The Shape of Water: romantic şi spectaculos, dar previzibil

de Ştefan Dobroiu în 20 Feb 2018
Guillermo del Toro pune în scenă o poveste de dragoste ieşită din comun

Leul de Aur la festivalul de la Veneţia şi nu mai puţin de 13 nominalizări la Oscar, iată ce le-ar putea recomanda cinefililor din România melodrama fantasy The Shape of Water/Forma apei, în regia lui Guillermo del Toro. Este o combinaţie bizară de premii, pentru că festivalurile de categorie A recompensează de obicei cinema-ul inovator, în timp ce Academia Americană de Film are criterii mult mai mainstream. Iată mai jos ce ţi-ar putea plăcea la acest film în care o femeie de serviciu de la un laborator de cercetare se îndrăgosteşte de un bizar om-amfibie, cel mai de preţ obiect de studiu al laboratorului.

Acţiunea are loc în anii '60, în plin Război Rece, când miza trimiterii unui om în spaţiu face atât SUA, cât şi Uniunea Sovietică să investească gigantic în cercetare. Americanii par să dea lovitura când capturează, în America de Sud, o creatură umanoidă (Doug Jones) ce poate respira atât în apă, cât şi pe uscat. Prizonier într-una din sălile securizate ale laboratorului, acesta va atrage atenţia unei femei de serviciu mute, Elisa (Sally Hawkins), care îşi va da seama curând că este gata de orice pentru a-l elibera. În cale îi va sta Strickland (Michael Shannon), violentul, misoginul, rasistul şef de securitate al laboratorului.

Pentru amatorul de romantism, The Shape of Water oferă aproape tot ce acesta şi-ar dori, spurând o poveste despre ceea ce ne uneşte în ciuda a tot ceea ce ne separă. Bizareria poveştii de dragoste şi dedesubturile atracţiei dintre eroul uman şi cel neuman se dizolvă cumva în atmosfera fantastică pe care Guillermo del Toro o construieşte minuţios, cu scenografie atrăgătoare, efecte speciale şi muzica lui Alexandre Desplat. The Shape of Water este, până la urmă, o poveste de dragoste între două personaje de graniţă.

Elisa este mută şi, în ciuda inteligenţei şi a extraordinarei sensibilităţi, nu poate fi decât femeie de serviciu într-o societate în care a fi diferit înseamnă să fii un marginal fără şanse. Aici intră şi persoanele de culoare, aduse în atenţie de simpatica Zelda (Octavia Spencer), colega Elisei, sau homosexualii, reprezentaţi de vecinul eroinei, Giles (Richard Jenkins), un ilustrator trecut de prima tinereţe şi ieşit din graţiile advertising-ului epocii. La rândul său, jumătatea masculină a poveştii de dragoste se află la graniţa umanităţii. Del Toro foloseşte aceste personaje pentru a arăta cu degetul, cu tuşe prea late, rasismul, homofobia, misoginia Americii anilor '60, comentând, prin extrapolare, xenofobia extremă a Americii de azi.

Din nefericire, filmul suferă imens din cauza previzibilului. Sfatul nostru este să evitaţi vizionarea trailerului, pentru că acesta anulează orice şansă de a fi surprins de vreo etapă a poveştii, inclusiv finalul. Senzaţia de familiar este cel mai supărător aspect legat de această producţie validată de nejustificat de multe diverse premii. Ca amator de cinema, îţi doreşti că această validare să fie primită de filme inovatoare, care provoacă şi surprind, şi nu de producţii ce reambalează, oricât de spectaculos din punct de vedere vizual, locuri comune şi sâmburi de corectitudine politică. Când un film ca Shape of Water primeşte 13 nominalizări la Oscar şi unul dintre cele mai prestigioase premii ale lumii festivalurilor, este clar că ceva e putred în cinema-ul de azi.

The Shape of Water readuce în discuţie statutul la Hollywood al lui del Toro. Recomandat drept un mare povestitor, premiera de vineri nu face decât să sublinieze că regizorul mexican este mai degrabă un mânuitor de resurse creatoare de atmosferă. De aici până la a fascina ca povestitor este cale lungă.

Exploreaza subiecte similare:

The Shape of Water , Guillermo Del Toro, Sally Hawkins, Octavia Spencer, Richard Jenkins, Doug Jones, Michael Shannon, oscar 2018

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
loonycushion pe 22 februarie 2018 23:00
catre cine autorul articolului, daca erai mai destept faceai tu un film care sa obtina 13 nominalizari la Oscar.
alali pe 25 februarie 2018 15:28
Pertinenta privire asupra unui produs re-re-reambalat si scos la comercializare.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells