Serialul HBO The Leftovers/Cei rămași prezintă povestea oamenilor care au rămas pe Pământ după “Plecare”. Când nimic nu mai are sens, Kevin Garvey (Justin Theroux), tată a doi copii și șeful poliției, încearcă să mențină o stare de normalitate în jurul său. Bazat pe bestsellerul scris de Tom Perrotta (co-creator și producător executiv) în 2011, serialul spune povestea locuitorilor orașului fictiv Mapleton, poveste ce începe la trei ani de la ziua fatidică de 14 octombrie în care 140 de milioane de oameni – 2% din populația lumii – au dispărut fără urmă. Văzut în primul rând din perspectiva șerifului Kevin Garvey (Justin Theroux), serialul arată modul în care oamenii obișnuiți reacționează la evenimente inexplicabile – cum pot fi unite sau distruse familii și comunități - și dezvăluie modul în care o calamitate fără precedent poate transforma credința oamenilor în cinism, paranoia, nebunie sau fanatism.
Cea mai mare parte a acţiunii are loc la trei ani după dispariţii, într-o lume care, aparent, a revenit la normal, însă are fisuri grave în însăşi temelia societăţii. Faptul că lipseşte o explicaţie pentru Plecarea celor dispăruţi, sau cel puţin un tipar, îngrijorează pe toată lumea. Nimeni nu ştie sensul acestei dispariţii, iar unii devin indiferenţi în timp ce alţii îşi pierd controlul - cu toate că violenţa apare mult mai rar comparativ cu celelalte seriale HBO. Totuşi, când aceasta apare este foarte pregnantă din punct de vedere vizual, iar Peter Berg, regizorul primelor episoade, creează o discrepanţă clară între moartea clasică din alte filme şi dispariţiile misterioase din Leftovers.
Alan Sepinwall, redactor la publicaţia hitfix.com, a văzut primele patru episoade ale serialului şi a făcut o serie de considerente despre noua producţie HBO, spunând că asemănările cu serialul Lost sunt mai mult de suprafaţă şi că premisa SF va fi secundară în raport cu studiul evoluţiei psihologice a personajelor. Le redăm integral în continuare.
Autorul serialului Lost, controversat datorită finalului acestuia, a ales să lucreze cu Tom Perotta adaptându-i acestuia romanul deja melancolic şi întunecat într-un film, ce frizează experimentul psihologic. Acesta este The Leftovers, un serial care pare că merită mai mult titlul de Lost: poate că a găsit un mod de a trata acelaşi temeri pe care le încercau personajele serialului, însă fără accentele SF şi fără aluziil mitologice care, până la urmă, au deturnat atenţia fanilor.
Regizorul a încercat să spună cea mai aspră, cea mai sinceră şi cea mai ambiţioasă variantă a poveştii, o meditaţie nu doar pe tema morţii şi a furiei, dar şi pe teme fundamentale asupra semnificaţiei vieţii, morţii şi a oricărei forţe cosmice care ne-a adus aici - fără a se îngrijora despre aspectul comercial şi despre reacţia fanilor. Poate pentru că a văzut în The Leftovers ocazia să facă ceva mare.
Chiar şi în peisajul TV al HBO care include seriale precum The Walking Dead, Hannibal şi Urzeala Tronurilor, The Leftovers conturează un univers deprimant, iar mulţi spectatori cu siguranţă nu îl vor agrea. Şi totuşi, vor exista unii fani care vor fi suprinşi în cel mai plăcut mod cu putinţă: nu de parcă s-ar îneca în suferinţă, ci de parcă ar învăţa să respire. Povestea, aşa cum este în cartea lui Perrotta, implică un eveniment misterios în care două procente din populaţia lumii dispare fără urmă, iar cei dispăruţi par să fie cei aleşi pentru „Plecare” , fără diferenţă de rasă, etnie, vârstă, gen sau crez. Este oare vorba despre luarea oamenilor, anunţată în Scripturi?
Unul dintre personajele principale ale serialului s-a alăturat unei secte numite Guilty Remnant, ai cărei membri se îmbracă în alb, comunică între ei numai prin notiţe şi îşi continuă viaţa. Alţii au devenit acoliţii unui bărbat misterios, carismatic, care „scoate durerea din oameni”. Iar altul este un prelat episcopal care şi-a asumat sarcina de a împărţi fluturaşi care povestesc despre păcatele celor dispăruţi, pentru a nu face din ei eroi.
Părerea ta
Spune-ţi părerea