de cladiri auxiliare cu patru ziduri, intre care si un alt templu, putin mai mare, inchinat tot lui Pallas Athena. Amfiteatrul a fost construit la o scara relativ modesta, potrivita unui oras de provincie. Statuile si cladirile viu colorate reamintesc ca trecutul nu era atat de lipsit de culoare pe cat se crede, in general. In cadrul unei ceremonii derulate in amfiteatru, echipa lui Roelfs a creat statui policromatice ale fiecarei zeitati, in culori aproape tipatoare, mai degraba teatrale decat artistice ca intentie.

Au existat si decoruri care nu erau foarte practice pentru filmarile in locatie. Ca urmare, celebrele Studiouri Pinewood din Londra au gazduit cateva dintre decorurile enorme construite de echipa lui Roelfs. Platoul de filmare "007" de la Pinewood, asemanator unui hangar, este cea mai mare locatie permanenta de acest tip din lume, iar echipa de filmare care a lucrat la Alexandru a umplut aproape fiecare centimetru patrat de spatiu disponibil pentru a ridica replici sofisticate ale unui trecut indepartat.

Au existat doua decoruri foarte mari ridicate la Pinewood. Primul a fost curtea exotica a unui palat indian bogat impodobit. Cum in antichitate indienii isi construiau palatele din lemn, nici o mostra de arhitectura din epoca lui Alexandru nu a supravietuit pana in prezent, ca urmare proiectul curtii palatului indian a fost deschis interpretarilor. Inspirat de altarele indiene care incorporeaza trepte in constructia lor, Roelfs a ales un concept in aer liber, cu ziduri in trepte care coboara catre curte, accentuate prin instalarea unor bazine cu apa.

Construirea palatului indian a durat patru luni, timp in care aici au lucrat zilnic in medie 150 oameni care au tencuit, vopsit si sculptat elementele necesare. Un baldachin urias, acoperit cu broderii, acoperea zona centrala a curtii palatului indian si bazinele cu apa din jur.

Palatul indian este o realizare minunata, absolut impresionanta, insa adevarata piesa de rezistenta a lui Roelfs s-a dovedit a fi magnifica cetate a Babilonului. “Categoric, Babilonul este cel mai bogat decor pe care l-am realizat vreodata,” se entuziasmeaza scenograful. “Intrarea lui Alexandru in Babilon este punctul culminant al carierei sale militare. Niciodata pana atunci nu a mai vazut asemenea splendori, nu s-a mai intalnit niciodata cu o cultura care este, in multe feluri, superioara culturii sale.

“Proiectul a fost schitat rapid,” continua Roelfs, “pentru ca a fost unul dintre primele decoruri la care am stiut exact ce imi doresc. Insa intregul proces tehnic de executare a acestui decor a fost ceva deosebit. Au existat multe schite si multe operatiuni tehnice. M-am decis sa integrez celebrele Gradini Suspendate ale Babilonului in conceptul global, ca urmare palatul este un spatiu partial inchis, partial in aer liber, deschis elementelor naturii. De asemenea, am vrut ca tavanele sa fie foarte inalte, iar palatul sa aiba mai multe niveluri, care sa se adauge unul peste altul.” Decorul a atins in final inaltimea de 15 metri, ridicandu-se din podea pana la schela superioara a Platoului de Filmare 007.

Cea mai uluitoare parte a decorului a fost insa dormitorul lui Darius al III-lea, pe care Alexandru si l-a insusit dupa ce l-a infrant pe regele persan. Panourile de lemn cu sculpturi elaborate au fost realizate manual in Maroc, la fel ca si uriasul evantai de deasupra capului, pe care era tesuta imaginea zeitatii persane supreme Ahura Mazda, la fel ca si toate baldachinele si draperiile, tesute manual in Pakistan.

Artistul Steve Mitchell, ajutat de un singur asistent, a pictat un panou lung de 45 metri si inalt de 13 metri, care infatiseaza o vedere panoramica a Babilonului, la 360 de grade, realizata pana in cele mai mici detalii. Aceasta panorama "vazuta" de pe terasele palatului dezvaluie un peisaj urban bogat in zgarie-nori stravechi, poduri, gradini si drumuri pavate, o imagine complexa a unei civilizatii ajunse intr-un punct culminant. Pentru filmele contemporane, asemenea fundaluri sunt in general realizate din fotografii marite foarte mult. Pentru Babilon insa, evident ca asemenea fotografii nu existau, ca urmare scenografii s-au bazat pe metodele artistice traditionale pentru a reconstitui trecutul, iar Mitchell a lucrat la acest proiect cinci saptamani si jumatate.

Pentru a reconstitui Gradinile Suspendate ale Babilonului, una dintre cele sapte minuni ale lumii antice, decoratorul Jim Erickson si-a folosit toate cunostintele si toata priceperea in domeniul gradinaritului si horticulturii, cautand plante care sa corespunda perfect spatiului geografic si epocii respective.
Iarna englezeasca aspra si faptul ca Platoul 007 nu are incalzire centrala nu au fost foarte propice acestor plante. Ca urmare, in fiecare zi, plantele au fost atent acoperite si incalzite cu lampi speciale, pe toata durata noptii, de la incheierea filmarilor pana a doua zi dimineata, cand erau dezvelite din nou si aduse in fata camerelor de filmat.

Dupa ce palatul din Babilon a fost populat cu actori si figuranti, luminat cu torte aprinse, parfumat cu arome si dotat cu un sistem complet operational de pompare a apei, pentru a crea fantanile arteziene si bazinele de apa care au completat spledoarea acestei cladiri, iluzia realitatii a devenit aproape desavarsita. Chiar si Stone era uneori susprins cand iesea de pe platou si pasea in lumina mohorata a iernii englezesti. “Ce lume bizara cream,” surade el. “Intre diverse secole, intre diverse culturi nu sunt decat cativa pasi.” Totusi, reversul era mult mai placut, atunci cand cineva pasea din amurgul posomorat in interioarele babiloniene stralucitoare. “Pe platoul de filmare exteriorizam ceea ce asimilam interior,” spune Stone. “Paseam pe platouri care intruchipau o lume fantastica si ne era foarte greu sa mai iesim de acolo.”

Magnificele porti ale Babilonului, pe care au intrat in mars triumfator Alexandru si trupele sale dupa victoria asupra lui Darius, au fost construite in locatie, la Marrakech. “Cateva fragmente din poarta estica a Babilonului au fost pastrate intr-un muzeu din Berlin,” spune Roelfs, “insa desi acestea ne-au oferit idei minunate pentru proiectul complet, nu m-am multumit doar sa le copiez si atat. M-am zbatut o vreme, apoi mi-a venit ideea ca poarta principala de intrare in cetate sa faca legatura cu un pod peste Eufrat. La acel moment, Babilonul era un tinut unde, cum se spune, curgeau lapte si miere, un pamant fertil aflat in preajma unui fluviu important. Cand Alexandru intra in cetate, trebuie sa stim ca acesta este cel mai bogat loc din lume.”
Marete, stralucitoare, impodobit cu pietre si sculpturi cu irizatii albastrui intruchipand fapturi mitologice, portile Babilonului construite pentru film aveau o inaltime de 11 metri. Ulterior, cu ajutorul efectelor speciale, ele au ajuns la inaltimea de 24 metri, deschizand panorama mareata a cetatii Babilonului.

Balamalele uriaselor porti de lemn au fost facuta din alama adevarata, iar statuile imense ale bivolilor inaripati aplecati deasupra podului care pornea din dreptul cetatii au fost sculptate in Anglia si apoi expediate in Maroc, unde au fost vopsite si finisate. Ca dovada a faptului ca secventa intrarii lui Alexandru si a armatelor sale in cetate a fost realizata cu o atentie extraordinara pentru detaliu, decoratorul Jim Erickson a avut grija ca nici macar un singur trandafir galben sa nu apara in ploaia de flori cu care au fost acoperiti soldatii, pentru ca meticulosul gradinar stia ca, in secolul 4 i.e.n., trandafirii galbeni existau numai in China.

Tot la Pinewood a fost construit un decor-pestera in care exista peste 20 de picturi primitive, unele barbare, concepute si realizate de ilustratorul Simon Thorpe. Picturile infatiseaza stravechi mituri grecesti, cu care Filip l-a educat pe tanarul Alexandru asupra metodelor cumplite, violente, folosite de lumea in care traiau.

Alexandru a crescut in palatul regal din Pella, capitala Macedoniei. Reconstituirea palatului a fost realizata cu o atentie considerabila pentru detalii. Incaperile lui Olympias, in care Alexandru si-a petrecut primele zile de viata, contin fresce cu imagini pline de forta din Iliada lui Homer. Podeaua este alcatuita dintr-un mozaic de pietricele incastrate, iar peretii sunt decorati cu basoreliefuri umane. Curtea palatului a fost folosita pentru petrecerea de nunta a lui Filip, o adunare festiva si zgomotoasa, dar si pentru secventa in care Alexandru si micii lui prieteni sunt invatati sa lupte corp la corp.
Studiourile Shepperton din Londra au gazduit ambitioasa reconstituire a uneia dintre comorile de mult pierdute ale lumii, Biblioteca din Alexandria, locul de unde Sir Anthony Hopkins, in rolul lui Ptolemeu, deapana amintiri despre zilele petrecute alaturi de Alexandru, dictandu-le scribilor atenti. Podelele de marmura cu modele geometrice pun in evidenta frescele in mozaic care prezinta faptele eroice ale lui Alexandru, iar rafturile care acopera peretii adapostesc peste 25 000 de suluri de papirusuri.
Costumele Cum a fost formata armata antica
jinglebells