Filme scurt-metraje 2012

  • Le facteur humain

    (2012)
    The Human Factor
    O acidă şi plină de umor revizitare a teoriilor despre creşterea eficienţei ale lui Taylor şi a efectului acestora asupra societăţii, şi o mostră de reutilizare creativă a materialului de arhivă. În anii '20, un inginer sedus de taylorism este trimis să reorganizeze o fabrică. În timpul deplasării, acesta poartă o corespondenţă cu soţia sa: în vreme ce el îi povesteşte despre experimentele în taylorism, femeia culege bucăţi de informaţie şi începe să le folosească în treburile gospodăriei. La nivel sonor suntem martorii acestui schimb de gânduri, în timp ce în imagine urmărim un colaj din materiale de arhivă înfăţişând visul economic american...
    Vezi Trailer
    Trailer film Le facteur humain
    01:57
  • The Man That Got Away

    (2012)
    The Man That Got Away
    Caştigător al Premiului DAAD în competiţia de scurtmetraj Berlinale 2012 şi bucurându-se de un impresionant succes în circuitul festivalier internaţional, acest captivant documentar muzical spune povestea reală a vieţii unchiului regizorului, Jimmy, în şase cântece originale. Cu o muzică superbă şi coregrafii splendid gândite, în ambianţe retro, acest film excentric creează un portret plin de umor şi profund emoţionant al unui fost dansator pe Broadway (apropiat de-al celebrei Judy Garland), ce aminteşte de musical-urile anilor 40 şi de star-uri clasice ale musical-ului precum Fred Astaire sau Ginger Rogers...
    --
    IMDB: 7
  • The Meaning of Style

    (2012)
    The Meaning of Style
    Regizorul experimental britanic Phil Collins a călătorit până în Kuala Lumpur, în Malaiezia, pentru a explora relaţia dintre Est şi Vest. A adus înapoi o fantezie tropicală cu skinheads de stânga şi fluturi exotici, un film care a atras atenţia multor festivaluri de film de la europenele Rotterdam şi Sarajevo la Bello Horizonte în Brazilia şi Telluride în America de Nord. Iniţial comandată de Bienala de Artă Contemporană 2011 din Singapore, această instalaţie video single-channel este o reflecţie acidă şi în acelaşi timp extrem de seducătoare asupra unor problematici complexe precum construirea identităţii în relaţie cu impactul mass media, şi formele contemporane de (neo)colonialism...
  • As ondas

    (2012)
    The Waves
    Folosind o naraţiune eliptică, WAVES spune povestea a două surori prinse într-o stranie relaţie de dependenţă reciprocă. Filmul se desfăşoară în decorul dramatic şi impresionant filmat al coastei portugheze - un "paradis pierdut", devenit şi mai fermecător datorită senzaţiei de fragilitate şi absenţă pe care o emană. Nominalizat la Premiile Tiger pentru Scurtmetraj la Festivalul de la Rotterdam 2012...
  • We Lived Our Ordinary Lives

    (2012)
    We Lived Our Ordinary Lives
    WE LIVED OUR ORDINARY LIVES este o explorare profund personală a impactului terorii războiului asupra unui om "obişnuit". Imagini în care o tânără, ce avea doar 6 ani la începerea războiului, îşi aminteşte de copilărie, sunt combinate cu pledoarii ale unor inculpaţi de la Tribunalul Penal Internaţional pentru fosta Iugoslavie, surprinzând absurditatea unui conflict interetnic, în care cei care au fost altădată vecini şi prieteni au devenit victime şi agresori. Fără să fi văzut nici măcar o scenă de război, acesta devine, în mod paradoxal, adevăratul "protagonist", ce contaminează societatea cu vorbe mari precum stat, naţiune, sau religie, generând agresiune şi ură. Încă o incursiune tulburătoare în anomaliile lumii contemporane semnată de interesanta artistă vizuală olandeză DAYA CAHEN - autoare a neliniştitoarelor NASHI (BIEFF 2010) şi BIRTH OF A NATION (BIEFF 2011) - filmul urmăreşte modul dureros în care o fiinţă umană îşi pierde pentru totdeauna încrederea în semenii săi...
    --
    IMDB: 0
  • The Curse

    (2012)
    The Curse
    O tulburătoare parabolă socială, despre conflictul între libertatea personală şi convenţiile sociale. Tânăra protagonistă, Fatine, încă necăsătorită, e surprinsă, într-un moment intim cu iubitul ei, de către un copil din sat, urmat apoi de un întreg grup de copii, care încep s-o şantajeze, ameninţând să-i dezvăluie secretul. Din frică profundă de oprobiul public, tânăra cedează treptat presiunilor lor. Ce pare la început un joc, devine o alunecare periculoasă pe panta (auto)degradării umane: Fatine ajunge să se prostitueze pentru o pungă de bomboane şi o Coca-Cola. Mai mult decât o victimă a societăţii, tânăra devine o victimă a ei însăşi. Faptul că agresorii sunt copii, face ca situaţia să fie cu atât mai ameninţătoare şi mai apăsătoare...
  • Portret z pamieci

    (2012)
    Drawn from Memory
    Punând în discuţie graniţa dintre realitate şi ficţiune, DRAWN FROM MEMORY e un fermecător scurtmetraj auto-reflexiv, în care tehnica "filmului în film" este explorată într-un mod inovator. Un student la film vrea să facă un film despre bunica sa, care şi-a dorit toată viaţa să fie actriţă de filme horror. Nepotul reconstituie scene memorabile din filme clasice precum THE BIRDS, PSYCHO sau ROSEMARY'S BABY, având-o pe bunică în rolurile principale. Pe parcurs însă, Alzheimer-ul de care aceasta suferă se agravează, interpretarea rolurilor devenind imposibilă. Demersul regizorului MARCIN BORTKIEWICZ este unul extrem de personal, filmul devenind o scrisoare de dragoste adresată bunicii şi cinema-ului în egală măsură...
  • Königsberg

    (2012)
    Königsberg
    "Un poem filosofic de mare rafinament" (Nisimazine), KONIGSBERG e o savuroasă tragi-comedie "existenţialistă", amintind de umorul absurd, reflexivitatea melancolică şi estetica picturală a filmelor lui Roy Anderson. Domnul Konigsberg pare să aibă o viaţă perfectă: are o mică afacere prosperă, e un fericit soţ şi tată înconjurat de o familie iubitoare iar în timpul liber savurează plăceri precum vânătoarea. Sub masca acestei fericiri se ascunde însă o tristeţe iremediabilă: vânătoarea e mai degraba o terapie decat un hobby, în vreme ce familia înseamnă mai curând indiferenţă, necomunicare şi singuratate. Domnul Konigsberg simte că pierde raţiunea de a exista...
  • Os Mortos-Vivos

    (2012)
    The Living Dead
    Amintind de poezia alienării din filmele lui Gus van Sant, seducătorul THE LIVING DEAD e un portret senzual al unei tinere generaţii "pierdute", consumate de un perpetuu hedonism autodestructiv. Adolescenţii par să facă tot ce parinţii lor le interzic: droguri, alcool, sex la întâmplare. Filmul însă merge în adâncime, căutând motivele lor profunde. Într-o societate alienantă şi materialistă, auto-distrugerea pare să devină forma lor autentică de exprimare şi protest. Într-o naraţiune curajos fragmentată, la graniţa realismului cu suprarealismul şi oniricul, THE LIVING DEAD tulbură, seduce, provoacă...
  • Porcos raivosos

    (2012)
    Enraged Pigs
    Cândva demult, bărbaţii din tribul Cuicuro nu s-au mai întors în satul lor, după ce au plecat la pescuit. Atunci, soţiile lor, începând să îşi facă griji, au trimis unul dintre băieţii mai tineri să îi caute. Atunci când s-a întors, băiatul era în stare de şoc: toţi bărbaţii se transformaseră în porci furioşi. ENRAGED PIGS ilustrează una dintre multele legende pe care tribul Cuicuro le-a transmis pe cale orală din generaţie în generaţie. Pentru cei doi regizori, LEONARDO SETTE şi ISABEL PENONI, femeile dintr-un sat Cuicuro au reprodus acest mit, şi-au spus povestea, cântând, dansând, "auto-definindu-şi rolul fundamental pe care îl deţin în comunitate, acela de liant dintre generaţii trecute şi viitoare. Povestea iniţial poziţionată într-un mediu închis este treptat condusă, prin mişcările de dans, în lumea exterioară, obiectivă. Micro-universul iniţial devine o macrocontemplaţie." (Ioana Mischie)...
    --
    IMDB: 7
  • Odete

    (2012)
    Odete
    Câştigător al Premiului Juriului Ecumenic OBERHAUSEN 2012, ODETE suprinde o complexă relaţie mamă-fiică. Protagonista porneşte într-o călătorie, pentru a-şi întâlni mama. Curând această călătorie devine de fapt una interioară, surprinzând profunda ruptură afectivă dintre mamă şi fiică. Universul în care personajul există e unul subiectiv, ce reflectă singurătatea şi golul emoţional: străzile sunt pustii, coridoarele sunt goale, oraşul e părăsit. Întâlnirea dintre mamă şi fiică e imposibilă, ruptura iremediabilă...
    --
    IMDB: 0
  • Achill

    (2012)
    Achill
    ACHILL este un discurs vizual bizar ce pare a spune povestea unei întâlniri într-un bar dintre un băiat şi o fată. "Dar pretextul este repede pus de-o parte şi înţelegem că suntem de fapt în prezenţa unui dialog între o fată şi sufletul ei de copil. Cele două interacţionează şi comentează fiecare mişcare a băiatului. Vedem o serie de desene, dar ele nu mai sunt desenele unui copil. Sunt cele ale unui matur care încearcă să gândească încă precum un copil. Şi aici se află tuşa melancolică din scurtmetrajul lui GUDRUN KREBITZ." (Andrei Dobrescu)...
    --
    IMDB: 0
  • The Saltd Boulder

    (2012)
    The Saltd Boulder
    Experiment curajos atât în ceea ce priveşte modalitatea de a interpreta istoria, cât şi ca limbaj cinematografic, THE SALT BOULDER este un "eseu vizual ce surprinde într-o lumină încă neliniştitor de actuală absurdul şi disperarea anilor '50, începutul perioadei comuniste în România. Povestea urmăreşte trei arhitecţi care proiectează mai mult decât clădiri, străzi, tramvaie, proiectează viaţa însăşi, în vreme ce devin, ei înşişi, victimele acestui proiect. Investigaţia artistei vizuale de origine română Eliza Mureşan este susţinută într-un mod inspirat de opţiunea scenografică de a prezenta realitatea perioadei sub formă de proiecţii 3D ale unui proiect de arhitectură, în care personajele traiesc, visează şi încă mai speră zi de zi, fără să realizeze că sunt captive într-o fantasmă politică fără ieşire." (Ioana Mischie)...
    --
    IMDB: 0
  • Lighthouse

    (2012)
    Lighthouse
    Prezentat în premieră la Festivalul de la Rotterdam 2012, LIGHTHOUSE este un scurtmetraj ambiguu filmat dintr-un singur cadru-secvenţă care jonglează cu trecerea de la lumină la întuneric. Aparatul de filmat urmăreşte protagonistul în timp ce acesta trece dintr-o cameră în alta. În contrast cu el, tatăl stă rigid ca o statuie în scaunul său, uitându-se pe fereastră. Structurat în jurul unor perechi antonimice (lumină/întuneric, tânăr/bătrân, mişcare/imobilitate), LIGHTHOUSE este remarcabil prin trecerile repetate, insesizabile de la zi la noapte în acelaşi cadru netăiat, de 19 minute...
    --
    IMDB: 0
  • Motor

    (2012)
    Motor
    Începând cu un cadru care aminteşte de REAR WINDOW al lui Hitchcock, MOTOR este un scurtmetraj care urmăreşte comportamentul straniu al unui grup de persoane care locuiesc în aceeaşi clădire. O atmosferă tensionată, susţinută de o coloană sonoră obsedantă, în care paranoia şi zvonurile se răspândesc precum un virus. Înăuntru tristeţea se infiltrează prin pereţi, în vreme ce afară frica explodează în flăcări. MOTOR avut premiera la Rotterdam în 2012 şi a câştigat de premiul Fondului de Film Olandez în 2009...
    --
    IMDB: 0
  • Empty Rooms

    (2012)
    Empty Rooms
    Spaţii, amintind de buncărele subterane sau halele industrial abandonate, ce nu au un scop evident, non-spaţii ale unei arhitecturi utilitare. EMPTY ROOMS creează o atmosferă neliniştitoare, trecând dincolo de reprezentarea straniului vid, prin a insufla viaţă în aceste spaţii şi a face pereţii să danseze. Ca şi alte lucrări anterioare ale Claudiei Larcher, filmul ne face să ne gândim la amintirile păstrate de camere şi la capacitatea lor de evocare emoţională, şi poate să credem în ideea că obiectele sunt fiinţe vii, idee ce serveşte ca memento al consecinţelor ce nu pot fi suprimate ale istoriei...
    --
    IMDB: 0
  • Collective Identity

    (2012)
    Collective Identity
    Combinând elemente de dans clasic şi dans contemporan, bazate pe mişcări generate de emoţii, COLLECTIVE IDENTITY este o călătorie în mintea dansatorilor, în încercarea lor de a-şi recăpăta unicitatea. Un eseu senzorial despre un grup de dansatori care se confruntă cu frica, dragostea şi durerea şi care caută să se regăsească odată ce renunţă să mai creadă în ceea ce ar trebui să fie...
    --
    IMDB: 0
  • Still Life, 20th

    (2012)
    Still Life, 20th
    La graniţa dintre ficţiune şi documentar, ultima lucrare semnată de artistul vizual român CĂLIN DAN se bazează pe investigaţia autobiografică. Amintirile unei femei închise fără proces în 1948 de către regimul comunist din România pe motive politice se intersectează cu cele ale unui băiat care, copil fiind, aşază masa de prânz în casa bunicii în 1965. Aparent o descriere a felului în care viaţa de zi cu zi obişnuia să se desfăşoare în comunism, filmul face referire la multiple straturi ale istoriei secolului al XX-lea ce presupune confuzie ideologică, vinovăţie, opresiune şi memorie alterată de traumă...
    --
    IMDB: 0
  • Florentina

    (2012)
    Florentina
    Florentina este o femeie în jur de 40 de ani care e punctul de a arunca din apartamentul şi din viaţa ei câteva obiecte aparţinând unui bărbat. Îmbrăcată într-un halat de noapte şi pijamale, ascunsă după un tomberon în parcare, devine martora unei scene de sex. Decide să-l urmărească pe bărbat, iar această urmărire bizară se transformă gradat întrun moment de extaz, în care aceasta îşi exorcizează angoasele şi fanteziile sexuale prin dans...
    --
    IMDB: 0
  • Casual

    (2012)
    Casual
    Umbrele şi lumina roşie sunt elementele specifice ale filmului experimental CASUAL, un scurtmetraj care încearcă să vorbească despre relaţiile umane, mai precis despre felul în care este văzut astăzi actul sexual...
    --
    IMDB: 0
jinglebells